Den 26:e september gick Paris Fashion Week av stapeln. Detta var något vi verkligen hade sett fram emot! Tyvärr har vi långa skoldagar både onsdag och torsdag så vi kunde inte ta del av eventet förrän på fredagen.

Jag och Josefin tog metron in mot Champs Elysee för vi tänkte att det borde vara visningar i det området. Vi hade tur för precis där vi klev av metron vid Grand Palais var det en visning! Vi såg på håll ett folkhav av fotografer och vackra människor. På en gata gick en tjej och visade upp sin outfit medan fotografer samlades omkring och knäppte bilder i en rasande fart. Vi bestämde oss för att gå bort dit men ta en annan väg då vi inte tyckte vi passade in, vi tänkte ju bara kändis-spana lite. Vi ställde oss i folkmassan och började kika runt.

Efter en stund kom det fram en kille som hade klätt upp sig i en orange kappa, utstickande är ju ett ledord under fashion week. Han frågade om han fick ta en bild med oss eftersom han gillade vår look. Så det gjorde vi! Efter det började fotografer komma fram och fråga om de kunde knäppa några bilder. Lite stela och nervösa stod vi och posade haha! Vi fick ett rejält skrattanfall när en fotograf tog en detaljbild på Josefins väska som är från Gina Tricot.

En fotograf undrade om inte vi kunde gå på gatan så han kunde fota oss där. Så nerför gatan struttade vi mot ett gäng fotografer som knäppte bild efter bild. Det var verkligen en sjuk upplevelse! Efter detta kom det fram två kvinnor som undrade om vi ville fotas i deras designade jackor. "Why not" tänkte vi och ställde upp.

Detta var verkligen en häftig upplevelse. Inget som direkt händer där hemma haha!
Fake it till you make it.

Under vår lediga fredag förra veckan planerade jag och Tova in en liten utflykt. Nämligen till Primark! I Paris finns det dock inget Primark innanför "Il de France" (the main city) men det ligger några stycken utanför som tar ca 30-50 minuter med tunnelbana eller tåg. Med bil såg vi att det tog ca 15 minuter till det närmsta, så det är ju helt klart värt att ta bil om man har tillgång till det. Jag och Tova valde ett Primark, även det största i Paris, som som låg i ett köpcentrum ca 50 minuter från där vi bor med tåg.
Senast jag var på Primark var i London 2014 om jag mins rätt. Personligen tycker jag att man kan hitta både snygga basplagg men även en del trendigare plagg för ett bra pris, och kvalitet behöver inte vara så dålig heller om man letar ordentligt. Både jag och Tova lyckades hitta en del; lite finare blusar och toppar, en söt pyjamas och lite andra nödvändigheter vi behövde och för priset jag betalade tycker jag att jag fick en hel del ändå.
Efter Primark tåg vi en liten matpaus på ett hamburgerställe i gallerian innan vi strosade runt i dom andra butikerna för ännu lite mer shopping. Köpte bland annat en vinterjacka på Zara som är så snygg!

Salut!

Under samma helg som Samanta var på besök gick vi även ut på L'Arc en kväll. L'Arc är en nattklubb som ligger precis intill Triumfbågen och som sägs vara ganska kändistät och den har även blivit vårt stammishak sen vi flyttade hit i augusti.

Vi började med förfest hemma hos oss, och vi bjöd även hem vår kompis Sofia som pluggar på ESCE och hennes kompis Isabella som var och hälsade på från Sverige. Festen förflyttade sig sen till nattklubben där vi fick ett bord med några andra tjejer som också visade sig vara svenskar, som var supertrevliga. Måste säga att det var en av dom bättre kvällarna på L'arc, förutom under fashion week då, men det är en helt annat historia som vi tar i ett senare inlägg. Tror vi kom hem lite efter halv fyra på natten efter den värsta Uber-resan någonsin. Vet inte hur många gånger vår Uber-driver körde fel och på grund av deras brist på engelska fick jag på min knackiga franska försöka förklara vilken väg han skulle åka trots att det stod på hans GPS i bilen....men jag antar att det kunde varit värre.

