Rödbetor, det finns en liten hatkärlek till denna rova. När jag var liten avskydde jag den men nu tycker jag den kan vara fantastisk god i rätt rätt så att säga. Men det här med att skala och hacka den, nej tack. Det blir rött överallt, helst på kläder och ställen man absolut inte vill ha rött stänk på. Men så såg jag det här med förkoka rödbetor på extrapris och tänkte, nu om någon gång ska jag väl ändå testa detta. Det känns ju helt galet att köpa annars. Ack så fel man kan ha. En onspirerande kväll när ingen hade någon idé vad vi skulle äta till middag kom jag att tänka på de där förkokta rödbetorna som låg i kylen och insåg att de skulle bli middagens räddare!

Lite hackelihack senare tillsammans med färsk spenat, hackad avokado och mandolin-skivad morot var middagen halvklar och med några fiskbitar i ugn blev den komplett.

Ser ni färgkombinationen eller? Den gör ju att även en oinspirerande kväll blir festlig. Likaså smaken. Bara att ringla på lite olivolja och strö över lite örtsalt. Från och med denna dag ÄLSKAR jag förkokta rödbetor. Dessutom är de ju kokta och sen nerkylda, perfekt för blodsockret och din tarmhälsa då den resistenta stärkelsen fungerar som prebiotika (mat för dina goda tarmbakterier), win win helt enkelt.

Likes

Comments


Det här med att ta en gruppbild i lite halvdåligt ljus en fredagskväll:

- Ni får inte se för stela ut!

- Le naturligt.

- Bara en bild till så att åtminstone någon blir bra.

- Nu kommer jag behöva överväga vem som tar minst illa upp att se lite extra härlig ut på bild eftersom någon har blinkar, blivit suddig på varje bild.


Ovan ser ni alltså en del av mina favvofysios. Glada och hurtiga som alltid (vi jobbar aktivt på att hålla alla fördomar om fysioterapeuter uppe osv).



Vi lagade i alla fall en dödsgod linsgryta med sötpotatis och aubergine. Receptet (hittas här) var för 4 personer, vi var 5 men bestämde oss ändå för att göra en dubbel omgång. Ångrar ingenting för på måndag tar Louise med sig två bamsematlådor som räcker till alla med all mat som blev kvar, tackobock. Sen påbörjade vi också projektet se-om-alla-avsnitt-av Sherlock Holmes.



Tänker att jag om några dagar ska laga en lika saftig omgång, frysa in matlådor (gör detta alldeles för sällan) och bara njuta när jag fiskar upp ur kylen vid ett senare tillfälle. Alla som säger att linser inte är gott eller säger att vegetarisk/vegansk mat är tråkig osv, här är grytan till er. Och slår inte era smaklökar små volter i munnen kan ni återgå till smaklös dennis"korv".

Likes

Comments

Igår efter att ha ätit min supergröna smoothie bowl sken solen som aldrig förr och alla bekymmer var som bortblåsta och jag dammade av solbrillorna. Med lätta steg  lämnade jag hemmet tryggt vetandes att middagen skulle vara klar när jag kom hem då jag satt på min slow coocker. Pulled chicken testades för första gången. Vilken succé, till och med utan recept och kryddor nerslängda i grytan i all hast. Solen väntade ju. Idag åt vi upp det sista. Nästa gång ska jag försöka att noggrant mäta och kontrollera livsmedelsinnehållet så ni också kan få njuta.
Imorgon ska vi tjejor börja om att se Sherlock Holmes och äta sötpotatis-och linsgryta. Längtar redan nu!

Likes

Comments

Igår hade jag som sagt massagekursprov och efter att ha masserat samt blivit masserad flera timmar per dag under de fyra senaste dagarna är kroppen ganska mör och trött. Så imorse låg jag kvar i sängen länge medan solen sakta med säkert började lysa in genom fönsterna. Nu sitter jag och skedar i mig en riktigt grön smoothie bowl innan jag tänker bege mig ut och sen sakta börja rulla in mot skolan igen.

I min mixer slängde jag ner en hel drös färsk spenat, fryst mango, en halv avokado (andra halvan åt jag vid sidan) lite grönt multipulver och havremjölk. Mix mix och häll upp. Jag toppade med kokos, cashewnötter och kakaonibs.
I originalreceptet hade de i lite grönkål också men släng i det du har hemma.

Grönt är en perfekt start på dagen för dina vänner i tarmen, kom ihåg det.

Likes

Comments

Jag vet inte hur ni firar, om ni firar, alla- hjärtans-dag men jag har nog slagit rekord som mest oromantiska personen senaste dagarna. Har nämligen varit borta hela helgen och kommit hem kl 22 både idag och igår då jag gått en intensivkurs i svensk massage. Jag har tagit den ihop med halva klassen och alla blev godkända på dagens slutprov, yey! Så nu är det bara att hojta till så kommer jag springandes med en helkroppsmassage. Ska bara sova ut ordentligt imorgon, ta hand om disken, handlingen, dammsuga, kolla mejlen och kanske börja kolla på det nya kursmateialet. Sen så.

Ta hand om er bland alla geléhjärtan och rosenblad.

