Header
View tracker

Vilken dag på livskvalité´-kontoret man fick gå igenom . Det vara bara positiva saker idag som hände . Och det är inte varje dag det bjuds på sådana lyckorus som idag .

Tränings kvalité´

Dagen började med att mentalt finna inställningen till ett pass som jag har lärt mig att ibland känna viss tveksamhet till om hur man skall korrekt genomföra detta , till att ibland finna det där som idrottsmän och kvinnor kallar för ( flowet ), ett obeskrivligt scenario som varje person upplever på olika sätt . Både i vardagen och när det presterar så pass mycket över till det positiva gränslandet, att man nästan befinner sig i ett mantra . Jag var där idag måste jag erkänna . Hela tränings intensiteten skulle läggas på tröskeln . Det vill säja vad man maximalt kan utstå i effekt under en timmes cyklande

Och den effekten har förbättrats på ett väldigt positivt sett sen jag har vart noggrannare med återhämtningen . Ju mer man satt idag och tampades med tankar om hur och är detta rätt takt jag kör , så fick jag ett kvitto på att -JA detta är en positiv utveckling jag ser framför mig . Pulsen på 155 i snitt och en kraft effekt på cirka 315 i snitt under 2 st 20 minuters intervaller skvallrade om att idag fanns det kapacitet . Värt att tillägga att passet skulle dessutom innehålla en slutkläm på sista intervallen på över 60 % över tröskeln . Då är man rätt så mosig om man har kört 2 st 20 minutare innan . Så det gällde och ha rätt ( mindset ) för detta . Men ju mer passet led så märkte jag att -HERREGUD det finns Power idag och MYCKET sådan också . Det hela slutade med att jag brände på en st 25 sek under den slutliga intervallen -allt vad jag hade !! och tröskla ur mig nästa 850 watt på den korta stunden . Man kan säja att man befanns sig i ett flow efteråt blandad med trötthet . i och med detta så höjde jag inte mycket men ändå en ny nivå på tröskelnivån

Det förstnämnda flowet var mer närvarande än tanken på att jag gick över till skymningslandet under dessa 25 sek som det pågick . Det känns på allvar just med tanke på att pulsen håller sig relativt stabil i min ålder och intensiteten på alla pass man genomför är av bra kvalitet att man verkligen är på rätt väg . Det som jag ibland tänker då istället är att man inte vill peaka redan så här tidigt på säsongen . Det kommer jag ta upp på nästa test om några veckor med mina testcoacher

Livskvalité

Jag hade stämt träff i Gamla stan med den alltid leende kompisen Andreas som jag har fått den stora äran att få lära känna via Team Magnus . Och det blir alltid så himla trevligt när vi ses , det kan gå ett tag mellan mötena . Men när vi träffas så finns det alltid saker mellan himmel och jord att prata om , med mig hade jag också min lille busige son som såg till att få den förtjänade uppmärksamheten han med . Tiden bara sprang iväg efter denna trevliga stund och man ser redan fram emot nästa träff .

Det för mig betyder allt , att få tid och bara få umgås med människor som man inte träffar så ofta och uppleva ett annat sorts flow . Jag blir lika lycklig varje gång det sker

Så som sagt livskvalitet och träningskvalitet - ett nödvändigt inslag i min vardag för att jag som människa skall fungera normalt . Det ena behöver inte alltid vara tillsammans med det andra , bara man känner att man gör saker utan massa krav och måsten

A match made in heaven

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Så idag var det dags för dagen jag har sett fram emot som människa faktiskt . Jag hade tid imorse för en funktionell screening , där de går igenom mitt rörelsemönster .

Jag har ju känt en tid att det inte har varit helt 100% på den biten , lite känningar här och där anatomiskt i både tränings fas och den helt vanliga vardagen med för den delen .

Kliniken där det utfördes detta test fick mig att börja tänka om rejält både hur hållingen är när jag går och när jag sitter på cykeln också . Hemskickad vart jag iallefall med en riktig hemläxa då jag är rätt stel i baksidan av kroppen . Och det är där jag har haft känningarna som mest , inte att det gör ont men att det är bara överlag väldigt stelt . Så nu kommer det inte bara läggas fokus på mitt eminenta träningsprogram på cykeln , utan det kommer innefatta också funktionell rörelseträning ( den du :) ) .

