Nyårsafton. Vi tog sovmorgon och gick sedan till affären och köpte allt gott vi såg. Vid 3 tiden var vi färdigfixade och for till en park och åt. Gick därefter vidare till en annan park med en massa folk i vår ålder där vi satt och drack till 12-slaget. Skålade in 2017 med utsickt över Sydney Harbour Bridge och fyrverkerier precis överallt!! Blev en lyckad men rätt lugn kväll då vi inte kände för att missa flyget dagen därpå...
Fick sovit 2h innan det var dags att hoppa på planet till Sunshinecoast, där vi ska spendera vår sista vecka här i Australien. Sydney var häftigt och jag tror absolut jag kommer åka hit igen.

Gott Nytt År allihopa!

Denna vecka började vi på Bondi beach där vi åt varsin burgare innan vi gick ner o halvsov på stranden efter 12h bussresa... men wow vilken strand, surfare överallt, badvakter som glider runt med bilar o brädor längst strandkanten, helikoptrar som vakar över hajar och folk precis överallt! Dagen därpå spenderade vi med en heldags shopping. Fick köpt ett par Levis shorts, en crop-top och present till Maja. Den 28e fyllde Majsen 19 och vi började dagen med tårta på sängen innan vi for till Bondi igen. Jag o Maja tog en promme längst "Bondi to Cooge beach walk" som Jennifer tipsat om. Dessa promenader är så jäkla fina, går inte beskriva.. Efter en solig dag åkte vi tillbaka till vårt hotell och fixade oss inför kvällen.

Bor på ett jättestort universitet där de hyr ut deras hotellrum under deras jullov. Vi gillar de inte riktigt lika mycket som att bo på hostel då det är svårt att träffa nya människor, men det är fräscht och vi får nya handdukar och bäddade sängar varje dag! Kvällen spenderade vi först på Darling Harbour för födelsedagsmiddag på en riktigt god sushi restaurang. Gick sedan ner mot hamnen för lite vin innan vi drog in till en klubb i stan!

I torsdags turistade vi kring operahuset och Harbour bridge. Superfint och supervarmt!! Så efter en heldags turistande var vi helt slut. Tog bussen tillbaka och köpte med oss lite gott för mys och bokningar inför vår nästkommande Bali vistelse! En vecka på "The Farm Hostel" som vi hört mycket om är nu bokat och en vecka på lapoint surfcamp. Wieeho!

Första veckan i Australien har vart bra! Som vi saknat att sova i egen säng efter dessa tre veckor som packade sillar... Även om vi saknat vår lille husbil stundvis. Bor på "Nomads" ett känt backpack hostel-kedja mitt i Melbourne stad. Första dagen gick mestadels åt till att ställa om kroppen efter att ha dygnat på flygplatsen, men tiden gick fort och vi hann bli lite smått kära i serien "Skam", så mysig!! Dag två shoppade vi hela dagen. De har stora gallerior överallt! Kom hem med en ny keps, tröja, gopro luftkudde och vitare tänder, haha.. På kvällen mötte vi upp Moas kusin och hans kompis och gick ut och åt. Älskar maten här, mycket vietnamesiskt, thai o kina mat.

Dag tre tog jag en springrunda i parken bredvid innan vi gick till en matmarknad och åt massa gott. La oss sedan i parken och solade en stund innan vi gick tillbaka till vårt hostel för sangria och quiz.
Dag fyra tog vi spårvagnen till St Kilda, åt mexikanskt innan jag, Maja och vår room-mate gick till stranden. Fredagskvällen gick vi ut och åt på ett hotel innan vi tog taxin hem till två australienska killar som jobbar på vårt hostel. Vaknade upp till en mindre kul julafton dock, väldigt komisk å andra sidan... Vi valde iallafall att flytta fram vårt julfirande till 25e istället, då de firar jul en dag efter här borta. Så den 25e köpte vi med oss lite mat och satte oss i parken och lyssnade på julmusik i 37 graders värme... Väääldiga kontraster från julen hemma, men det var mysigt ändå.
Tog sedan en buss som tog oss vidare till Sydney. Hoppas ni hade en fin jul, hörs i nästa stad!

Torsdag, vaknade upp till en molnig men varm dag. Åkte in för att se Rotoruas omtalade geiser som gör att de luktar ägg så fort man kör in i staden... men vi vande oss! Såg Helt sagolikt ut!! Tog en mellis i de fina vädret och åkte in till Mount Maunganui, kikade runt lite i staden innan käk på ett mysigt café. Slutade dock mindre mysigt då jag fick i mig jordnötter och en allergiskchock började på... Efter lite smått panik och x antal tabletter mådde jag fint igen, men himla obehagligt innan man vet hur allvarligt det blir och halsen svullnar upp... Körde vidare i kvällsmörkret till mysig musik innan vi ställde oss på fri camping uppe på ett berg.

Fredag, vi vaknade upp till beachväder. Slängde på bikinin, handduken och löparskorna och tog oss genom Cathedral Cove Walk till en riktig paradis strand. Hann även med en sväng om Hot Wather Beach där man kunde gräva sina egna värmekällor. Svinvarmt vatten och fullt av folk! Vid 5 tiden kände vi oss klara med solen och tog vårt pick o pack och körde vidare mot Aukland.

