Just nu sitter jag och kollar ut genom fönstret med Benny and the jets i öronen. Jag och Annika är påväg i shutteln till San José för att övernatta nära flygplatsen. Resan började med att vår chaufför körde av från vägen(med flit) då det blev ett möte med en annan bil. Varför inte avvakta och låta den andre köra först kan man ju undra, men att inte göra detta verkar Costa Rica och Asiens länder ha gemensamt. Det blev lite problematiskt dock när han inte kunde komma upp på vägen igen då ena bakhjulen inte fick nått fäste i gruset. I cirka trettio minuter tog det innan vi kunde komma iväg efter massa prylar, plankor och stenar som inte hjälpte. Det enda som fungerade var våran och lokalbefolkningens muskelkraft genom att vi puttade på bak på bussen medan chauffören gasade.

---

Efter den lite komiska början på resan gick det bättre tills det blev massor av köer. Resan tog cirka 6 och 1/2 timme och det brukar vanligtvis ta 4 och 1/2. Väl i San José tvärnitar plötsligt chauffören och en liten flicka som ligger i sin mammas knä flyger och slår i huvud i sätet framför och börjar gråta. Alla i bussen blev nog ganska chockade och förvirrade. Busschuaffören fortsätter som att inget har hänt. Så himla knäppt.

Nu är vi äntligen framme på hotellet, känns as lyxigt haha! Jag och ankillol finlirar den sista natten.
Resan har verkligen varit fantastisk. Vi har haft så otroligt roligt, är så tacksam över att vi fått uppleva allt tillsammans. Grymma tjejer jag har vid min sida.💪🏼 Kommer att kännas knasigt att inte vara tillsammans hela tiden.

Diarrén är på bättringsvägen, febern har nog lagt sig helt nu och kramperna i magen är borta vilket känns som en väldig lättnad. Hade ju varit fruktansvärt att skumpa runt i en liten buss om jag hade mått så som jag gjorde i förrgår.

Puss och kram

Vilket team vi är ändå, jag och mina tjejer. Gick hem från stranden efter lunch idag då magen kändes för opålitlig och krampade. På rummet pratade jag i telefon med mamma och pappa och kom till insikten att det var lika bra att gå till läkaren. Annika mådde bättre efter redan en dag och diarré på planet hem kändes för skrämmande. Fick även pratat med min älskling och fällde några tårar.❤️

När tjejerna kom hem vid halv fem drog vi till kliniken direkt. Vi är som en trupp. Mina problem är deras problem och deras problem är mina problem. Härligt.

Hade lite feber och fick diagnosen för diarré(ingen chock) och lätt uttorkning, så nu har jag fått massor av piller att stoppa i mig. Så förhoppningsvis mår jag mycket bättre redan imorgon. Antibiotika brukar ju göra susen ganska snabbt. 👍🏻

Det var allt för idag.
Puss och kram

Så himla dystert. Nu är min mage bara värre från och med igår. Så himla tröttsamt. Blir magknip och toalettbesök för min del efter varje måltid. Hoppas det vänder snart, en börjar ju tappa lite energi.

Igår spöregnade det verkligen heeeeela dagen. Så gjorde det självklara och fikade och åt ovanligt mycket. Nu är vi snarare förstoppade än lösa i magen efter all dimor, förutom stackars Annika som blivit värre. Vi va en sväng till läkaren igår och där fick Annika utskrivet antibiotika för att ta död på skiten i magen, så nu ska bakterien allt få igen! Vi fixade även boende i San José och buss dit på onsdag. Det är så galet snart, nästan imorgon åker vi snart.

På kvällen kollade vi ju mello! Vi fixade det mysigt på rummet, hade köpt gott att äta, gissade på vem som skulle vinna osv. Måste faktiskt säga att jag är lite besviken. Frans låt är grym på Spotify, men live? blev lite falskt va. Hejade på Wiktoria eller Robin. Men men, jag är inte alls bitter... eller?🙈

Diarrén fortsätter tyvärr och numera är dimor med som en i gänget. Dimor hänger med till stranden, restaurangerna och promenaderna. Glad för att vi har dimor med på resan, men slipper henne gärna snart...