Jag tror nämligen att om jag blir lite mer kroppsligt flexibel så kommer det generera mer ork och mindre slitage på kroppen , för man sitter ju trots allt väldigt statiskt på cykeln . Och det är lätt hänt att man blir stelare med tiden om man inte ser till att involvera lite stretching , vilket jag också gör . Efter varje pass så brukar det också innehålla nedvarvning av div Bike-yoga övningar . Men det måste till mer på den biten

Så nu är det bara på det så mycket det bara går . Jag har ju fördelen att jobba med detta program nu när det är för kallt att cykla utomhus för att just hinna bli tillräckligt böjlig :) till vårkanten

Jag lyckades också vinna något för första gången på väldigt länge i en tävling som arrangerades av min vän Jacob under nyår . Vinsten bestod av div godsaker som man konsumerar på sadeln . Så nu råder det inte sportdryck och gel brist på ett tag , riktigt kul att kamma hem detta

Ha det gott så länge , show must go on :)


Lite fin vart man i lag munderingen innan testet

Lite mindre kul var det här under gårdagens mjölksyra framkallande pass

Likes

Comments

View tracker

Jag inledde med så många andra i träningsfas , att vara ledig från all träning på det nya året. Man behöver ögonblick att bara vara . Så nyårsdagen spenderades i lugn harmoni med fru och barn .

Idag var det dags att åter igen att plocka upp intensiteten , och det gick åter igen som på räls .

Jag körde 6 st 2 or på en bra bit över tröskeln . Dessa pass är verkligen explosiva då man kan gå igång rätt så hårt , och sedan tycker jag att 2 min är mera mentalt triggade att just veta hur snabbt 2 min tar . Jag upplevde att formen är väldigt god för tillfället tack vare sund återhämtning mellan varje pass .

Eftermiddagen spenderades på ett mysigt pizza ställe i Sundbyberg och sedan bar det av till bowlinghallen för att se min 7 åring sopa banan med sin mamma ( hon hade en dålig dag tror jag på kontoret 😁.

Ikväll är bataljen i Velodrom serien Revolutions series i England som jag har sett fram emot . Bradley Wiggins kommer ställas emot Mark Cavandish ( Clash of the titans) verkligen , och det vill man för allt i världen inte missa .

Ha det gött

  • 20 readers

Likes

Comments

Då var det dags att summera detta år . Ett år med många ( high and lows ) . Man önskar att lows-en inte fick det utrymme som de ändå fick under detta år . Detta ledde till att jag fick kontakt med Cykelgruppen Team Magnus efter att min fina vän tyvärr gick bort alldeles för tidigt . En vän som alltid stöttade mig och pushade när det kändes hårt både socialt och idrottsmässigt , saknaden är fortfarande enorm .

Under sorg arbetet så minns jag den dagen då jag satt och åt min frukost i soffan och tittar på TV4 frukost-TV , där sitter det två personer som har gått igenom samma saker som en själv . För mig vart det en känslomässig ventil att få höra att det finns folk därute som en själv , man sörjer men livet går vidare trots allt ändå .

Det fina är med denna grupp av människor är att de är dessutom cykel passionerade . Vilket inte behövde någon betänka tid för vilka jag skulle vilja cykla för . Totalt under året vart det fem stycken lopp i Team Magnus dressen . Och fler lär det bli med under nästa år då jag kommer åka med dem under Vätternrundan och förhoppningsvis i en snabbgrupp . 

Året 2015 var också det året då jag fick mest mil i benen , jag såg senaste Strava passet daterat idag , att jag har kört över 10.000 km . Vilket är en enorm skillnad mot förra året .

Det bjöds också på strukturerad träning i samband med alla dessa mil man fick i benen av det trevliga människorna på test-kliniken Aktivitus . Och det var det bästa som kunde hända mig och min utveckling som cyklist . Alla pass man kör numera är av fin-fin kvalitet trots att det alltid inte är lika angenämt med all flåsade i både vardagsrum och utomhus .

