Det här var vår sista middag ombord på båten. Vi åt i Enchanted Garden

Min förrätt var Tomato Caprese. Jag är ett stort fan av mozarella och tomater och det var gott som väntat.

Sesame Crusted Tuna Sashimi är en förrätt som jag har valt på tidigare kryssningar och det är alltid gott, så maken valde det.

Yngste sonen valde: Malaysian Chicken Satay vilket gjorde äldste sonen avundsjuk när han såg tallriken.

Äldste sonens val val Porcini Sacchette och var inte överdrivet imponerad.

Jag och äldste sonen valde Crisp Romane Wedge salad

Yngste sonen hoppade över sallad/soppa, medan maken valde Dill and Lemon marinated shrimp

Min huvudrätt: Roasted Filet of Beef Wellington. Köttet var enormt mört och bra kryddat.

Äldsta sonen valde Chicken Snitzel och var mycket nöjd med det.

Maken och yngste sonen valde: Herb crusted Rack of Lamb. Båda var mycket förtjusta

Maken tog dessutom en huvudrätt till: Grilled Garlic Marinated Shrimp, men sa att lammet var godare.

Det blir lite trångt på bordet med två huvudrätter samtidigt.

Yngste sonen gick till Edge för sista gången och skippade efterrätten.Jag och äldste sonen valde Sweet Temptation: Cappuchino Mousse , Celebration cake och Chocolate Decadence. Moussen var godast

Maken valde Old Fashion Apple Pie, vilket alltid är gott.

Vi åt mycket god mat under vår kryssning, jag blir sällan besviken.

23/12-2016

Castaway Cay

Castaway Cay är Disneys privata ö i Bahamas. Det är utan tvekan den vackraste plats som jag har besökt. En paradisö med perfekt service.

Vi packade lite och bytte om till strandkläder innan vi åt frukost. Tanken var att hela familjen skulle gå/springa Castaway Cay 5k som är ett informellt 5 kilometers lopp. Det är ingen tidtagning och alla går eller springer i egen takt. Eftersom jag fortfarande var förkyld med värkande bihålor så avstod jag, och äldsta sonen ville inte heller vara med. Vi gjorde dock följe tillsammans och under tiden de andra sprang så ordnade jag och äldsta sonen solstolar tillsammans. Det finns gott om solstolar och parasoller på ön, och de står alla framme när skeppet anländer, men lite senare på dagen när alla har gått iland kan det vara svårt att få 4 stolar bredvid varandra.

Du registrerar dig för Castaway Cay ombord på båten, och går sedan gemensamt till starten före de flesta gäster har gått av båten. Du kan träffa "kändisar" längs vägen, som t.ex. jultomten.

Ön var dekorerad med julgranar och andra dekorationer, det kändes lite underligt eftersom det var 27 grader i luften.

Det t.o.m. snöade.

Loppet går på asfalt, varav en del av sträckan är en gammal flygraka. Yngste sonen gick tillsammans med sin kompis och hans familj medan maken sprang loppet. Jag och äldsta sonen badade och njöt av solen istället.

Många av de klassiska karaktärerna kommer till ön för Meet & Greets. De har speciella strandklädslar som du bara kan se dem i här.

På vägen till stranden som tar ca 10 minuter har du den här utsikten. Du kan naturligtvis åka "buss" också om det känns för långt att gå.

Aahh

När maken och sonen hade gått i mål och fått sina medaljer, så njöt vi av att vara på plats. Lunchen serveras på ön och är en barbecue buffé. Det finns tre "restauranger" på ön.

Maten är god, och det är roligt med lite annan mat än vad man har ätit på båten tidigare i veckan. Jag gillade den grillade fisken och hamburgaren, medan resten av familjen tyckte bäst om revbensspjällen.

Vid lunchen upptäckte yngste sonen Edge-personalen som hade aktiviteter på ön och sedan såg vi inte honom mer under tiden som vi var på ön.

