De sista dagarna i Dubai tillbringade vi på olika marknader där folk var helt galna. Dom kastade tyger på Simon och skrek "Shakira, Shakira" efter mig pga att jag är blond haha. Vi var på köpcentrumen, stranden, upptäckte staden och massa annat och efter 10 dagar i Dubai och 13 veckor utomlands satte vi oss på lördagen den 3 Juni på planet till Istanbul, som sen tog oss till Arlanda där Simons föräldrar mötte oss.

Hemma i Sverige hann vi med en snabbvisit i lägenheten i Stockholm för att hämta lite varmare kläder sen bar det av till Köping för att träffa familj, vänner, gå på studentmottagning osv😄 Blev en mysig, intensiv och rolig vecka hemma i Köping, såååå kul att träffa alla!
Nu har vi varit i lägenheten i Stockholm i en vecka och hunnit landa lite, tvättat genom all vår packning, inrett balkongen inför sommaren och vi längtar REDAN utomlands igen❤

TACK världens bästa människa Simon att du ville dela den här resan med mig. Är så glad för allt vi fått upplevt och varit med om, kan inte tänka mig någon bättre resekamrat. Jag älskar dig❤

I måndags förra veckan tog vi flyget från Phu Quoc till Ho Chi Minh, där tog vi in på ett hotell nära flygplatsen och låg vid poolen hela dagen och kollade köpcentrumet på kvällen. Dagen därpå blev det en heldag vid poolen igen i väntan på att vårat flyg till Dubai skulle gå på kvällen. Från Ho Chi Minh åkte vi 19:30 och flög i 8 timmar till Saudiarabien där bytte vi flyg mot Dubai som tog en timme.

När vi var framme i Dubai så var klockan 4:20 och då var det bara att börja leta hotell. Vi tog taxi in till stan och fick till svar att de hotell vi hade tittat på var fullbokade, tillslut hittade vi iallafall ett och efter få timmars sömn på flyget så dök både jag och Simon ner i sängen och somnade som två grisar.

Nu har vi varit här i Dubai sen i onsdag och vi har hunnit med ganska mycket. Vi har varit på Marina beach och Marina bay där vi även bor nu. HUR fint som helst! Och varmt! Hade 41 grader i skuggan igår! Sen har vi varit vid Burj Khalifa som är världens högsta byggnad, 800 meter hög, och även sett vattenshowen utanför. Vi har varit vid Jemeirah beach där världens första 7-stjärniga hotell ligger, Burj Al Arab.

Vi har kollat i några av deras gigantiska köpcentrum. Mall of the Emirates som förutom ett stort köpcentrum även har ett stort uppbyggt vinterland med massor av aktiviteter. Dubai Mall som har skridskobana, stort vattenfall, gigantiskt akvarium som man kan gå igenom och massa annat. Marina Mall ligger precis här bredvid oss och där har vi shoppat lite i någorlunda lugn och ro. Men mest av allt har vi legat och tagit det lugnt vid poolen, finns inte mycket ork att aktivera sig i den här värmen.

Längs Marina Beach.

Mall of the Emirates.

Jemeirah beach och Burj Al Arab.

Dubai Mall och Burj Khalifa.

Så kul att Burj Khalifa är så högt att det liksom inte gick att få hela byggnaden i en bild😂

Några bilder från vår balkong och strandpromenaden här i Marina Bay.

Godaste salladen någonsin på Jamie Olivers.

Förra lördagen hoppde vi på flyget från Singapore till Ho Chi Minh som är en rätt stor stad i Vietnam. När vi kom fram tog vi taxi till ett hotell och checkade in och sen gick vi ut på stan. Redan i taxin från flygplatsen insåg vi att trafiken i Vietnam är SJUK!!! När vi sen var ute och åt och sen gick till en marknad och shoppingcentrum insåg vi att trafiken inte bara är sjuk utan FULLSTÄNDIGT galen!! Folk kör kors och tvärs, mot trafiken, mot rött och att bara ta sig över vägarna blev en utmaning fast man hade grön gubbe vid övergångställen. Är riktigt glad att vi klarade oss hela kvällen utan att bli påkörda.

