Hvordan slipper du lige af med dine overspringshandlinger? Synes du at have prøvet alt for at undgå dem? Har du læst hele nettet igennem for inspiration, men intet har appeleret helt korrekt til dig?

Frygt ej! ❌

Jeg her i dette indlæg give dig mine personlige fifs og tricks til, hvordan jeg undgår overspringshandlinger i hverdagen! (læs: forsøger at undgå, der er sker da nogle smuttere.. hehe)


Har du prøvet at overveje, hvorfor du laver overspringshandlinger?
Ofte bunder overspringshandlinger ofte ud i, at du ikke ved hvor du skal starte / du er træt / eller at du ikke har de kompetencer der skal til, for at udføre den givne opgave.
Én af de mange måder og måske den mest effektive er, at STARTE! For når man først kommer i gang, så er det jo slet ikke så slemt vel? Du vil derfor allerede være halvt færdig. Men så er der jo lige den lille ting.. Man kan hurtigt køre død!

Her kommer nu endnu et very vigtigt råd til, hvordan du kan opretholde motivationen og derved ikke lave endnu en overspringshandling:
Sæt en timer! Hvis du nu fx sidder og skal skrive en opgave, regne opgaver, læse mange sider til i morgen, eller måske bare vaske op, så sørg for at holde pauser undervejs!
Jeg gør gerne det, at jeg læser 30 min., holder 10 min. pauser og så i gang igen med 30 min. læsning. Men men men... Du har sikkert (lige som jeg, hvis du har testet denne metode før), ignoreret uret når det ringer efter de 10 minutters pause, og lige udskudt pausen liiiiidt længere, end den reelt burde have varet. Og JA, jeg har selv haft prøvet denne metode før, men droppede den
⚡-hurtigt igen, fordi den jo ikke virkede..

Men her kommer din selvdiciplin ind i billedet! Du er nødt til at overholde tiderne, hvis det skal fungere. Så prøv at giv det en chance, og du vil opleve at det faktisk slet ikke er så slemt, at fuldføre opgaven med denne metode!
Og som en lille bonus, kan du jo tænke på, hvor rart det føles at have gennemføret
😉

Et andet tip til at undgå overspringshandlinger på, er ved at finde ud af, hvornår på dagen du er mest effektiv. "Jamen, jeg er slet ikke effektiv på nogle tidspunkter af døgnet" og jo du er ;-)
Jeg selv er mest effektiv om morgnen (selvom jeg hader at stå tidligt op). Men så snart man jo er stået op, er det jo slet ikke så slemt. så snooze ikke den skide alarm ;)
- Jeg sørger derfor altid for, at ligge min "hårde opgaver" om morgnen/formiddagen, for så kan jeg jo passende smide benene op om aftenen på sofaen, og se noget godt TV. Og BUM! Væk er samtidig også min dårlige samvittighed for, ikke at have fået tingene gjort.

For mange er det tiltalende, at slippe af med den skide dårlige samvittighed. Brug det derfor som motivation, at få gjort tingene.


Så husk nu: "Gør noget i dag, som din fremtids-jeg vil takke dig for"

Typen som udsætter tingene, fordi du ikke lige gider?

Jep jep, vi kender den alle sammen.

Jeg har fx enormt svært ved "tage mig sammen" til at få læst, fordi jeg ikke altid synes det er lige spændende emner, der tages op til forelæsningen dagen efter. Og derfor udsætter jeg det...
MEN! Endnu et godt råd til, hvordan du får gjort tingene!

Hav et tidspunkt hverdag, hvor du fx læser dine lektier, tager opvasken etc. Dette gør, at din krop automatisk vender sig til, at være effektiv og fokuseret netop på dette tidspunkt. HUSK! Vores kroppe elsker rutiner og vaner.

Men.. Det nytter fx heller ikke at du bare hopper med hovedet først, uden at tage fra med hænderne.
Lad derfor ikke motivationen overvælde dig fuldstændig, og fx læs 8 timer på én dag. Dette vil have modsat effekt!!
Lav derfor mål for dig selv! For en positiv oplevelse er optur! Start fx med at lave et mål der hedder: Jeg kunne godt tænke mig at læse 2 timer om dagen. På denne måde får du en aha oplevelse, og det vil holde motivationen oppe. Du skal derfor ikke læse MERE end disse to timer, selvom du føler at det kører. Giver det mening?.. 🙅
Hvis du skal vende dig til at læse meget, skal det være sjovt. Og det er bestemt ikke sjovt, hvis du kører død i det. Derfor er det vigtigt at du har positive oplevelser. Når du har holdt dit mål i en lille uges tid, kan du begynde at øge dit mål. Det kunne fx være, at læse 4 timer om dagen. På denne måde, lærer du meget hurtigere at være koncentreret i længere tid.


Jeg håber at dette indlæg gav lidt hjælp til at slippe af med overspringshandlingerne. Jeg vil senere følge lidt op på dette indlæg, da jeg trods alt stadig er ved at lærer at blogge, og derfor ikke har helt god til, at formulere mig endnu..
Skriv gerne en kommentar herunder, eller stil et spørgsmål :-)


Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - klik hér!