Kokospalmer

Maken och äldste sonen gick och hyrde snorkelutrustning. Det finns ett snorkelsträcka, utmärkt av bojar där det förutom fiskar finns statyer och annat att titta på. Alla måste ha en flytväst på sig (den måste inte blåsas upp) för att det ska bli lätt för livvakterna att se alla snorklare.

Jag passade på att ta det lugnt med en drink och en bra bok i solstolen istället.

Pelikan Plunge låg nära den delen av stranden som vi låg på. Det är två olika vattenrutschkanor.

Olof är en populär att ta foton med.

Castaway Cay är fantastiskt och även om det är härligt på båten, så hade jag gärna stannat kvar i en vecka på Castaway Cay. Men, tyvärr kan man inte besöka ön om man inte kommer med ett Disneyfartyg. Jag antar att jag måste boka en ny kryssning...

På väg tillbaka till båten

På kajen delades det ut varm choklad och julkakor. Kakorna var mycket goda, speciellt de med små bitar av polkagrisar i.

Väl tillbaka på båten duschade vi och bytte om, och jag började packa. Alla väskor förutom handbagage ställs utanför hytten mellan 20-22 på kvällen innan man kommer iland. Personalen tar sedan hand om väskorna och bär dem av båten. Du hämtar dem sedan i terminalen.

På kvällen var det dags för sista middagen och det är också då som du delar ut dricks-kuverten. Alla gäster betalar $12 per dag i dricks. Detta fördelas sedan på din hyttstädare, servitör, assisterande servitör och "head server" i en fallande skala. Du betalar lika mycket dricks oavsett om du är vuxen eller spädbarn. Det täcker all den fantastiska service som du har fått ombord. Det låter mycket när man lägger ihop 4 familjemedlemmar som i vårt fall och multiplicerar med 7 (antal nätter), men det är något som man måste räkna in när man bokar en resa. De som arbetar på skeppet har minimal lön, och lever på dricksen. De är absolut värda pengarna, för de jobbar hårt för att du ska få en fantastisk resa.

Vi har alltid haft fantastiska servitörer som vi vissa gånger har gett extra dricks förutom grunden. De har för att använda ett amerikansk uttryck: "went above and beyond". Den här gången var vi inte lika nöjda. Vår cabin hostess (hyttstädare mm) Ria var fantastisk, men just våra servitörer var inte vad vi var vana vid. Hade jag haft dem som servitörer i en vanlig restaurang hade jag tyckt att de gav mycket bra service och var bland de bästa som jag hade mött. Men, nu är jag van vid Disney Cruise Lines normala standard och då kändes de medelmåttiga. Naturligtvis fick de sin normala dricks ändå.

Efter middagen satt vi en stund i lobbyn och sög in så mycket atmosfär som vi kunde innan vi gick till hytten.

Alla foton är privata och tillhör mig.

Ving har nästan alltid något erbjudande på resor till Disneyland Paris för ett av Disneys hotell, där biljetterna ingår.
Det är alltid samma erbjudande på Ving som ifall du bokar direkt med Disneyland Paris på deras svenska el internationella hemsida. Ving ger aldrig större rabatter än Disney (de får inte), men många tycker att det är bekvämt och tryggt att boka med en svensk resebyrå.

Just nu får du dubbla Icapoäng om du köper din resa med Ving via Ica. På de datum som Disney har t.ex. bo 4 dagar betala för 2 har Ving också det. Då blir det ett mycket bra erbjudande!

Men, glöm inte att kolla den franska respektive engelska hemsidan också. Ibland är där ännu bättre deals. disneylandparis.fr och disneylandparis.uk

Det är riktigt roligt att se att Ving fortfarande ger ut felaktig information 😱

Det står i annonsen att om du bokar via Ving får du alltid gå in i parkerna 1h före andra.

Fel fel fel!

