Vecka 8 betydde sportlov här i Grenoble, en vecka som vi bestämde oss för att maxa fullt ut!

Först ut blev en dagstur med Linnea till Lyon! Vi tog en blablacar på morgonen, somnade som stenar i baksätet och framåt halv elva blev vi avsläppta i Lyon. Smidigt värre.

Vi strosade runt i gamla stan, vandrade upp till Fourvière, fikade på diverse ställen och hann med ett besök i Les Halles innan vi bokade in oss på en blablacar tillbaka till Grenoble igen. Himla smidigt sätt att resa, lite udda att det inte finns i Sverige än.

På söndagen väntade STRÅLANDE väder så jag, Linnea och Thibault släpade oss upp tidigt och tog första bussen till Deux Alpes för lite sol och skidåkning!

Såklart så brände vi oss i solen men vi hann med sjukt härlig skidåkning, en lunch på en bergstopp i solen och afterski i några solstolar - så in total en rätt perfekt dag ändå :)

Efter en dags vilopaus mötte vi upp en uthyrare från Drivy vid 07 på tisdagmorgonen, lånade hans bil, packade in våra prylar och styrde mot Val Thorens! Där var tyvärr inte alls lika soligt som på söndagen :(

Men vi var glada ändå! På onsdagen och fredagen var solen framme och det i kombination med vårt resesällskap från Lyon gjorde resan himla toppen :)

Kampanjveckan började bra med en K'fêt där man fick träffa fejklistor och riktiga listor och titta på en hel drös kampanjfilmer innan SOS-veckan började vid 00.00. Lagom till tolvslaget hamnade vi på en hemmafest som maxades fullt ut för att dra full nytta av listorna och SOS-veckans första kväll!

På bilden här ovanför finns det några exempel på SOS som TNT erbjöd under veckan, men det var såklart valfritt att hitta på egna :))

På alla hjärtans dag tog jag, Johanna, Linnea och Raph paus från Grenoble och åkte till Deux Alpes över dagen! Bilderna visat en timme mitt på dagen när solen mirakulöst dök upp och vi hittade världens bästa puder, resten av tiden var dimma och snöstorm ett faktum.... Tyvärr så ramlade Johanna och skadade knät, riktigt jäkla tråkigt :(

När veckan fortsatte drog listfesterna igång och först ut var TNT på tisdagen! Onsdagen och torsdagen styrdes av Modgified och Ledgiends, bra fester med protobarer, öppen bar och annat roligt. Fanns till exempel olika fotostationer där jag och alla andra fastande...

Den här veckan är en ovanligt lugn vecka skulle jag säga, för på fredag vid 00.00 drar kampanjerna igång för listorna på GI. Kort sagt betyder det att de tre listorna (föreningarna) som tävlar om att bli festeri ska hålla i SOS för alla övriga studenter i en vecka fr.o.m. lördag! Då ska dom göra uppdrag och gå ärenden åt alla som efterfrågar det för att de så småningom ska rösta på just deras lista som nya festeriet. Phu kaosigt. Men kul! Det här ska vi utnyttja! Veckan efter kampanjen är det sportlov med diverse roliga saker som händer så fram till fredag blir den här veckan rätt lugn helt enkelt :)

Det utnyttjade vi igår genom att köra en svenkkväll med riktiga svenska tacos! Vi har testat på franska tacos är mycket mystiska och inget vidare enligt mig....

Efter en runda på inte mindre än 4 mataffärer fick vi till slut tag på kardemumma och kunde fortsätta kvällen med att baka semlor! En dag för sent men jaja bra nog. Perfekt onsdag :)

Lördag och STRÅLANDE sol, så vi gjorde det enda rätta och kastade oss iväg till Les Deux Alpes för lite skidåkning!

Vad solen inte avslöjar är att det blåste mer eller mindre orkan vilket ju var helt jäkla galet, dom var till och med tvungna att stänga hela dom övre partierna av liftsystemet på grund av vinden.

