View tracker

Idag är jag ledig och vad passar bättre då än att testa en ny variant på frukost? För ett tag sen köpte jag hem både teff och amarant för första gången. På baksidan av teffpaketet fanns det ett grötrecept och det testade jag idag.

Det stod att till en portion behövs 2 msk teff och 2,5 dl vatten. Jag gjorde som det stod men till nästa gång kommer jag öka dosen för det blev inte riktigt tillräckligt. När gröten nästan kändes klar klickade jag i en sked kokosolja och kryddade med gurkmeja, nejlika och kardemumma. Sen toppade jag allt med blåbär, 5 havtornsbär som skramlade runt i ett paket och kokosflingor. Det blev väldigt gott men en god konsistens lite lik mannagrynsgröt. Nästa gång kanske jag kokar den i havremjölk för att få den extra krämig.

Tvätten har redan hunnit bli tvättad och hängd och räkningarna har blivit betalade. Resten av dagen tänker jag spendera i köket, jag tänker mig knäckebröd, syrade grönsaker och en burk picklad rödlök, Kanske blir det också någon efterrätt till ikväll eller något adventsfika.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

View tracker

Den här veckan tar vi igen de senaste två veckorna, där tiden nästan stannade upp och endast spenderades med näsan i boken. Igår hade vi vår första, bland många,  road trip till Ullared. Mer om det och de fulla Gekås-kassarna en annan dag. Nu ska det bli pubquiz!

Ps. Veckans tulpaner ser ni på bilden. Nästan som om det vore vår. Fint.

Likes

Comments

View tracker

Förra veckan efter kursens sista moment hade jag, Josefine och Josefin bestämt oss för att ha tentaplugg-adventsmys-brunch. Sagt och gjort!

Josefine hade hand om de planerade vegan banana french toast. Tackar och bockar för det smakade mumma!

Och Josefin gjorde raw pepparkaksbollar, heja så gott!

Vad gjorde jag då? Satt mest på en stol och pratade om hur konstigt det kändes att inte vara den som är boss i köket och har koll på allt, för det brukar vara jag i alla andra sammanhang. Men just på den punkten är vi tre tydligen väldigt lika, alla kan det här med mat och vill ha en tydlig uppgift att utföra.

Vi hade också sojayoghurts-kvargen och massa tillbehör som blåbär, banan, nötter, kokosflingor och kaffe.

Sen pluggade vi mest hela tiden för ett kort avbrott för huksittande och ett för julkalendertittande. Det var nämligen första december. Sånt här är väldigt behövligt när plugget stressar ihjäl en och man helst till gräva ner sig i sängen.

Likes

Comments

Jag har letat efter socker-och glutenfria lussebullar (mjölkfria har jag ju alltid bakat) och hittat några olika recept som jag har tänkt att testa. Först ut idag blev saffranssnurror med en "mandelmassa" i, något jag aldrig haft i förut.

De blev lite speciella och jag får nog ge det ett försök till för att bli nöjd. Hade lite svårigheter med ugnstemperatur och tillagningstid.

Först blandar man 1/2 msk chiafrön med 2 msk vatten för att få till en bindnande gelé. Sen börjar man värma 1 dl mjölk, 1 sked honung, 2 msk kokosolja och ett paket saffran (0,5 g). Medan allt smälter ihop blandar man ihop de torra ingredienserna 4 msk bovetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk fiberhusk, en nypa salt.
Häll i både det torra och chiagelén i mjölkblandningen, blanda runt och låt svälla i ca 10 minuter.
Ingen rast eller ro, medan du väntar gör du mandelmassan genom att mixa 1/2-1 dl mandlar till önskad crunch-het och tillsätter vaniljpulver och en skvätt mjölk.

Kavla ut saffranssmeten mellan två bakplåtspapper och lägg på mandelmassan i mitten.

Rulla ihop din utkavlade deg med hjälp av bakplåtspappret. Det här gick jättelätt för mig då det bara dröp av kokosolja så allt lossnade direkt från pappret.

Skär i önskad storlek och lägg i muffinsformar. Jag stoppade in plåten i 150 grader och de var inne typ 30 minuter tills jag tillslut bestämde mig för att ta ut de ändå. Då tyckte jag fortfarande att de var smetiga i mitten men nästintill brända i botten.

