Header

Hälsa, Kost

Får man bättre mörkerseende av att äta morrötter? Ger aspartam cancer? Ökar chili förbränningen? Dessa frågor och några fler därtill kan ni få svar på i Dietistpoddens första avsnitt. Nu har vi alltså äntligen fått ut vårt första podcastavsnitt. Vår podcast har fokus på kost och näringslära - så för dig som är intresserad av att lära dig mer om dettta ur ett vetenskapligt perspektiv är detta helt rätt podd.

Vi kommer att släppa ett nytt avsnitt varannan måndag och troligtvis varje vecka senare framöver. Varje avsnitt kommer att ha olika teman, i det första pratar vi matmyter. Ni får jättegärna komma med önskemål och frågor! :)

Här kan ni lyssna på första avsnittet!



Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Daylife, Kost

Just nu har en person möjlighet att vinna presentkort hos Dietistcentrum värde 2500 sek. Tävlingen är på instagram och det du ska göra för att tävla är följande

1. Följ @dietistcentrum på instagram
2. Tagga två vänner i frukostbilden på instagram med texten tävlingen
3. Ej obligatoriskt, men bonus är om du lägger upp en egen frukostbild och taggar dietistcentrum i bilden.


Likes

Comments

Daylife

Life isn´t about finding yourself. Life is absout creating yourself. Ett klockrent citat som får stå för feelingen efter dagens event. Massvis med inspiration och grymma föreläsare.

Spenderat dagen på mässan här i Göteborg med Anna på eventet Strong Toghether. Vi passade även på att ta en tur ner på stan för lunch. Blev Poke Bowl på JOS Hälsocafé bestående av svart ris, mango, glasnudlar, cashewnötter och lax! Så gott. Verkligen supertrevlig dag som gett massa positiv energi!


Likes

Comments

Godmorgon fina! Solen skiner ute och det är lördag morgon. Jag har startat dagen med ett yogapss hemma och nu käkar jag frulle. Uppe tidigt idag eftersom jag och Anna ska till Svenska Mässan på Strong Toghether eventet där vi ska lyssna på ett gäng föreläsningar. Klockan 09:00 har Mårten Nylen en föreläsning och kommer vi nog lyssna på ett gäng till, ta lunch på stan och njuta av solen :) En riktig toppenlördag med andra ord!



Likes

Comments

Kost

Ett ämne jag tycker är lite spännande är såkallade ”cheat meals”, det är en måltid i vissa fall en hel dag i veckan då man får ät precis vad man vill. Begreppet används ofta när man för tillfället följer en specifik diet för att uppnå ett visst mål samt under en måltid eller dag gör undantag från dieten. När det gäller såkallade cheat meals & ätardagar finns det väldigt mycket olika åsikter. Behövs de? Kan de förstöra eller kan de förbättra resultaten? Sedan finns det en mängd olika definitioner av vad det innebär. För någon är det att äta pannkakor till frukost på helgen, för en annan är det massvis med godis/glass och för en tredje kanske det är spagetti och köttfärsås. Jag definierar det som att man vid en måltid eller under en dag äter det man vill och är sugen på.


​Ur ett fysiologiskt perspektiv är cheat meals inte något som behövs. Men det kan vara till hjälp mentalt om man håller på att anpassa sig till en ny hälsosam kosthållning Jag har upptäckt att många av mina klienter som följer kostschema tycker att det underlättar mycket att kunna ha ett såkallat cheat meal en gång per vecka. Detta för att kunna äta något de tycker extra mycket om utan att känna ångest eller att man förstört något. Att ha en ätardag eller ett cheat meal tycker jag dock inte ska innebära att man kan gå helt banans. Enligt mig handlar det om måttlighet. Att välja ut en favorit och att äta lagom mängd av det. En liten skål glass men inte hela paketet. Det är något som i sin tur skapar balans och vanor som fungerar på sikt - att kunna äta lite av det man tycker om ibland utan ångest.



Slutligen - säg att du äter 5 måltider om dagen, det är 35 måltider i veckan. Det blir 150 måltider i månaden och 1800 måltider per år. Om du slarvar med maten vid enstaka tillfällen gör det ingenting på det stora hela. Det du gör sällan spelar sällan någon roll. Det viktiga är vad du gör dagligen, dåligt samveten gör ingen gott!


Likes

Comments

Hälsa, Tips, Träning

I Januari är det alltid fullt på gymmet. Det är fullt av massa människor som satt upp mål inför det nya året och är taggade att komma igång med träning och en hälsosammare kosthållning. Många slutar dock träna eftersom de känner att de inte utvecklas. Ett tips för att inte hamna där är att ha en träningsplan och skriva dagbok. Genom att skriva ner allt – inkluderat mål, små framsteg på vägen och att ha en plan på vad och när du ska träna är chanson mycket större att du håller dig fokuserad. Genom dagboken kan dessutom följa din egen utveckling.

Har du en plan du skrivit ner i en bok anpassad efter dina mål kommer du även känna att varje träningspass har ett syfte. Dagboken kan vara en fin bok eller en app. Hitta det som passar dig!

Använd dagboken till följande
- Skriv upp mål och delmål
- Planera in träningsdagar och vilodagar
- Logga dina träningspass
- Feedback på dina pass – Hur det kändes, motivation, kändes det tungt/lätt?
- Skriv ner hur du mår – humör, känslor, sömnkvalité
- Logga dina kina kostvanor

Genom en dagbok blir du mer medveten om dina mål, du har en plan för att uppnå dem samt att du kan följa din egen utveckling. När du i dagboken ser att du får resultat ökar även motivationen. Ett tips är även att fotografera dig själv för att se hur din kropp utvecklas. För den som vill gå ner i vikt/fettmassa är vågen ett osäkert mått.


Likes

Comments

Hälsa, Träning

Hej fina! Idag startade jag dagen med ett svettigt men härligt pass på gymmet. på 30 min och yoga hemma 23 minuter på Adrienes 30 dagars utmaning. Perfekt att gymmet över gatan så att det går att kombinera. På gymmet körde jag ett cirkelpass med två cirklar och 4 övningar per cirkel. Varje cirkel arbetade jag med under 7 minuter och gjorde detta två gånger per cirkel samt lite vila mellan cirklarna.

Så härlig start på dagen, perfekt att köra 30 minuter och verkligen vakna och sedan varva ner samt få rörlighet med yogan! :)



CIRKEL 1
Armhävningar - 15 reps
Wallball - 15 reps
Dips mot bänk - 15 reps
Planka - 30 sek


CIRKEL 2
Mountainclimber 40 reps
Abbike - 30 reps (15 per sida)
Sneda sitps - 30 reps (15 per sida)
Butterflye situp - 15 reps



Likes

Comments

Hälsa, Tips, Träning

Något jag ofta får frågor kring är min morgonrutin. Jag är en riktig morgonmänniska och älskar att gå upp tidigt samt att starta dagen med någon form av träning eller promenad. Många har svårt att komma upp i tid på morgonen samtidigt som det för många är en bra tid att träna på. Jag tänkte nu ge mina bästa tips för vad man kan göra för att få till dethär med morgoträning. Löseningen stavas FÖRBEREDELSE!

Packa väskan dagen innan
Lägg fram dina träningskläder och packa väskan dagen innan.

Förbered din frukost

Du kan förbereda din frukost redan kvällen innan. Jag kör exempelvis ofta på overnight oats eller mixar en färdig smoothie. Det gör att jag inte behöver lägga tid på att tillaga frukosten på morgoenen. Den står färdig när jag är tillbaka från gymmet eller så tar du med den till gymmet och äter efter din träning.

Förbered din lunch
Förbered din lunchlåda för nästa dag innan du går till sängs varje kväll. Sedan är det bara att slänga ner den i gymväskan om du åker till jobbet direkt efter gymmet

Undvik telefonen
Motstå frestelsen att ligga och titta på Facebook/instagram direkt när du vaknar. Spara det till efter träningen så behöver du inte gå upp lika tidigt.

Välj kortare högintensiva pass
Du behöver inte träna en hel timme. Sätt ihop ett kortare högintensivt pass på 30 minuter. Då blir det lättare att hinna med och chansen är större att det faktiskt blir av. Du kan exempelvis köra ett cirkelpass eller löpintervaller!


Likes

Comments

Recept

Provade ett nytt efterrätts/mellanmålsrecept idag på hälsosamma chokladtryfflar med banan. Såå gott! Ja jag älskar verkligen choklad i alla dess former och därmed är det ju superbra att det går att göra nyttiga varianter på dessa. Extra mycket chokladsmak på dessa eftersom att de dessutom är rullade i kakao


BANANA CHOCOLAT TRYFFEL BALLS

1 Stor banan

2 msk raw kakao

1 dl chokladproteinpulver

0,5 dl mjölk

30g cashewnötter

Kakao att rulla i

Mixa alla ingredienser. Tillsätt eventuellt lite extra vätska vid behov. Rulla därefter i kakako. Smaksätt eventuellt med lite extra sötning om så önskas, exempelvis en skvätt honung. Ställ i kylskåp 30 minuter innan servering.

Likes

Comments

Träning

Hej fina! Äntligen måndag, visst är det härligt den nystartskänslan som infinner sig på måndagar. Kickstartade denna måndag med ett härligt cirkelpass fokus överkropp! Såå skönt. Detta pass kan man köra varsomhelst - hemma, utomhus eller på gymmet. Jag verkligen älskar denna typ av högintensiva pass och kombinerar gärna det med tyngre styrkreträning, yoga och löpning. Dagens pass bestod av två cirklar

Upplägget såg ut såhör;
7 minuters arbete där jag körde övningarna i cirkel nummer 1. Därefter tog jag 1 min vila och körde övningarna i cirkel nummer 2. Hann göra alla övningar ca 2 ggr på 7 minuter. Därefter upprepade jag samma sak en gång till. Alltså totalt 28 min arbete!


Cirkel 1
Armhävningar - 15 reo
Bensänk med raka ben - 15 rep
Crunches - 15 rep
Planka - 30 sek

Cirkel 2
Armhävning med rotation - 15 rep
Buttreflye situp - 15 rep
Dips - 15 rep
Abbike -15 rep


Likes

Comments

  • Instagram
  • Blogkeen
  • Nouw