Hej från Sverige, Göteborg och Torslanda!!

Nu har det gått ungefär en vecka sedan jag kom hem och det är faktiskt jätte skönt. Jag har verkligen saknat allt här hemma. Inte bara min familj, vänner utan också staden jag bor i. Mitt hus, mitt rum, min säng, våra djur, mat, drycker, rutiner, att kunna ta bilen, handla på Ica osv osv. Varenda dag möter jag gamla rutiner i vardagen som jag blir lite extra glad av. Kul att vara hemma!

19.20 så landade jag i Sverige och jag har aldrig varit så nervös innan. Sprang igenom passkontrollen och sedan ner för att hämta mitt bagage. Tror ändå bagaget kom någorlunda snabbt men det kändes som en evighet. Sen ska man såklart gå mot utgången där man möts av en vägg som man ska gå runt och det tar ett tag innan man ser sina nära och kära. Men där stod vi och grät, glädje och tårar. Mamma, pappa, Saga, Bella och Ulrika mötte upp mig. Sedan åkte vi hem för att äta smörgåstårta. GOTT!!

Att få se björkar istället för palmer, åka bil istället för tuk tuk, se den svenska naturen istället för de tropiska, frisk luft och dricka vatten ur kranen. Vi har det så jävla bra här ska ni veta. Glöm aldrig det!!

Det är kul, spännande och pirrigt att få komma hem. Väldigt många blandade känslor. Än så länge saknar jag inte min resa allt för mycket men det kommer väl ikapp mig.

TACK till er alla som följt mig, kommenterat och berömt mig. Det har varit så kul att få ha er med mig. Har haft över 150 läsare vilket har varit så jäkla kul. Jag hoppas att jag inspirerat och gett er goda råd & tankar. Ber om ursäkt för min otroligt dåliga svenska. (Ska tillbaka till skolan i höst så ska nog bli bra ige hehe). Men annars tack så mycket!!!

Godmorgon från London!

Just nu sitter jag och avnjuter en västerländsk frukost i väntan på att jag ska checka ut. Det var ett bra tag sedan man åt baguette, skinka eller ost. Nytt kapitel i livet med nya vanor och ny mat kommer det att bli nu efter Asien. Har njutit så mycket men saknar vissa saker som kompletterar en bra frukost, lunch och middag tex mer protein.

Då jag inte sov en blund på flyget sov jag som en stock i min sköna säng här på hotellet. Bor på ett Ibis hotell över natten då mitt flyg är i eftermiddag. Den nya tidtabellen mellan Sri Lanka och Göteborg matchar inte så det var antingen 8-10 timmar på flygplatsen eller på ett billigt hotell med säng, dusch och frukost.

Så hur mår jag?
- jag är alltså i Europa nu!! Helt galet hur konstigt det känns att lämnat Asien bakom sig. Så många vita människor, engelskan är uppenbart här och jag känner mig hemma. Saknar palmerna och värmen sjävklart men inte myggen. Att resa vidare har sina för och nackdelar. Jag är i alla fall mer än redo att komma hem.

Är exalterad, nervös, rädd, glad, pirrig och skit trött haha. Ska bli skönt att landa lite här innan jag flyger vidare. Spenderar eftermiddagen här då mitt flyg lämnar Heathrow 16:05. Ska shoppa lite i taxfreen och avnjuta mina sista timmar ute på resande fot.

Jag vill i varje inlägg berätta för er hur allt varit, hur jag mår just nu och hur jag känner inför hemgång. Men jag kan inte beskriva hur jag känner. Jag är extremt splittrad och allt är ofattbart och galet. Ja galet. Jag ska få se min familj, vänner, min släkt, mina djur, min säng, svensk mat, Göteborg och få gå tillbaka till mina normala rutiner igen. Har inte funnits på kartan tills nu. Gaaaah pirrig och nervös.

Vi ses snart Sverige!!

Heej! När jag skriver detta sitter jag på planet påväg till London. Flyget är 11,25 timmar långt så varför inte skriva lite om Sri Lanka.

