View tracker

​Glad Valborg antar jag att man ska säga!

Jag har faktiskt ingen aning om vad det faktiskt är man säger på valborg, men det borde ju iallafall varit någonting!
Idag har jag spenderat första halvan på dagen på jobbet, sedan ätit myslunch med Älskling (@MissMorbus) innan vi spelade lite spel med @ilikeitspookeh och några andra! Har även varit ute en snabbis och kollat till Majbrasan som var i närheten, den var ytterst mysig!

Nu ska man nog bryta ihop totalt i ålders-relaterad ångest då man är för trött för att vara uppe mycket längre, utan mer ska slänga i sig mat och sedan gå och lägga sig.. Men men, hoppas alla haft en bra valborg!

På lördag morgon åker jag till Portugal, så kommer nog inte hinna blogga något mer innan dess.

Take Care Y'all!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

​Så jag har inte bloggat på.... LÄNGE.
I och med att jag inte är en särskilt van bloggare har jag den fula ovanan att inte blogga kontinuerligt.

För att hjälpa detta ska jag försöka blogga oftare men lite kortare inlägg, för att inte tråka ut någon!

Den senaste tiden har jag typ bara tränat, jobbat och varit med @MissMorbus som vanligt, och försökt äta så mycket jag kan. Sist stod vågen på 74.8 så jag jobbar mig sakta men säkert uppåt. Det har blivit ett nytt pers på 152 i marklyft och 110 kg knäböj.
Just nu laddar jag upp inför en träningsresa i Portugal som jag åker till på lördag, som jag ska försöka skriva mer om i efterhand!

Ska försöka kasta in ett blogginlägg imorgon med trots att det är valborg!


MvH

Likes

Comments

View tracker

Hej igen!

Det råkar vara så att jag för tillfället inte klarar av att vara så aktiv på bloggen. Just nu på mitt schema är det mycket jobb, träning samt Game of Thrones med @MissMorbus då någon "råkat" läcka ett par avsnitt!

Ska försöka skärpa mig i framtiden, och försöka blogga oftare med kortare inlägg så det blir lite mer lättläsligt ;)

I brist på annat lägger jag upp en bild från lördags då jag körde 5:or i marklyft på 130kg, något som kändes ganska bra och relativt lätt!

Likes

Comments

Onsdag är bland mina favoritdagar i veckorna. På onsdagar är det dags för mig att träna rygg, vilket nästan aldrig gör mig besviken. Trots att jag var ganska tankspridd igår så var det ett bra pass, med ganska bra lyft!
Jag brukar vilja inleda mina ryggpass med marklyft, av den enkla anledningen att det är den tyngsta övningen jag kör för rygg, som dessutom sliter på flest delar av kroppen.

Jag körde stegrande vikt med minskande reps de första 4 setten, och droppade sedan vikten för att maxa ut sista. Jag brukar försöka att köra låga reps när jag kör mark, just för att aldrig tappa formen när man blir trött.

I övrigt blev det chins, reverse lats drag och stående rodd. Jag kommer bli lite mer detaljerad på övningarna och utförande när jag känner att det börjar bli för enformigt att skriva om hela pass ;)

Likes

Comments

Denna del blir en snabbsammanfattning om min träning!

På fredagen lyckades jag som sagt smita iväg från packandet för att komma till gymmet. Fredag betyder axlar och denna lilla pojke var sugen på att fokusera på militärpress. Enligt min sedvanliga tur var självklart den enda fria skivstången i detta fantastiska lilla gym upptagen, då tydligen ingen i stockholm har bättre saker för sig på en långfredag än att vara på just detta gym. Men det blev ändå ett ganska bra pass! Jag var sliten i kroppen och fick jobba hårt men det var roligt ändå. Vikterna var inte riktigt något imponerande, men jag gjorde så gott jag kunde och kontakten fanns där. Fick iallafall avsluta passet med militärpress, där jag körde en väldigt intensiv pyramidvariant, då gymmet skulle stänga om 10 minuter.

