Det var några dagar sedan vi uppdaterade bloggen. Under dessa dagar har vi rest en del. Innan vi lämnade El Nido gjorde vi såklart Zipline som finns där och det var så kul!! Det kändes väldigt tråkigt att lämna El Nido eftersom vi trivdes så bra där. Hotell ägaren har också varit otroligt hjälpsam under vår vistelse, vilket har varit ett stort pluss.

Vi tog en mini van från El Nido till Puerto Princesa som tog ca 6 timmar. Det var den drygaste bilresan vi gjort hittills. Det var 13 personer inträngda i mini vanen och dessutom massa stora väskor. Från Puerto Princesa tog vi ett flyg till Manila. Först spenderade vi ca två dagar i Puerto Princesa, då var vi bara på något köpcenter och kollade rundor lite i staden. I Manila stannade vi en dag för att vänta på flyget till Bangkok och igår tog vi flyget hit. Här stannar vi i tre dagar för att mellan landa lite, sedan ska vi till Kambodja där vi ska stanna lite längre. Efter ca en månad i Filippinerna känns det kul att komma till något nytt. Vi har hört väldigt mycket bra om Kambodja från flera som vi har träffat och därför har vi fått höga förväntningar, så vi får se hur det blir.
Men idag har vi gått runt i ett köpcentrum som var sjukt stort, den hade sju våningar och där finns verkligen allt. Både här och i Manila hade de pyntat köpcentrena med massa kinesiska statyer och prydnader för de firar kinesiskt nyår, så det är lite extra firande här just nu, vilket bara är kul. Vi båda tycker om Bangkok som stad, för här finns mycket att göra och se. Vi bor nu på samma hotel som vi bodde på förra året vi var här, det är hyfsat nära flygplatsen och man tar sig lätt till centrum härifrån. Imorgon ska vi shoppa lite till och sen bär det av mot Kambodja.

Färsk stor mango smoothie(så himla god)

Jag hade en helt underbar födelsedag idag och det var tack vare Sebbe och alla hans överraskningar. Hade inte kunnat tänka mig en bättre födelsedag!
Dagen började med att vi skulle upp tidigt och äta frukost, när vi kom till restaurangen var där en skylt vid ett framdukad bord där det stod; Happy birthday Denise, from Sebastian. Med frukosten kom det in en stor chokladtårta där det stod mitt namn på. Det förväntade jag mig inte alls och alla i personalen grattade mig. I och med att tårtan var gigantisk så bjöd vi resten till de andra hotellgäster och personalen och sparade en liten bit till oss. Därefter begav vi oss på en båttur, det var helt fantastiskt! Vi kom till sådana paradis ställen man bara ser på bilder. Först var vi på 7commando beach och gud vad fint det var! Kristall blått vatten och en fin strand med fina klippor och höga palmer.
Efter det var det dags för lunch för de andra killarna var redan hungriga. På båten var det 7 killar från Uruguay, en tjej från Polen, en tjej från Ukraina och några Filippinerna. Alla var sjukt trevliga. De dukade fram lunchen på båten och då hade de gjort ett mästerverk av en vattenmelon där det stod happy birthday Denise. Alla på båten ställde sig upp och började sjunga för mig och efter det högg alla in på lunchen. lunchen var helt magisk och den bestod av en hel grillad fisk,röra med tonfisk och äggplanta, stora blå musslor, massa grillat kött, vegetariska alternativ och en massa frukter.
Måste bara säga att den grillade fisken var helt otroligt god!
Efter lunchen begav vi oss för att snorkla utanför miniloc island, korallerna var sjukt vackra där och det var grym snorkling. Men såklart hade vi inte med go pro kameran så vi kunde inte ta några undervattensbilder.
De sista destinationerna var Big Lagoon och Smal Lagoon. Big lagoon var sjukt vackert och det var även Smal lagoon. Men i small lagoon kunde man inte åka in med båten, för att komma till Smal Lagoon vi fick simma in genom en liten klipp öppning och där inne var lagunen. Vattnet var kristall blått och hela omgivningen var bara sjukt vacker. När vi var tillbaka från turen var klockan runt 17.00, tanken var att vi skulle åka till Las cabañas och ta Zipline över till Snake island. Men eftersom att båtturen slutade så sent så hade Zipline stängt, så det ska vi ta och göra nu någon dag istället. Vi gav oss tillbaka till hotellet och fixade oss och tog vars en liten tårtbit. Runt 21.00 gick vi till restaurangen där vi beställde Blåmusslor marinerade i vitt vin med pommes till. Till det köpte vi en vinflaska som var lite överpris men men, man fyller bara år en gång om året. Runt 22.30 gick vi till stranden där alla barer ligger. Där vi drack, festade och dansade och träffade också gänget från båt turen. Vi hade en skitrolig kväll/natt!
Hela dagen var helt perfekt, tack vare Sebastian. Hade verkligen inte kunnat tänka mig en bättre födelsedag!