Det är med en klump i magen som jag lämnar detta land för jag kommer sakna det mer än vad jag kan beskriva här. Det har inte bara varit sol, bad och palmer för mig här utan jobb, vardag och rutiner. Två månader på samma ställe får en att känna sig riktigt hemma. Chathurika och Lakmini mina två koordinatorer har tagit så väl hand om mig sedan jag kom till huset. När jag ska hejdå till dom i lördags så stod vi och grät i flera minuter. Det var riktigt hemskt. Men det är inte så jag vill minnas de så jag berättade alla fina minnen vi har ihop och alla härliga skratt. Båda lämnade med ett leende på läpparna vilket är viktigt. För hur sorgligt det än är att lämna detta fantastiska land så är jag så tacksam. Det var de bästa jag gjort att förlänga resan en månad. Jag fick ut så mycket av det. Inte bara resan runt om i Sri Lanka utan också en vecka på dagiset, insamlingen och veckan hos munkarna & kvinnorna.

Sri Lanka är mer än bra, de är ett underbart land att besöka. När jag kom hit hade jag ingen aning vad som väntade mig. Hade fått höra "farliga saker" och fördomar från en vän i Bali och han hade så fel.

Människorna är så nyfikna på dig för att du är vit och för att du pratar engelska. Min första tanke är såklart att dom vill ge sig på mig men dom vill bara prata med dig. "You are like a angel from the heaven" sa en tuk tuk chaufför till mig. Här kommer jag ensam blond och blåögd självklart är dom nyfikna. Alla är bara hjälpsamma, givmilda, generösa och extremt omtänksamma. Man jobbar tillsammans. Här är muslimer, katoliker, kristna och buddhister ett. Man är ett land och alla samarbetar. Man ville sära på landet under kriget så efter de har alla sett till att dom är ett. Vilket är så fint!
Hur fattiga folk än är så kommer dom alltid vilja dela med sig. Hur dålig engelska dom än har vill dom alltid försöka. Magnifika människor som jag ser upp till.

Av dessa underbara människor lagas de även underbar mat. Gud så mycket goda kryddor och varianter på mat de finns. All mat är så enkel men smakar så mycket. Man äter mycket ris, nudlar, bröd och kyckling. Det är väl den större basen men wow vad gott ALLT är. Våga testa allt när du reser hit för allt smakar så gott. Jag är en kräsen människa när de kommer till mat men detta var utöver mina smaklökar.

Med hjälp av vackra platser, smakrik mat och musik så samlas alla. Och det är vad jag älskar mest. Gemenskapen!! Jag kände mig som en i familjen oavsett vart jag kom ifrån, pengar, yrke eller utbildning. Fascinerad av tålamodet och hur mycket man kan le i ett land. Svårt att sätta dom perfekta orden och hålla mig efter en linje i detta inlägg om Sri Lanka.

Kan inte mer än att säga att det har blivit ett andra hem och att jag ska tillbaka. Ska ta med mamma och visa henne allt. Alla borde komma hit innan de blir för mycket folk & hotell.
Mina favorit platser är Unawatuna, Kandy och Ella. Sammanhållningen i dom tre städerna är så mysiga och stämningen är hemtrevlig.

Åker nu ifrån mitt andra hem och jag kommer sakna de otroligt mycket!!

Hej på er och "glad" Valborg!!
Hoppas verkligen ni firar ordentligt i vår solen där hemma. Vädret ser äntligen underbart ut och jag ska snart få komma hem till Sveriges friska luft och kalla väder. Galet som de låter så saknar man faktiskt kylan ibland.. Idag var de 40 grader varmt i solen så sjävklart åkte jag, Nathalie och Sara till stranden. Vi kände inte så mycket för att utforska så vi tog första bästa strand - Mount Lavinia. Där jag var för två helger sedan med Martina.

Vi var där redan vid 10 och njöt. Jag har verkligen njutit varenda sekund av min sista helg här. Vi solade, badade, åt frukt, lunch och drack färsk juice som vanligt. Man tröttnar aldrig! Vid 17 tiden drog vi oss hemåt för att möta upp Kim för middag.

Just nu ligger jag i min säng redo för en sista natt i Sri Lanka. 06:30 ringer klockan och jag ska packa de sista. Har så mycket tankar och känslor, ska skriva ner allt i ett inlägg så ni får ta del av de. Är mer än tacksam för denna resan. Inte bara Sri Lanka utan Bali & Vietnam också.

Medan ni festar där hemma ska jag gå och lägga mig. Hoppas ni får en toppen söndag!!

Heeej!! Kan ni förstå att jag åker hem på måndag morgon? För det kan inte jag.. Att åka hem har varit så långt borta från mig och nu helt plötsligt är det min tur. Jag är så tankspridd, nervös och glad för att komma hem. Men jag är väldigt sorgsen över att lämna Sri Lanka, Chathurika, Lakmini och Manori. Mina två koordinatorer och kock som tagit så bra hand om mig.