ALLA som bor på ett av Disneys hotell får gån in 2h före på Disneyland Park, och då är två av världarna öppna: Discoveryland och Fantasyland. Den andra parken: Walt Disney Studios Park öppnar INTE tidigare för någon!

Jag har varit i kontakt med Ving, eftersom de uppenbarligen behöver hjälp med sin faktagranskning…
De sa att de har en nära relation till Disney som håller dem uppdaterade
- Tydligen inte!

Vi hade Drawn to Magic kväll i Anomators Palate, och eftersom det tar extra tid från servitörerna och gästerna så är det en reducerad meny där det bara finns en sorts förrätt och soppa:

Appetizer Platter Sample:

Dill-marinated shrimp

Smoked Salmon Tartar

Smoked Duck breast

Allt var gott, och jag hade kunnat äta vilket som i en normal storlek även om ankbröstet var den av smårätterna som inte riktigt var lika gott som resten.

Mac n' Cheese & Baked Potato soup. Den här gillade jag inte alls, och det var ingen i familjen som var överdrivet imponerad.

Min huvudrätt var: Parmesancrusted Chicken with Tagliatelle and cheese sauce.

Både jag och yngsta sonen gillade verkligen kycklingen som var mycket smakrik.

Maken gillar bra tillagad fisk, så han valde:

Roasted Red Snapper

Han sa att det var en av de godaste fiskrätter som han har ätit på länge.

Äldsta sonen valde: Pan seared Venison Medallions.

Han sa att köttet var fantastiskt gott.

Efterrätten var Sweet Temptation:

, Apple Pie shortcake, Crème Brûlee banana foster och til sist cheesecake

Det var gott, men Crème Brûlee:n låg i en egen klass.

Alla foton är privata och tillhör mig

22/12-2016

Till sjöss

Vi hade en dag till sjöss framför oss. Det här var tredje dagen i rad som jag kände mig rejält förkyld och trött. Jag tog det därför lugnt.

Efter frukost gick vi hela familjen och spelade shuffleboard. Det är inte lätt att vara överens om vem som vinner om man inte är överens om reglerna... Alla var dock säkra på att jag kom sist, jag är ingen tävlingsmänniska.

Vi gick sedan och var med på Disney-Trivia. Det gick inte särskilt bra. Jag skyller på att vi inte har Disney Chanel och därför inte kan de serierna som visas där. Det är tur att jag har något att skylla på.

Yngsta sonen hade tidigare fått kontakt med en kille i samma ålder genom att jag och hans mamma pratade på en Facebook grupp kopplad till just den här kryssningen. De hade pratat via Skype och skickat godis till varandra. Tydligen gillar inte amerikaner Lakrisal? De två hade bestämt att de skulle gå och se Rogue One tillsammans, och nu var det dags.

Jag i Askungens stol

Jag och maken gick och satte oss med en glass på soldäck uppe vid Satellite Falls (soldäck för vuxna). Vi mötte upp med äldsta sonen vid lunchdags som vi åt i cabanas. Yngste sonen åt lunch med sin kompis efter filmen. Jag och maken gick och såg Rogue One och jag blev positivt överraskad. Den var spännande, actionfylld och förklarade en del av vad som hade hänt före film 4.

Det är alltid roligt att bara ta det lugnt och titta på det vackra skeppet. Vi satt en stund och njöt av att vara på plats, innan vi gick till hytten där killarna satt och såg på Thor 2 på TV:n.

Jag gick och tittde på en fin väska som jag gärna hade haft. Men, jag är inte villig att lägga ca 4000kr på en väska, så tyvärr fick den inte följa med hem.

Dooney & Bourke med Disney Cruise Line motiv.

Innan maten träffade jag på Mimmi i sina julkläder.

Vi hade "Drawn to Magic" middag i Animators Palate till kvällen. Man ritar sina egna figurer som sedan visas på skärmarna när de dansar. Det är originellt för Disney Cruise Line och verkligen något som man inte sak missa.

Vi filmade inte showen den här gången, men vi gjorde det 2014, och den videon kan du se här nedan

Alla foton och videon är privata och tillhör mig.

I år är det 25 års jubileum för Disneyland Paris och det mesta börjar falla på plats. Många av renoveringarna av attraktionerna är färdiga, och mer eller mindre alla förväntas vara klara till högsäsongen under sommaren.

Disneyland Paris har varit rejält nedgånget. Attraktioner har varit i desperat behov av renovering, restauranger och andra byggnader har sett slitna och oälskade ut, och den där speciella "Disney - touchen" har varit lite försvunnen.

Med början av 2015 har Disney börjat med en omfattande renovering och uppfräschning av hela resorten, både parkerna och hotellen har i omgångar varit nere för renovering.

Jag är mycket glad för den här omfattande renoveringen, eller Experience Enhancement Program som Disney kallar den. Det är självklart tråkigt om det är familjens enda besök på Disneyland Paris, men i förlängningen var det här nödvändigt och behövde göras för länge sen.

Disney kommer att debutera med en het ny parad, vilket verkligen behövs. Visserligen har Disneyland Paris lagt till nya scener under åren, som t.ex. Frost, men egentligen är stora delar av paraden detsamma sedan 2007. Paraden som sådan har alltså funnits i 10 år. Den nya paraden kommer att få en kopia från den mest populära "flotten" från Walt Disney World: den "steam punk" inspirerade draken från Törnrosa, och enligt ryktet kommer även två "flottar" att skickas från Tokyo Disney som är berömda för sina parader. Fyra nya "flottar" kommer att vara unika för DIsneyland Paris, medan de resterande spekuleras vara återanvända äldre varianter. Jag ser fram emot resultatet.

Disney Dreams har varit en stor favorit bland besökare sedan starten, och den kommer att få en nya story och andra bilder och musik, även om själva grunden med projektioner på slottet och vattenkaskader kommer att vara detsamma.

Tyvärr kommer hela utseendet på Space Mountain ändras i samband med renoveringen av attraktionen.

Mitt senaste besök på Disneyland Paris var September 2015 och ärligt talat var jag så besviken att jag inte var intresserad av ett besök under 2016 eller i år. Men, jag är sugen på att se hur Disney har gjort sina förbättringar, och om de verkligen har sett till hela bilden, och inte bara koncentrerat sig på attraktionerna. Jag tittar på lite datum under sommaren/hösten 2017...

Alla foton är privata och tillhör mig

Vi hade bestämt oss för att prova Cabanas till middag istället för att gå till vår ordinarie restaurang. Yngste sonen åt pizza på pooldäck med en kompis istället.
Vi lämnade ett meddelande till våra servitörer via guest services.

Tyvärr glömde vi kameran även den här kvällen, men jag kom iaf ihåg att ta fler foton.

Princess Tiana's Sauteed shrimp with Jambalaya.
Det här var min rätt och den var mycket god, med mycket smak från Jambalayan.

Snow White's wild forest mushroom soup, maken sa att den var mycket god.

Coronation of Mixed Leafs var sonens val. Han gillade den.

Grilled Chicken with baked potato, var mitt val till huvudrätt. Kycklingen hade god smak och var saftig. Jag gillar bakad potatis, och den var god.

Sonen valde New York Strip Loin och tog Pommes Frites till. Han begärde medium, men när den kom ut var den rare. Servitören såg till att han fick ut en ny, som var medium även om sonen fick vänta en stund. Den andra var perfekt.

Grilled Filet of Turbot var mannens val. Han sa att det var den godaste fiskrätt som han hade smakat på mycket länge.

Alla tre valde Princess Aurora's Sundae with Rocky Road. Gillar man Rocky Road glass, så var det här en höjdare (och det gör jag).

