Header

Daylife, Hälsa

Just nu är det snöblandat regn ute här i Göteborg. Men under förmiddagen hade vi verkligen kanonväder. Strålande sol, även om det var lite kallt. Just när vädret är så fint bör man verkligen ta tillvara på solen om man har möjlighet. Ändå kan det kännas svårt, vilket inte är så konstigt eftersom att vårt samhälle är uppbyggt inomhus. Att gå ut blir alltid ett aktivt val, men är SÅ viktigt för välmåendet av många anledningar. Några har ni nedan.

-Du får möjlighet att sortera tankarna. Genom frisk luft tänker du också klarare.

-Det är avkopplande, särskilt om du är ute i naturen.

-Det bidrar till bättre humör. Frisk luft ger positiv energi

-Det ger energi, är man supertrött kan en stund utomhus verkligen göra susen!

-Det är trevligt sätt att umgås, ta en promenad med vänner eller kanske till och med träna tillsammans utomhus? Blir en helt gratis aktivitet dessutom!


Likes

Comments

Jag tänkte dela med mig lite av mina tankar kring en sund mathållning. För vad är det? Enligt mig handlar det om att äta för att man älskar sin kropp, att ha fokus på att ge sin kropp det bästa - att få i sig den näring kroppen behöver och inte om förbud utan att snarare fokusera på vad man ska äta för att må bra. Har man detta fokus tror jag att det blir betydligt lättare att hitta en balans. Listan nedan sammanfattar min inställning till en sund mathållning.

FOKUSERA PÅ VAD DU SKA ÄTA, ISTÄLLET FÖR ATT SÄTTA FÖRBUD
Lägg fokus på vad du ska äta för att må bra, istället för vad du inte ska äta. Du gör det mycket svårare för dig själv om du ger dig själv ett löfte om att du aldrig med ska äta ett specifikt livsmedel. Fokusera exempelvis på att du ska äta mer frukt och grönsaker och laga mer mat istället för att lägga fokus på att ta bort saker.

GÖR MEDVETNA VAL
Vi kanske inte alltid kan äta det som är absolut bäst för oss ur näringssynpunkt. Fundera över om du verkligen vill ha dendär halvtorra kakan i personalrummet? Eller är du påväg att äta den av ren vana, för att den står framme? Är det verkligen värt att äta den just nu eller vill du hellre vänta och lyxa till det med mormors hembakade kaka i helgen? Det är viktigt att du stannar upp och gör ett medvetet val.

REGELBUNDNA MÅLTIDER
Oavsett om du föredrar att äta ett fåtal större måltider om dagen, eller äta var tredje timme är det viktigt att bygga en rutin kroppen kan lita på. Kroppens signaler blir då lättare att läsa av och du kommer inte heller att tänka lika mycket på mat, eller känna dig stressad kring vad och när du ska äta. Det går av ren rutin.

GÖR DET BÄSTA AV SITUATIONEN
Att alltid äta 100 procent perfekt kommer ta mycket energi. Du måste exempelvis inte sluta gå på restaurang för att bli mer hälsosam., men du kan även här se till att göra medvetna val. Välj fisken på menyn, ta en förrätt istället för efterrätt eller ät av det du är sugen på men i lagom mängd.

ÄT LÅNGSAMT OCH VAR NÄRVARANDE
När något är riktigt gott eller är väldigt hungriga kan hjärnan lätt vilja skynda eftersom den vill ha mer. Försök istället att äta långsamt. Genom att bli medveten om vad du äter kommer du njuta mer och du kommer att hinna uppfatta mättnadssignaler bättre.


Likes

Comments

Daylife, Hälsa

Hej på er fina! Redan fredag och strålande sol ute. Såå underbart. Sista dagen för eleverna på PT skolan idag vilket innebär teoretiskt och praktiskt prov. Efter lunch är det dags för det praktiska provet vilket jag skall vara med och bedöma. Sedan tar vi helg! Lite träning ikväll, står mellan ett yogapass eller gympass. Beror helt på om jag hinner till yogan - annars blir det ett gympass med fokus överkropp.

Imorgon är det dessutom min tur att få vara elev. :) Ska gå Indoor Running kurs under hela eftermiddagen på SATS. I mars är jag dessutom bokad på Outdoor Running kurs vilket också ska bli superkul. Då är det alltså tid för att komma ut i löpspåret och köra, kommer verkligen bli en rolig klass att hålla i. 

Just nu kör jag själv mestadels olika intervallpass på löpbandet, men har under perioder även sprungit en hel del ute, så ska bli roligt att ta upp detta igen :-) Längtar så tills att värmen ska komma och man slipper dra på sig massvis med kläder varje gång man ska ut.

Likes

Comments

Daylife, Exercise, Hälsa

Just nu är jag i ett läge där jag seriöst överväger strunta i att gå till gymmet. Supertrött och det står ben på schemat Haha fy. Känslan nu är alltså att jag vill stanna hemma på soffan och bara slappa resten av kvällen. MEN samtidigt vet jag att jag kommer att pigga till och få energi när jag väl är där och att jag kommer att må superbra efteråt. Tro mig det är inte alla dagar jag känner mig pepp på att komma till gymmet... men väl där brukar jag aldrig ångra mig. Vilodagar tar jag när jag är trött i kroppen och inte i huvudet :)

Likes

Comments

Daylife, Hälsa

Inom området kost, träning och hälsa finns det mängder med olika utbildningar. Allt ifrån universitetsutbildningar med kandidatexamen till kortare utbildningar som sträcker sig över några veckor. Jag har ju studerat i ganska många år och desto mer man lär sig desto mer förstår man hur mycket det faktiskt finns att lära. Tycker dessutom att det är riktigt kul att plugga när man läser något som är intressant. Min senaste examen är från Dietistprogrammet och har även läst till Personlig tränare innan jag blev dietist.