Tog dessa två screenshots från en film, som sagt: trafiken är kaos!!

När vi kom till hotellet hade vi köpt med pincetter och nålar för att kolla upp Simons tumme, och då kom den här ut!!😳 Sjukaste!! Pillade bara bort lite hud så kom den här stickan ut av sig själv! Så konstigt, inte konstigt han har haft så ont😩

Dagen därpå, alltså i söndags, bokade vi ett flyg till ön Phu Quoc som ligger här i Vietnam och på kvällen åkte vi dit. Hann bara ta in på hotell och äta middag innan vi gick och la oss.

I måndags gick vi upp och hyrde moppe. Åkte till södra delen av phu quoc men där var det väldigt fattigt, slummigt och smutsigt. Försökte ta oss till några stränder vi sett på kartan men de flesta hade grindar som inte gick ta sig in genom. Till slut hittade vi en strand som vi fick gå ner till men där var det väldigt smutsigt så det var bara att åka vidare.

Efter mycket om och men kom vi iallafall genom en byggarbetsplats och fram till en fin strand.

När vi kom ut på stranden fick vi se ett väldigt stort och fint hotell mitt från ingenstans. Ett riktigt lyxhotell med massor av byggnader och poolområden, och 100 meter från det bodde invånarna i skjul. Kändes så hemskt... Vi gick iallafall dit och åt lunch och fick även en förklaring av vad alla byggnader var och att detta var ett gammalt universitet som nyligen var ombyggt till hotell (detta fick vi dock reda på i efterhand inte stämde, utan mer något dom berättade för att locka kunder. Det fanns tydligen bara något i varje byggnad som var hämtat från något gammalt universitet i världen) men det var ändå väldigt fint och häftigt att se! Fick inga bra bilder men hittade några på deras hemsida. JW Marriott Phu Quoc hette det och önskar verkligen vi hade haft budgeten att bo där😁

Efter lunchen och rundvandringen provade vi på paddleboarding, vilket var suuuuuperkul!

På kvällen kollade vi solnedgången och bara tog det lugnt.

På tisdagen tog vi en riktig slappdag och bara tog det lugnt. På kvällen åkte vi till nattmarknaden och kollade, sen åkte vi och åt middag och spelade biljard.

På onsdagen låg vi vid poolen hela dagen och göttade oss och framåt eftermiddagen blev vi rastlösa och tog moppen till norra delen av ön. Fanns inte jättemycket att göra där, kollade på en liten strand som egentligen inte var så mycket att se, åkte in till den lilla byn och såg några söta hundvalpar😍 och sen skulle vi till en annan strand men efter att ha åkt på en riktigt kaosig väg med fattiga små skjul på sidorna så stod en vakt och sa att vi inte fick åka in på stranden. Så det var bara att vända och åka hem igen.

Väldigt suddiga bilder men ville inte stanna för att ta kort på deras hem.

Påvägen hem åkte vi förbi deras soptipp som var typ lika stor som en fotbollsplan och ca 3 meter hög, där brann det lite överallt och luktade FRUKTANSVÄRT illa.

På kvällen åt vi på en omtalad restaurang "Rory's"

Vi hittade ett vattenland tidigare när vi var ute och åkte som jag blev supertaggad på att åka till haha..

Efter middagen åkte vi till nattmarknaden.

I torsdags började vi med att byta hotell, efter det tog vi moppen söderut för att kolla på ett tortyrfångstläger. Man fick gå in i alla barracker och titta och runt på hela området, det var verkligen hemskt att se hur ond människan kan vara. Det värsta var att detta inte ens var längesen, det här fångstlägret var igång mellan 1950-1971.

Här är olika tortyrsätt som dom använde sig av: "tigerburar", där låg dom flera personer i flera dagar, på de varma dagarna gjorde vakterna upp en brasa bredvid burarna så det blev ännu varmare och kalla nätter så spolade de kallt vatten på dom.

Här kastade de fångarna i kokande vatten och gav elchocker i ögonen.

Det var några av fångarna som lyckades fly så vi fick gå ner i underjorden och kolla på deras flyktväg.

På kvällen tittade vi på solnedgången och träffade denna lilla söta hund.