För att njuta så mycket det bara går så drog jag, Kim, Natalie och Sara ut på restaurang ikväll. Jag har nog inte delat med mig av de men Kim kommer från Tyskland och ska vara här i en månad till. Vi har jobbat ihop denna veckan.
Natalie och Sara kommer båda från England och har precis kommit hem från Adventure week. Det som jag gjorde för två veckor sedan. Dom två ska nu jobba med Kim tills dom vandrar vidare.

Vi fyra gick i alla fall ut och åt middag ikväll. Jag beställde in en Pasta alfredo och oj vad efterlängtat....Vitlöksbröd och choklad milkshake till det! Ja ni hör ju, jag längtar efter icke ris och nudel mat..

Imorgon väntas marknad med Natalie och Sara. Ska köpa de sista presenterna... Kim ska till Kandy över helgen så det blir vi tre. Chathurika fyller 25 år så vi ska fira henne med middag och fest hos henne imorgon vilket ska bli riktigt kul!
Min sista dag här ska spenderas på stranden såklart! Hörde att ni fick skrapa rutorna hemma i Sverige.. Fy asså! Inte redo för kyla. Men jag är redo för Sverige ändå. Håll utkik efter ett hejdå inlägg till Sri Lanka.

Hoppas ni får en toppen fredag mina vänner!

Då det egentligen inte är okej för dom att le på bild eller vara med på bild över huvudtaget har vi bett om lov. Detta var ett undantag!

Hej! Idag hade jag min sista lektion med killarna. Det har varit lärorikt och väldigt roligt att få ta del utav deras vardag och bortse från små barn som jag har undervisat under en längre tid. Dessa killarna är ju också barn men dom lever under mer strikta regler och förhållanden så det har varit spännande att få vara med dom en vecka.

Skillnaden att vara munk är att du bor i ett tempel med andra munkar. Jag trodde först och främst att man blir utvald som munk men största anledningen till varför man blir munk är för att ens föräldrar inte har råd att ta hand om en. Headmastern som tar hand om allt tar då hand om denna pojk. Kan låta sorgligt men dom har de faktiskt bättre i templet än hemma. Jag pratade med en av killarna och han föredrar att vara i templet istället för hemma. Här får han så mycket god mat, umgänge och får tillgång till en bättre utbildning.

Dock ser vardagen helt annorlunda ut för dom då dom inte längre är vanliga killar. Dom går upp klockan 05:00 för att be. Dom äter ingenting förens klockan är 12:00. Dom rakar bort allt hår för att alla ska vara så jämlika som möjligt. Dessutom för att man ska hålla sig ren. Hår på huvud, ögonbryn och armhålor ska rakas varje lördag. Man sover inte på en säng utan bara på en matta. Man använder inga kosmetiska produkter, smycken eller parfym. Man vill inte vara med på kort och att le är inget man gör bland folk. Man får inte dansa, spela teater eller sjunga. Man får dessutom inte ta emot några pengar. Det är en hel del regler och det finns säkert fler. Detta är bara några av reglerna som jag tagit del av.

Men i utbyte mot detta får man bröder för livet, mat och undervisning. Människor respekterar dig något enormt. Jag såg en munk härom dagen som kunde gå före alla i kön. Du behöver inte betala något och ingen får röra dig eller säga åt dig vad du ska göra.

Och allt detta känns så konstigt? Hade du varit fattig i Sverige hade ingen brytt sig om dig på detta sättet. Här går du från ett fattigt barn till att folk respekterar dig mer än vad man respekterar sin familj. Doesn't make no sense? Eller?
Inte i mitt huvud då brist på pengar är brist på respekt i Sverige. Klart man vill hjälpa dom fattiga men det skulle aldrig hända att man släpper förbi en hemlös på bussen före dig själv.

Utifrån dessa regler var de svårt att undervisa på ett roligt sätt men vi försökte så gott vi kunde och det gick bra!! Vi spelade mycket spel men ganska tyst då man måste vara tyst i ett tempel. (Svårt för mig...)
Mycket av detta var så svårt för mig att förstå då dom är barn och ska få leva som ett barn. Men då dom bytt ut sin gamla livsstil mot detta är det här som står på spel för dom. Bryter man mot reglerna är man ingen munk längre.

Denna veckan har varit fantastisk, rolig, lärorik och spännande. Dessutom utmanande! Kommer sakna undervisningen och mina rutiner måndag-fredag.