Nästa år cykel händelser kommer bli något utöver det vanliga . Jag har redan insett att det kommer gå i utmaningens tecken . Först ut är Skandisloppet , där jag är väldigt glad och stolt över att ha blivit tillfrågad av Jacob att få vara med en grupp av likasinnade atleter och försöka slå  banrekordet , det kommer bli tufft och utmanande , vilket jag älskar som människa. Att just se hur långt man kan utmana sig själv . Man växer  som människa att just att bli utmanad av både andra och sig själv .

Innan det loppet så bär det av ut i Europa med Team Magnus och en veckas turnerande på två hjul i både Spanien och Italien . Som sann italienare man är så ser jag fram emot just miljöerna och framför allt den goda maten som jag ser gör denna resa till något alldeles speciellt att få dela med mina härliga klubb kamrater .  

Sen blir det ett personlig affär med mig själv att köra Vätternrundan i klubb dressen , senaste det begav sig var för två år sedan , Men mycket har hänt på konditionsplanet och där borde jag tvåla till min gamla tid rätt så rejält .

Personer jag skulle vilja tacka och skänka en tanke till är .

Jacob - Tack för förtroendet i och med frågan att cykla i gruppen .

Team Magnus -  alla människor i klubben man har fått lyckan att lära känna under året , ni är en inspiration för mig

Johan Hasselmark och Martin Söderholm på Aktivitus , fantastiskt kul och få lära känna sig själv och vad man är kapabel till på en cykel , man trodde man hade nått en slutstation i träningen , det såg ni till att ändra på TACK ! , jag ser fram emot fortsatt samarbete med er under 2016 .

Marcus Streijffert- Någon mer ödmjuk människa får man leta efter , din bok som livet som idrotts människa och priset man tyvärr får betala om man inte ser signalerna , blev en väckarklocka för mig att lära sig ( lyssna på kroppen och vad den säjer dig ) i och med din bok .

Min fru och son - TACK för att ni tillät mig att leka elit-motionär :)  under detta år och alla resor som ni delade med mig . Jag tänkte mest på den misärs dagen då det skulle köras mastodont tävlingen Tre Berg  och min inställning inte fanns riktigt där den morgonen . Och alla timmar jag spenderade på dels tävlingar och träningar.

Slutligen Maria  , min vän!  saknaden är stor och kommer så förbli för alltid . Jag glömmer aldrig dina ord inför diverse tävlingar jag hade anmält mig till under 2015 - Kör så det ryker ,vännen :) . Tack för din underbara support i med och motvind  .

Vi ses nästa år och gott slut på er allesammans 

Ciao

Likes

Comments

Idag kördes det lite tuffare på vardagsrums golvet . På programmet stod en av mina favoriter som jag har lärt mig att tycka om . Nämligen 4 st 8 min på tröskeln . De som skiljer sig markant mot 20 min intervallerna är att man kan köra en aning hådrare på 8 min kontra 20 min . Då man inte riktigt vet vilken öppnings takt  man kan öka på de längre intervallerna .

Att köra med watt mätare är lite som att fuska ( fast bara lite :) . Du ser hela tiden siffrorna och inom vilken gräns dessa skall hållas inom . Det blir desto angenämare när dessa siffror som var lite lägre innan sommaren har nu helt naturligt , höjts i takt med att man har blivit mer uthållig . Det återstår bara en sak tycker jag och det är att hitta rätt takt för att vara så produktiv som möjligt under passen . Jag menar man vill ju inte köra på rött det två första intervallerna bara för att gå in i väggen på de två sista . Så det gäller som sagt att öppna på en sådan nivå att man känner mentalt att detta kommer att gå hela vägen . Annars så blir passen inte va bästa kvalité och kan jämföras att bli avhängd i en klunga .

Sagt och gjort så började jag på en sådan intensitet , med en puls på första intervallerna ca 160 .

Och på den sista intervallen kände jag hade benen med mig och ökade kraften från 310 W till 315 W bara för att trycka på lite extra . Det där emot kändes på slutet av intervallen men totalt sett så vart det en bra dag på träningsprogrammet . Jag har snart bränt av 16 veckors tränings upplägg och är förvånad hur snabbt tiden har gått från att ha gjort testen och nu närmare man sig ett återbesök i Feb för nya tester på Aktivitus .