På lördagen fick jag med mig Erik till gymmet. Jag började med att köra marklyft varav jag fick lite sällskap innan han värmde upp lite mer på löpbanden. Jag kände mig stark just detta pass då jag ätit en väldigt stor frukost och bestämde mig för att detta var dagen jag skulle bryta mitt marklyft rekord. Det var inte länge sen jag tangerade 150 med lite tveksamt lyft, men nu var jag motiverad.
Jag lyfte ganska enkla ettor hela vägen upp till 145 som kändes som ett väldigt säkert lyft! Jag valde att lasta på stången minimalt över mitt rekord för att ha största möjliga chans att lyckas, och lade därför på 152 kg. Det första försöket gick inte alls då jag tvekade redan från starten, men när jag blev lite arg och fick ett bra grepp gick det till slut upp! Jag var väldigt nöjd, trots att jag var lite skakig efter att ha tagit ut mig redan på första övningen.
För att demolera mina ben ytterliggare lade jag till Bulgariska knäböj (en variant på utfallsteg), leg-curls, benspark och avslutade med lätta frontböj, då alla ställningar var upptagna. Jag hade jättegärna gått tungt där med, men vågade inte riktigt då mina frivändningar är läskigt dåliga och jag kände mig inkapabel till att lyfta upp någon ordentlig vikt.

Måndag var bröst som alltid. Jag körde ett intensivt pass, med mycket kontakt och många sett i snedbänk för att lyckas hitta tekniken hur jag ska lyfta rätt men ändå kunna lägga på mer vikt, innan jag gick över till andra övningar som mer involverade hantlar. Det gick bra, och jag hade gärna gått in mer nogrannt på passet om det inte vore för att jag redan skrivit så mycket. Är dock galet nöjd att jag för första gången på flera månader lyckades använda Cable-crossen utan att känna smärta i axeln, vilket är ett stort framsteg!

Idag har jag tränat armar, och märkt att även små förändringar gör stora skillnader. Men det skriver jag om en annan gång.

I brist på andra bilder kastar jag upp en spännisbild från i onsdags, då jag nyss hade prövat det nyaste gymmet i linköping och kände mig lite pumpad. Enjoy i guess! ;)

Likes

Comments

Eftersom jag varit borta länge från att blogga nu, tänkte jag göra 2 olika inlägg om min helg så att jag kan dela upp träningen samt mitt privatliv.

Vi börjar med privatlivet! ;)

När jag slutat jobbet på torsdag var det bara att ta sig hem så fort som möjligt, då både Malin och mina föräldrar var i min lägenhet och väntade. Så fort jag kom packade vi ihop och åkte till Stockholm för att hjälpa mina föräldrar flytta.
Vi fyllde upp den lilla lastbilen vi hyrt så fort vi kunde på torsdagskvällen, köpte hem kinamat och gick sedan och lade oss.
På fredagen gick vi upp klockan 8, åt en stor frukost och åkte in till Stockholm för att packa upp. Vi sprang upp och ned för trapporna till lägenheten där i uppskattningsvis 2-3 timmar innan vi äntligen var klara, och tog oss en välförtjänt lunch på Jensen Boeffhouse (spelling much?) där jag försökte finta till mig både en Cola Zero som Malin stoppade mig på då det inte var lördag, samt en extra kycklingburgare då jag var hungrig. Rumpnissen som jobbade där tyckte dock att "den är trots allt 200g, så du blir nog mätt på den". Jag må vara en liten man, men med en stor aptit. Jag protest åt därför upp min kycklingburgare samt resterna från alla andras mat, vilket inkluderade en hel kycklingfile, pommes frites och en 4e dels hamburgare. Med andra ord, Kökschefen hade FEL!
Sen åkte vi snabbt hem för att packa saker som skulle med till landstället och jag lyckades efter lite om och men samt ganska mycket tjat få smita iväg till gymmet en timme innan stängning.
När jag kom hem plockade vi ihop det sista, och begav oss till Åtvidaberg.

Känner redan nu att det blir ett förbannat långt inlägg..

Lördagen började bra! See picture below!

Jag misslyckades med att göra lite ägg, då det blev 5st ägg, 300g pulled pork från en matlåda, samt diverse sås till. Utöver det gjorde jag och Älskling toast med skinka, ost och bacon, samt smoothies och vi åt varsinn kvarg for all dem proteeeeins.
Sen skulle @MissMorbus fotografera med sin vän @Demondoll, så jag passade på att sno Hannah's (demondoll) pojkvän och drog till gymmet!

På lördagkvällen var det en ganska viktig dag för mig då jag för första gången skulle träffa Älsklings morföräldrar, då det var en påskmiddag med morföräldrar, föräldrar samt syster och systerns man. Det var väldigt trevligt och jag åt allt jag kunde komma över.