Likes

Comments

Okay.. jeg vil gøre mit bedste for, at få formuleret mig så godt som jeg overhovedet kan. Tankerne drøner rundt i hovedet på mig pt. og jeg ved også godt, at jeg ikke burde sidde her foran computeren, og skrive mit første blogindlæg.. for det er tiden reelt set ikke til..
Jeg har flere gange siddet og slettet, skrevet om og slukket computeren, mens jeg har prøvet at få formuleret mig på dette indlæg. Jeg har så meget jeg gerne vil sige (skrive om man vil), at jeg derfor simpelthen ikke ved hvor faen jeg lige skal få startet... hehe

Rul længere ned for se mine råd for kickstarting af motivation

Min idé er, at mine indlæg skal inspirere. Inspirere andre til at blive motiveret til, at lette popoen fra sofaen og derved tage handling. Men dette er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Jeg selv døjer utroligt meget med overspringshandlinger og hvad der ellers eksisterer for, ikke at lave de pligter man nu en gang burde.
Dette resulterer i dårlig samvittighed og endnu flere ophobende pligter.

Til dåligt studerer jeg selv på universitetet, og de nye regler fra politikkernes side, siger; at man nu til dags skal være fuldtidsstuderende. Dvs. hvad der svarer til 45 timer om ugen.
For en person som jeg, som har let tildens til stress og distrahering, kan dette være noget af en mundfuld.

Burde det ikke give motivation for at få tingene gjort?

For mig kan stress lynhurtigt gøre mig doven. Når jeg føler mig stresset, får jeg ingenting lavet, den dårlige samvittighed trykker mig, og jeg har ingen motivation til at læse, rydde op, vaske op etc.
Jeg føler samtidig enormt ubehag og får influenza lignende symptomer.
Hver dag kæmper jeg med mig selv. jeg fortæller mig selv, at jeg burde gøre dit og dat, men i sidste ende, får jeg det jo bare aldrig rigtig gjort..

Derfor søger jeg hver eneste dag nye metoder, hvorpå jeg kan få ny motivation og rent faktisk gøre det til handling.

Jeg søger ofte (for ikke at sige rigtig rigtig rigtig meget) på google, for at finde et citat, eller bare en side, hvorpå jeg kan finde lidt trøst, hjælp og inspiration, til at håndtere min stress, og min pressethed. (er det et ord?)
Men selvom jeg søger derudad, synes jeg aldrig rigtig at kunne finde hvad jeg søger. For ingen snakker om, at det kræver accept af dig selv. det kræver accept fra din side, før du kan gøre handling. Ok det her forstod jeg heller intet af selv..
Hvis du ikke accepterer, at du er stresset, presset whatever, så finder du aldrig en løsning.
Jeg har selv måtte erkende, at jeg bare er pisse doven. for lige så snart jeg får sat mig ned og gået i gang med at læse, så er det jo egentlig ikke så slemt? så hvad faen er det som holder mig tilbage?

Så hvad er mine råd for at få motivation?

1) Mit absolutte go to råd nr. 1) er, at gå ind på youtube og høre nogle "motivational speakers". Min absolutte ynglings er Eric Thomas (et link findes her: https://www.youtube.com/watch?v=7Oxz060iedY )
Han er god til at sætte sig ind i de studerendes tankegang, og har en fantastisk måde, at appelere til publikum på.

2) Råd nr. 2, byder sig på: FÅ SÅ ET SPARK BAG I !!!!!!
Hvad holder dig tilbage?? er du træt? Drop de dårlige undskyldninger. Du er nødt til at få et spark bag i. Jeg har altid selv tænkt: "jeg kan da godt give mig selv et spark bag i? jeg starter da bare på at studere seriøst fra i morgen af, når jeg står op" Men... det var bare ikke hvad der kom til at ske. eller måske har det virket i én sølle dag. men dagen efter, eller aftenen derpå, virker det ikke længere. Derfor: råd nr. 3):

3) Appelerer til råd nr. 2. Snak med en anden om, at du mangler motivation. På den måde kan du få bearbejdet med dig selv, hvad det egentlig er som gør, at du ikke har nogen motivation. På denne måde kan du også få nogle udefrakommende idéer, som du måske kan bruge :-)))

4) Sørg for at få nok søvn. Paradise Hotel kl. 22-23 om aftenen, er ikke vigtigere end din søvn! Det kan godt være at du så dagen efter er bagud på snakken i skolen eller what ever, men hey? fordi du har fået for lidt søvn pga du så gerne ville se noget i TV, er du nu endnu længere bagud på formningen af dig selv og et bedre liv, i form af ingen dårlig samvittighed, fordi du fx ikke får læst lektier, fordi du er for træt.

5) Drik en masse vand og spis sundt!
Yep, det kan ikke siges nok. ;-) Vand holder dig hydreret, og således gør sund mad også.
Spiser du meget usundt, skaber du en ond cirkel for dig selv! Usund mad giver inflammation, og inflammation gør dig træt, giver dig hovedpine og gør dig doven :))


Jeg håber at du kunne bruge mine råd til noget...
I hvert fald, hvis du ikke kunne, så håber jeg at du ved, at du ikke er alene!

Of course as you can see (or read), så er det pisse svært for mig at få mig formuleret helt korrekt... der er så kaos i mit hoved, at det kan være svært at få skrevet aaaalt ned.. hæhæ
Håber jeg bliver bedre til det på et tidspunkt ;)
Man skal vel starte et sted, for at kunne lærer?



Likes

Comments