Här är en av dom minde suddiga bilderna vi tog under kvällen tillsammans med vår promoter.

Hursomhelst så vaknade vi hyfsat glada och pigga på söndagsmorgonen, och det var då dags för oss att ta oss till Marcel där vi hade bokat bord för brunch (läs: bokat bord två veckor innan för vi har aldrig varit så pepp på en meny förut). Vi beställde in allt från eggs benedict till våfflor och pannkakor, bagels, olika juicer och iste, vi ville verkligen testa allt och det var så himla gott. REKOMMENDERAR VERKLIGEN!

Efter brunchen och med världens matkoma promenerade vi bort till Jardin du Luxembourg, en jättefin park/trädgård i centrala Paris där vi strosade runt ett tag. Vi tog oss senare in till Champs-Elysee ännu en gång och avslutade kvällen på toppen av Triumfbågen med lite "heigh"seeing.

Vår andra helg i Paris kom Lovisa hit. Blev så himla glad över att hon tog sig tid att besöka mig. Hon kom hit på torsdagen så på eftermiddagen åkte vi till Eiffeltornet. Vi strosade runt och tog bilder. Det är alltid lika magiskt där!

Vi började fredagen med shopping i Les Halles, en galleria här i Paris. På kvällen hade vi förfest hemma hos oss och gick sedan ut på L'Arc för första gången. Det var verkligen en rolig kväll och en speciell upplevelse!

På lördagen åt vi lunch på Le Pain Quotidien och gick sedan vidare till Louvren. Vi gick runt och kikade på både skulpturer och tavlor innan vi försökte hitta Mona-Lisa. Efter ett bra tag lyckades vi hitta henne så vi alla tre kunde checka av det från listan! På kvällen åt vi middag på Chez Janou som är en väldigt mysig restaurang i 3e.

Sedan blev det söndag vilket tyvärr var Lovisas sista dag hos oss. Vi började med att åka till Notre Dame. Det var inte så lång kö in i kyrkan så vi passade på att gå in. Det var verkligen stämningsfullt där inne! Vi hade också tur då vi kom precis när de skulle ha mässa. Vi hann tyvärr bara se en liten del av mässan då vi skulle vidare till nästa kyrka. På schemat hade vi även ett besök på Sacre Coeur. Sacre Coeur ligger på en kulle i Montmartre så man har utsikt över hela Paris därifrån. Kyrkan var väldigt vacker både på utsidan och insidan. Efter besöket strosade vi runt lite i Montmartre och åt lunch. Sedan skulle Lovisa hoppa på bussen till flygplatsen. Så tacksam över den här helgen!

En tisdagskväll för ungefär två veckor sedan fick jag ett samtal av min pojkvän som berättade att han bokat en resa. Min första tanke var att han hade bokat en resa till oss över nyår eller början på januari eftersom att det är runt datumen jag kommer hem från Paris och med tanke på att han redan har en resa bokad till Paris under första veckan av november. Men blev glatt överraskad när orden löd följande - "Jag har bokat en resa till paris, jag kommer om två dagar!", det var nästan lite svårt att förstå i början. Dom två dagarna gick så snabbt och tillslut möttes vi på perrongen vid Cité U. Så svårt att beskriva en känsla när man träffas efter så lång tid ifrån varandra, iiiihh!

Eftersom att tiden gick så fort så hade vi inte hunnit boka hotell ännu så dom första två kvällarna delade vi på min 90 säng i mitt och Tovas rum haha. Tillslut kunde vi hitta ett hyfsat hotell för ett hyfsat pris där vi kunde bo torsdag till lördag innan Philip skulle åka hem.