God eftermiddag! Härligt med ny vecka och nytt jobb. Känns som jag hoppar runt så mycket. Dock är de ju sant då jag testat på alla volontärprojekt som dom har här i Sri Lanka. Tanken var ju bara att jobba på en skola och sedan med kvinnors rättigheter men då det varit nyår som ni vet har jag varit en vecka hit och en vecka dit.

Idag tog jag och min favvo koordinator Chathurika en tuk tuk till ett tempel där vi skulle jobba från 08:30-12:30 med munkar som är 10-17 år gamla. Det är bara killar vilket är utmanade då jag nu måste tänka till lite extra när jag undervisar. (En aning svårare att komma på lektioner till killar) Vi båda behöver dessutom tänka till lite extra då dom är munkar. Vi får inte röra dom, säga åt dom vad dom ska göra eller sitta vid samma bord som dom. Detta gäller speciellt för Chathurika då hon är buddhist men självklart följer jag detta också.

Jag ska berätta mer om de jobb vi gör och hur man blir en så kallad munk. Respekten för dessa människor är nämligen så stor men dom flesta som blir munkar är faktiskt bara fattiga. Det är den största anledningen till varför man blir munk. Ens föräldrar kan inte ta hand om en och då får man bli munk och bo med andra i templet. Mer om detta i ett annat inlägg då det är en hel del. Vi undervisar i alla fall engelska till dessa härliga killar.

Efter två timmar väntas en grupp av kvinnor. Tanken är att jobba med kvinnors rättigheter men jag skulle mer kalla de för undervisning. Jag lär dom engelska och självklart kommer jag att pusha, boosta och berömma dom men mer än så är de inte. Det är lite miss kommunikation mellan Volontärresor & Idex nämligen.

Ni kanske undrar om jag någonsin blir trött på att lära ut engelska. Svar: Ja!
Det har varit undervisning hela Vietnam och nu två månader här. Det som underlättar är att jag styr lektionerna och det är ju barn. Och med barn vet man aldrig vad som kommer hända så en lektion kan se helt olika ut. Dessutom var undervisningen i Vietnam inte som här. Det är alltid olika och roligt!

Engelskan betyder allt för barnen och även vuxna idag. Det är fint & lyxigt, en stor fördel. Speciellt när det kommer en blond tjej ;)
Detta ska jag göra denna veckan, själv. Skönt att få jobba själv igen. Kommer nya volontärer idag men dom ska till ett dagis.

Nog om denna dag! Ser ni min och Donnas frukost? YUM!! Njöt så det skrek om de igår. Spenderade även dagen på stranden så hade en toppen söndag. Nu är jag laddad för en arbetsvecka och sedan hemgång till - SVERIGE!

Hejsan!!

Idag startade jag min morgon med en sovmorgon. Denna veckan har varit väldigt utmattande. Inte bara för att vi samlade ihop pengar, shoppade och inredde dagiset men också för att det var första gången där. Tanken var att jobba med munkar och kvinnors rättigheter i ett tempel men då det fortfarande är "semester" var de projektet stängt. Därav följde jag med Donna & Fatti till dagiset där vi jobbade en vecka. Så det var nytt för mig. Har känt mig utmattad hela veckan och på detta startade vi välgörenheten. Så jag är helt slut idag.

Utöver att jag unnade mig en sovmorgon så gick jag och Donna ner till ett jätte fint café - Café Noir. Här beställde jag en mörk choklad mint kaffe drink som faktiskt var jätte god. Diggar inte kaffe så mycket men denna var mycket god. Donna fick äntligen en riktigt kopp med kaffe. Hon var så glad!!

Jag är dessutom glad att jag fick chansen att träffa Donna. Att få umgås här i huset, göra utflykter och jobba ihop har varit så roligt. Även om hon är 40 år gammal så skrattar vi så mycket. Hon har varit som en bästa vän och som en extra mamma. Vi har samma humor och tankar om allt så dessa fyra veckor har varit amazing! Hon lämnar dock mig för Vietnam imorgon så det var kul att få sitta ner och prata lite extra. Vi ska ut och äta middag ikväll också så vi har tid.

Det är efter lunchtid här nu och jag ska ta en nap. Ska försöka få tag i Bella så vi kan snacka lite. Känner verkligen saknaden efter familj och vänner nu ska ni veta. Herregud vad nära det är nu?!
Men mer om mina sista dagar i Sri Lanka i ett annat inlägg.

Hoppas ni får en toppen lördag!

Ser ni hur fantastiskt detta är?