21/12-2016

S:t Thomas US Virgin Islands

Vi hade bokat en utflykt via Disney. Det var en halvdagsutflykt med en katamaran till en privat strand. Det är oftast dyrare att boka utflykterna via Disney, men ibland känns det tryggt. Blir din utflykt inställd p.g.a. dåligt väder, så betalar du ingenting, och du har också generös avbokningspolicy om du ändrar dig. Du ligger inte heller ute med någon handpenning, och om du av någon anledning är missnöjd med din utflykt, så hjälper Disney dig med en refund. Det är inte Disney själv som anordnar utflykterna, utan de är en mellanhand. Den viktigaste anledningen för att boka via Disney är att om du blir försenad av någon anledning på utflykten, så väntar skeppet på dig. Det tar bort mycket av stressen, eftersom du inte vill bli strandsatt och själv tvingas ta dig till nästa hamn.

Efter frukosten, så samlades vi i nattklubben The Tube för att få info och därifrån tillsammans gå till vår katamaran.

The Tubes inredning är häftig, och ska föra tankarna till Londons tunnelbana.

Disney hade mängder med handdukar att ta med sig och använda på utflykten, det har de alltid tillgängliga oavsett om du ordnar din utflykt själv, eller bokar via Disney. När du kommer tillbaka till skeppet lämnar du de använda handdukarna utanför skeppet i en uppsamling och slipper ta med dem ombord. Det är sådana detaljer som gör att jag uppskattar Disney Cruise Line.

"Vår" katamaran.

Stranden var tom när vi ko, även om vi bara var två grupper placerade på två katamaraner som anlände. På varje katamaran var det strax under 20 personer.

Vi fick snorkelutrustning, soch många passade på att snorkla i det klara vattnet. Min man och äldste son var mycket nöjda, medan jag och yngste sonen badade.

Det fanns toaletter och en bar på stranden och gott om solstolar.

På vägen tillbaka underhöll besättningen och bjöd på läsk samt Rom Punch. De gav också alla en pirat "tatuering" om man ville. Barnen skippade, så jag offrade mig. Tyvärr visade den sig sitta som berget och fick mer eller mindre skrubbas bort.

Drinken var definitivt stark och de fyllde på så mycket och ofta du ville.

Vi avbokade nästan vår utflykt, när vi hörde att vissa dagar skulle ha dåligt väder. Jag är mycket glad att vi inte gjorde det, eftersom det här var höjdpunkten på hela resan.

När vi kom tillbaka i hamn, så tittade vi lite i affärerna på väg tillbaka till skeppet och gick sedan och duschade och åt lunch på Cabanas.

Efter lunch passade vi på att åka AquaDUck eftersom kön var kort (många var kvar på ön).

Äldsta sonen hade fått en inflammation i en vagel, så vi gick till Medical Center och pratade med en sjuksköterska där. Rådgivning av sjuksköterskor är gratis, men ska man träffa en läkare, så kostar det, och din räkning skrivs upp på ditt ship account. Disney har inte Medical Center själv, utan det är en utomstående firma som sköter den. Centart har öppettider varje dag, och är bemannat av 3 sköterskor och 2 doktorer. Vid akuta sjukdomar, så finns det alltid en läkare som har jour.

Sjuksköterskan rådde oss att utan tvekan träffa läkaren, så vi tog självklart hennes råd. 20 minuter senare var vi på väg därifrån med antibiotika i handen, goda råd med oss och $156 fattigare. Vi fick papper med oss att ta med till vårt försäkringsbolag, så att vi kunde se om vi fick tillbaka pengarna på vår försäkring. Tyvärr var självrisken på vårt försäkringsbolag 1500kr, så det var en besvikelse. Men, vårt kreditkortsbolag har tydligen en automatisk försäkring även för sjukdomar och olycksfall, så därför kommer vi att få hela beloppet tillbaka. Det lönar sig att kontrollera.