Söndagen var en väldigt slapp dag då jag och Malin slappade innan vi skulle till mina föräldrar för att förbereda för den årliga Påsk-brunchen.
På måndagen var det då dags för denna episka Påsk-brunch, där vänner, släkt och bekanta var inbjudna och det bjöds på massvis med mat. Återigen åt jag mig på gränsen till medvetslös som man självklart ska när chansen bjuds, och hade trevligt med släkt. Vi åkte dock ganska tidigt, för att jag skulle hinna åka till gymmet, samt att vi skulle ha tid att förbereda oss inför denna tisdag då man skulle vara tillbaka på jobbet.

Det var min helg! Det har varit kul, även om det var ett högt tempo och jag kanske hade velat ha liiite mer tid att inte göra någonting särskilt på, men det är inget att klaga över.

Hoppas alla som läser hade en bra påskhelg.

Likes

Comments

Selfie-game STRONG

De närmaste två dagarna har jag nu ägnat stordelen av min fritid (med andra ord gymmandet) på ett nytt gym för att pröva hur det var!
Det är nämligen så att X-force har öppnat ett nytt gym i Linköping som ska vara jättestort och jättebra, iallafall är det vad alla som tränar där säger. När jag då fick höra av en kompis att det inte alls var så mycket folk som tränade med de fria vikterna där så kände jag ett tvång att ge det en chans iallafall.
Sagt och gjort kom jag in och fick prova gratis både igår och idag, men trots att jag försökte gilla det var det inte riktigt min stil. Det kändes mer som att de lagt tid och energi på att få det så stort och "flashigt" ut som möjligt, vilket gjorde att jag gärna hade sett flera tomma skivstänger och b.la. fler EZ-bars, Nu säger jag absolut inte att det är dåligt, tvärtom var det bra! Men när jag redan tränar på ett gym jag tycker fungerar bra så känns det inte riktigt värt att byta.

Hur som haver skulle jag tränat idag med min kompis, som tyvärr behövde dra sig ur cirka 30 minuter innan vi skulle börja köra. Detta innebar att jag redan hade sänkt dagens PWO och bestämde mig därför för att ge gymmet som ligger närmast jobbet en sista chans, då det ändå verkade ha helt okej maskiner samt fria vikter för ett fint ryggpass.

Så idag har jag kört ett lite längre pass för just rygg, då jag inte hade något särskilt planerat nu på kvällen.
Jag körde 9 set marklyft i pyramidstil för att verkligen trötta ut min ländrygg samt baksida lår.
Kontakten satt skönt och jag kom iallfall upp på en etta på 145kg som mest vilket jag är ganska nöjd med.
Efter jag dödat mig själv på marklyft körde jag 3 set pull-ups, 3 set reverse lats pulldowns och avslutade med 3 intensiva set på en maskin jag inte har den blekaste aning om vad den heter. Det blev iallafall ett lugnare tempo på marklyften för att minska skaderisken när jag blir för trött, och sedan ett högt tempo för att totalt mosa resten av ryggen.

Nu ska jag bara ta det lugnt, äta god mat och lägga mig tidigt för att vara någorlunda pigg sista dagen innan långhelg, då jag har mycket planerat direkt från att jag slutar imorgon tills att jag börjar igen på tisdag morgon.
Ska om möjligt försöka blogga så mycket det går i helgen ändå!

Hoppas alla får en bra helg!

Likes

Comments

Så idag var det måndag! Det innebär som för väääldigt många andra, att bröst stod på schemat idag.
Det är ganska mycket "broscience" över att köra bröst på måndagar för mest resultat, men det finns faktiskt studier som tyder på att man får bättre resultat om man tränar bröstet just måndagar då man vilat ut under helgen oftast. Jag skulle dock tro att detta kan tillämpas på vilken kroppsdel som helst, och den ärliga anledningen till varför jag kör bröst på måndagar är för att det blev så när jag satte upp schemat och ville få en bra rotation med tillräckligt mycket vila mellan vissa pass.

Nu känner jag att jag driftar iväg lite för mycket här, så tillbaka till denna fantastiska måndag!
Vädret idag sög, så att få komma in på gymmet direkt efter jobbet var väääldigt skönt!
Men jag har just upptäckt att jag klantat mig rejält. Jag har visserligen lyckats öka en hel del i övningarna jag kör under bröstpassen, trots småsmärtor i en axel och inte perfekt teknik, men jag har missat det absolut viktigaste.
JAG HAR MISSAT DEN PERFEKTA KONTAKTEN.
Jag har med andra ord använt andra muskler (mestadels triceps och delts) för att kunna lyfta tyngre vikter, och fokuserat mer på hur övningen ska göras och se ut, än att faktiskt se till att det är mitt bröst som jobbar hårdast.
Detta leder till att jag idag har fått köra på extremt mesiga vikter som jag nästan skäms lite för, men när jag känner kontakten och pumpen från kontraheringen i muskeln redan under första settet snedbänk så väljer jag hellre att zona ut totalt för att fokusera på passet och helt enkelt skita fullständigt i att vikterna ser skrattretande ut.
För att citera Kai Greene (2:a i MR Olympia 2014), "I'll never be a weightlifter".
Jag kommer antagligen inte vara den killen som bänkar tyngst, har en bäst total eller helt enkelt är starkast, dock tänker jag göra allt jag kan för att förbättra min fysik till det yttersta, och kanske iallafall SE starkast ut ;)