Tiden gick verkligen så fort, men vi hann ändå se en del av Paris tillsammans. Samma kväll som han kom hit besökte vi Eiffeltornet. Jag rekommenderar verkligen att gå dit på kvällen, varje heltimme när det blivit mörkt börjar tornet att glittra, det är verkligen helt magiskt och så mysigt att se på med en person man älskar.

På fredagsmorgon började vi med en brunch på Le Pain Quotidien, ett brunchställe som blivit ett av favoriterna här i Paris. Vi vandrade sedan längs Champs Elysée och avslutade dagen högst upp på Triumfbågen. Tänker att bilderna får tala för sig själv här (...och självklart var selfie-pinnen med).

Hej, hoppas ni haft en bra helg! Det har vi! I fredags eftermiddag landade min kompis Samanta i Paris och jag och Tova åkte tillsammans och mötte upp henne på Charles de Gaulle's flygplats. Samanta och jag läser samma program hemma i Jönköping, men nu är hon också på utbyte, men i Milano och tanken är att vi båda ska hälsa på varandra.

Under kvällen åkte vi till Eiffeltornet för att bocka av det, Vi gick runt lite i parken och tog dom "typiska" turist bilderna. Senare begav vi oss till Monsieur Bleu, där jag hade bokat bord.

Restaurangen ligger i Palais Tokyo, en helt fantastisk byggnad. När vi insåg att vi hade bokat bort på typ en av Paris finaste restauranger höll vi på att smälla av. Jag har aldrig besökt en sån fin och dyr restaurang någonsin. Det var en sån häftig upplevelse, allt ifrån att man blev led till sitt bord, till att man skulle beställa maten, till att man blev serverad osv. Det var nästan lite så att man inte riktigt visste hur man skulle bete sig, om man kunde beställa bara huvudrätt eller om det var ovanligt, men vi insåg lite senare att det var precis som vilken restaurang som helst men med lite trevligare personal och service.

Hur som helst, så beställde jag in en tomatsallad till förrätt och sedan en filet mignon med bearnaisesås till varmrätt. Efter en titt på dessertmenyn bestämde jag mig för att testa Pavlova till dessert (Tovas rekommendation), och blev glatt överraskad då jag älskar maräng. Maten var verkligen så god! Så vill ni fira lite extra eller besöka en väldigt fin resturang, som förövrigt ligger med gångavstånd från och med utsikt över Eiffeltornet så kan jag verkligen rekommendera Monsieur Bleu, men boka bord i förväg.

Efter två dagars häng på tvättomaten var vi äntligen klara med vår sanering. Vi kanske inte är lika bra som Anticimex men vi gjorde vårt bästa.

Lagom trötta på livet tog vi en Uber till det nya boendet, Cite U. Vi kom fram till ett område som såg ut som Hogwarts, gammalt men ändå lite charmigt. Vi gick in i huvudbyggnaden och fixade med allt det administrativa innan vi kunde gå in i det nya rummet. Vi bor en våning upp så det tog ett tag att släpa upp våra väskor. Vi visste att vi skulle dela kök och badrum med andra eftersom vi skulle bo i ett korridorsrum. Vad vi inte var beredda på var att det var ett kök på ena våningen och en dusch på andra. Vi bor på våningen där köket ligger och duschen ligger alltså en trappa ner. Vi blev lite chockade och irriterade då vi letade efter ett duschrum men inte hittade något haha.

Vi gick in i vårt nya hem som visade sig vara väldigt slitet men det är iallafall rymligt. Inne i rummet fanns det två små kylskåp. Josefin öppnade dörren till det ena och ur kylskåpet kom den värsta stanken någonsin. Det var verkligen så kräkreflexen vaknade till liv. Återigen blev vi irriterade och besvikna på att det hittills inte hade gått bra med någonting för oss. Vi gick tillbaka till receptionen och sade till om kylskåpet. Städerskan som kom kunde knappt städa för det luktade så vidrigt. Efter denna incident möblerade vi om i rummet för att göra det lite mysigare. Vi åkte sedan till Hema, en liten butik där dom har allt möjligt, där vi köpte nödvändiga saker till rummet så som köksredskap, handdukar, varsin kudde och varsin mysig filt.

