Nu är det vinter på riktigt.
22 grader var det igår! Jag känner mig som en riktig hårding för omväxlings skull.

Jag är inne i en period av tacksamhet nu. Jag är otroligt tacksam att jag fått så mycket fint i livet och att dörrar öppnas upp.

Vad gäller bloggen så är jag rädd för att det kommer bli svårt för mig att skriva i den takt som jag fått för mig att bloggkulturen kräver. Jag skulle jättegärna vilja ha en massa följare och läsare men jag är helt enkelt en person som skriver då jag får inspiration och det är svårt att veta då den kommer. Men vi får se.
Låt viljan ske, som min mentor brukar säga.

Ha det fint :-)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Påväg till intervju för min praktik.
Så bloggen kanske får vila lite.

Har fått läsningar och följare! Tack för det!

Jag har börjat spåna lite på en text om självkänsla som jag tror kommer bli bra!
Den kanske kommer ikväll. Jag får se hur mycket jag orkar.

Jag vill tacka alla er alla som delar så frikostigt på era bloggar om era liv. Det är verkligen inspirerande!

Ha det fint :-)

Likes

Comments

Jag har haft min beskärda del av konflikter i förhållanden!
Då pratar jag inte om de konstruktiva grälen man faktiskt kan gå visare ut ur. Jag pratar om bråk där det:
  • Smälls i dörrar/saker
  • Skriks
  • Man kallar varandra dumma saker
  • Kastar saker

Konflikten har blivit till någon slags pajkastning där saker och ting är så långt ifrån konstruktiva som de kan bli.
"MEN DU DÅ!?"

Vad kan du göra för att förhindra att skadliga konflikter uppstår?

Släpp Hollywood-idéalet.
Den kärleken som vi får se i hollywoodfilmer speglar ofta inte verkligheten. Det vanliga vi får se är någon som ger upp sig själv helt för någon annan. Du är den viktigaste personen i ditt liv och det är bara dig själv du kan vara säker på att du ska leva med resten av ditt liv! Så sätt relationen till dig själv i första rummet i alla dina angelägenheter.

Det bästa är om du inte har några förväntningar på förhållandet. Har du det bäddar du för besvikelse. Alla förhållanden och människor är olika. Ni kanske hittar något som är helt unikt för bara er!

Prata med någon!
Om du är i ett förhållande där små saker får stora konsekvenser finns det en risk att du bär på gamla saker som egentligen handlar om andra personer än din partner. Kände du dig kränkt som barn? Blev du mobbad i skolan? Var du mobbare i skolan? Kanske har du växt upp i missbruk eller i andra dysfunktionella förhållanden? Då kan du vara ett så kallat "vuxet barn". Det finns stödgrupper på många ställen i landet. Googla "vuxna barn". Känner du dig obekväm med gruppterapi så rekommenderar jag att du pratar med en psykodynamiskt utbildad psykoterapeut, gestaltterapeut eller addiktolog. Att dela är ett av våra bästa verktyg!

Funktionell kommunikation
Kommunikation är något som ofta blir ett problem i förhållanden. Tänk på att alla inte har samma relation till saker som du. Tex. frasen "Lyssna på mig" kan för vissa betyda "jag skulle önska att du förhåller dig till det jag säger nu". Det gäller att vara tydlig med vad som är ditt behov/vad du vill ha! Förvänta dig inte att din partner ska förstå ändå för då uppstår det problem med tiden. "Vi behöver inte prata med varandra. Vi känner varandra så bra att vi vet vad den andra behöver" Detta är en massiv fallgrop. Det har aldrig fungerat för mig och jag hör om många som faller i den.

Behov
Utforska dina behov! Om du gillar listor är det här ett bra tillfälle.
Vad behöver du rent generellt? Ett städat hem? En kram? Rutiner? Nyttig mat? God sömn? Att få sörja/gråta? Att få uttrycka mina känslor? Att kunna lita på någon? En pratstund?

Du kan också använda dig av denna övning ur Addiktologi - läran om bindningar av Torbjörn Fjellström
"Deprivationsövning: Undersök vilka behov du berövat dig själv [...]. Begrunda vad du inte unnar dig, hur du inte står upp för dig själv, hur du inte tar plats fast du skulle vilja, hur du hindrar dig från att avancera, göra det du vill. Begränsa övningen till att gälla det senaste året och skilj på fritid, familj och arbete"

Du kan inte förvänta dig att din partner ska förstå dig om du inte förstår dig själv.

Frustration kan definieras som besvikelse vid utebliven behovstillfredsställelse. Lär du dig vad du har för behov kan du börja ha konstruktiva och sakliga diskussioner med din partner. Till exempel:
- Jag är arg på dig, älskling för att jag har ett behov av att det ser snyggt ut här i lägenheten och du lovade mig igår att städa. Jag vill kunna lita på att om du säger att du ska städa så gör du det också annars får du helt enkelt sluta lova saker.
Kom ihåg att du inte kan förändra någon annan än dig själv och att du inte kan kräva av din partner att hen ska tillfresställa alla dina behov.