Men vi var glada ändå och utnyttjade att området i deux Alpes är riktigt stort! Fanns en hel massa backar som var öppna och efter allt snöfall de senaste veckorna var pisterna helt perfekta.

När vi kom tillbaka till Grenoble igen på kvällen möttes vi av en fantastisk solnedgång över de snöiga topparna. Den här staden alltså, helt jäkla underbar.

Ojojoj! Dålig uppdatering här men jag har trots allt en vettig anledning; det har varit tenta-p och inte så mycket tid över för roligheter som leder till fina bilder och blogginlägg.... Men nuså! Den nya terminen kickade igång den 1a februari och med den började också intrgegration-veckan för de nya erasmus-studenterna, vilket vi ju såklart hängde ville va med på :)

Måndagen började med coloc-rally! Det kan väl ungefär översättas till roommate-rally där man i lag om 5-10 personer vandrar runt mellan olika kollektiv-lägenheter där det styrs fester. Under kvällen var jag team leader och vallade runt mitt lilla lag bestående av svenskar och tyskar till inte mindre än 4 kollektiv med franska studenter. Tisdag morgon på lektionen ångrade vi dock ganska bittert att vi inte avslutade rallyt förrän vid 5.30.....

På onsdagen var det dags för K'fêt! Alltid lika kul och dräggigt. Här har vi Lara som tyvärr har åkt hem till Tyskland nu :(

Att skolan är igång betyder ju också att idrotten är tillbaka på schemat! I torsdags vandrade hela klättringsgruppen till en ny hall där väggarna var högre och klurigare än i den andra inomhushallen vi brukar hålla till i, kul! Jag, Johanna och Linnea turades om att klättra och säkra i 4 timmar innan vi satte oss och tittade på alla lite mer skillade klättrare som hängde uppochner och såg ut som det var världens lättaste grej :)))

I fredags kväll åkte Thibault, Anna, Erik och jag + nästan 100 fransmän från génie industriel iväg på WES (week-end ski) i Valfréjus, en skidort precis vid den italienska gränsen.

Efter en bra fest första kvällen var vi en heldag i backen trots alldeles för lite sömn!

Framåt eftermiddagen blev det dimma och snön vräkte ner vilket gjorde skidåkning klurigt. Vi löste problemet genom att hänga i barnbacken några timmar där vi provade olika sorters barnliftar, Thibault lärde sig åka snowboard och vi andra försökte oss på baklängesåkning och 360s, rätt bra det med :)

Vi bodde i stugor med lägenheter vilket såklart gjorde det möjligt att hålla riktigt bra partyn hemmafest-style!

Men trots det så blev det lite skidor på söndagen också! Anna testade bland annat på att åka offpist med lite guidning av Thibault. Himla bra helg!

Nytt år och efter två veckor jullov i Sverige är jag tillbaka i Grenoble igen! Innan jag åkte hem blev det mycket fest och en del skidor trots strålande sol och 17 grader. Inte helt fel säger jag! Sista helgen innan jul hängde jag och Johanna med ett gäng fransmän på skidweekend inklusive afterski, stughäng, fransk mat och massa annat knasigt.

Det var lite dåligt med snö vid stugan men det löste sig fint ändå! Riktigt bra helg :)

Vi hann med lite annat kul också, som en K'fêt med tema Bretagne till exempel! En K'fêt är ungefär motsvarande en fulsittning fast inte riktigt på skytte-c-nivå...

En sista klättringslektion för terminen hann vi också med! Utomhus i strålande solsken den 17e december. På bilden visar Linnea vägen hem igen efter att ha ledklättrat felfritt!

Så nu är jag alltså tillbaka för ett halvår till och har kastats direkt in i världens mördarvecka i skolan med olika deadlines varje dag, men man måste ju göra annat än att plugga också så i helgen ska jag iväg på skidweekend med folk från GI, kan bli kul!

I lördags var det säsongsöppning för massor av skidstationer här i närheten av Grenoble, så tidigt på morgonen packade vi, en fin blandning av svenskar och tyskar, in oss i två bilar och åkte iväg till Alpe d'Huez.