I fredags åkte vi till vattenland, där fanns även karuseller, 5D Bio, akvarium och massa annat.

En liten del av vattenlandet som var riktigt roligt!!

Såna här fiskar har vi sett vilda när vi varit ute och snorklat!

Likadana Rockor har vi också sätt när vi snorklat, haha så fula😂

Påvägen hem tog vi en annan väg och hamnade i värsta kaos marknaden, så mycket folk och så mycket roligt att titta på som dom sålde!

Efter vi åkt och tittat lite så åkte vi hem och tittade på solnedgången. Så fint!

Igår så var tanken att vi skulle åka till ett vattenfall så vi tog moppen dit och tittade, dock var det inte så mycket att se men eftersom det var lördag och ledigt för många så var det stora gäng som hängde vid vattenfallen och hade som en picknik. Så några Vietnamesiska killar ropade att vi skulle sätta oss vid dom. Sagt och gjort, så vi gick dit och blev bjudna på små äpplen, öl och torkar kött. Dock var det typ ingen som kunde engelska så det var lite tråkigt... Men det lilla vi förstod av varandra så var dom jättetrevliga!!

På kvällen bokade vi en massa resor, så imorgon flyger vi från Phu Quoc tillbaka till Ho Chi Minh där vi blir en dag innan vi tar flyget till DUBAAAAI!!! Yayyyyy!!!

Igår (torsdags) gick vi upp och tog tunnelbanan till den välbesökta ön Sentosa här i Singapore och gick på Universal Studios vilket var riktigt kul!! Vi sprang runt som små barn på julafton och åkte berg- och dalbanor, gick på vattenshow, alla olika sorters simulatorer och gick runt och bara tittade, superkul!!

Efter några timmar på Universal Studios tog vi vårt pick och pack och tog tunnelbanan till Marina Bay Sands som är Singapores kändaste hotell och bakom hotellet finns en park som heter Gardens By The Bay där dom byggt upp en "konstgjord park" som jättehöga svampar och där var det ljus och musik-show. Riktigt fint var det!!!

Påvägen dit!

Efter showen gick vi och åt på Marina Bay Sands.

Imorse vaknade vi rätt sent och var tvugna att byta hotell då vi bara bokar en dag i taget och nu var tyvärr vårt hotell fullbokat så vi tog vår packning och åkte till chinatown och letade boende. Denna gång hamnade vi för första gången på resan på ett hostel! Det var väldigt fint, fräscht och billigt så vi tänkte varför inte😁

Så här är vår lilla koja!! Jättemysig! Efter vi hade checkat in tog vi tunnelbanan till Sentosa idag igen. Denna gång åkte vi över sista biten med Cable Cars så vi fick se lite mer uppifrån vad som fanns på ön. Såg vattenland, stränder och andra roliga aktiviteter innan vi bestämde oss för att åka typ lådbilar (?!) eller vad man ska kalla det. Det var iallafall som en lådbil som gick jättefort och så fick man köra på en bana. Riktigt roligt men har tyvärr inga bilder på det😩

Efter vi hade varit på Sentosa ett tag tog vi Cable Cars'en tillbaka till ett köpcentrum och shoppade lite smått. Sen åkte vi till hostelet och duschade och fixade oss innan vi gick ut och åt och shoppade lite i Chinatown. Som avslut på kvällen åkte vi till Marina Bay Sands och åkte upp på skybaren/poolområdet. Såååå fin utsikt!!! Imorgon åker vi till Vietnam, hej&håå!

Här har dom så smarta tunnelbanor, dom har liksom igenglasat framför spåret och dörrar som öppnas precis vid vagnarnas dörrar så det finns ingen risk att man kan ramla/tappa något ner på spåret. Dessutom är det ingen förare som kör tunnelbanan, så borde det vara i Sverige också!

I onsdags startade vi dagen med att åka till Chinatown, gick runt och kollade ett tag. Kollade lite i köpcentrum och på kvällen gick vi ut och åt längs den fina kanalen som går genom centrala Singapore. Sen åkte vi på en båttur efter kanalen. ALLTSÅ det är så fint här!!! Skulle lätt vilja bo här, har tillochmed kollat på utbildningar, jobb och lägenheter här. ÄLSKAR Singapore!!!