Vi kände oss verkligen inte hemma i början men efter lite ommöblering och inköp kändes det genast lite bättre! Tur man vänjer sig vid en del saker.

Före vår ommöblering

Och efter! Ser inte ut som det är så stor skillnad, men det kändes verkligen.

Tänkte att jag skulle fortsätta vår lilla recap på vår första vecka i Paris.

Efter den hemska natten med vägglöss, där varenda muskel i kroppen vände och vred sig av obehag i den infekterande sängen, och efter ett klartecken från Airbnb att bokningen skulle ambuleras, packade vi ihop alla våra resväskor så fort som möjligt. Vår plan var att boka hotell för natten, en kostnad som Airbnb skulle stå för, där vi kunde bo medan vi tvättade alla våra kläder på ett så kallat "Laverie", översatt tvätteri på svenska. Tänk er en typisk tvättomat som man kan se i filmer.

Så med våra stora resväskor + handbagage bokade vi en Uber som kunde ta oss till vårt hotell. Det var nästan lite skrattretande när Ubern kom fram och det visade sig vara en bil av dom mindre modellerna. Så där stod vi på sidan av gatan och försökte rymma bilen med våra fyra resvöskor och oss själva, men vi lyckades tillslut efter lite om och men.

Ett hotell skulle dock inte vara möjligt att bo på under en längre tid när skolan värt börjat, utan vi fick använda alla våra resurser och kontakter vi kunde tänka oss för att få tag på ett nytt boende för dom närmsta månaderna. Som tur hade ESCE ett dubbelrum som vi kunde flytta in i nästa dag, men mer om det i del tre.

Så med boende fixat kände vi oss genast mycket lugnare, men för att försäkra oss om att vi inte skulle ta med vägglösen till vårt nya boende, spenderade vi i princip två dagar på ett Laverie. Tror att vi spenderade närmare 70€ på att tvätta alla våra kläder och på "bugspray", som vi sprayade alla våra väskor med.

Hej! Tänker att det blir bäst om vi tar allt från början. So here we go!

Den 4:e september började vi vår resa mot Paris. Vi hade då bokat ett boende via airbnb för hela vistelsen på 4 månader. Tanken var då att vi skulle bo i en liten lägenhet i 10:e arrondissementet. DRÖMMEN! Trodde vi då.

Vi klev av RER B vid Gare du Nord med alla våra väskor (vi hade alltså två stora resväskor var). Sedan skulle vi gå en bit innan vi kom till lägenheten. Denna lilla bit visade sig bli väldigt varm och svettig men tillslut kom vi fram! När vi gick in i lägenheten tror jag båda två fick en liten chock. Lägenheterna i Paris har mycket lägre standard än hemma och bilderna på airbnb hade förskönat lägenheten något. Hur som helst så ställde vi in oss på att det är här vi ska bo och började packa upp. Vi bestämde oss för att kolla in området och hitta något att äta. Vi hittade en pizzeria på en gullig gata och skålade med varsitt glas vin!

Senare framåt kvällen när vi skulle lägga oss ser jag någonting som kryper på sängen. Den första tanken som kom upp var "vägglöss". Jag fångade lusen i ett glas och sedan började något som skulle bli fyra turbulenta dagar. Vi googlade på allt om vägglöss, ringde våra föräldrar och kontaktade airbnb. Vår airbnb host trodde det skulle räcka med en spray och att vi sedan skulle kunna bo där som vanligt. Som tur var såg airbnb allvarligt på detta och gick med på att häva köpet.

Nästa steg var att hitta ett nytt boende samt att tvätta alla vårar kläder. Kom ihåg, vi hade totalt fyra resväskor.