Igår vaknade vi väldigt tidigt för att hinna till Tegalalang Rice Terrace så vi skulle få bästa upplevelsen. Då vi kört i en halvtimme kom vi fram, och på plats fanns endast risodlarna själv och två andra besökare. Vi hade inte förväntat oss mycket, men då vi såg risfältet stod vi båda helt tysta och tog in utsikten. Det var verkligen vackert!!

Vi träffade en söt äldre man, som ville agera guide åt oss, så han visade oss runt på risfältet och vi fick väldigt mycket information av honom, då han själv är risodlare. Visste ni att det balinesiska riset tar 5 månader att gro, och odlarna bara får ca 70 cent per kilo, om de väljer att sälja det?

Efter risfältet, styrde vi stegen mot en kaffeplantage, där vi bland annat fick smaka på det som sägs vara världens godaste kaffe. Kopi Luwak, kallas det. Då äter en palmmård kaffebönor, och sedan bajsas de ut, efter der ska bönorna torkas i ett flertal timmar, innan de skalas, torkas pånytt, och sedan rostas och mals. Det var faktiskt ganska gott, även enligt mig som inte är en stor kaffedrickare.

Efter detta tog guiden oss ett tempel, Gunung Kawi, som tydligen är ett av Unescos världsarv. Väldigt vackert och stort med risfält, vattenfall, tempel och djungel!! (Och allt för många trappor..)

(cirka fem sekunder efter att bilden togs, hamnade jag på något sätt i floden)

Såklart blev det inte bara en dag på Gili T, utan vi förlängde med en dag till, då vi hittat ett härligt hostell! Broken Compass heter det och vi rekomenderar det starkt till er som ska till Gili Trawangan!!

Under de två dagarna har vi bara tagit det lugnt och inte gjort något nämnvärt. Hann även klämma in en fundive mellan alla timmar spenderade på stranden. Har hört så mycket om dykningen på öarna, så jag kunde inte missa det, helt enkelt! Fick se allamöjliga undervattensfilurer (inklusive hajar!) och ett av de bättre bevarade korallreven runt Gili T. Helt underbart!
Tyvärr har jag inga bilder från den dykningen då jag på 10 meters djup kom på att kameran blev på båten....

Imorse hann vi inte med morgonbåten tillbaka till Bali, så vi fick en halvdag extra på Gili T, och vi klagade inte!! Ledsna över att lämna öarna steg vi på eftermiddagsbåten som, surprise surprise, var försenad, så i Ubud var vi runt 8 tiden. Under de tre timmar vi varit här har vi blivit förälskade i hostelletoch i den söta gatan vi bor på. So far so good!

Hoppade på båten till gili air igår och efter 15 min var vi framme. Av någon orsak blev vi visade till taket av båten, där vi skulle sitta, medan alla andra satt inklämda inne. Sol, vind och fin utsikt. Var inte avundsjuka på dom andra så att säga.
Då vi checkat in på vårt hostell här på ön hyrde vi cyklar och cyklade iväg, med mål att cykla runt ön.
(Försökte detta två dagar på Gili T men slutade alltid men att vi blev distraherade av endera en restaurang eller vacker strand. Misslyckades alltså båda gångerna..)
Efter några minuter började det ösregna så hamnade ta en paus och hittade en restaurang där vi år middag i regnet. Då klockan plötsligt blivit för mkt och vi inte ville missa solnedgången cyklade vi med full fart runt resten av ön. Balineserna skrattade åt oss då vi kom rullandes längs gatorna. Då det inte finns andra fordon än häst och kärra samt cyklar här så kan ni tänka er att vägen inte var den bästa. Mera en skogsstig med rötter och gropar överallt.
Hann fram och satte oss med varsin öl i handen och njöt av ännu en otroligt fin solnedgång. (Ja, ni läste rätt!! Jag och Fatima har börjat dricka öl!!)

Satte efter det nere oss på utomhusbio tillsammans med ett helt gäng andra och kollade på film under stjärnorna. Mysigaste vi gjort på länge!

Idag vaknade vi tidigt då vi och en tysk kille från vårt hostell skulle på snorklingsutfärd. Simmande omkring bland fiskar, såg på korallrev och blev varje gång lika förvånad över hur vattnet verkligen kan vara så turkost. Fick även syn på två sköldpaddor som mumsade på sjögräs.
Mat i solnedgången och film på stranden, det var så vi avslutade vår tid här på Gili Air. En av favorit destinationerna på vår resa!