Nu i efterhand inser jag att jag mycket väl kunde ha tagit ut de innan eftersom de stelnade till när de svalnade. Så nu blev de nästan lite skorpliknande i kanterna. Jaja. Är det någon som testar receptet från hen gärna återkomma om optimal temperatur och tid. Smaken var de i alla fall inget fel på men tyvärr behöll det inte direkt sin fina guldiga färg.

Jag hittade receptet på Food Pharmacys blogg men gjorde mina egna ändringar, som vanligt. Här hittar ni deras variant.
Nästa helg testar jag en annan variant.

Likes

Comments

Här kommer huvudsakliga ting som jag önskar mig just nu. Medan ni tar en titt återgår jag väl till att läsa målbeskrivningen och öva på gamla tentor.

Rörstrand:

Fler Mon Amie kaffe-och temuggar från Rörstrand. Älskar ju de jag har.

KH Würtz Ceramics by Aiala Hernando:

Snygga frukostskålar av någon variant

Why simple is almost always better, at least in my book.:

Eller dessa.

Vändbar Mortel i Marmor - made by mary:

En grön eller svart marmormortel

How to use a mandoline slicer — and keep your fingers — Living — Bangor Daily News — BDN Maine:

En mandolin

Our much loved COURGETTI (spaghetti made from courgettes) made using the Hemsley Spiralizer. Make simple, delicious and nutrient-rich meals by adding spiralized vegetables to soups, salads and more. Click to view our favourite spiralizer recipes.:

En stark variant av en grönsakssvarv så jag kan göra snygga grönsaksspagetti osv

weekday carnival:

Presentkort på en blomsteraffär, bio, eller på IKEA är alltid kul.

Woolx - Pure Merino Wool clothing and base layer - ultra-warm and incredibly soft! Designed to meet the needs of an active person in motion- this is the ultimate performance layer for skiing, running, hiking, hunting and camping! No itch guarantee! | http://www.woolx.com/:

Ett ostickigt underställ i ull. Lite funktionell måste man väl ändå vara.

COCINA ovenproof dish, dark green | Home Accessories Online | Lagerhau:

En ny enkel ugnsform, för vår gick av någon konstig anledning bara sönder igår.

Good project for practicing textures and patterns in watercolour.:

Nya akvarellpapper i A4 eller A3




Alla bilder är från min pinterest (önskelistan) som du hittar här.

Likes

Comments

Nej, jag har inte förätit mig på pepparkakor eller åkt till tomteland utan mest varit begraven under högar av powerpoints och anteckningar om nervsystemet. Det är sjukt spännande men också stört mycket information att banka in i detta ändå helt funktionabla huvudet. Lite ironiskt också när vi pratat om minne och inlärning och hur stress samt för lite sömn påverkar det hela så negativt. Jaja, på måndag eftermiddag är det över och jag ska ta mig tid att stressa ner och ta hand om mig själv igen. Det har blivit en hel del ihoppsläng i matväg, några goda nya recept, som kommer upp senare, och något totalt misslyckat. Men så kan det vara!

Idag har det i alla fall varit en bra dag. Gjorde lite plugg på förmiddagen men sköt sen undan det för dagen. Det behövdes verkligen. Har nu istället fått upp lite kreativ anda med massor av inspiration från pinterest (sist på den bollen, jag vet). Lunch intogs ute på stan med Pontus och färska räkor blev det till middag.

Likes

Comments

Idag tar vi oss en titt på hur man gör ghee. Ghee är så kallat "renat smör". Genom processen nedan får man bort både mjölksocker och proteiner som annars vanligtvis finns i smör. På så sätt kan personer med allergier eller känslig mage ändå få något smörliknande att ha på mackan utan att det ska innehålla massa transfetter mm. Ghee är också väldigt bra att steka i då det tål att bli upphettats.

Ta fram en stor kastrull och ett paket smör, jag brukar ta osaltat. Börja att långsamt smälta smöret.

Det ska småputtra lite grann men var försiktigt det kan lätt bränna vid. Skumma bort den vita utfällningen ovan med exempelvis en sked.