Här är är restaurangerna längs floden där vi ätit middag nästan varje kväll.

Inte nog med att vi höll på att försova oss i måndags när vi skulle åka till Krabi, på kvällen somnade vi utan att ställa alarm till morgonen och på morgonen skulle vi flyga till Singapore!

Så jag vaknade av mig själv i panik och kollade vad klockan är på ipaden 02:05, skönt tänker jag tills jag ser genom gardinen att det är ljust ute och kommer på att ipaden är inställd på svenskt tid. Återigen panik (!) räknar om till vad klockan i Thailand är och inser att den är 07:05 och klockan 08:00 skulle taxin till flygplatsen hämta oss haha så vi hade verkligen tur!

Runt klockan 14:00 landade vi i Singapore efter en mer eller mindre helvetesresa. Kort sagt slutade det med att jag fick spya på mitt ben från tjejen bredvid mig på planet. Inte alls roligt... men efter vi var klara på flygplatsen tog vi skytrain in till city, satte oss och åt och checkade in på ett hotell. Tog det lugnt ett tag innan vi gick ut på stan.

H E R R E G U D vilken stad vi hamnat i!! Alltså jag hade HÖGA förväntningar på Singapore men det överträffar verkligen ALLT! Det är så mycket fint att titta på så man tror aldrig det tar slut.

På kvällen har vi bara hunnit gått runt och tittat överallt och sen åt vi tapas till kvällsmat. Alltså jag älskar den här staden!! Längtar tills imorgon när vi ska ut och kolla i dagsljus😍

I lördags efter vi hade ätit frukost var vi supertaggade för att åka över berget och snorkla, halvvägs upp lyckades vi dock få punka på moppen (suck). Så det var bara att börja traska nedåt till en moppeverkstad. När vi nästan är framme vid verkstaden märker vi att mina simfötter har ramlat ut ur väskan (dubbelsuck) så jag traskade upp för berget och hittade dom efter vägen. Tillbaka ner och lämna in moppen, som tur var gick det väldigt snabbt och var väldigt billigt att fixa den så efter allt om&men så gjorde vi ett nytt försök att ta oss över det branta berget. ÄNTLIGEN kunde vi börja snorkla!😃 Det var så fint vatten och så fina fiskar, dock så tråkigt att bilderna inte alls gör sig rättvisa...

Simon har fortfarande problem med sin tumme, men med en diskhandske och lite tejp skulle han väl kunna få se lite snorkling på denna fina snorklingsö som just Koh Tao är känd för. Skitbra tänkte vi, men tji fick viiii...

Efter snorklingen åkte vi runt till massa olika platser på ön, hittade bland annat denna grävskopa höööögt uppe på ett helt öde berg.

Sen åkte vi hem till hotellet och kollade solnedgången. På kvällen åkte vi och åt på ett minigolfställe. Supermysigt ställe och efter maten körde vi minigolf. Det var ett lite annorlunda sorts av minigolf för på varje bana fick man snurra på en bricka som gjorde en "twist" tex att man skulle snurra tre varv innan man skulle slå, att man skulle slå med fel hand och massa annat roligt. Efter en seger var jag nöjd och vi åkte till 7eleven och köpte massa gott och åkte hem och kollade serier.

Såg denna hund när vi var ute och åkte och undrade vad det var för ben den åt på? Läskigt juuu..

I söndags checkade vi ut från hotellet och bytte till ett annat, fixade med lite smågrejer och sen tog vi en taxibåt och åkte ut till en av Thailands finaste öar Koh Nang Yuan. Det var det absolut finaste vatten jag sett och tre små öar där dom gick ihop med en strand. SÅ fint!!

Här var det regler på hur man skulle ligga på stranden och man fick inte ha med sig flaskor eller burkar för risken att man skulle ta sand.

Man kunde gå runt ön på en brygga och upp på en utkiksplats.

När vi kom tillbaka till Koh Tao blev vi inte avsläppta på samma ställe som vi åkte ifrån med taxibåten så fick gå runt ett bra tag innan vi hittade vart vi hade parkerat moppen haha. Sen åkte vi till hotellet och duschade och gjorde oss i ordning. Gick ut på ett ställe i stan och åt. Jag beställde en pasta med pumpasås och kyckling- den var maaaagisk!!

