Skrivet den 18 juni 2017.

Igårkväll efter att jag fixat och trixat en del med min nya design på bloggen (vad tycks?) så började jag läsa gamla blogginlägg från mitt utbyesår i Michigan. Är så otroligt glad att jag försökte blogga så mycket jag bara kunde under mitt år där, det är ett så kärt minne att kunna läsa om allt och drömma mig tillbaka. Finns så många vardagsdetaljer som jag under de här två åren sedan jag kom hem lyckats glömma bort. Jag blev helt uppslukad av att läsa om mitt år där borta och det gjorde mig så glad att se hur mycket lyckligare jag blev av att byta värdfamilj och hur jag skrev att jag var så lycklig just där och då, och att jag inte ville lämna min vardag i USA.

Sedan min amerikanska familj var här och hälsade på mig i mitten av juni har jag börjat sakna USA mer och mer. Inte bara att åka tillbaka och hälsa på familj, släkt och vänner utan att få bo och leva i USA igen. Dessa tankar har växt hos mig ett tag nu och jag har mer eller mindre bestämt mig för att åka på ännu ett utbytesår till USA, men denna gång som collegestudent! Jag vet inte hur direkt vanligt det är att de som varit utbytesstudent under gymnasiet väljer att åka på iväg på ännu ett utbytesår några år senare. Det är nog mer vanlig att åka iväg som au pair, och den tanken har också slagit mig, men för mig har tanken om en ny värdfamilj inte riktigt känts rätt (trots att det nog inte helt skulle vara samma sak då jag även skulle jobba för familjen). Jag har ju min värdfamilj, eller min amerikanska familj som jag kallar dem. Och likadant som de inte är redo att ta in en ny utbytesstudent är inte jag redo att få en ny värdfamilj. Tanken om att istället plugga och bo med andra studenter känns mycket mera lockande, speciellt efter att ha bott i kollektiv i Luleå!

I alla fall, back to the main point. Efter att ha läst mina egna ord om mitt utbytesår i Michigan känner jag mig mer inspirerad och redo än någonsin att ta mig an den här drömmen på nytt! Jag har de senaste året sagt att om det finns två saker jag skulle få göra om i mitt liv är det min studentdag och hela mitt utbytesår. De bästa två sakerna i mitt liv! Mina egna ord "jag är så tacksam för att jag lever min dröm" gör att jag vill leva om den tusen gånger om. Och det är ju möjligt, det är bara för mig att ta chansen.

So here we go. Again.

Tredje dagen, och även vår sista heldag i London blev en riktigt intensiv men rolig dag. Vi gick upp tidigt för att ta oss till Notting Hill (filmen Notting Hill är min absoluta favorit så jag var bara tvungen att åka dit). Väl där hittade vi ett supermysigt bageri vid namn Paul Rhodes Bakery (kan varmt rekommenderas) som sålde nybakat bröd, fikabröd och dylikt. Där tog vi varsin smörgås som frukost innan vi gav oss vidare bort mot Portobello road. Ni som kan London vet att Portobello road är väldigt känd för sina antik och second hand-butiker. Hela Portobello road förvandlas till en marknad under dagtid fylld med caféer, restauranger, mindre pubar och barer, och affärer av olika slag. De flesta husen runt om i Notting Hill är målade i de mest färgglada färgerna, vilket gör det väldigt speciellt och vackert att titta på. Efter att vi gått en bit längs gatan satte vi oss ner på en uteservering och tog varsitt glas vin medan vi satt och kollade på allt folk. Några timmar senare, dvs. när vi hade gått så långt att vi hade fotats med den blå dörren från filmen Notting Hill, begav vi oss tillbaka in till centrala London. Då vi inte hade sett Big Ben eller Trafalgar square än började vi med att ta oss till Westminster och tog lite bilder på Westminster bridge med Big Ben i bakgrunden (det är väl nästan obligatoriskt som turist i London?). Sen vandrade vi bort mot Trafalgar square med ett stopp på restauranger/puben The Clarence (kan också varmt rekommenderas), När vi hade käkat oss mätta på en klassisk söndagsmiddag, det var ju faktiskt påskdagen, så bestämde vi oss för att besöka The National Gallery, ett supersmart val som turist då det nämligen är helt gratis att gå in där! Ett supersmart val eftersom det även började regna precis när vi gick in. Någon timme senare kände vi oss färdiga med att kolla på vacker och gammal konst så vi gick och drack te på Caffe Concerto. Från Trafalgar square promenerade vi bort mot Buckingham Palace genom St. Jame's Park i eftermiddagssolen. Medan vi promenerade kom vi på att det fanns en (eller rättare sagt två) turistiga saker vi inte än hade sett i London: Tower of London och Tower bridge. Då det började bli lite sent på kvällen och vi var väldigt trötta lyckades vi självklart gå av vid helt fel tunnelbanestation vilket resulterade i att vi fick promenera i 15 minuter till en annan station för att komma rätt. Vi lyckades ju även självklart missa att vi gått av vid fel station ett bra tag efter att vi irrat runt London bridge. MEN så till slut hittade vi rätt och tog oss till Towern och tog bilder på Tower bridge. Då det var ganska sent (och vi skulle gå upp väldigt tidigt) så tog vi oss tillbaka till hotellet för att packa våra väskor.