Likes

Comments

Förra lördagskvällen packade jag lite grönsakshack, mandelsås och andra goa ingredienser passande en vårrullemiddag i en låda och traskade över med den till Alexandra som typ är granne till mig. Vad är ens definitionen av en granne, finns det ett bestämt intervall i meter? Hon bor i alla fall i huset knappt 200 meter bort från mitt och jag hade bjudit in mig själv för middag och mellomys.

Så bra grej att traska över med lite mat i en låda. Mer sånt i livet tack! Sen somnade jag nästan i hennes soffa innan jag tillslut gick hem till min säng igen. Igår missade jag typ halva mello innan jag kom på att det var lördag. Tur att det går att se i efterhand!

Likes

Comments

Ska man äta mycket grönsaker får man i alla fall se till att välja de som ser snygga och goda ut, tillexempel polkabetan. Dock ser den endast såhär fin ut rå så akta er att koka den.

Som nu mera mandolin-ägare (älskar detta redskap f.ö) så hyvlade jag ner lite polkabeta i en sallad för ett tag sen. Se till att blanda det med annat gott och ha i en bra dressing. Annars kan jag tycka att rotfrukter kan bli ganska platta i smaken med mycket tuggande när de är råa. Då säger bara tarmen "yey!" men min sinnesstämning vill inte stoppa ner det i en matlåda. Men med lite quinoa och annat blir det ett "yey!" från hela kroppen och knoppen.

ps. vissa hyvlar ner betor direkt med skalet på, vilket är supersmidigt. Där är jag inte riktigt än för jag tycker just skal på betor kan se lite mysko ut men morotsskalet låter jag alltid sitta kvar. Hur gör ni med skal?

Likes

Comments

Sista söndagen i januari var vi hembjudna till Emma på Tex Mex. Så festlig söndag. Vi lagade bland annat carnita och pico de gallo (vilket jag gick runt och sa med ett läspande spanskt ljud hela kvällen). Alla recept kom från en roligt skriven tex mex bok som Emma fått i julklapp. Jag testade på det här med oumph som tydligen heter "oumf" och inte "oump", vilket jag också gick och sa hela kvällen...

Var så mätt så mätt och hade det så gött så gött. Vad gjorde jag ens för ett halvår sen utan dessa personer?

Här är Josefin, Alexandra, Louise och Julia. Alla extremt fokucerade på mat och dryck.

Emma och Josefine var också där. Sicka kvinns allihopa hörrni.

Jag vill minnas att det blev en bra vecka efter den här dunder-söndagsmiddagen.

Likes

Comments

Jag hittade ju en bortglömd förpakning med gula ärtor i mitt köksskåp och började grodda dessa för ett tag sen. Här kommer ett recept på ca 30 vegobiffar som jag just använde mina groddade ärtor i.

Jag groddade ca 300 g torra gula ärtor, vilket jag läste skulle bli ungefär 800 g groddat. Hur fantastiskt är inte det? Dessa mixade jag tillsammans med

2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
1 msk bakpulver
2 tsk sambal olek
ca 2 dl potatismjöl
salt
mängder med spiskummin och korriander
ett paket fryst basilika

Smeten blev kanske kladdig men den höll ihop ändå. Jag valde att göra biffar istället för bollar och tillagade de i ugnen. Valde en lägre temperatur 100-150 grader och hade de inne en längre stund, kanske minst 30 minuter tills de fick lite färg. Två såna här plåtar blev det för att ha och frysa in en del.

Nästa gång ska jag testa en annan kryddning. Hur som helst, väldigt enkla att göra när man har fått rutin på groddningen. Gula ärtor är mycket protein-och fiberrika. Alltså kanonbra att börja använda mer i matlagningen.

Likes

Comments

Idag har det mest varit en sån där dag att äta banan-och blåbärsglass på. Vet ni, det är så konstigt det där med stress och handling. När man är mitt uppe i allting så handlar man bara och man vet att det är stressigt osv. Sen när det blir lugnare då går man runt och känner samt upplever hur stressigt det faktiskt var förut. Det är såklart nödvändig att stanna upp men också nästan mer påfrestande än att bara köra på i sitt ekorrhjul och sitt handlande. Lite så har det varit senaste veckorna. Fast jag har oöndligt med tid att göra allt jag vill göra slutar det med att inget blir gjort. Det är viktigt att bara vara med den känslan också. Men nu undrar jag om inte allt har övergått i någon form av läge där jag samtidigt känner mig understimulerad och slö i och med det. Ändå är det som att behöva kliva igenom en vägg av seg kola för att ta sig ut på andra sidan och göra något roligt och stimulerande. Jag är ju trots allt en person som gillar att ha många bollar i luften. En hårfin balanslek helt enkelt. Kanske kommer jag igenom väggen imorgon. Jag hoppas det.

Har ni också en bananglass-ätar-dag så mixa bara en banan, massa frysta blåbär, lite sojayoghurt (för ovanlighetens skull) med lite vaniljpulver eller kanske dadlar och toppa med kokos och kakaonibs. Köp hem lite blommor också och håll tummarna för att solen skiner in i förnstret. Tillsammans gör de tre sakerna susen för kropp och själ.

Likes

Comments