Den 12/1 var vi som sagt på Kawasan falls. Det var sjukt vackert, vattnet var helt turkost men iskallt. Vi kom dit ganska tidigt och då var det inte så mycket folk där, men efter någon timme kom alla människor. Bland alla människor såg vi några bekanta ansikten, det var Mike och Fergie! De blev lika överraskade som vi blev. Det visade sig också att de skulle vidare till Cebu City precis som oss. Istället för att ta bussen, bestämde vi oss för att åka med dem. Det var en lång men rolig biltur. Efter fyra timmars körande började tålamodet ta slut och Mike och Gina började bråka. Vi trodde att Mike skulle köra av vägen, men som tur är lever vi fortfarande.

I Cebu City gjorde vi inte så mycket. Vi var ganska trötta efter allt resande, men jag lyckades tvinga med Sebbe till ett köpcenter där vi shoppade lite. Det fanns massa skor och smink där så jag njöt, stackars Sebbe tyckte nog inte det var lika roande som jag tyckte.
14/12 tog vi flyget till El Nido. El Nido flygplats är den minsta flygplatsen vi båda varit på, där man välkomnades av fyra sjungande filippinska damer i gula klänningar.
Igår gick vi en hel del för att kolla rundor i El Nido och vi var även och solade och badade på stranden. Det var en riktigt härlig dag och det känns i ansiktet idag.☉
Idag har vi bara tagit det lugnt, hotellet vi bor på trivs vi bra på och om allting löser sig kan vi stanna här några nätter till. Näst inpå allting i El Nido är fullbokat, så det gäller att vara ute i god tid om man ska hit. Många som inte har bokat i förväg får sova på stranden då allt är fullbokat.

Shit vilken dag vi hade igår! Det började i förrgår när vi träffade två engelsmän från liverpool med två filippinska tjejer. De frågade oss vad vi skulle hitta på dagen därpå och då berättade vi att vi skulle simma med valhajar. Det skulle de också göra så vi bestämde oss för att åka dit tillsammans. 06.00 igår åkte vi dit och shit vilken upplevelse det var! Valhajar var så otroligt stora och de simmade sjukt nära oss också, så nära så att man kunde röra dem. Vi hade inte tagit ut tillräckligt med pengar eftersom att Mike ville vara där i tid, så han lånade ut ca 200kr till oss så länge. När vi kom tillbaka till hotellet bestämde vi oss för att ta moppen och åka till en bankomat för att ta ut pengar. Vi åkte till närmaste stad som tog ca en halvtimme, när vi kom dit så fungerade inte bankomaten. Vi frågade de som jobbade där vart nästa närmsta bankomat var, då sa de två städer därifrån, det skulle ta ca 40 minuter. Så vi åkte dit, väl framme så tog inte bankomaten utländska bankkort. Personalen hänvisade oss vidare till en annan stad och så fortsatte det i några timmar utan att hitta någon fungerande bankomater eller en bankomat som tog emot Mastercard. När vi hade åkt några mil, utan mat och vatten bestämde vi oss för att åka tillbaka. Vi hade lite pengar så vi kunde köpa lite vatten och 7 bullar. När vi kom tillbaka till hotellet hade engelsmännen redan åkt och hotell personalen var förvånade över att vi inte hade tagit ut några pengar än. Personalen sa att vi kunde ta båt över till en annan ö och ta ut pengar där, men problemet var att vi inte hade några kontanter ute för att betala några båtbiljetter. Ägaren till hotellet frågade om vi ville åka med henne till den andra ön och ta ut pengar, hon erbjöd sig att betala båtbiljetterna dit. Vi såg ingen annan utväg så vi tackade vänlig ja. Jag, Sebastian, hotellets ägare och hennes dotter åkte tillsammans i bilen mot båtarna och tog båten över till Dumaguete. Därifrån tog vi en taxi som tog ca 20 minuter, vi insåg hur mycket överpris de tagit på oss som turister  jämfört med vad de tog för pris när vi åkte med ägaren. När vi var framme vid banken stod det en lång kö vid Bankomaten, när vi försökte ta ut pengar gick det såklart inte där heller. Personalen sa att den inte tar utländska Mastercard. De tipsade oss att gå till en annan bank runt hörnet av gatan, vi fortsatte dit och möttes av bankomater som var ur funktion. På den banken sa de att de hade en liknande bank som nog skulle ta Mastercard på ett köpcenter 1,5 km därifrån. Kvinnan från hotellet viste vart köpcentret låg, vi tog en taxi dit och ställde oss i kön till bankomaten. När det var vår tur, hoppades vi båda att det skulle funka. Det hade gått 10 timmar sedan vi började leta efter en bankautomat och detta kändes som det var den sista chansen. Denna gången gick det, fyfan vad glada vi blev! Det var en stor lättnad att det äntligen hade löst sig. Nu har vi tagit ut tillräckligt mycket pengar så vi förhoppningsvis klarar oss resten av tiden i Filippinerna. Därefter gick vi in på köpcentret handlade lite och bjöd kvinnan och hennes dotter på middag. När vi tog båten hem var det kolsvart ute och vi var helt slut. Vi ville ge dem mer pengar för att de hade varit så snälla mot oss och hjälpt oss otroligt mycket, men de ville verkligen inte ta emot något, de tog det bara det som en självklarhet att hjälpa till.
Vilken dag!
Nu sitter vi på bussen påväg till Kawasan falls, sen får vi se om vi fortsätter mot Cebu city eller övernattar där någonstans.