På kvällen ville vi inte äta i restaurangen, så vi åt i Cabanas. På kvällarna fungerar Cabanas som en vanlig restaurang, med en lite mindre meny, och det är mer informellt. Servitörerna som arbetar här är nya och Disney använder Cabanas som är upplärningsplats. Det var vårt första besök på Cabanas som kvällsrestaurang och vi var mycket nöjda. Våra servitörer var bättre än våra "vanliga" servitörer.

Efter maten gick äldste sonen och såg Rogue One - A Star Wars saga, medan den yngste var på Edge. Jag och maken satte oss på balkongen i Lobbyn och tog det lugnt.

Efter filmen kom äldste sonen och vi gick till hytten och såg Antman.

Alla foton är privata och tillhör mig.

Vi åt i Enchanted garden.
Det var Pirate Night, och då är det en speciell meny. Jag har alltid varit förtjust i den menyn, men den var helt ändrad. Jag gillade inte den nya speciellt mycket.

Bilderna är inte lika bra som vanligt, eftersom vi hade glömt vår kamera och jag fick ta foton med min mobil istället. Jag glömde också att ta foton på alla rätter. Jag tog bara på två av huvudrätterna.
Jag åt:
Crab cake
Chilled mango soup
Jerk Chicken
Sundae Rum Raisin

Visst var det gott, men inget speciellt, förutom glassen som var perfekt. All glass görs på skeppet.

Sonen tog en "liten😱" köttbit.

Fotona är privata och tillhör mig.

20/12 - 2016 Tortola - British Virgin Island

Det var rejäla vindar under gårdagskvällen och natten och vågorna var rejäla. vi kände inte av det mycket i hytten, mycket tack vare att vi hade en hytt i mitten av skeppet. Eftersom vinden inte hade mojnat var det många utflykter som hade ställts in. Vi hade inte bokat något, och även om vi hade planer på att ta oss till the Baths som ska vara fantastiskt så bestämde vi oss för att bara gå en runda i Tortola.

Efter frukost gick vi av skeppet. Utanför landgången hade Disney satt upp ett bord med gratis myggmedel för sina gäster.

Det var mulet, men vi såg inte regnet som var utlovat.

Mäktigt

Tortola i sig var en besvikelse. Vi hade definitivt behövt ordna någon utflykt för att Tortola. Inom hamnområdet fanns det exklusiva diamantaffärer, och så fort som du kom utanför området så var standarden låg förutom lyxvillorna på kullarna.

Det kan inte vara roligt att bo i ett område som måste ha en Tsunami Evacuation Route. Jag antar att man vänjer sig vid tanken.

Färgerna på huset var vackra

Vi gick tillbaka till skeppet och åt lunch på pooldäck. Jag tog dagens special som var spicy chicken burger, en variant av pulled chicken. det var mycket gott.

Vädret hade lugnat sig, så i efterhand var varningarna något överdrivna. Men, säkerheten går alltid först.

Vi gick och spelade minigolf hela familjen, det är alltid roligt, speciellt på Långbens "goofy" banor.

Aquaduck är alltid populärt, men ibland händer det att gummibåten stannar/fastnar om den som åker väger för mycket. De måste då stänga av vattnet och gå och hämta honom/henne. Jag har aldrig haft det problemet...

Det var inte riktigt poolväder även om poolerna är uppvärmda, men jag och maken gick ändå och satte och i en skön soffa på vuxenavdelningen och njöt av en Drink of the Day (varje dag har en ny drink reducerat pris på $4). Barnen gick iväg på eget håll. Yngste sonen till Edge, och den äldste gick och såg en film.

Det var Pirate Night, så det fanns mängder med pirataktiviteter och en speciell piratmeny på kvällen. Alla får en bandana och senare är det en stor piratshow med Jack Sparrow och Pirate Mickey på däck med avslutande fyrverkerier.

Vi kände oss dock hängiga och trötta, så efter middagen i Enchanted Garden så gick vi till hytten och tittade lite på en film innan vi lade oss.

Dagens handduksdjur fick coola solglasögon (makens) av vår hyttstädare.