Header
View tracker

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Idag är onsdag så därför så hittar ni mig och alla jag känner på vida så hör av er för lista och se till att vara på plats! för ikväll är det party som gäller!

Likes

Comments

View tracker

1. Ge dig själv en öronmassage

Akupressur är en österländsk behandlingsmetod som använts i många tusen år som går ut på att man trycker med fingertopparna på kroppens akupunkter – som akupunktur, men utan nålar. Akupressur har visat sig vara en mycket effektiv behandlingsmetod för stress. Trycker du på dina örsnibbar och -kanter på rätt sätt kommer dina muskler i ansiktet och kroppen att slappna av. Tryck med tummen och pekfingret på din örsnibb och jobba dig upp för kanten, med lätta gnuggningar. Jobba dig nedåt samma väg under 1–2 minuter och känn avslappningen komma. Att fokusera på hela proceduren får dig mer avstressad också.

2. Förändra ditt språk

Säger du inte lite alltför ofta “jag måste göra detta, detta och detta imorgon” eller “jag måste få detta gjort innan jag kan slappna av”? Det får allt att låta som måsten, som du egentligen inte vill göra. Att säga “jag får göra detta, detta och detta imorgon” eller “jag får chansen att göra detta innan jag kollar Netflix” förändrar inställningen till sysslan.

3. Se ett nytt ställe

Byt omgivning, gå på en promenad och hitta nya favoritställen. Att hela tiden vistas i samma miljö uppmuntrar samma beteende. Att bryta vanor och upptäcka nya ställen – det kan bara vara ett nytt kafé eller en brygga vid vattnet – minskar stressen och stoppar negativa beteendemönster från att bildas.

4. Sakta ner

Gör aktiviteter, men gör dem långsamt. Att till exempel färglägga illustrationer i målarböcker är rogivande men att bara tugga eller andas långsamt kan räcka.

5. Kör en snabbstädning på 10 minuter

Att städa kan göra så att ditt fokus hamnar på annat än det som stressar dig. Oavsett om det gäller en 10-minutersfix av ditt skrivbord eller 10 minuter av diskning så gör det gott för dig.
Källa: veckorevyn

Likes

Comments

Okej, 6 steg – max 5 minuter var:

1. Skor: Köpte du dem på rea? Var det över 6 månader sedan? Är de egentligen inte riktigt din stil eller obekväma? Lite för stora eller små? Har du inte använt dem än? Då kommer du förmodligen inte göra det heller.

2. Jeans/byxor: Får de dig att känna dig obekväm? Vill du sätta på dig dem på en gång? Inte? Då är det bara att slänga.

3. Trasiga/smutsiga plagg: Allt som behöver fixas/tvättas borde fixas/tvättas inom en vecka. Gör du inte det, är du inte intresserad av dem.

4. Underkläder/strumpor: Gör dig av med allt som har hål, permanenta fläckar eller som helt tappat sin färg. Underkläder som totalt tappat formen är inte heller något att spara på.

5. Dubbletter: Om du har ett plagg i flera liknande varianter så är det dags att vara ärlig mot dig själv och bara behålla dem du verkligen bär oftast.

6. Allmän regel: Om du inte kan komma på ett enda tillfälle eller event det kommande året där du skulle bära ett visst plagg – gör dig av med det. Om du aldrig haft på dig det, men ägt det en tid, kommer du nog aldrig använda det.

Tänk på att inte slänga dina kläder, anordna en klädbytardag med dina vänner och skänk sedan det som blir över till organisationer som Stadsmissionen, Myrorna eller Erikshjälpen.

Källa: Veckorevyn

Likes

Comments

Likes

Comments