Imorgon är det "Min kväll". Alla har fått varsin kväll där man för välja vad vi ska hitta på. Min kväll kommer givetvis vara mellokväll. INGEN får alltså avslöja vem som vinner imorgon (lördag). Upplägget för imorgon ser alltså ut som sådan att vi äter på en resturang där tacos finns på menyn, vi handlar lördagsmys och kollar sedan mello på play. Är såååååå taggad. Älskar verkligen Melodifestivalen. Jag tror nog att min favorit är Wiktoria med låten Save me.

Puss och kram!

Vi trodde att vi skulle klara oss men nu har alla fått diarré. Först fick Annika, sen fick jag och sist fick Malin. Det är lite tråkigt då man begränsas genom att man alltid måste ha en toalett nära ifall det blir akut. Så lite små deppiga har vi varit idag även om det såklart går att skratta åt. Det är verkligen inte i liknelse av hur jag hade det i Asien, tack och lov, men ändå lite plågsamt.
Vi har nu bestämt oss för att stanna här på den karibiska kusten tills det är dags att åka hem... Om exakt en vecka vid den här tiden sitter vi redan på flyget från Panama. Sjukt.

Här kommer lite bilder från de senaste dagarna:

Asså nu har vi sett miraklet, högst upp i ett träd utanför vårt hotell. Detta djuret in action... så långsam!!!🙈

Nu är vi på den Karibiska kusten och vi har verkligen landat. Vi kommer att stanna här fem nätter vilket är otroligt skönt då vi har stannat tre eller två nätter på de olika ställena sedan Sámara.
Här har vi inte gjort särskilt mycket, utan vi har blivit väldigt lata och bekväma vilket inte känns helt fel det heller.

Lite bilder från Puerto Viejo:

Idag besteg vi vulkanen Cerro Chato (ca 1100m hög) på fyra timmar, två timmar upp och två timmar ner. Så galet kul var det, älskar att känna att man verkligen lever. Benen som värker och blir skakigare och skakigare efter varje belastning, pulsen som ökar och svetten som rinner. Hiken upp var lerig, hal och delvis ganska brant. Väl uppe på toppen så sträckte sig inte utsikten särskilt långt, utan man såg i princip bara moln runt omkring. Det vi kunde se var en lagun som vi hikade ner till och picknickade vid.

Efter hiken vilade vi på hotellet i en och en halvtimme innan det var dags att åka till Hot springs (varma källor). Hur mysigt som helst verkligen. När det blev mörkt tändes det även stearinljus runt omkring, otroligt vackert.
Om vi får chansen någon gång älskling så måste vi verkligen besöka varma källor! Så mysig miljö.❤️

Nu mölar vi chips och godis på hotellrummet och dricker läsk. Måste kompensera för alla kalorier vi har förbränt idag.

Puss och kram

Det har varit en fantastisk dag med äventyr. Idag har vi åkt zipline vilket var helt otroligt pirrigt och läskigt, men framförallt kul! Vi var som högst 200m över marken och den längsta sträckan var 800m. Heeeeeelt galet verkligen, men så sjukt kul. Tyvärr fick man inte ta med sig kameran så kunde inte ta några bilder, men såhär såg banan ut:

Efter zipline gick vi på en liten hike med hanging bridges. Vår guide var verkligen helt underbar, hon kunde så mycket om naturen och djurlivet och var verkligen supertrevlig. Vi fick se en utav Costa Ricas giftigaste ormar på nära håll, blir man biten dör man vanligtvis inom 4 timmar utan vård.
Vi fick även se tarantellor, som tydligen bygger sitt bo i jorden genom att gräva en tunnel in. Ser man alltså ett perfekt hål, ungefär lika stort som en enkrona, bor det troligtvis ett litet djur där. Förslagsvis en tarantella. 🙈

Efter hiken gick vi till den närmsta byn som ligger 4km bort. Det kändes inte optimalt när vi var så trötta i kropp och själ efter zipline och en tvåtimmars hike, men när vi satt på resturangen och åt vår pizza och pasta kändes det verkligen värt det haha. Vi unnade oss också skjuts hem för 10 dollar då det var alldeles becksvart vid sjutiden när vi var redo för att bege oss tillbaka. Fanns ingen belysning längs vägen överhuvudtaget, vi befinner oss verkligen uppe i bergen om man säger så. Och med Costa Ricas djurliv vill man gärna kunna se vart man sätter foten.

Puss och kram, här kommer lite bilder från imorse där vi fick en impuls att ta massa hopp-och-Titanic bilder med utsikten från vårt hotell: