New Jersey

Idag var det snödag nummer två. Skolorna håller stängt, föräldrarna jobbade vilket innebär att jag hade barnen hela dagen.

Men de sov först till 10, och sen åkte till kompisar. Det är lika med att jag är ledig haha. Men sen tog de med sig alla vännerna till vårt hus så jag, Riley och hennes kompis åkte och köpte glass till oss och pojkarna.

Kom ihåg att de va snödag haha så frusna som snöbollar åt vi glass!

New York - Nattliv

Har senaste två gångerna kört på helt spontana utgångar och inte med tjejgänget utan helt själv haha! Att sitta i Sverige och läsa det måste va konstigt, men eftersom man lär känna vissa promoters och kommer dem nära så blir det som en vän. Även om han måste stå vid bordet och sköta och göra sitt jobb.
Jag har då iallafall gått ensam med honom och vi har känt varandra i fem månader och är jättenära vänner.

Förra söndagen gick jag med honom till Beauty & Essex som är ett brunch ställe. Man äter alltså brunch mitt på dagen först och sen börjar festen vid 5 på dagen. Han sa att de hade öppnat 30 champagne flaskor bara på en brunch haha vilket är helt sjukt. Eftersom jag jobbade dagen efter så tog jag det lugnt.

Denna måndagen åkte jag till phd rooftop klubben för jag var ledig dagen efter pågrund av snödag. I USA kallas det snödag om det är snöstorm och då stänger alla skolorna. Då tog jag chansen att gå ut.

Nattklubbarna är oftast bättre på vardagarna här.

Resor inom USA

För tre veckor sedan bestämde jag och Alva oss för att boka bussresa och hotell en natt i staternas huvudstad Washington D.C!

Jag kom till Alva som bor 1,5h ifrån mig på fredagkväll och sov över till lördag. Vi var tvungna att gå upp 4 på morgonen för att börja vår dag. Efter 5 timmars bussresa var vi framme!

Första dagen såg vi The White House, Lincoln Memorial, The Monument, därefter tog vi uber till ett mall i Virginia (staten bredvid). Vi shoppade lite och värmde oss i kylan. Därefter åkte vi vidare för middag i Georgetown (det är som deras gamla stan). Vi åt på en jättegod restaurang och pratade hur länge som helst.

Andra dagen sov vi en timme extra (vilket inte var planerat och jag flög upp ur sängen). Vi startade dagen med att gå på ett museum som hette Space & Air Museum. Det var lika bra som vi hört att det skulle va och va helt ställda. Det fick verkligen oss att tänka till om hur mycket saker vi inte har en aning om.

Vi avslutade med att promenera till Chinatown och äta asiatisk och sen ta bussen hem.

Måste rekommendera vårt hotell också, The Architect som låg två kvarter ifrån The White House!

Doroteja

Kommer ihåg tiden mellan jag var 3 - 13 år. Britney Spears var mitt allt, mitt syre i princip. Klippte ut bilder ur tidningar och klistrade in i noteböcker, hade till slut 3000 bilder och man såg inte ens mina väggar i rummet för alla posters.

Min kärlek till Abel nu börjar snart bli lika stor, jag har lyssnat otroligt mycket på rap det senaste året. Och speciellt The Weeknd, det första jag sätter på när jag vaknar, kör bil, duschar, tränar, förfestar. Ja ni vet! Tror det är ovanligt nu för tiden med hype kring just en artist, men alltså det är så naturligt för mig haha. Kan skratta åt det själv, men finns inget som är så fint för mig som hans Trilogy platta..

Resor inom USA

Miami Miami Miami.. Vet inte vart jag ska börja. Låter bilderna tala, helt otrolig stad som jag kunnat tänka mig bo i.

Neonlampor, stranden, maten, utelivet.. Helt magiskt.

Provade såklart utelivet med tre kvällar på nattklubben Wall. En kväll gick vi ut på en sushi middag med promoters och det var ingen vanlig restaurang, alla typ dansade och det var rökmaskiner under bar himmel. Wow!!

Jag rekommenderar VERKLIGEN att åka hit, svårslaget. Bodde på 4 olika hotell och det är också kul så man får byta miljö.