I förrgår var vi på Island Hopping, vi såg delfiner, simmade med sköldpaddor utanför Balicasag och var på Virgin Island. Det var häftigt att se delfinerna, de var hur många som helst! Men vi fick tyvärr ingen bra bild på dem..
Virgin island är en liten sand ö i havet som bara finns när tidvattnet är lågt. Det var väl inget jättespeciellt med den, men det var ju fint där i alla fall. Sedan åkte vi till Balicasag där vi simmade med sköldpaddor och hälsade på nemo och hans vänner. Det var riktigt nice och vattnet där var riktigt kristall blått och klart och korallrevet var riktigt vackert med alla fiskar som bodde där. Sköldpaddorna var väldigt stora med fina färger, men vi var tvungna att vara hyfsat djupt för att se dem.
Idag skulle vi åka från Bohol till Siquijor Island, men det gick ju inte riktigt som planerat. När vi kom med taxin till hamen var där fullt med folk och det visade sig att alla färjor var inställda på grund av tyfon varningen.  Vi fick helt enkelt bara vända och åka tillbaka till det gamla hotellet. De sa att båtarna antagligen kommer vara inställda i 2-3 dagar beroende på hur vädret är. Tyfonen är inte just här vart vi är, det är en bit söderut så det enda vi märker av är att det är låg tryck och regnar en massa. Vi har haft problem med att kontakta det andra hotellet som vi hade bokat och betalat. Vi har kontaktat hotels, så förhoppningsvis får vi pengarna tillbaka, men vi har inte hört något mer från dem ännu.
Imorgon blir vi kvar på Panglao Island och hoppas på att vädret blir bättre!