Strax innan klockan 5 på morgonen ringde väckarklockan och det var dags att stiga upp och ta sig till flygplatsen. Resan till London blev väldigt lyckad och precis som jag ville ha den. Avslappnad, mysig och många bra minnen. Stort tack till min moster som följde med som resekompanjon, det var väldigt kul att resa med dig! Hoppas du har minst lika många fina minnen från resan som mig, men det är jag säker på att du har.

Andra dagen startade vi med en full English breakfast på puben Black bird som vi besökte kvällen innan. Efter att vi åt oss proppmätta åkte vi vidare in mot Kensington High Street där vi gick och kollade i lite affärer. Istället för att äta lunch på någon restaurang köpte vi med oss lite plockmat från Marks & Spencer och gick och satte oss i Hyde Park vid Kensington Palace. Vi hade turen på vår sida och medan vi satt och åt sken solen och det var knappt ett enda moln på himlen, riktigt härligt! Efter vår picknick tog vi en runda runt Hyde Park innan vi gav oss in på Kensington High Street igen för lite shopping.

Efter att ha fått lite shopping gjort började vi leta oss till King's Cross/St. Pancras tågstation för att äta middag på champagnebaren Searcys St. Pancras Champagne Bar (som min moster hade hittat av en slump i någon tidning). Champagnebaren låg mitt i tågstationen vilket var superhäftigt! Vi åt en supergod trerättersmiddag och deras champagne var fantastiskt god. Helt klart resans dyraste måltid, men det var så värt det! På kvällen kände vi oss lite äventyrliga så istället för att åka hem till hotellet och sova tog vi tunnelbanan till Piccadilly circus och vandrade runt där ett tag. Vi köpte en kanelbulle som vi delade på medan vi satt på Piccadilly och kollade på folk innan vi begav oss tillbaka till hotellet och gjorde oss redo för vår sista heldag i London.

Denna helg har varit så galet bra och har känts som en liten mini-semester då jag var ledig hela lördag, söndag och måndag! Riktigt vardagslyx. I fredags kom Johanna hit och spenderade helgen hos mig. Det var så kul att äntligen få ses igen! Trots att vi hållit kontakten väldigt bra sen jag flyttade hem från Luleå hade vi tusen saker att snacka om. Precis som vanlig helt enkelt! När Johanna kom på fredagen käkade vi ute på Pinchos och efteråt valde vi att promenera hem till mig i den fina sommarkvällen. Det resulterade i lite fina bilder längs Eskilstunaån! På lördagen stod tjejmiddag hemma hos mig på schemat, och det blev en riktigt bra och mysig kväll! Vi grillade (läs: min pappa fick agera räddaren i nöden och grillade åt oss, för att göra en lång historia kort) och drack goda drinkar innan vi sen gick ut på kvällen. Av tjejerna fick jag en superfin och somrig burk med mojito, så himla snällt (och gott!). Bilderna på drinkarna är lånade från Hanna.

På söndagen unnade jag och Johanna oss en riktig ordentlig sovmorgon. Efter att vi vaknat packade vi ihop våra saker och åkte till Borsökna för en hel eftermiddag med sol och bad. Har längtat hela sommaren efter att få ligga på en strand och inte göra någonting alls förutom att lyssna på en podd, eller i mitt fall lyssna på något sommarprat. Senare på söndagskvällen tog Johanna tåget hem och jag fortsatte med min slappa dag!

Idag, måndag, blev ännu en slapp men ändå intensiv dag. Började med att ta det lugnt hemma och fixa lite saker som behövdes fixas innan jag åkte ut till Malin. Vad som skulle ha blivit "kom ut på en fika" slutade med både fika, volllyboll match i poolen och middag. Så kul!! Efter det åkte jag vidare ut till Julias sommarstuga där vi badade både i sjön och i hennes bubbelpool. Har badat mer den här helgen än vad jag gjort hela sommaren! Nu ligger jag i sängen, heeelt slut efter denna grymma helg. Imorgon är det dags för jobb igen, den mest intensiva jobbveckan för den här sommaren väntar. Nu kör vi!

Första dagen i London spenderades med att vandra runt en hel del, och att i början hitta från hotellet till närmaste tunnelbanestation (lättare sagt än gjort). Efter att nästan promenerat runt halva västra Kensington hittade vi rätt station och det visade sig att den låg endast fem minuter från hotellet, well well. Vad är en mini-semester utan lite äventyr? Efter att vi lyckats hitta in till stan tog vi en promenad runt Green Park och tog lite obligatoriska turistbilder vid Buckingham Palace. På eftermiddagen stod Afternoon tea på Radisson Blu Edwardian Grafton Hotel (längsta hotellnamnet i historien?) på schemat. Riktigt mysigt och vi gick därifrån proppmätta och med en doggy bag. Därifrån tog vi oss tillbaka till Oxford street där vi började det eviga (det kändes så i alla fall) sökandet efter ett par nya sneakers åt mig. Tillslut, efter att ha letat i säkert mer än 10 butiker, hittat jag rätt par skor i rätt storlek och rätt färg och vi avslutade dagens shoppingtur. På kvällen hittade vi en mysig pub vid namn Black bird vid Earls Court, någon station från vårt hotell. Världens mysigaste lilla pub (som jag faktiskt sett online innan vi åkte till London och sedan råkade gå förbi av en slump) och väl där tog vi oss varsitt glas vin innan vi begav oss hemåt igen för att sova.

När man har fullt upp med jobb den här sommaren får man drömma sig tillbaka till förra sommaren då jag hade lite mer tid att resa och upptäcka Sverige. Dessa bilder togs i fina Söderköping och underbara Kalmar!