Min sista vecka i Sydney var minst sagt händelserik. Efter att vi kommit hem från Melbourne var det bara att ladda om batterierna för dagen därpå vankades det personalfest. Temat var Hawaii och alla gick verkligen all in, hur roligt som helst. Vi träffades i baren innan lunch och spenderade dagen med bowling, pubcrawl i Newtown och avslutningsvis tillbaka på puben i Bondi. En underdrift att säga att jag var trött dagen efter.

Har även hunnit hänga på stranden och träffat några härliga vänner medan jag ej jobbat, haft en sista kväll på Nelson och en liten avskedsfest hos Julia. Trots att jag kommer tillbaka snart så är det väldigt jobbigt att lämna, speciellt då jag vet att alla inte är kvar då jag kommer tillbaka. Hade hur som helst en fantastisk sista kväll med mina närmsta med både skratt och tårar, jag kommer sakna dem så. Klev upp tidigt morgonen efter för att packa vilket innebar att jag glömde alldeles för mycket hemma hos Julia. Fick skjuts till flyget och sa ett tungt hejdå till de finaste människorna jag vet.

Satt som en tönt och grinade på flygplatsen innan en tre timmars flygresa till Auckland påbörjades. Allt gick smidigt och nu har jag precis vaknat efter en natt på hostelet. Klockan är 6 och Ebba har nyss landat och är på ingång, ska bli så roligt att se henne. Idag ska vi förmodligen utforska staden och imorgon hämtar vi bilen som är vår kommande 3 veckor. Söderut är planen, resten tar vi som det kommer! X

Efter en vecka av bilkörning, campande och både sol och storm är jag tillbaka på hemmaplan i Sydney. Har haft en helt fantastisk resa med ett underbart sällskap. Tänkte berätta vad vi har gjort under veckan men får dela upp det så det inte blir alldeles för långt.

Vi började på måndag morgon med att kliva upp klockan halv fem. Fick skjuts av Riley till flygplatsen och sedan lyfte planet till Adelaide. Väl framme strosade vi runt på stan och åt frukost innan vi begav oss till vårt boende. Testade på Couchsurfing för första gången vilket fungerade alldeles utmärkt. Killen vi bodde hos visade oss ett fint vattenfall där vi badade och såg massvis med koalor.

Senare tog vi oss tillbaka till stan för att testa på några pubar vi fått tipsade. Drack öl och åt nachos i solnedgången, mysigt värre.

Då vi insåg att Coopers brewery låg i Adelaide var vi snabba med att boka en rundtur där. Så efter en sväng på stadens marknad spenderade vi tisdagen med att gå runt i det enorma bryggeriet och såklart, testa alla ölsorter. Efteråt tog vi oss till Glenelg Beach innan vi slutligen hämtade upp vår lilla bil och påbörjade vår roadtrip.

Eftersom klockan hunnit bli rätt mycket innan vi lämnade stan så blev det mörkt snabbt. Om jag trott att jag varit mörkrädd innan så fick jag det definitivt bekräftat denna kväll. Jag, Julia och vår bil på en väg utan lysen, bilar eller människor överhuvudtaget på flera mil. Endast åkrar, kängurus och kor, som vi dessutom höll på att köra på x antal gånger. Tillslut hittade vi en rastplats där vi ställde upp vår bil och la oss för att sova. 9 grader och varsin handduk som filt haha, som tur är blev det bara bättre efter detta.

I tisdags hade vår manager på puben anordnat en heldag på ett ölbryggeri i Sydney. Inte vilket ölbryggeri som helst utan stället som brygger min favoritöl! Spenderade hela dagen där med att testa alla ölsorter och gå en rundtur i bryggeriet. Riktigt intressant och roligt, det tackar vi för!

Då vi befann oss i Newtown passade vi på att äta middag och testa några pubar där. Kul med lite variation då man annars mest hänger i Bondi.

Onsdagen spenderade jag med Julia. Gick en promenad och tog ett kvällsdopp i Bronte. Lagade sedan middag hos mig och såg på Disney-film, en perfekt myskväll. Vi insåg då att det fanns många fler filmer vi ville se så efter en frukost och simtur med Riley spenderade jag torsdagkvällen på samma sätt som kvällen innan.

Idag fick jag äntligen träffa Chaz igen efter att vi båda varit bortresta över jul. Tog ett dopp i Tamarama och nu är jag precis hemkommen och ska göra mig redo för puben. Hoppas ni får en fin helg! X

Januari - Jag packade min ryggsäck och begav mig på egen hand till Australien. En månad med många nya intryck och känslor. Tog mitt dykcertifikat och levde ensam för första gången i mitt liv.

Februari - Månaden som gick från botten till toppen tack vare två fantastiska tjejer. Tiden då jag var nära på att ge upp och åka hem till Sverige igen men istället lärde känna Ida och Felicia. Besökte Whitsundays, Frazer Island och tillslut Sydney som jag efter bara några dagar blev helt kär i. Mycket festande och äventyrande med tjejerna som jag sedan i slutet på februari bestämde mig för att följa med norrut.