Vi fick ändra om våra reseplaner när vi var på Malapascua. Själva ön var mysig, men vi trivdes inte på stället vi bodde på och därför valde vi att istället ta oss ner till Bohol. I princip hela gårdagen gick åt till att åka båt och bil. När vi först skulle ta båten från Malapascua till Cebu träffade vi ett svenskt par. De skulle också till Cebu City precis som vi, så vi bestämde oss för att åka dit tillsammans i en mini van. Den första båtresan tog 30 minuter och bil resan tog 3 timmar. Från Cebu City skulle vi ta båten över till Bohol som tog två timmar, det visade sig att det svenska paret också skulle till Bohol, till och med exakt samma del av Bohol som heter Panglao. Båtresan var riktigt dryg, jag och Sebbe fick nog de sämsta platserna, det var mitt i solen och det kom ingen luft/vind dit vi satt. Eftersom att vi inte heller hade ätit på 7 timmar och endast hunnit köpa med oss lite torkad mango och lite vatten som snabbt tog slut mådde vi inte mycket bättre. Man fick absolut inte byta plats på båten eller gå till räcket för att ta luft för då blev båtpersonalen arga och jagade tillbaka en till sin plats. Efter båtresan skulle vi ta oss till Panglao. När vi kom till taxi stationen var alla taxichaufförer hetsiga och petade och drog i oss. Vi kunde knappt höra vad vi sa till varandra. Vi hade läst att man skulle betala runt 300 pesos för den taxiresan, men såklart så ville de ta överpris eftersom att vi är turster. När vi var framme på hotellet var vi svinhungriga, svettiga och trötta. Rummet vi hade bokat blev vi riktigt nöjda med, det har exakt det vi känner att vi behöver ha. Själva hotellet är också mysigt och fint och det ligger lite utanför Alona som är den närmaste "staden". Det är 1,8 km till Alona och Alona beach, det tar ca 15 minuter att gå eller så kan man ta en taxi som ska kosta 20 pesos(ca 4kr). Men alla taxis försöker ta överpris och vill ha 60 pesos, men personalen på hotellet säger att man inte ska betala mer än 20. Idag har vi mest varit på stranden och badat, vi försökte gå till en annan strand så vi gick vid klipporna, men nästa strand var längre ifrån än vad vi trodde så när vi hade gått en bit märkte vi att tidvattnet började stiga och då kändes det bäst att gå tillbaka för det var förlångt till nästa strand. Men vi hittade lite sjöstjärnor, krabbor och en liten havsorm när vi gick i vattnet och på stenarna. Plötsligt när vi badade i havet kom en rejäl regnskur, det var varmare att ligga kvar i vattnet än att gå upp, så det gjorde vi. En tom strand, Sebastian och jag och en rysk familj var de enda som var kvar i regnet. Efter en halvtimme slutade det regna och då gick vi upp och solade lite till, sen kände vi oss färdiga, köpte en kokosnöt och gav oss tillbaka till hotellet.

Dagen innan nyår spenderade vi på Universal studios. När vi hade varit där i någon timme, var det ett par som kom fram till oss och gav oss två biljetter som de sa att vi kunde få. Vi fattade inte riktigt först vad det var, men sen insåg vi att det var två expressbiljetter. Den gällde alla attraktioner och gjorde att vi slapp stå i timmars köer. Sjukt häftig upplevelse och alla attraktioner och saker man kunde göra var på topp. Helt klart en 10 poängare!
På nyårsafton gjorde vi vår egna strawberry daquri, den blev väl helt okej sen gick vi ut för att kolla raketerna och där efter var var på några olika barer/klubbar. Vi var helt döda efteråt och några timmar efter att vi lagt oss, skulle vi checka ut från vårt hotell. Vi lämnade våra väskor på hotellet eftersom att vi inte skulle ta flyget förrän på kvällen. Det var ca 36 grader varmt och skinande sol och det var inte så kul att gå där då när man var bakis. Så vi bestämde oss för att gå till köpcentret där det var skönt och svalt. När vi gick förbi deras biograf såg vi att de visade Disney's Mona och då bokade vi biljetter direkt. Fyfan vad bra den var! Lätt en av de bästa Disney filmerna!!
På kvällen begav vi oss till flygplatsen och resan till Filippinerna var inte helt problem fri. Jag orkar inte en nämna allt, men bland annat var planet lite sent och en taxi chaufför lurade oss på alla våra pengar vi hade ute och lite annat. Efter många om och men är vi framme i Filippinerna på ön Malapascua. Eftersom hotellet vi hade bokat inte riktigt var som vi hade tänkt oss och har några konstiga regler kommer vi förmodligen checka ut härifrån imorgon och checka in på ett annat hotell. Vi har inte riktigt bestämt oss än eftersom vi redan har betalat för 5 nätter här och inte får några pengar tillbaka. Vi vet i alla fall att vi inte vill vara kvar på detta hotellet, så vi får se hur det blir imorgon.