På kvällen blev vi sittande framför en ny serie vi fastnat för, Big little lies, som är så bra. Vi som hade tänkt gå och lägga oss tidigt pga tidig uppgång dagen därpå gick inte och la oss förens 02 någongång.

Så i måndags lyckades vi försova oss. 05:18 ringde klockan och vi hade planerat att lämna bungalowen 05:15 alltså tre minuter innan vi vaknade. Fick stresspacka ihop allting och kasta på oss kläder. Ner till pieren för att checka in på båten innan den lämnade klockan 06:00. Soluppgången från båten var så magisk!

Tre timmar senare var vi framme i Surat Thani där det väntade en buss på ytterligare tre timmar till Krabi. Framme i Krabi tog vi en taxi till stranden Ao Nang där vi åt mat och checkade in på ett hotell. Efter väldigt lite sömn och mycket resande så somnade Simon när vi checkat in och till min stora lycka fanns det flera pooler med vattenrutschkana och massa annat roligt på hotellet, så där sysselsatte jag mig i några timmar haha!

På kvällen började det spöregna men vi köpte regnponschos, paraply och hyrde en moppe och åkte runt och kollade. Gick och åt och åkte runt lite till innan vi åkte till hotellet och kollade serier.

I måndags vaknade vi och skulle hitta någonstans att äta. Hittade ett ställe med hamburgare i världsklass. Så goda!! Efter det åkte vi förbi ett tempel på Koh Phangan, stannade dock inte så länge utan åkte vidare till några vattenfall. Framme vid vattenfallen fick man först gå genom djungeln och tusentals (kändes det som) trappsteg innan vi var framme.

Efter ett dopp i "vattenfallspoolerna" åkte vi och köpte frukt och tog det lugnt på balkongen i våran bungalow.

På kvällen åkte vi till typ andra sidan ön och åt middag. Sen skulle vi hyra en typ "motorcykelmoppe" till Simon men vi hade inga pass med oss vilket man är tvungen för att hyra här, så det blev bara fram och tillbaka till hotellet och hämta ett pass för att kunna hyra. På vägen hem såg vi även en polisrazzia slå till mot en restaurang.

I tisdags checkade vi ut från hotellet, tog våra moppar och packning och åkte till Haad Rin, där det är fullmoonparty och jättefin strand. Tog in på ett hotell där, åt lite mat på stranden och lämnade in tvätt. Sen tog vi mopparna och åkte runt till lite stränder i närheten. Åke lite vilse så vi hamnade på lite konstiga vägar haha men tillslut kom vi rätt! På kvällen tog vi det bara lugnt, gick och kollade och åt middag i Haad Rin.

I onsdags åt vi frukost och sen åkte vi till sjukhuset för att kolla Simons tumme, som såg mycket bättre ut enligt doktorn👍 så vi åkte upp mot bergen och stötte på en elefant, åkte och kollade där halfmoonfestival skulle vara på kvällen, sen åkte vi tillbaka till vår strand och solade och badade hela eftermiddagen.

På kvällen åt vi, bokade en resa till Koh Tao till dagen därpå, Simon hyrde en crossmoppe, åkte och lämnade min moppe i stan, åkte och kollade vid halfmoonparty sen hem och kolla serier på balkongen och sova.

I torsdags vaknade vi runt 10, packade ihop våra grejer, checkade ut från hotellet och tog taxi till pieren. Sen gick vi och åt, och tog båten till Koh Tao. Båten tog några timmar och när vi kom fram gick vi och satte oss på en restaurang och letade boende. Hittade tillslut ett hotell precis på stranden!

Vi checkade in och hyrde moppe, åkte runt och kollade lite sen hamnade vi på en bar höööögt upp i bergen som hette "high bar" tog lite att dricka där, sen åkte vi runt lite till och då hamnade vi på en strand med jättefint vatten(!!) det var helt klart och man såg flera meter ner i vattnet, jättehäftigt! Sen åkte vi tillbaka till high bar och åt middag och kolla på solnedgången.