Känslor
Utforska och sätt ord på dina känslor!
"Jag har ångest" brukar vi säga.
"Jag känner mig deprimerad" är också vanligt.

För mig blir dessa två begrepp väldigt begränsade och risken finns att de används för att beskriva alla tunga känslor. Om du är en person som använder begreppen ångest och depression mycket kan det vara bra att ta en paus och istället börja bryta ner det i känslor. Du kan vara besviken, nedslagen, skamsen, maktlös, förminskad, skyldig missbelåten, självhatande, känna dig utanför, dålig, pessimistisk, nedstämd, deppig, självkritisk, uppgiven etc.

Även lättare känslor kan brytas ner på det här sättet! Förtjust, överlycklig, tacksam, tillfredsställd, levnadsglad, sorglös, lättsam, obekymrad, som ett barn, nöjd, på gott humör, i himlen, prima.

Det här kommer att hjälpa dig att lära känna dig själv och ju mer du övar på att hitta och sätta ord på känslorna desto mer självkänsla kommer du få.
Kom ihåg att vi är människor. Vi mår inte bra eller dåligt. Vi känner känslor! Undvik att värdera känslor som positiva och negativa. Det finns tyngre och det finns lättare känslor men alla känslor är viktiga och finns där av en anledning.
Försök inte bekämpa eller "ta bort" dina känslor utan lär dig att hantera dem. Ibland kan det vara bra att lägga sig ner i soffan, stänga av teven, lägga bort mobilen och bara låta oron härja i kroppen. Den finns där av en anledning så kapitulera!

Självkänsla
Den stora nyckeln till att ha ett bra förhållande är att ha en bra självkänsla.
Vad är bra självkänsla?
Ett exempel på någon med bra självkänsla är en som:
  • Uttrycker sina känslor och behov
  • Sätter sunda gränser
  • Tar ansvar för sina fel och brister
  • Kan ta kritik om sig själv
  • Jobbar med att utveckla sig själv
  • Är mån om kropp och själ
  • Är ärlig och öppen
Vore inte detta kanon att ha i ett förhållande? Så hur utvecklar du din självkänsla?
Det är ett stort ämne som kanske kräver sitt eget inlägg.
Men kort sagt kan man säga att vägen till självkänslan går igenom självkännedom.
Att lära känna sig själv är nästan som att lära känna vem som helst. Hur gör du när du vill lära känna någon?
Umgås ni? Tar du reda på vad den har för behov och känslor angående saker och ting i olika situationer? När ni har utvecklat en relation, tröstar du då denna när den mår dåligt och säger att det är okej att vara orolig, ledsen, nervös, arg etc? Ofta är vi väldigt dumma mot oss själva i våra huvuden och det kan vara bra att bryta det mönstret. Det är jättesvårt och ibland lyckas vi inte men då är det okej också. Jag kanske kommer skriva ett eget inlägg där jag djupdyker i självkänslan i framtiden. Vill du jättegärna ha mera tips så skriv gärna en kommentar om det.

Ilska och förbittring
Ilskan är väl det som kan ställa till med mest problem i ett förhållande. Ilskan är oftast en sekundär känsla vilket betyder att det finns en underliggande primär känsla. Enligt min erfarenhet handlar det ofta om underliggande rädslor och gamla saker vi lagt på hög. Ställ dig frågan "Varför blir jag så arg på min partner?". Kanske har du en massa besvikelser och förbittring som handlar om gamla saker i ert förhållande eller saker som andra har gjort mot dig tidigare?

Vi har all rätt i världen att känna oss förbittrade men det är ingen annan än vi själva som lider av vår förbittring.
Ibland bär vi på en enorm säck av förbittring, besvikelse och ilska. För att bli av med förbittringen som skjuter iväg vår sunda ilska till nivåer där vi tappar huvudet kan det vara bra att gå igenom denna säck och våga vara självkritisk. Ofta finner vi att vi kanske inte ser vår partners perspektiv, problem och behov, att vi vill ha saker på vårt sätt, att vi vill dominera, tycker att vi är lite bättre, överdriver eller minimerar, är otydliga, rädda för att uttrycka behov etc. Det krävs två för en tango. Att våga se sin egen del kan lätta på förbittringen

Att bli ett "VI"
Ta ansvar för den gemenskap du har med din partner. Vad behöver ni?
På engelska översätts ju ordet "jag" till "me". Börja vända mer och mer på "me" så att det blir ett "we".