Wow vilken stad/land vi har kommit till! Helt klart över våra förväntningar som redan var höga. Allt här är väldigt rent och modernt och trafiken är helt annorlunda jämfört med Kuala Lumpur. Här är trafiken mycket mer organiserad, folk kör inte mot rött och man behöver inte oroa sig när man går över övergångsstället med grön gubbe. Idag var vi inne i köpcentret Vivocity, shit vad stort det var! Det var 3 våningar med affärer och restauranger och byggnaden var väldigt stor. Vi båda var helt imponerade på allt som fanns där, det fanns både vanliga affärer som finns hemma, tex Zara, mango, forever 21 m.m. Men där fanns så mycket annat också och allt såg så fint och lyxigt ut. Tidigare har vi betalat ca 20-30kr för två maträtter, idag fick vi betala 150kr för vår mat och då valde vi ändå ett billigare alternativ, så det är ganska stor skillnad på priserna. Vi var där i ca 3 timmar och då såg vi inte ens allt som fanns där och vi spenderade en halvtimme för att hitta utgången vi kom från. Sen gick vi på Broad walk(en fancy bro) till Sentosa Island. WOW vilket ställe, ön kallas också för State of fun. Det är en ö som är ca 5km lång och där finns en massa attraktioner och parker av olika slag. Vi båda blev sjukt överraskade, det fanns så himla mycket att se/göra och vi var bara på en väldigt liten del av ön. Stämningen där var helt magisk, massa musik, lampor och glada människor. Vi ser båda fram emot imorgon då vi ska spendera dagen på Sentosa och Universal Studios, kommer bli magiskt.
På återseende ✌

I förrgår åkte vi från Koh Lipe tillbaka till Langkawi. Denna gången skulle vi bo på ett ställe som heter Pantai Kok som skulle vara ett "finare" ställe av ön. Innan bodde vi på Cenang som skulle vara billigare ställe med mer fest. Vi båda tyckte riktigt bra om Cenang och det var över bådas förväntningar.  Eftersom att Pantai Kok skulle vara ännu "bättre" än Cenang hade vi riktigt höga förväntningar. När vi kom fram var vi inte alls så imponerade som vi trodde att vi skulle bli. Det dyrare hotellet som vi hade bokat som skulle vara lyxigt och fint, var inte så himla bra som vi trodde... Bilderna på hotellet visade att de hade en egen privat strand som skulle vara lite extra lyxig. När vi väl såg stranden, trodde vi att det var ett skämt. Det var en sunkmark med svart gegga, lite vatten pölar och konstiga varelser som såg ut som en blandning av ödlor och fiskar.😂
Men hotellets pool är faktiskt väldigt fin och fräsch.

Igår hyrde vi en moped som vi har utnyttjat till fullo idag. Det var lite svårt i början eftersom att det är vänstertrafik, dåliga vägar och vilda trafikanter. Men vi har fixat det väldigt bra tycker jag. Vi började dagen med att besöka Seven Wells där vattenfallet Telah Tujah finns. Det var en jävla massa trappor vi fick gå uppför och de var inte lite branta heller.. När vi väl var framme vid vattenfallet så passade vi på att njuta av att vi var framme. Ingen av oss tog ett dopp för vattnet verkade väldigt kallt.
Något vi pratat om är att besöka Sky bridge, vilket var ett självklart val denna dag. När vi kom fram såg det inte riktigt ut som vi tänkt oss, det liknade mer ett nöjesfält för att det fanns många olika aktiviteter och attraktioner innan man tog Cable car upp till Sky bridge. Det var massa folk där, men vi hade tur med den långa kön och fick gå förbi alla utav någon konstig anledning som vi inte förstod. 660 meter upp i luften på en sketen bro känner man sig inte så tuff, men utsikten var helt otrolig. Från Sky bridge såg vi en liten strand som vi tyckte såg mysig ut,  dit åkte vi efteråt.
Kvällen spenderade vi sedan på Cenang där vi åt gott och njöt av den fina kvällen.

God Jul alla nära och kära!
Idag har varit en annorlunda julafton då den firas i sol och värme. Dagen började med att vi gick upp och åt frukost i vanlig ordning, därefter blev det julklapps utdelning!
När vi hade öppnat våra julklappar bestämde vi oss för att paddla kajak, vilket var kul men lite jobbigt, haha. Sedan gick vi till Walking Street för att boka bord till ikväll på en populär restaurang med live musik. När vi hade köpt lite lunch gick vi tillbaka till Sunset beach för att snorkla, sola och bada.
När vi väl kom ner till Walking Street så var alla bankautomater ur funktion, men som tur är så löste vi det genom att ta ut pengar på ett "money exchange" istället.
Just nu sitter vi på en fullsatt restaurang med live musik och stämningen på topp, men en dansande tomte som tar en klunk ur sitt rödvin då och då.
Som sagt har det varit en lite annorlunda julafton, men ändå helt perfekt på sitt sätt.