Mars - Den mest händelserika månaden på hela resan. Vi åkte norrut, besökte Byron Bay för andra gången, såg nya platser som Brisbane, Surfers Paradise och Noosa. Sa även hejdå till Ida och Felicia och begav mig tillbaka till Sydney för att leta jobb och boende.

April - Börjat jobba på världens bästa jobb och flyttat in i huset med underbara flatmates.

Maj - Livet i Sydney börjar bli vardag och jag trivs. Jag jobbar och lever livet.

Juni - Jag åkte till Indien med mamma och överraskade alla hemma. Brännbollsyran, Summerburst och en underbar känsla av att vara på hemmaplan med alla nära och kära.

Juli - Olika stadsfester, grillfester och födelsedagar. Även många bergsbestigningar (haha), tror vi besökte nya platser runt om Ö-vik varje vecka.

Augusti - Födelsedagar varje helg, inkluderat min egen. Kräftskiva hos mig, fester i Umeå och många fina sommarkvällar. Även en helg i Stockholm med mina älskade tjejer som ett perfekt avslut på sommaren.

September - Biljetten tillbaka till Sydney är bokad. Hinner fira bästa Alvas födelsedag innan jag ger mig iväg. Många farväl på få dagar och sedan är jag på plats i Australien igen. En jobbig tid i början med en stor saknad efter många hemma.

Oktober - Spenderade halva september i Sydney och fortsatte vardagen i Oktober med att fortsätta jobba i baren. Fick äntligen träffa alla jag saknat och särskilt platsen jag saknat. Den hemlängtan som uppstått i september var som bortblåst vid denna punkt och jag trivdes bättre än någonsin.

November - Mycket strandhäng, roliga stunder på jobbet och en drake-konsert med Elsa jag sent kommer glömma.

December - Förmodligen den roligaste månaden detta år. Julfest och jul-BBQ med jobbet, en resa till Cairns med mamma och Adam och ännu fler strandhäng. Nya bekantskaper och mycket glädje.

Från detta år tar jag med mig många minnen och vänner för livet. Det har definitivt inte varit enkelt, men jag har lärt känna mig själv bättre och vuxit som person. Jag har fortfarande ingen aning vad jag vill göra med mitt liv men jag vet att jag är lycklig just nu. Jag fick avsluta detta år omgiven av människor jag älskar i ett underbart land. Det avslutades även på topp då jag fick mitt andraårs-visum i Australien godkänt. Jag ser fram emot att få börja det nya året här igen, vad mer det har att erbjuda återstår att se. X

Trots att jag jobbade 9 timmar på nyårsafton och befann mig så långt ifrån Sverige som möjligt så hade jag en helt fantastisk nyårskväll. Umgicks med några av mina bästa vänner, tog första doppet i Bronte i soluppgången och gick sedan hem till Julia för att sova. En väldigt kort summering av en rolig nyårsafton jag aldrig kommer glömma.

Har haft några fantastiska dagar uppe i Cairns med mamma och Adam. Vi lämnade Sydney på lördag eftermiddag och kom fram till Cairns sent på kvällen. Vaknade upp dagen därpå till min första julafton utanför Sverige. Trots julgranar som pryder gatorna är det svårt att få någon julkänsla i 35 grader. Vi startade iallafall dagen med en frukost på hotellet innan vi åkte till en krokodilfarm.

Åkte runt i en flodbåt och guiden slängde i mat för att locka dit krokodilerna.

Stötte även på några kängurus och wallabies inne på farmen.

Julmiddagen som vi åt på en balinesisk restaurang. Mycket bättre än svenskt julbord.

Juldagen spenderade vi på barriärrevet tillsammans med vad som kändes som tusentals andra julfirare. Hade trots det en underbar dag med dykning och snorkling, det bästa som finns.

Tisdag - första oplanerade dagen. Eftersom det inte går att simma på många ställen Cairns pga maneter och krokodiler så tog vi bussen en halvtimme utanför till Palm Cove. Simmade och badade i 30-gradigt vatten och sedan tog vi bussen tillbaka till hotellet för en middag på stan.

Tillsammans med en supersnäll kille som vi träffade på dykbåten åkte vi vår sista dag till regnskogen. Han visade oss dessa magiska ställen, Babinda Boulders och Josephine Falls, där vi plaskade runt hela dagen. Så otroligt fint!

En sista middag ute med familjen innan det imorse var dags för mig att sätta mig på planet tillbaka till Sydney. Har varit så mysigt att få vara ledig några dagar och rå om varandra riktigt. Alltid lika jobbigt att säga hejdå, särskilt när man inte vet exakt när man ses igen. Men är så tacksam för de dagar vi fick tillsammans, de kan jag leva på länge!