Resor inom USA

Efter en vecka i New York, tog min mamma med sig mig till Miami i en vecka. Vi började med en natt på Hilton Hotel vid AirPort. Det var ett väldigt fint hotell med fin miljö omkring och vilda Iguanor (vet inte vad de heter på svenska?).

Dagen efter kom Sarah, som missat sitt första flyg... Men det är en annan historia. Till slut kom hon iallafall! Sen åkte vi vidare till Miami Beach.

New York

Min mamma kom för att besöka mig i New York tillsammans med sin pojkvän. De bodde på Lower East side i en vecka, och den här veckan jobbade jag. Men kunde såklart komma in på helgen och kvällarna då jag var ledig.

Var så otroligt glad över att se henne, otroligt. Jag gav henne 3st A4 papper med saker de inte fick missa som jag hade skrivit ner. Och tro mig, de har säkert sett mer utav New York nu än vad jag själv gjort.

Vi promenerade väldigt mycket, åt på en känd mexikansk restaurang som heter La Esquina. De har verkligen godaste majskolvarna!! Ja, mest så strosade vi runt.

Resor inom USA, New York, New York - Tips

Som Au Pair måste man gå på College för att få ihop 6 credits. Jag och Sarah åkte till en weekendclass för att få ihop 3 utav dem. Värdfamiljen betalade 300$ då dem är skyldiga att betala $500.

Jag fick lov att ta bilen enda upp i New York State. När vi pratar om New York så hänger vi ju i Manhattan, inte i själva fastlandet och uppe i staten i skogen om ni förstår. Även om Manhattan såklart ligger i New York.

Vi började med att köra 3 timmar fel, men hamnade då i Silver Bay och fick en helt underbar utsikt över sjön. Den omvägen ångrade vi inte alls om vi säger så, utan hade bara kul på vägen. Resan som skulle tagit 3 timmar tog istället 6 timmar och 8 timmar med alla pauser och jag körde hela vägen haha (hur grym??).

Väl framme bodde vi på ett väldigt bra hotell och fick gudomlig mat och 4 kuddar i sängarna som vi fortfarande skryter om.

Det fanns 21 klasser att välja mellan och man skulle välja 7. Vi valde samma och gick på bland annat Problem Solving, Perfect Parenting och How to start a career.

Väldigt bra utbildning utan böcker eller pennor utan bara lekar och teori. Jag kan definitivt rekommendera!

Påvägen hem stannade vi vid några vattenfall i en nationalpark och Woodbury som är ett utav de största outletsen här i New York.

När man går ut med promoters här, så brukar man som sagt gå ut på dinner innan klubben. Då är det olika kombinationer varje dag, till exempel på onsdagar är det Bagatelle/Marquee och på fredagar är det Lavo/Lavo. Den sistnämnda hade jag inte prövat föräns denna fredagen, konstigt nog haha.

Men Lavo Dinner var sjukt gott, först kommer pizza och fräsch sallad in, sen lax med pasta och till efterätt cheesecake och friterade Oreos. Fantastiskt!

Lavo klubb spelar house musik på fredagar och därför har jag total vägrat gå dit. Men det var faktiskt kul, kanske för att alla mina vänner var där. Även om jag ville smita iväg till Avenue eller efterfest halva kvällen haha! Nä men de var värt och alla tjejerna tyckte det var awesome.

New Jersey

Och trots alla dessa bra dagar, så finns det såklart dåliga också.

Ugh, och ni vet att om man lyckas glömma något eller göra något fel hemma, så tänker man bara ääääsch min mamma hade inte brytt sig så mycket.

Men när man bor hos en annan familj måste man vara extra noga med allt. Trots det har jag glömt barnens lunchlåda, missat tiden till någon av deras träningar, fått min bil bort (helvetes) bogserad för felparkering, fått flat tire... vad heter det ens på svenska? punka på bildäcket, hängt tvätten fel i barnens garderob, ja men ni vet.

Då känner man bara aa men nu kan jag ju lika gärna åka hem hahah, har man dock en bra värdfamilj så påpekar dem det och är sedan lika glada igen. Det är väldigt skönt.

Men man vill alltid bli bättre, och nu kan jag alla rutinerna utan till. Hittar till alla barnens vänner utan gps. Vet exakt vad de gillar för mat och inte. Man lär sig!