Mange nye nettsider blir lansert hver dag, året rundt. Dette gjelder i hele verden, men også i Norge. Det er absolutt ikke noen enkel jobb, å lage en ny nettside, som fanger folks interesse og eventuelt lojalitet.


Ha et tydelig budskap

En rekke ting spiller inn, om en skal ha suksess. Noe av det første en må tenke nøye over, er hvilket budskap en vil formidle. Det at besøkende på nettstedet, umiddelbart oppfatter hva siden handler om, er kanskje det viktigste av alt. Siden må gi leseren noe, slik at han eller hun får dekket et behov. Dette gjelder uansett om du selger historier fra din hverdag eller er et firma som skal selge produkter. I tillegg bør siden skape en lyst hos den besøkende til å vende tilbake. Dersom designet på siden er dårlig og det er vanskelig å navigere rundt eller siden fremstår som rotete. Da er det store sjanser for at den besøkende forsvinner.

Godt design gir fornøyde besøkende

En pen og oversiktlig nettside, som er enkel bruke, hvor det er enkelt å finne rundt i menyen og hvor en skal bruke færrest mulig klikk, det er det mest optimale. Det er derfor viktig å la menyen og undermenyer, følge alle sidene. På den måten blir det minst mulig klikk på brukeren og en vil alltid ha hovedmenyen tilgjengelig, uansett hvilken underside en ser på. Med et bra design og et klart budskap, da har en kommet et godt stykke på veien mot fornøyde brukere. Brukere som vil anbefale siden til andre og selv vende tilbake.

Tilpass til flere digitale enheter

I dag er det mange som bruker nettet og som besøker nettsteder via andre plattformer enn den tradisjonelle datamaskinen. Dette kan være nettbrett eller telefon. Utviklingen går raskt og vi får stadig nye muligheter for å koble oss på. Derfor er det viktig at en finner et design, som er tilpasset de fleste plattformer. På den måten vil brukeren få den samme gode opplevelsen, uansett om han besøker nettstedet fra et nettbrett eller via en android telefon. Ved kjøp av en webdesign, må en sikre seg at designet har blitt lagt til rette for ulike plattformer. Om en er tvil om dette, kan det kanskje lønne seg å ta kontakt med et digitalt byrå. Disse byråene er spesialister på området. De kan være med på å sikre at nettsiden fremstår så brukervennlig som mulig på alle plattformer.

Søkemotoroptimalisering

Det siste en må sørge for, er søkemotoroptimalisering eller SEO. Det at søkemotorene som Google, Yahoo og andre, kan finne nettsiden din, er selvsagt svært gunstig. Det er nemlig dette som gjør at nye besøkende oppdager siden din og klikker seg inn på den. Jo flere treff ens nettside får via søkemotorene, jo enklere blir det å tiltrekke seg oppmerksomhet. Husk på at søkemotorene er gratis. Du kommer høyere opp på listen, ved riktig bruk av nøkkelord i tekstene og på siden din. I tillegg til en flott og brukervennlig webdesign er bruken av SEO , noe av det viktigste du kan gjøre for å generere mange treff for akkurat din side.

Likes

Comments