Igår vankades det julfest på jobbet. Blev en lång kväll med drinkar, julklappsutdelning och lekar. Fick världens finaste vinglas av Bianca med kossor som hon själv målat. Ko-älskaren i mig blev helt överlycklig. Hade hur som helst en väldigt rolig kväll, tycker om mina kollegor och mitt jobb så mycket. Det må låta töntigt men Nelson är verkligen som min familj, finns inget ställe som den puben.

En dag får iallafall räcka som återhämtning för imorgon har vi anordnat en jul-BBQ nere vid stranden. Grillning, öl och sol, mer julstämning än så blir det väl inte? Och inte nog med det, på onsdag får jag äntligen träffa mamma och brorsan igen då de kommer hit till Sydney och hälsar på. Får visa dem puben, lägenheten, Bondi och förhoppningsvis även massa nya ställen. Ser fram emot det. X

Igår var både jag, Julia, Sofia och Bianca lediga från jobbet så vi passade på att utforska nya delar av Sydney. Tog bilen till La Perouse och promenerade längs kusten förbi alla fina stränder till vi hittade den perfekta. Eller ja, den som vi tyckte mest om var en nude beach så vi tog den näst bästa haha.

Efter en lång dag i solen tog vi oss till Coogee där vi tog en öl i solnedgången innan vi delade på oss och åkte hem.

Dagen därpå vaknade jag upp i ett 35 gradigt Bondi. Efter flera dagar i solen kändes det rimligt att för en gångs skull stanna inomhus och slippa dö av värmeslag. Ringde och väckte Julia och hon bjöd över mig på frukost. Äkta ängel. Planerade inför vår resa och bokade bland annat vår van som vi ska bo i under största delen av veckan, kommer bli så roligt.

Wow vilken helg jag haft. Jobb, fest, sol, bad, camping och musik, allt på 3 dagar.

Vaknade tidigt på fredag morgon, packade ihop en väska för att överleva en helg och gick hem till Julia. Packade in väskor, tält och mat i bilen och åkte för att hämta upp två andra tjejer som också skulle med. Efter lite drygt två timmars körning var vi framme i Berry och Fairgrounds Festival. Slängde av våra saker och började sätta upp vår bar där vi skulle spendera kommande två dagar.

Första dagen var väldigt lugn vilket förmodligen kyla och regn var orsaken till. Vi stängde ner baren rätt tidigt och gick till vårt campsite. Väl där inser vi att tältet vi tänkt sova fyra personer i inte rymmer fler än max tre. Så spontant tog jag och Julia våra saker och la oss för att sova i bilen. Hårt som sten och trångt som ni ser, men lyckades åtminstone få några timmars sömn, trots rädslan för spindlar som skulle kunna ta sig in genom fönstren haha.

Dag två var mer busy och vi hade riktigt roligt bakom baren. Slutade i bra tid så efter stängning joinade vi några kompisar från puben till scenen för att se det sista bandet spela. Riktigt roligt trots att vi inte hört en enda sång tidigare.

Fastän de senaste två dagarna varit rätt sömnlösa var söndagen härlig att vakna upp till. Solen sken och vi hade en hel dag av äventyr framför oss. Vi började dagen med en frukost på byn innan vi tog bilen till en marknad där vi strosade runt i någon timme. Sedan begav vi oss till den finaste stranden jag sett, Hyams Beach i Jervis Bay. Världens vitaste sand (på riktigt) och helt kristallblått vatten. Spenderade hela dagen där innan vi åkte vidare hemåt.

Gjorde ett snabbt stopp på 7 Mile Beach. Var dock storm så gick inte att befinna sig där utan att få sand piskad i ansiktet.

Och tog slutligen en fikapaus med denna vackra vy. Tänk att man kan hitta sådana här fina ställen bara någon timme utanför Sydney? Utöver dessa fina ställen så var helgen helt fantastiskt rolig och det var skönt att komma iväg från Sydney för några dagar. Har inte haft en ledig helg från puben sedan jag kom tillbaka, och trots att jag jobbade även denna helg så kändes det som jag var ledig. Berry var dessutom världens mysigaste stad, dit kan jag enkelt återvända!

Idag blev det inte längre än 30 minuters jobb innan jag gick hem. Har känt mig hängig de senaste dagarna och uppsökte tillslut en läkare. Fick göra några prover och skickades sedan hem med antibiotika och smärtstillande. Tog mig trots allt till jobbet efteråt men väl där så brast det och min manager skickade hem mig direkt. Helst ville jag stanna men kroppen sa ifrån helt efter tre nätter utan sömn. Förhoppningsvis hjälper tabletterna jag fått så jag äntligen kan få vila lite.

Menmen, över till nånting roligare! Jag och Julia bokade nämligen biljetter till Adelaide igår. Vi flyger dit den 8e januari och ska under en vecka bila ner till Melbourne innan vi flyger tillbaka till Sydney. Ska bli så roligt att få resa i Australien igen. Blir ett perfekt avslut innan jag drar vidare!

Även till helgen lämnar vi storstan och puben i utbyte mot en liten by och ett barjobb på en festival, hur kul? Innan dess är jag frisk, 100%.