Efter en välsmakande pasta lunch med sonen så bar det av till Andys Lekland för att han skulle få sin träning i form av att springa runt på hängbroar och skjuta gummibollar på sin pigga pappa :) .

Imorgon görs det bokslut på detta år med en lugn distans tänkte jag på sis så där 2 timmar , vi får se hur kropp och knopp känns . Men i nuläget så fungerar systemet som det skall .

Until then !

Ciao

Likes

Comments

Innan jag började min elit-motionärs satsande karriär , så var det lite som att famla runt i mörkret utan ficklampa , när det gällde sund träning kontra sund återhämtning . Man har som alla vet massa information att få sitt lystmäte tillgodo sett men vad många inklusive mig själv glömmer bort är att vi alla är stöpta ur olika formar .

Jag kom ihåg så väl när jag började min cykling från att ha sadlat om från Downhill , där det mest krävdes massa teknik till att börja cykla landsväg . Så märkte jag snabbt att för att ha kul med mina redan vältränade kompisar så vart det ett stort plus att vara någorlunda vältränad för uppdraget .

Det man började göra rätt så tidigt var att plöja igenom all slags litteratur på det ( perfekta passet som genererade en (fit for the job -kropp ) . Men vad man inte visste då var ,hur stod det egentligen till med formen ? Det blev ett uppvaknade när jag på sensommaren tog kontakt med Test kliniken Aktivitus på rekommendationer av min vän Jacob eftersom att de var väldigt långt fram när det gällde individ anpassade tränings program . 

Här skulle det för första gången bli slut på gissningslekarna som tex- vad som var "bästa passet" i tidningen Bicycling kanske inte var anpassad för mitt schema med barn och leva samtidigt i cykelns värld . Redan tidigt fick jag intalat att det för mig att - det var slut på lök-passen nu efter test resultatet . Och börja bygga upp kondisen för hurtigare affärer på banan . Träningstiden radikalt förändrades från att ha legat på cirka 15-19 timmar i veckan ( ja jag hade inget jobb då ) till reducerad tidmängd till mellan 5-7 timmar i veckan .

Min första tanke var - oj kan man bygga en förvandling som baserades på snabba tröskel intervaller i mitt ny tryckta program . Som innan programmet bestod av långa durationer på mellan 3 -5 timmar 4-5 gånger i veckan , jo det kan man . Eftersom att kvittot av detta program har genererat mer flås och mer återhämtning . Samt en mycket fräschare kropp på köpet .

Jag fann mycket likheter i den fenomenala boken Utbrändheten om just överträning och min egen begynnande status med trötthet och låg kvalitet pass skriven av Marcus Streijffert , och hur fel det kan gå när man bara gör det man älskar mest av allt i livet ( ja förutom en valipocella till maten ) att träna och glömma bort vilan .

Denna tid jag beskriver är daterad till slutet på 2014 och en bra bit in på vårkanten .

Hård träning är lika med lika hård vila -resultatet blir en mer fysisk anpassad kropp så att man kan köra hårt igen . Och inte ge sig ut på en lugn tur runda när man dagen innan körde en distans på så där 150 km .

Det för mig var helt nytt konstaterande i och med träningsprogrammet , för vad gör man när man inte har kunskap . Man frågar dem som är mer skolade i ämnet om sund träning .

Det som har hänt nu är att jag är mer starkare än jag var tidigare , mindre trött och mer taggad för att köra passen som jag har fått tillskrivna av min test coach .

Träning + vila = lika med förbättring

Likes

Comments

Ok . Det oundvikliga vart verklighet . Det vart en blogg som jag delar med mig av mina äventyr , just nu så har jag bara laddat upp lite info och bild på vem jag är och vad jag brinner för . Nämligen träning på en cykel både inomhus och utomhus .
Min ambition inför det kommande året är att jag skall satsa på tävlingscykling och att köra ett lopp i Uppsala på den snabbaste tiden hittills med en skara trevliga likasinnade personer
Hoppas ni gillar det jag kommer att dela med mig av i både livskvalitets väg och idrottsväg

Likes

Comments