Nu har jag iallafall kommit hem, fått i mig en gainer och lyckades stjäla 5 minuter till bloggen medans Malin lagar mat åt oss (Evil Me låter henne starta med allt) och vi tänkte bara ta det lugnt, kanske se någon film och bara äta gott ikväll.

Hoppas alla haft en bra måndag, det är ju trots allt bara en måndag i veckan att hata på! ;)

Likes

Comments

Då har det varit lördag igen!
Som jag tidigare skrivit var det dags för Malin att skriva högskoleprovet, vilket gav mig ett bra tillfälle att smita iväg till gymmet i en-två timmar för ett mysigt benpass!
För att få in lite variation jämfört med att bara köra de vanliga 5 setten i squat (som dessutom varit högreppare de senaste veckorna vilket är heemskt), så valde jag att köra en pyramid variant, då jag började enkelt på en 10:a på 60kg, och jobbade mig upp till en repetition på 95, för att sedan droppa ner tillbaka till 60. Det blev totalt 10-set varav 8 av de vara ökande i vikt, och de sista två var mer pump på sänkt vikt!
Utöver det blev det tunga ettor i marklyft för att förbereda mig inför att gå tillbaka till låga repetitioner de närmaste veckorna, och avslutade med att köra leg-curls och leg-extentions för att få lite extra smärta idag!

I brist på en bra bild att lägga upp, tänkte jag göra video-debut med att lägga ut mitt 8e set, som också var det tyngsta!
Tränade med min Far idag, så hade turen att någon kunde filma så man kan se tekniken!

Hoppas det iallafall är lite intressesant!

Likes

Comments

Bilden är tagen under mitt axelpass, trots dåligt ljus, och absolut ingen bra bild, så tänkte jag iallafall ha med något! ;)

Så! Då var det dags. Jag ska alltså nu göra något ovanligt, som jag aldrig gett en ärlig chans förut, och börja blogga.
Det kommer antagligen kännas lite udda då jag är väldigt ovan, men förhoppningsvis märks det inte så mycket!
Egentligen var min plan att ha gjort mitt första inlägg för ett par dagar sen, men jag har inte lyckats ta mig tiden att sitta ner tillräckligt länge framför datorn för att faktiskt åstadkomma ett ordentligt inlägg.

Men om jag ska komma till någon poäng och faktiskt få någon mening med inlägget, så kan jag ju skriva att idag var det fredag, som betyder att det var dags för Axlar på gymmet!
Jag kör för tillfället ett ganska simpelt 5-split schema, vilket är skönt då jag alltid vet exakt vad jag tränar vilken dag i veckan! Idag försökte jag jobba mycket både på att hålla kontakten med muskeln samtidigt som jag faktiskt försökte öka vikterna så mycket jag kan utan att hamna i för låga reps, då jag vet med mig själv att jag tyvärr är hemskt svag i speciellt press-övningar. Men det kändes faktiskt helt okej, trots att det inte är särskilt tunga vikter lyckades jag bra med att få full ROM och dessutom satt kontakten precis som jag hoppades och hade som målsättning för detta pass så jag är väldigt nöjd.

Mina planer för resten av helgen är att imorgon skjutsa Älskling till sitt högskoleprov hon ska skriva hela dagen, vilket ger mig lite tid till datorspel, FÖRHOPPNINGSVIS ett till blogginlägg, och självklart ett tungt benpass.
När Malin skrivit klart sitt prov ska vi bara mysa hemma, och se till att ha en trevlig helg.

Hoppas jag inte börjar för hårt med ett alldelles för långt inlägg som första och skrämmer bort någon, men tänkte försöka uppdatera någorlunda regelbundet i mindre inlägg (mesta dels om träningen gissar jag på), och jag hoppas att det verkar intressant!

Enjoy! ;)

Likes

Comments