Imorgon bär det åter igen av till Gili T och spenderar en sista natt där innan vi åker tillbaka till Bali och Ubud.

Alla bilder från snorklingen idag finns på Fatimas gopro men eftersom hon haft stora problem med all sin elektronik idag så får vi visa dom en annan gång..

Dagarna går så fort och nu plötsligt är det bara ca 1 vecka innan jag skall börja min hemresa. Fatima har beslutat att stanna kvar en vecka till då hon inte har jobb innan dess. Så nästa vecka kommer vi splittras och jag åka tillbaka till Finland och hon åka runt här ensam en vecka. Har nu varit på resande fot i 49 dagar. Vet inte vart tiden flugit iväg??? Skall verkligen njuta till 100% av de sista dagarna här i värmen!!

Sedan det senaste blogginlägget har vi spenderat tre nätter i Canggu och älskat livet. Verkligen en otroligt mysig plats med MASSA cafén och restauranger. Under dessa dagar fanns ingenting som hette budget. Skämde bort oss dagligen med smoothiebowls och stora sallader. Gick på stranden, åt middag med rumskompisarna, besökte ett tempel, åkte runt på en granngul scooter och såg ut som äkta turister, dansade på beachparty, tappade bort oss i 1 timme med scooter och gick ut tillsammans med hela hostellet. Kramade våra roomies hejdå och önskade dom lycka till med sin flygresa hem då ena av dem hade matförgiftning och andra hjärnskakning och hål i huvudet. Galna killar.

Efter Canggu bestämde vi oss slutligen för Gili T. Var framme igår på Gili Trawangan efter en 5 timmars resa. Gick runt och utforskade stan och alla små gator. Då det blivit allt för lite sömn pga. våra förra crazy roommates, somnade vi tidigt.

Idag hyrde vi cyklar och cyklade runt och stannade med några gånger på vägen vid ett nytt mysigt café eller restaurang. Åt middag i solnedgången på stranden, framför dom kända strandgungorna. Cyklade tillbaka i mörkret och gick på en liten gatumarknad. Imorgon skall vi ännu en gång byta hostell och flytta från vår lilla privata bungalow till ytterligare ett dorm. Det värsta är att man faktiskt saknar att ha 10 st andra sovande omkring sig.

I två dagar nu har vi befunnit oss i Uluwatu. Första dagen vi kom hit hyrde vi scooter och åkte runt och hamnade slutligen på en liten parkering till en strand. Hamnade gå på en liten stig och ner för enorma trappsteg men plötsligt låg det framför oss en av de vackraste stränderna jag sett. Stranden i sig var mycket klippig men den var omgiven av växtlighet och mysiga små cafén på sluttningen ner mot stranden. Åkte mot kvällen ner till Single Fin, en bar här i uluwatu, och såg på solnedgången. Verkligen otrolig utsikt därifrån! Hav så långt ögat ser. Åkte tillbaka till hostellet i mörkret och satte ner oss och pratade bort några timmar med de andra som bor här. Blev sen middag då vi hoppade upp på scootern och följde med en kille för att äta, vid midnatt.

Igår var det surfing på schemat. En av killarna från vårt hostell var snäll nog att ge oss en privat surflektion så vi steg upp tidigt och åkte iväg. Tog lite tid för att hitta en strand med passliga vågor gör nybörjare men efter lite sökas var vi tillbaka på stranden som vi åkt till dagen innan. Hyrde bräda och övade först lite rörelser på stranden. Efter det var det bra att hoppa i vattnet och öva. Var väldigt mycket svårare än man skulle tro då man var tvungen att snabbt komma upp på fötter och balansen var mycket viktig. Efter många misslyckanden lyckades jag stå upp och rida på vågen en lång stund!! Hände till och med 2 gånger till. Verkligen amazing känsla då man lyckades! Avslutade surflektionwn då både jag och Fatima nått vårt mål och surfat en våg.

Planen var att åka till Single Fin, en bar här i Uluwatu, men hamnade istället på dreamland beach och åt middag och tog en promenad längs stranden. Åt middag med våra två roomies och somnade sent.