Först och främst ska vattnet få koka bort sen kommer mjölksocker och proteiner att klumpa ihop sig och sjunka till botten. Slutprodukten är alltså 100% fett.

Förbered din burk så länge och lägg över en silningsduk för att kunna få gheet så rent som möjligt.

Det som fastnat på botten här är alltså proteiner och socker. När smöret ser klart ut och inget mera vitt skum finns på ytan och det luktar gott i köket, dra av kastullen från plattan och låt alla oönskade molekyler sjunka till botten.

Sen häller du varsamt ner ditt ghee genom silduken ner i burken. Skrapa inte ur kastullen utan låt det hellre vara lite ghee kvar. Tips är att direkt skölja och diska ur kastullen annars har proteiner och socker en tendens att torka in. Töm och rengör din silduk.

Vipps så har du en gyllene bruk med ghee. Låt burken svalna lite och stoppa sen in den i kylskåpet.

För att se om ditt ghee blivit riktigt rent kan du efter att det har stelnat se om det fortfarande finns några klumpar i botten. Då vet du om du kanske ska låta det koka lite längre nästa gång. Sen är det fritt fram att ha på mackan, steka i, baka med eller det jag älskar, låta en klick ghee smälta på en portion linsgryta.

Gheet blir ganska hårt när det står i kylskåpet så vill man kunna bre ut det på en smörgås bör man ta fram det lite innan. Det går även att ha gheet stående i skafferiet istället för i kylen.

Likes

Comments

Här har ni dem, de groddade quinoafröna! Tillsammans med massa andra gottigheter som hör en sallad till. Vi pratar broccoli, haricots verts, rödlök, tomat och svarvad morot. De får som sagt inga gigantiska svansar utan en liten, blir lite mjuka och får en nötaktig smak efter groddning,

Jag valde att ha mina groddar i en matsallad denna gång men jag vill också testa att göra ett groddat quinoaknäcke. Biffar och gröt är andra exempel på bra användsningsområden. Näst på tur är gröna linser. De fick en liten tjockare svans redan vid första sköljningen som var här om dagen. Älskar detta nya lilla matlagningsexperiment.

Grunden till varför groddat är så bra tar vi en annan dag för nu ska jag göra griljerad blomkål till middag. Imorgon ska vi på 80-års kalas men ni ska få inspireras av min steg-för-steg guide om hur man gör ghee.

Likes

Comments

Hamnade nyss i total matkoma efter att ha njutit av denna tallrik. Kan vara det godaste på länge trots att dena matvecka är ovanlig bra i salladsväg. Milt, runt, mjuk och krisp i en salig blandning. Halvkokad aubergine i en dressing av tamari, sesamolja, sesamfrön, vitlök och olivolja på en bädd av bladspenat med lite salladslök som topping. Som vanligt lägger jag två torskblock i ugnen och serverar till. Fokus på det gröna och fisken som tillbehör, istället för tvärt om.

Angående groddningen av quinoa. De fick en liten svans redan innan det första dygnet, wow utbrast jag på morgonen. Här snackar vi inga mungbönsgrodds-svansar utan tunna och korta saker. Kanske åker de ner i middagssalladen imorgon eller så låter jag de grodda till sig en dag extra. Näst på tur blir i alla fall röda linser, som tar lite längre tid på sig. Tydligen ska 1 dl torra linser bli 8 dl groddar. Magi säger jag bara.

Seså, spring iväg och köp lite aubergine till imorgon och sväng ihop lite dressing till det. Ni kommer inte bli besvikna.

Likes

Comments

Från och med idag har det bildats ett grodd-labb i mitt kök. Jag är så taggad! Det kommer bli linser, mungbönor, bovete, ärtor mm.

Men först ut, quinoa! Som ska vara väldigt snabbgroddat. Det ligger nu i blöt över natten och ska sen under de senaste 1-2 dygnen sköljas igenom tre gånger om dagen. Annars sköter det sig självt. Så fantastiskt att när det är som mörkast ute kan dessa rackare spira och gro och bara leverera nyttighet efter nyttighet.

Ska köpa hem fler durkslag/silar för att enkelt kunna grodda fler livsmedel samtidigt. Tjoho, nu kör vi!

Likes

Comments