Utöver detta har jag dessutom läst Hälsopromotionsprogrammet på Göteborgs Universitet. Hälsopromotion, som även kallas hälsofrämjande arbete innebär att man jobbar med att skapa miljöer och nya förutsättningar för att bidra till välbefinnande och god hälsa i människors liv och i deras verksamheter. Det kan vara allt ifrån att arbeta utåt företag, skolor, mot samhället i stort eller på individnivå. Den största skillnaden från Dietistprogrammet är att man som dietist läser betydligt mer klinisk nutrition vilket handlar om att behandla och förebygga kostrelaterade sjukdomar. Det är jätteroligt att ha båda dessa utbildningar och att i mitt arbete kunna kombinera min kunskap från både hälsopromotionsprogrammet och dietistprogrammet. Nu har jag även fått en praktikant till mitt företag, som läser just hälsopromotionsprogrammet vilket jag tog examen ifrån för några år sedan. Verkligen jättekul att få visa vad jag gör och hur man kan jobba praktiskt med de kunskaper man får ifrån utbildningen.


EN BILD FRÅN MIN EXAMENSDAG PÅ HÄLSOPROMOTIONSPROGRAMMET

Likes

Comments

Ni vet när att-göra-listan är så lång att man nästan inte vet vart eller hur man ska börja. Den känslan har jag just nu.

Just nu är det full rulle med PT skolan och undervisning för eleverna på dagarna, körde löpteknik och basövningar idag. Superkul med mer praktiska moment. På kvällarna är det jobb med Dietistcentrum.. Utöver det lite jobb på SATS och uppstart av podcast. Sedan vill jag självklart hinna med min egen träning. Nu ska jag i alla fall ta en liten paus på en timme - blir ett bad här hemma. Vilodag från gymmet idag vilket är väldigt välbehövligt - känner att återhämtningen tar längre tid när man är stressad. Sedan back to work! Ha en magisk kväll!

Likes

Comments

Daylife, Hälsa, Nutrition

Hur man startar sin dag anser jag är extremt viktigt för resten av dagen. Jag försöker alltid starta mina dagar på ett positivt sätt. Det första jag brukar göra är att bege mig ut på morgonpromenad eller ägna mig åt någon annan form av fysisk aktivitet såsom löpning eller på helgen, när det finns mer tid kan det bli yoga.

Därefter ser jag till att få i mig en bra frukost. På bilden nedan ser ni dagens frukost - havregrynsgröt där jag blandat ner kanelbulleproteinpulver och toppat med hallon. Fick även bli en klick jordnötssmör på toppen samt en skiva fröknäcke.

Till frukosten brukar jag alltid ta en kopp kaffe samt se till att ha någon trevlig läsning som ger lite pepp. Just nu har jag exempelvis som målsättning att träna mer yoga, så vad passar inte bättre än yogagirls bok?

Hur startar ni era morgnar, har ni några tips på hur man startar dagen på bästa sätt?

Likes

Comments

Godkväll fina! Äntligen måndag igen! Älskar måndagar och kickat igång denna vecka med morgonpromenad, därefter heldag på PT Skolan där jag undervisat i näringslära (mitt favoritämne) och nu i kväll en vända till ett fullsatt gym för träning. Massvis med energi och lyckades få ihop ett riktigt bra pass med fokus på överkropp trots att många grejer var upptagna. En toppenstart på veckan med andra ord.

Dagens träningspass
Hantelpress
Side Raises
Pecdec
Bröstpress i maskin
Hammercurl
Thrusters
Crunch på boll

Likes

Comments

Hälsa, Recipes

.

Denna glass är både nyttig, enkel och passar både som en efterrätt eller som ett lyxigt mellanmål. Allt du behöver är banan och keso. Du skivar helt enkelt en banan (gärna övermogen!) och fryser in skivorna i frysen. Ta sedan fram de frusna bananskivorna, låt tina ett par minuter och mixa sedan i en matberedare med en liten burk keso. Tillsätt ev lite sötningsströ/stevia för sötare smak. Toppa med valfria ingredienser såsom krossad choklad eller bär

Likes

Comments

Daylife, Exercise, Hälsa

Hej fina ni, nedan har ni min träningsvecka! Har fått till en riktigt bra vecka trots ett extremt späckat schema. När jag har mycket att göra brukar jag vara extra noga med att hålla igång träningen, det behövs extra mycket då. Just för att hålla energi och fokus under hela dagen.

Måndag Backintervaller, rygg och triceps
Tisdag VILA
Onsdag Ben/rumpa
Torsdag Backintervaller, Bröst, axlar och biceps
Fredag VILA
Lördag Rygg och triceps
Söndag Ben/rumpa

Under veckan har jag också gått 5 morgonpromenader á 50 minuter innan frukost.


Likes

Comments

  • Blogkeen
  • Nouw