Idag skall vi ännu en gång packa ihop oss och åka vidare, denna gång till Canggu.

Söndagen spenderade vi på ett lite annorlunda sätt, vi åkte till Asiens största och världens näststörsta vattenpark, Waterbom, som finns här i Kuta!
Kändes som om vi blivit barn igen, då vi spenderade hela dagen i olika vattenrutschkanor. De flesta kändes inte riktigt som barnvänliga rutschkanor, så i ett skede var vi till och med rädda när man skulle åka med huvudet före genom ett rör och såg absolut ingenting..

Räddast var jag nog då jag stod högst uppe i ett av tornen och skulle åka Smash Down 2.0, där åkturen börjar genom att man går in i en kapsyl med glasgolv, så man ser rakt ner. Då man ser ner, ser man bara vattnet som rinner ner i ingenstans. Sen stängs kapsylen, och så väntar man på fallet. Jag hade samlat tillräckligt mod åt mig och var påväg in i kapsylen när en väldigt ung kille kommer upp, då han såg hur nervös jag var gjorde vi en deal, han åker först och sen måste jag åka.. okej sa jag, och han hoppade in i kapsylen och vinkade hejdå, och hade allt för kul åt situationen... Sist och slutligen var det hur kul som helst!!!

Skulle mer än gärna posta bilder, men då det var vatten överallt så tog vi inga bilder igår (och då gopron glömdes hemma.......)

Uppdateringen har varit väldigt dålig på senaste tiden, dels för att vi haft fullt upp hela dagarna och bara njutit och dels för att WIFI varit väldigt segt och det har tagit en evighet att ladda upp.

Därför kommer nu en snabb genomgång av alla dagar som gått.

Söndag
Planen var att åka till akvariet som låg 3km ifrån vårt hostel, men lyckades tappa bort oss med bussar hit och dit så slutade med att det tog oss 1 timme att hitta fram. Väl framme gick vi omkring och kollade på massor av olika fiskar och fick även se hajar simma över våra huvuden. En sköldpadda och enorm bläckfisk fanns det också!

På på eftermiddagen gick vi omkring i ett enormt shoppingcenter. Men då allt är dyrare i Kuala Lumpur än hemma blev det inte så mkt shoppat. Beslöt oss därför spontant att istället klippa våra hår. Gick in i finaste frisören i hela shoppingcentret och betalade 20€ för tvättning, massage och klippning. Den sista kvällen i Malaysia satt vi tillsammans med de vi träffat kvällen innan. Slutade med att några av oss sjöng karaoke, med Ed Sheeran på full volym, i vårt dorm room.

Måndag.
Klockan ringde allt för tidigt, kramade hejdå, hoppade in i taxin och åkte mot flygfältet. Efter 3h flygtur var vi äntligen framme i BALI! Resans sista mål. Checkade in på Captain Goose, ett jättetrevligt hostell här i Kuta. Förberett oss inför en lugn kväll då vi sovit 8h totalt i 2 nätter, men som ofta händer så ändrades planerna. Hittade ett gäng med backpackers från vårt hostell, som vi började spela spel med. Vet inte senast då jag skrattat så mycket! Plötsligt var det dags att och vi alla gick iväg till skygarden. Skygarden är Asiens största nattklubb och där dansade vi bort hela natten. Ett nattdopp i poolen hann vi med också!

(Två dagar försenat inlägg då vi haft urdåligt WIFI...)

De senaste två dagarna har vi haft fullt upp från morgon till natt. I fredags checkade vi in på vårt hostell, som är riktigt i mitten av allt, och vi stortrivs!! Vi har tre shoppingcenter i området, så allt vi behöver göra är att gå över gatan för att lugna shoppingsuget.
Dock är majoriteten av butikerna i området liiiite utanför vår budget. Kryllar av märkesbutiker, Gucci, Tiffany & CO och Chanel är några exempel. Det var i dessa shoppingcenter som vi spenderade första kvällen.

Igår var dagen då vi tog staden med storm och blev superturister. Tillsammans med en kille från Kanada hoppade vi på ett tåg och åkte iväg för att kolla på Batu caves. Ett måste om man är i Kuala Lumpur!
För att komma upp till själva grottan måste man gå uppför en brant trappa med 297 trappsteg. Men när man kom upp var det verkligen värt det!! Jättefin utsikt över hela staden och en fin, enorm grotta. Fick även hälsa på apor och ta bilder på dem. Apor finns det gott om på templet, då de i stort sätt bor där och snor mat åt sig av både turister och lokalare.

