Efter ett par dagar åkte vi ihop med tjejerna tillbaka till Koh Tao igen där vi spenderade vår sista vecka av resan. Besökte Nan yang ännu en dag, var på en jäkla rolig barrunda, kollade ladyboy-show, drack x antal buckets och bara njöt av det sista.

De två sista dagarna spenderade vi sedan på 5 stjärnigt spa hotel i Bangkok! Ni anar inte hur lyxigt det var efter 4 månader på hostel. Mötte upp en tjej vi lärde känna i Uluwatu för vår dagliga sushi och gick sedan ut en sista kväll på den kända bargatan Khao san road!

Blev ett riktigt bra avslut på en helt oslagbar resa! Tack tack tack till min älskade resefamilj och till alla vi lärt känna på vägen!!!

I lördags tog vi ihop med resten av Thailand (kändes det som) båten över till Koh Pangang för det omtalade Full Moon Partyt! Jag och Moa har ett eget crib med superfin strand en bit utanför medan Maja, Hannah och Felicia bor mitt på "bargatan" på ett hostel. Så på kvällen åkte vi in och åt pizza och förfestade hos dem innan vi åkte vidare till det så kallade Djungle Partyt!

Dagen därpå hade vi världens goaste bakisdag. Låg på stranden heladagen, drack kokosnöt, åt gott, tog massage och laddade upp för Full Moon partyt. Fixade oss med glitter och köpte neon kläder innan vi åkte in till tjejerna igen. Spenderade natten ihop med 60 000 neonklädda och målade ungdomar på en o samma strand. Riktigt häftigt var det!

Framme på Koh Tao! Och nu är det bara jag och Moa igen då det var dags för Alice att åka hem till Sverige... Bestämde oss för en picknick på vattnet och paddlade ut med varsin sup, frukt och ett par cider i solnedgången. Huuur mysigt som helst! Paddlade in och mötte upp en kille vi träffat i Bali för Sushi (ja vi letar upp sushi restauranger vart vi än åker, haha) och senare på kvällen gick vi ner till stranden och hängde en stund. Dagen därpå tog vi båten ut till ön Koh Nang Yan, ca 10 min från Koh Tao. Där spenderade vi resten av dagen, världens paradis ö. Körde sedan på förfest på vår balkong innan utgång!

Thailand! Och vi har äntligen fått träffa Alice igen som varit på vift ensam i en månad. Checkade in på hostellet "Pajamas" i Koh Chang där hon bott veckan innan. Bodde där i två nätter innan vi åkte vidare till ett homestay några km bort.

Första veckan här i Thai har nu gått och jag vet inte riktigt vad vi har gjort av tiden... Har mest spenderat den på stranden, tagit ett par thai-massager, ätit vid strandkanten, druckit shakes i solnedgången, strosat runt på marknader o bara tagit det lugnt. Fanns inte så mycket att göra i Koh Chang så vi fick oss en liten semester från semestern helt enkelt!

Nu sitter vi på en 24h buss-resa som ska ta oss över till andra sidan ön, Koh Tao!

(De sista bilderna är en efterslant från Bali som inte kom med i förra inlägget..)

...det så kallade matparadiset! Ni kanske börjar ana varför vi faller tillbaka hit helatiden?

Checkade in på The Farm och fick träffat lite gamla Canggu vänner åter igen! Våra första två dagar bestod i princip utav poolhäng, mat, poolhäng, mat, mat och mat haha...
Lördag kväll drog vi till Pretty Poison för lite minglande och skatekollande. Blev dock en lugn kväll då vi kände för att dra ut på söndagen också.

I söndags strosade vi runt på lite marknader innan vi körde förfest med gitarrspel på farmen och därefter utgång på Deus! Nästa dag tog vi oss ut för surf, men då vi blivit så bortskämda med Uluwatus vågor blev det inte spec långvarigt... Kvällen spenderade vi på The Base (grann hostellet) med kortspel ihop med ett gäng norskar vi lärt känna tidigare. Dagen därpå spenderades mestadels vid poolen i vanlig ordning. Åkte för happyhour på Oldmans och på kvällen förade vi med samma gäng, kortspel, Pretty Poison och tillsist Sand Bar och efterfest på stranden. Blev ett bra avslut på våra två månaders Bali vistelse!

Som jag kommer sakna Indonesien. Det ständiga backpack-problemet är verkligen alla hejdå till alla människor man lär känna överallt...

Nu vidare mot nästa Paradis Ö och resans sista stop; Thailand där vi ska möta upp Alice för en vecka i Koh Chang!

Oj va fort dessa nio dagar gick... Hyrde brädor första dagen för hela veckan då vi bestämde oss för att surfa varjedag det sista, sagt och gjort! Och vi har äntligen lärt oss att va självständiga ute på havet.
Har bott på ett mysigt hostel precis vid stranden padang-padang med gång avstånd och lagom stora vågor!

I fredags testade jag dock ett annat spot med vår gamla campledare. Blev inte mycket till surf för min del dock då det var alldeles för stort och jag var helt slut från min och Moas tidigare surf, men stranden var suuuperfin så det gjorde mig inte så mycket.
Hämtade upp Moa och blev förälskade i Uluwasabi, ännu en sushirestaurang... Så där blev vi helt fast och åt varje kväll därefter, haha...

Dagen därpå kopplade vi på brädorna och tog mopparna till Sanur. En/två timmars moppetur i Indonesisk trafik är inte att leka med!! Tog en båt ut till revet och surfade i ett par timmar innan vi åkte tillbaka, vrålhungriga för pizza på pizzahut. Chillade vid poolen en stund innan vi tog moppen till Singlefin, en restaurang/pub med utsikt över massa duktiga surfare, superfin solnedgång och bra fest. Så där har vi hängt en del, dag som natt!

I förregår besökte vi Pura Uluwatu, ett känt tempel. Med tjusig outfit och världens utsikt gick vi omkring bland en massa apor, japaner med selfiestics och indonesisk musik... och ja jag vet inte vad vi gjorde men det var fräckt att se iallafall! Därefter förade vi på vårt hostel ihop med våra roomies innan vi for till Singlefin i vanlig ordning.

Annars har våra dagar här sett rätt lika ut. Vaknat vid 10, ätit våra yoghurtbowls, bananpankakor och iced mocka. Surfat, ätit pasta, chillat vid poolen, tagit varsin massage, shoppat, kollat solnedgången, ätit sushi, festat/ätit choklad o lyssnat musik i våra solstolar. Man lever verkligen i en liten bubbla, där största problemen är matkoman och bakfyllan... Kan undra hur vi ska klara av att komma hem till vardagen efter detta...

Nu har vi cirkus fem dagar kvar av Bali vilket vi valt att spendera där vi började, på The Farm Hostel i Canggu. Aldrig haft sådan ångest över att lämna ett ställe som jag haft idag... Uluwatu har vart himla grymt!!

Efter en kort båttripp var vi framme på Gilli! Här tar man sig fram på häst och vagn eller cykel, myser till livemusik, festar och äter alldeles för mycket crepes och majskolv..
Har även hunnit med en snorkeltur, hänga på stranden, förfestat med ett gäng Varbergare, druckit för många tequila och ätit en jäkla massa god mat!

Efter Gilli tog vi båten över till Bali igen och vårt älskade Canggu. Här har vi nu bott i två veckor på två olika hostel. Hängt med ännu fler Varbergare, craveat svensk mat, dansat i regnet, blivit proffs på köra moppe, surfat, kollat solnedgången och bara haft det gott.
Dock kan jag inte säga att livet vart på topp alla dagar.. Då vårt Indonesiska visum tog slut var vi en dag tvungna att ta flyget ur landet och ta en dagstripp till Singapore och tillbaka. I samma veva lyckades jag bli matförgiftad och att flyga med det var ingen höjdare, menmen, jag överlevde även om jag inte trodde det vissa stunder hahah... Lagom till magen var ok insåg vi att vi fått med oss vägglöss från Gilli och lyckligt lottad som jag är blev jag den utvalde av baggarna och blev mer och mer biten för varje natt som gick... Aldrig hört om dessa små äckliga löss förr, men råkar ni ut för dem så kan jag fasen allt nu, usch!!
Meeen som tur är tränger man snabbt bort de värre dagarna och summa kardemumma har vi haft två riktigt roliga veckor, träffat flera gamla som nya goa vänner och haft sol(!!) mestadels.

Nu är det bara jag och Moa kvar här i Bali då de andra är på andra håll i världen. Har precis lämnat Canggu och checkat in på ett hostel i Uluwatu. Så nu får vi se vad denna sidan av ön har att bjuda på!

Efter 20 min landade vi med planet på Lombok. Kändes nästan som att hoppa av bussen, flugit så mycket det senaste, haha.
Vi checkade in och fick varsina dubbelsängar med kokong, lyxigt för oss som bara sovit i våningssäng senaste månaden! Gick över gatan för kvällsmat där de spelade mysig livemusik (!!).

Nästa dag hyrde vi moppar och tänkte utforska ön. Vi hann 50 meter innan de börja spöregna och vi tog skydd under en bungalow istället för lunch. Min och Majas förkylning ville inte riktigt släppa så vi låg mest inne och vilade resten av dagen, gjorde oss dock inte jätte mycket då vädret var som det var.

Nästa dag var vädret bättre igen och vi var taggade på surf. Gjorde ett nytt försök med mopparna i jakt efter det omtalade surfspotet Gerupuk. Efter lite felkörning hamna vi tillslut bakom några killar med surfbrädor på mopparna och chansade på att de skulle dit. Var en väg på ca 30 min full av palmer, kossor och lokalbefolkningens små hyddor. Väl framme träffade vi två indonesiska killar som tog med oss ut med båt och hade privatkurs med oss ute i vattnet. Vågorna var perfekt och jag förstår verkligen vad folk menar med Lomboks grymma surfing nu! Efter 2-3h brumma vi hem igen helt hyper allihop över hur kul det var!
Mötte upp Alice för lunch på ett café där jag åt den tjusiga fruktsalladen på bilden nedan. På kvällen åt vi mexikanskt innan vi gick över till ett annat ställe för efterlängtad chokladpudding!

Igår satte vi klockan för morgonsurf, tog moppen igen och mötte upp våra instruktörer. Vågorna var större och fick fångat en del bra även igår! Hade dock en mindre bräda än vad jag är van vid så var lite svårt att komma iväg med vågorna, men med hjälp av instruktörerna gick det fint och jag märkte direkt vilken skillnad det var i svängarna! Måste dock träna upp mina armar så jag klarar mig bättre själv, än sålänge får jag mycket hjälp av instruktörerna för att fånga vågorna vilket jag så gärna hade velat klara själv nu...
Tog oss hem för lunch, falafel burrito och limejuice. Gick till våra rum och tog en nap medan regnet öste ner utanför... På kvällen gick vi till ett ställe vi blivit tipsade om hemifrån och åt laxpasta. Supergott!

Onsdag idag. Vaknade upp med värdens nackspärr då jag fick en alldeles för hög och kraftig våg över nacken igår.. Var egentligen tänkt att ta morgonsurf idag med men det gick inte. Så ska snart upp för bananpannkaka på hostellet innan båten tar oss över till Gilli T.
Nu håller vi tummarna för soool!! Hörs!

Vi checkade in, gick och tog varsin helkroppsmassage innan vi gick iväg för lite mexikanskt, lagom döda efter gårdagens partaj.
Nästa dag låg jag Hannah o Maja på Potato head och lyxade, ett superfint ställe med pool intill havet och asgod mat! Seminyak har vi märkt är lite dyrare än andra ställen i Bali vilket är en liten nackdel.. men ibland får man lyxa till de!

På onsdagen gick jag i lite affärer, låg vi vid poolen vid hostellet och laddade för en kväll på Oldmans i Canggu. Mötte upp Laura och Hannah för middag innan vi krossade på beerpongen! (eller inte, vi kom sist... haha) men vi hade trevligt ändå och fick även träffat våra Canggu vänner en sista kväll.

Dagen därpå varvade jag solstolen med poolen igen innan vi åkte vidare för två nätter i Ubud. Lagom till Ubud vistelsen lyckades vi alla bli sjuka på samma gång... Så fick inte riktigt sett allt vi ville, men Monkey forest och Tegenungan Waterfall fick vi besökt iallafall och ätit god mat (som vanligt)!

Nu är vi påväg mot flygplatsen, nytatuerade och redo för Lombok och Gilli! Hörs när vi hörs.

Tillbaka på Lapoint för en veckas surf! Denna gång på ett rätt så nyöppnat camp i Bingin då jag ville testa på ett annat än i Canggu som jag var på förra året.
Superfint är här, en villa på tre våningar och världens utsikt.
Jag startade i nivå 2 gruppen denna gången och första lektionen gick fint! På kvällen fick vi sedan en genomgång från Ripcurl skolan gällande teknik, brädor osv.

Andra surflektionen gick det mindre bra då vågorna var enorma!! Sådär höga som man ser på bilder skulle jag helt plötsligt fånga?? Men så blev det icke, efter några försök och x antal torktumlingar under vattnet gav jag och en annan tjej upp och vi blev skjutsade till ett annat rev med vågor i vår nivå...

Dag tre mådde jag inte 100 så stannade på campet och tog de lugnt med ledarna. På kvällen åkte vi till en restaurang med livemusik där vi åt och dansade tills stägning.

Nästa dag var vår egentliga vilodag från surfen. Jag Maja, Johan och Christoffer drog till Asiens största vattenpark som ligger i Kuta. Kunde nog inte haft en bättre bakis dag! Sprang runt som små barn haha..
På kvällen körde vi kortspel och åt alldeles för mycket oreo.

Dagen därpå var det tidig surf på schemat och vågorna var perfekt! Vi åker ca 45 min taxi varje gång vi ska surfa då bästa surfingen och deras samarbete med Ripcurl School of Surf ligger i Sanur. Där värmer man upp, går igenom dagens mål, kletar på sig 100% solkräm, tar sin bräda och hoppar på en båt som tar en till reven, där vågorna bryter som bäst. Surfar i cirkus 2h innan man åker tillbaka igen.
På kvällen var det beerpong och mys på campet.

Sista dagen körde vi en liten surftävling i min grupp och jag fick fångat bäst vågor av tjejerna och vann en ripcurl tisha! (Whoop)
Åt sedan på stranden innan vi åkte hem o fixa oss inför kvällen.
Vår sista kväll med campet var på ett hamburgarställe där vi satt på långbord med livemusik åter igen, hur mysigt som helst. Efter några bintang och tequila åkte vi vidare till "Single fin" och fortsatte kvällen på dansgolvet!

Var tråkigt att säga hejdå till alla människor vi lärt känna här. Har vart ett riktigt bra gäng och en av de bästa veckorna hittills!!