Här står jag med vatten ända upp till låren och fiskar som simmar runt mina ben.

Igår var det första dagen som det regnade i Thailand. Så vi åkte till 7eleven och köpte massa gott och placerade oss på balkongen med ipaden och kollade serier. På kvällen slutade det regna så vi åkte in till stan och åt, bokade biljetter till krabi på måndag där vi bara ska vara en natt för att dagen därpå ta flyget till Singapore (!!! Sooo excited!!!) så vi åkte hem och bokade det flyget, duschade och gjorde oss iordning. Sen åkte vi in till stan och kollade och åt igen, skulle spela minigolf men den stängde så vi gick och fick massage istället😃

Hittade denna inne i stan igår, älskar att dom har 2 liters vinflaskor här!😃

(Det gick inte att lägga upp bilder i det tidigare inlägget så jag fortsätter det inlägget här)

Efter att vi vart i Haad Rin så åkte vi ut på en udde som dom gjort om till bar/restaurang och längst ut kunde man hoppa i vattnet och snorkla vilket jag gjorde. Simon får inte bada med sin tumme så det är lite tråkigt..

Sen åkte vi till 360 graders baren och kollade på solnedgången. Helt magiskt!

På kvällen åkte vi tillbaka till udden och åt middag. Jättemysigt där ute!

I torsdags checkade vi ut från hotellet på Koh Samui, gick och åt innan taxin kom och hämtade oss och körde oss till pieren där vi tog en båt till Koh Phangan. Väl framme på Koh Phangan tog vi en taxi till andra sidan ön och checkade in på vårat hotell. Vi gick direkt till rummet och lämnade grejerna för att sen gå ut och börja snorkla. SÅ häftig snorkling här!

Efter snorklingen tog vi det bara lugnt på stranden och hotellrummet. På kvällen gick vi och åt på hotellrestaurangen och då såg vi en hund som var så misskött och blödde ur nacken. När vi påpekade det till hotellpersonalen som ägde hunden blev dom bara väldigt otrevliga och tyckte inte alls att vi skulle lägga oss i deras hund. Vi ville bara ta hunden under armen, ta hem den, ta hand om den och göra den frisk igen😢

I fredags efter frukosten gick vi återigen ut och snorklade. Så häftigt att precis utanför hotellet så är det en strand som går ihop med en annan strand på en ö en liten bit utanför våran ö. Så det blir som en "strandbro" som man kan gå över till ön på.

Efter att ha snorklat halva dagen och ätit lunch så hyrde vi moppe och åkte upp och kollade på en 360graders bar som ligger högst upp på ett berg. Jättefint! För att komma upp sista biten till toppen så fick man gå genom en liten djungel och där var det sååå mycket konstiga djur. Man såg hur det prasslade bland löven i gräset hela tiden. Jag gjorde liksom ljud jag aldrig hört mig själv göra för jag blev så rädd. Haha

Efter det åkte vi till närmsta stad och åt middag, åkte sen moppe efter kusten tillbaka till hotellet och kollade på solnedgången.

I lördags fick vi nog av otrevlig hotellpersonal så vi checkade ut från hotellet och tog moppen upp på berget till 360 graders baren där det också fanns ett hotell. Checkade in och fick en supermysig bungalow mitt i berget med utomhusbadrum. Här låg vi vid poolen och njöt av utsikten heeeela dagen lång. Så skönt!

På kvällen hyrde vi 2 moppar så vi tog varsinn och åkte in till stan för att äta. Hamnade på en Italiensk restaurang precis vid kusten som hade jättegod mat!! Simon tog en carbonara och jag en lasagne, båda var helt magiska!

Igår (söndags) började dagen med ett sjukhusbesök då Simons tumme blivit inflammerad efter att han fått sina stick i vattnet. Tredje sjukhusbesöket på denna resa haha, så man börjar bli van.. Han fick en stelkrampspruta, antibiotika och lite andra grejer så nu hoppas vi att han blir bättre! Sen tog vi våra moppar och åkte till andra sidan ön, Haad Rin, där alla fullmoonpartyfester är när det är fullmåne. Jättefin strand där!