Tack till alla som bidrog till detta. Det har varit en otroligt rolig och spännande dag. Att spendera 15 tusen kronor endast på saker till dessa fina barnen har känts så bra. Man har liksom varit på bra humör hela tiden och mått så bra. Vi har köpt så mycket roliga, lärorika och nödvändiga saker.

När vi la upp allt idag så kände vi att vi ville köpa mera. Vi hade pengar över och kom på nya idéer. Så innan lunch drog vi till ett köpcentrum igen och köpte fler madrasser, mer böcker, play doug, spel och cd skivor med massa musik. Efter lunch kom en liten buss som vi tryckte in alla grejer i.

När vi väl kom dit började vi inreda med två byråer, madrasser, kuddar, bokhylla, tv och dvd. Med allt detta så fick barnen vara med att öppna alla förpackningar till alla leksaker. Jäklar vad mycket leksaker. Bilar, dockor, verktyg, köksredskap, djur, bollar, lego, pussel, spel osv osv.

Ååh jag njöt så mycket av att se deras små leenden. Deras ansikten lös upp och dom kunde nu alla leka. Det var sådan stor skillnad. Alla kunde vara med, den fanns roliga leksaker. Man kunde välja vad man ville och det fanns fortfarande plats att springa runt i lokalen.

Jag är så extremt glad, lycklig, stolt och tårögd av detta. Jag var så rörd och barnen var överlyckliga. Jag tror att dom kommer vilja gå till dagis varenda dag nu. 15 tusen kronor är spenderade på leksaker, böcker, pennor osv och pengarna är faktiskt slut. Vi spenderade allt. Vi kommer dock köpa ris till dom så att dom slipper göra det för ett tag.
Barnen fick goodiebags med kläder, godis, vattenflaskor, varsin handduk och kuddfodral. Vi såg till att nunnorna som jobbade där fick lite gott också.

Jag är helt splittrad glädje och så nöjd!! Vet inte vad jag ska skriva mer här än TACK!!
Denna dagen är en av dom bästa i mitt liv. Ni skulle sett när vi sa hejdå. När vi kom in med påsarna. Ögonen bara öppnades upp av glädje. Alla kramade om en och sa "Thank you teacher".

Så tack till mig och tack till ER!

Heeeej!! Innan jag berättar vår fantastiska nyhet så vill jag börja med att rikta ett stort tack till alla som var med och bidrog till denna välgörenhet!
Det värmer mitt hjärta så mycket och detta kommer bli ett minne för livet. Inte bara för barnen utan för mig också.

Denna veckan har jag spenderat mina timmar på ett barnhem. Här har barnen lekt med trasiga leksaker i en stor och tom lokal. Självklart tycker barnen att det är tillräckligt men när vi fick syn på alla smutsiga och söndriga leksaker ville vi göra en skillnad.

Både jag och Fatti (volontär från Sverige) bestämde oss för att samla ihop pengar för att köpa allt från nya leksaker, pennor, målarböcker, böcker, göra en myshörna m.m. Vi la båda ut varsitt inlägg på Facebook och det spred sig så fort. Efter ett dygn av underbara människor som skickade pengar fick vi ihop 15 000kr. Ni anar inte hur mycket det är i rupees. 250 000 RS. Det är extremt mycket pengar och våra koordinatorer var chockade.

Idag torsdag efter jobbet räknade vi ihop alla pengar, skrev en lista på saker vi ville köpa och drog ut efter lunch. Jag kan inte ens komma på hälften av de vi köpt men detta är en del

- Kuddfodral
- Godis
- Spel
- Tvål

Ja detta är en del av de vi köpte. Vi har fortfarande kvar pengar och detta ska spenderas på mat till barnen. Så som ris, ägg osv.

Vi har varit ute och handlat i 6 timmar på olika ställen så nu är vi helt slut. Innan jobbet imorgon ska vi upp och förbereda allt. Vi har hyrt en flyttbil som ska transportera allt detta till daghemmet. Vi kommer inte undervisa imorgon, istället inreda lokalen med allt vi köpt. Självklart ska kameran med och jag är så exalterad. Detta är helt seriöst det roligaste och mest fantastiska jag har gjort? Lycklig av tanken hur barnen kommer reagera. Är helt uppspelt. Måste sova nu men återkommer imorgon. Ska visa er för och efter bilder.

Från djupet av mitt hjärta, tack så mycket för alla som var med och bidrog. Stora som små summor gjorde en sådan stor skillnad idag. Utan er hade vi inte kunnat köpa såhär mycket. Tack!