"De båda har, var och en på sitt håll, kommit fram till att de borde leva som om partnern var närvarande i alla situationer. Dom har förstått att relationen bör ha en tydlig dimension av att vara till, verka och finnas för [...] kärlekens principer framför parets egen skull. Dom har insett det omöjliga med kränkningar och möjligheterna bakom kärlekens principer så som respekt, omsorg, hänsyn, tillit och trygghet. Nätverket av barn, föräldrar, vänner och förfäder har blivit ett centralt pliktområde i livet integrerat med arbete och fritid.
Sårbarhet, öppenhet, ärlighet och intimitet blir portar som öppnar, breddar och fördjupar gemenskapen [...]."

- Addiktologi, läran om bindningar av Torbjörn Fjellström


En sista tanke!

Att acceptera det du inte kan förändra.
Du är maktlös inför din partner. Den enda du kan förändra är dig själv. Stanna därför så mycket du kan i dina egna angelägenheter och ge inte råd utan att du blivit frågad. Om du känner att du verkligen vill hjälpa din partner fråga då istället om det finns något du kan göra. Många tror att lösningen är att den andra parten måste ändra på sig men att hänga upp din lycka på att någon annan skall göra något gör dig till ett offer och det går inte att komma någon vart genom att vara ett offer.
När du lärt känna dig själv bättre kanske din partner inte är så tokig som du trodde? Har du tur kanske det mesta låg hos dig?


Ha det fint! :)















Likes

Comments

Ellinor friade till mig!

Vi låg och mös i sängen och som en blixt från klar himmel!
- Vill du gifta dig med mig?
- Va?! Är du seriös nu eller?
- Jag tror det!
Känslan var obeskrivlig! Så mycket kom på samma gång och jag tror att jag blev lite generad också eftersom jag släckte lampan i taket. Jag kände mig som ett barn på julafton och höll på att explodera inombords. Jag la mig i sängen igen med henne och där kände jag efter hur det kändes innan jag svarade.
- Mitt svar är ja! Sa jag.

Det kändes liksom helt självklart!
Så idag var vi och köpte förlovningsringar. Två stycken halvrunda silverringar med en ingravering där det står "slickpaxad 1/1-17". De är klara om en vecka ungefär!

Just nu tror jag att det här måste få landa.
Det började landa lite då vi la upp budget för ringarna. Vi pratade om att vi förhoppningsvis ska ha ringarna resten av livet så då kanske det inte gör något om det kostar en slant extra. Fast det känns ändå fortfarande overkligt.

I nästa inlägg tror jag att jag kommer dela med mig av några tips på hur du kan förbättra din relation. Jag har fått jobba mycket med mig själv för att vår relation ska kännas såhär bra.
Mer om det senare!

Ha det fint! :)

Likes

Comments

Filosofen Arthur Sehopenhauer promenerade en dag utmed gatan. Han var helt upptagen av sina egna tankar. Helt oavsiktligt törnade han ihop med en annan fotgängare. Fortfarande upptagen av sina egna tankar fortsatte han promenaden. Fotgängaren ropade efter honom: "Hallå, vem tror du att du är egentligen?" Den i egna tankar upptagne filosofen hördes då mumla: "Vem jag är? Om jag ändå visste det!"

Någon har sagt: "Jag är tre personer. Den jag tror att jag är, den andra tror att jag är och den jag är egentligen".

Sedan jag började min inre resa har frågan om vem jag är kommit på tal upprepade gånger i samtal med min andliga vägledare och i många år identifierade jag mig med blott ett skal av mitt sanna jag.

Jag heter Mattias och har lagt ner mycket tid på att försöka tränga in igenom detta skal, in till diamanten och det rena sanna jaget.

Jag startade den här bloggen i huvudsak för att jag blev uppmuntrad i en av mina tarotläsningar att börja dela med mig av den kunskap jag samlat på mig. Min tidigare obalanserade relation till mig själv och omvärlden orsakade många problem. Jag var hemlös och döende då jag först sökte hjälp och började arbeta intensivt med mig själv. På senare tid har jag förkovrat mig i terapi, psykologi, olika andliga läror och även börjat läsa till terapeut. Genom denna resa har fått otroligt mycket erfarenhet som jag gärna delar med mig av. Dessutom har jag alltid gillat att skriva.

Jag tror på att sätta ord på "det som är mitt". Dvs. min tro, min sanning, mina behov, mina känslor, mina tankar etc. och jag hade tänkt använda bloggen till det. Jag tror det blir bäst om budskapet får komma naturligt.

Så vem är jag i allt detta?

Jag är ingen speciell egentligen. Jag är inte mer speciell än du. Vi har förmodligen bara gått på separata stigar och kan säkert därför ha jättemycket att lära av varandra. I grund och botten kommer vi från samma källa.

"I am he as you are he as you are me and we are all together" - John Lennon



Likes

Comments