View tracker
Mat

Recept för ca. 4 pers:

* 7 dl makaroner, eller 4 port. av valfri pasta

* 6 dl OATLY iMat

* 3 msk tomatpuré

* 2 dl finkrossande tomater med basilika

* 1,5 msk pesto

* 2 tsk paprikapulver

* 5 msk majsstärkelse

* torkade franska örter till garnering


1. Koka upp vatten och häll i pastan enligt anvisningarna på paketet.

2. Häll iMaten i en kastrull på en platta med medelhög värme.

3. Tillsätt majsstärkelsen, rör om och höj värmen lite så att såsen kokar upp.

4. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och pesto i såsen.

5. Hacka upp soltorkade tomater i önskad storlek och lägg ner de i såsen.

6. Tillsätt pastan i kastrullen med såsen.

7. Garnera med örterna.

8. Ääääät!


Pastan blev supergod men jag gjorde en liten miss med majsstärkelsen, jag råkade tillsätta den liiite för sent så såsen blev lite klumpig, det var dock inget jag märkte av när jag åt. Hoppas ni har en bra kväll och inte lider av alltför mycket söndagsångest.


Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker
View tracker
Tycker & Tänker

Jag sitter i min beiga fåtölj och samtidigt som Pär meddelar att idol är tillbaka efter pausen börjar min reklam-barriär resa sig. Ingen orkar ju med de störiga reklamerna som bara lockar oss till att köpa biljonföretagens produkter med hjälp av oemotståndliga idealkvinnor och några enstaka orealistiskt snygga män.

Innan min barriär har hunnit resa sig helt slänger jag en sista blick mot TVn och ser något jag inte sett där innan, "normala" kvinnor. En lite större kvinna, en kvinna i kostym, en kvinna med rakat hår, ett gäng mörkhyade kvinnor på en fin restaurang, en kvinna med orakade armhålor, två kvinnor som kysser varandra och många fler. Detta fångar mitt intresse och det gjorde även nästa reklam.

"Kära köttbit" inleder mansrösten. Åh underbart tänker jag, ännu en reklam som hyllar ätandet av döda djur. "Vi har haft så fina stunder ihop" fortsätter han, "men vi måste ses mindre ofta". Helt häpen stirrar jag på TVn, det är nog den första reklamen jag sett som prisar en mer vegetarisk kost.

Två lysande reklamer i rad är ju superbra, men en tredje skulle bara vara för bra för att vara sant, eller? Korta klipp av kvinnor med blodiga sår i samband med olika sporter visas och kraftgivande musik spelar i bakgrunden. Reklamen avslutas med texten "No blood should hold us back".

Jag tycker det är underbart att H&M, coop och libresse bryter normer och öppnar upp samtalsämnen under de fem minuterna som ofta känns som en evighet och familjen väntar på att idol ska börja igen. Dessutom påverkar reklamerna oss mycket omedvetet, så det är fantastiskt att de kan börja påverka oss positivt också!

Det kan verka löjligt men jag tycker att dessa företag tar stora steg i rätt riktning och applåder till dem att de har vågat göra detta. Givetvis är det långt kvar till ett bättre samhälle men jag tror vi börjar komma en bra bit på vägen.

Här är reklamerna:

Likes

Comments