Lördag, vi började dagen med en timmes roadtrip in till en camping. Lagom sunkiga efter två nätter utan dusch, toa o el. Solade och tog de bara lugnt. Kvällen började med god mat och förfest innan vi tog taxin in till en club.

Idag har vi bara legat vid poolen och solat. Ska snart fixa iordning oss och gå in till stan för lite mat! Imorgon ska vi lämna in vår käre lille husbil och hoppa på planet till nytt land!! Wiehooo

Igår var vädret på vår sida och vi åkte till "spa thermal park/hotsprings", ett vattenfall som kom ifrån vulkanen bredvid. Så istället för att hoppa i en kall sjö var det som att bada i en bubbelpool!! Där låg vi sedan o solade i ett par timmar. Åkte därefter och åt på en restaurang längst med sjön innan vi körde till Waitomo och fick en guidad tur i grottor med lysande maskar, hur coolt!?! Åkte runt i en liten båt med maskar som lös som en stjärnhimmel över oss. Aldrig hört om de förr så det var fräckt att se! (var dock förbjudet att fota så bilden är från google).

Därefter fyllde vi på tanken och kylskåpet och åkte vidare till en camping för äggmackor och småplock. Idag skulle vi åkt till Hobbiton, men då vädret inte va på topp och ingen av oss är spec fan av filmerna valde vi att åka vidare till Rotorua. Har ikväll checkat in på en ny camping och vädret har spruckit upp igen. Tog en springrunda och körde lite välbehövd styrka med Alice! Har precis ätit grillat och vinat och sitter nu och äter choklad och spelar kort i bilen, riktigt camperlife alltså haha..

De två första veckorna av vår backpackresa har nu gått och vi har fått in rutinen i campinglivet. Efter 48h resa steg vi av i Nya Zeeland. Tog en välbehövd natt på ett hostel i Christchurch lagom jetlagade innan vi plockade upp vår lilla husbil några kvarter bort. Fick tips om att besöka Lake Tekapo vilket var hur fint som helst!! Tog en frinatt i Pukaki bredvid den klarblåa sjön och körde sedan vidare ner i landet mot Queenstown där vi stannade ett par nätter.

Fick checkat av bungyjump hela bunten och jag har nog aldrig vart så rädd och nervös i hela mitt liv, hackade näst intill sönder mina tänder när vi åkte upp på de 400m höga berget, men jäklar va fräckt det var när man väl var i luften!!

På kvällen fixade vi till oss och åkte in till stan för lite shopping och varsin drink. Har därefter kört längst västkusten med ett gäng fina stop och övernattningar längst vägen.

Bl.a. Kawarau Roge med de sjukaste vattnet jag sett!!

Och ett gäng vattenfall som Mount Spiring, där vi även fick besökt regnskogen. Trodde inte det skulle vara så häftigt att åka runt i bilen men halva upplevelsen hittills har nästan varit "roadtrippandet". Att åka runt i bergen bredvid alla dess fina sjöar, glaciärer och havsutsikt, spela hög musik och bara kunna stanna till vart man vill.

Fredagen spenderade vi vår första dag på stranden i Kaiteriteri Tasman där vi äntligen fick lite färg på kroppen. Tog en springrunda längst kusten innan vår efterlängtade taco-kväll på campet!

I lördags tog vi färjan över till nordön. Regnar en del på sydön så nu hoppas vi på snäppet varmare väder och mer sol!

Igår åkte vi river rafting i Tongariro, himla fräckt och vi höll oss i båten hela rundan(!!) (bortsett från våra klipphopp...)

Idag har gänget hoppat skydiving från flygplan, jag valde dock att avstå då jag tror jag hade hackat sönder halva munnen om jag hängt med... Gjorde lite mat i husbilen innan vi körde vidare till Lake Taupo för en 2 timmars hike längst Hukafalls, riktigt fin runda!

Ikväll har vi checkat in på en camping med dusch, toa, kök, el och wi-fi, riktigt lyxigt ska ni veta haha.. Sitter just nu proppmätta efter hemmagjord wook och ska bädda iordning i vår lilla van för lite chillidill. Hörs när vi hörs! 👋🏼

Mys till max. Höstdeppen skippar vi i år tycker jag!!

Bilder från en vecka på Nacka Strands skomässa. Har byggt montrar, blandat mojitos, druckit x antal kaffekoppar och fått en inblick om hur de fungerar inom skohandeln och nästa vårs skomode. Spännande!

Bilder från helgen då jag fick äran att agera fotograf under Paulinas examensfest!

Uppe på vår mäktiga fästning med familj, vänner från barndomen och skolgång till vänner från andra sidan jordklotet blev det himla storslaget. Och att få i uppdrag att fotografera så mycket jag orkade var ju världens lyx för mig. (Då mina vänner tröttnat för längesen på mitt ständiga fotograferande... hehe). Fler av dessa fotojobb tack!

En kväll på longboarden med lillebror aka personliga fotograf.. hehe