Det var inte supermycket snö nere i byn så vi åkte upp med liftar och kabinbanor mot toppen. Thibault, Johanna och Oskar var taggade!

På morgonen var det rätt molnigt och klurigt att se backen över huvud taget, men efter lunch badade toppen i sol! Härlig säsongspremiär (även om vi fuskade lite och åkte på höstlovet)!

Helt plötsligt sa det pang och vi fick saker att göra i skolan. Grupparbeten med presentationer, långa uppsatser på franska och kluriga inlämningsuppgifter. Så det har helt enkelt blivit lite vardag här tillslut, men lite annat har jag hunnit med ändå :)

Förra lördagen mötte jag upp Johanna och Sofia och flydde undan regnet till en chokladmässa, eller Salon de Chocolat, i södra Grenoble! Väldigt passande bildade jag och Johanna en supersvensk färgkombo när vi gick runt och tittade på knasiga chokladkonstverk och blev överösta med choklad i alla dess former att smaka. Bra mässa!

Varje torsdag klättrar jag på eftermiddagarna som ni säkert vet! För ett par veckor sen tog vi bil uppför en massa serpentinvägar till över 800 meters höjd innan vi fick vandra vidare uppför berget för att komma till väggarna vi skulle klättra vid. Där var varje led 35 meter hög och utsikten helt sjuk från toppen! Himla bra med sport på skoltid såhär.

I tisdags åkte jag och en hel drös andra svenskar till Ikea för att äta köttbullar och spana in julpynt och all god svensk mat i shopen. På vägen passerade vi Place de Verdun och fick världens utsikt över bergen, så himla häftigt!

Nu har jag en fin ljusslinga och några juliga ljus som fixar lite julstämning i alla fall. Det röda ljuset luktade visst jordgubb, så kanske inte världens juligaste, men det funkar fint ändå tycker jag :)

Vardagslivet innehåller också biokvällar och tråkiga lektioner med läskiga lärare som babblar på franska och försöker prata engelska utan framgång... Och så dricker vi massa vin såklart!

I tisdags eftermiddag mötte jag upp Johanna, Lara och ett helt gäng fransmän för att utnyttja en ledig onsdag fullt ut genom att åka iväg på äventyr redan dagen innan. Vi handlade mat, packade in oss i några bilar och åkte iväg mot Belledonne-massivet där vi skulle hajka.

I rött kvällsljus vandrade vi någon timme innan vi kom fram till en refuge (typ fjällstuga) omkring 1700 möh där vi skulle sova. Väl framme gjorde vi upp eld, grillade lite till middag och tittade på solnedgången och sen stjärnorna i totalmörkret. Vi hade lyckats glömma att ta med oss värmeljus så det var bara att hålla till godo med mörkret och en och annan ficklampa. En annan grupp fransmän var också där för att liksom vi ge sig iväg på en tidig hajk dagen efter.

Sagt och gjort, vid 5-tiden onsdag morgon började vi hajken mot bergstoppen Les Grands Moulins i närheten av refugen. Det visade sig vara mer bergsklättring än hajk i beckmörkret, men efter en snabb och extremt jobbig klättring kom vi upp precis i tid för att se soluppgången från 2495 meters höjd!

Att äta frukost och se solen gå upp över alperna alltså, det är inte mycket som slår det.

Efter en stunds frukostpaus uppe på toppen vandrade några av oss vidare för fortsatta hajkäventyr.

Vi gick längs bergskammar, vandrade neråt en stund, gick upp på en annan del av massivet och tog lite pauser för att sitta i novembersolen, titta på den fantastiska utsikten och lyssna på tystnaden i bergen.

Efter en lunchpicknick på en solig bergstopp vandrade vi tillbaka mot refugen för att möta upp resten av gänget innan det var dags att åka hemåt. Tittar man riktigt noga på bilden här ovanför kan man se stugan! Trötta och nöjda gick vi sen tillbaka till bilarna för att åka hem till Grenoble igen.

Det här kallar jag ett bra sätt att spendera en ledig onsdag! :)