Träffade vår nya rumskompis från England då vi snabbt kom via hostellet för att byta kläder innan vi skulle vidare. Slutade med att han hängde med, så alla fyra traskade vi mot Petronas Towers.

Petronas Towers är de högsta tvillingtornen, och tvillingkonstruktionen i världen. Verkligen mäktiga och vackra! Gick omkring, tog bilder i parken, och gick in i det enorma köpcentret Suria KLCC. Lyckades även tappa bort engelsmannen, men efter flera turer upp och ner i rulltrappan återförenades vi äntligen och åt middag. Kollade sedan på lightshowen i parken utanför, i regnet. Beslutade oss att avsluta kvällen med en drink i en Skybar med utsikt över tornen.

Påväg tillbaka till rummet träffade vi ett gäng andra från vårt hostell som var påväg ut så böt kläder igen och gick ut för att prova på nattlivet. Blev inte mycket dansas, men lärde känna en hel hög med nya härliga människor och skrattade med dem ända in på småtimmarna. Så ser en perfekt dag ut! Vi båda somnade med ett leende på läpparna.

Sista dagen på Langkawi spenderades där vi började, på stranden, med mango såklart!! Istället för att bara ligga i solstolen i ca 10h beslöt vi oss den här gången för att åka donut. Det var kaos. Jag tog med mig GoPron och filmade under åkturen, och den videon är allt annat än graciös. Tänk er strittande saltvatten, hår ÖVERALLT, två skrikande flickor en halvmeter ovanför donitsen, och ett grepp om handtaget som om livet hängde på det!

Mot kvällsidan gick vi runt för att hitta någonstans att äta. Trots att det fanns restauranger nästan i varje hörn, hittade vi efter 30 minuters sökande en restaurang med en meny som vi gillade. Vi är helt klart urdåliga på att välja restauranger...
Då vi var mätta och nöjda sökte vi oss till nattmarknaden som hålls en gång i veckan. På marknaden fanns det mest mat, så vi spenderade gott om tid gående omkring mumsande på smakprov.
Såklart avslutade vi kvällen med att gå till vår favorit fruktshop, och åt deras goda handgjorda glass. De lagar glassen framför ögonen på en, och man får välja mellan ca 10 olika frukter hurdan smak man vill ha. Billig lyx.

Efter Langkawi byter vi ö-livet mot storstadsliv, Kuala Lumpur står på tur!

Alla hjärtans dag spenderade vi alla tre tillsammans på stranden i solen. Självklart även denna gång med mango pch fruktshake. Fixade up oss till kvällen och gick it på lite lyxigare middag. Åt på en fin indisk restaurang och efterrätt blev mangosorbet på stranden. Kl 23 bokade vi biljetter och 9 timmar senare starade vi. Mangrove tour på schemat.

Vi började dagen med att åka båt till en flytande fiskfarm. Ingen av oss njöt av den delen, då de lekte med fiskarna, tog dem upp ur deras bassäng och lät turisterna peta på dem. Fy vad synd vi tyckte om fiskarna. Där fanns allt från stingrockor till en leopardhaj. Alla i minimala "bassänger".. Verkligen vidrigt.

Huvudorsaken varför vi valt att åka på denna tour var att få åka genom mangrove-träsket och det var verkligen ingen besvikelse. Otroligt vackra smala floder med enorma mangrove träd med deras fina rötter. Vi alla blev överraskade över hur vackert det verkligen var!

Åkte dessutom till två olika grottor. Fatima blev mycket besviken då hon fick veta att det inte alls finns krokodiler i grottan som heter "crocodile cave". Det som hon hade sett framemot haha. Andra grottan var fylld av fladdermöss som virrade runt våra huvuden. Fick även se apor och några av dem kom t.o.m. hoppande in i båten för att få lite vattenmelon. Enormt söta!!

Touren avslutades med att vi åkte till en privat strand som vi fick simma på och ta det lungt en stund innan de körde oss tillbaka till hostellet. Otroligt fint där med!