Sen första gången jag tog på mig utrustningen och gick under ytan så har jag verkligen älskat dykningen. Det är så svårt att förklara känslan och upplevelsen men det är som att besöka en helt annan planet och allt annat man känner till blir plötsligt helt oviktigt.
Jag har alltid haft lätt för att få tankarna att snurra i huvudet på mig och onödiga, oviktiga grejer tar lätt upp energi. Jag tänker på allt möjligt samtidigt och oroar mig lätt utan anledning. Men så fort man tar det sista andetaget ovanför havsytan så försvinner allt annat runt omkring. Det är så avslappnande och harmoniskt att bara glida runt och känna sig som en del av havet. Jag har alltid haft en stor kärlek till havet, men det har alltid varit främst till ytan. Att lyssna på vågorna, se solnedgången över horisonten, åka båt och bada, men resten har alltid varit ett mysterium. Att se havet från andra sidan ger verkligen helt nya perspektiv och den där djupblåa världen är inte så skrämmande som man kan tro, så länge man har respekt och visar hänsyn till både havet och dess invånare.

Efter några dagar med intensivt schema så har jag klarat av Advanced diver, Emergency first respond och till sist men inte minst Rescue diver💪🏊🏽💦 nu är planen att lämna detta paradis för denna gången, resa vidare mot Indonesien med Bali som första stopp, självklart dyka efter vägen och sedan eventuellt komma tillbaka hit för att ta nästa steg inom dykning, Dive master😍☀️🐠🐢 men planer ändras alltid och det är det som är charmen med att ta allt som det kommer.

Onödig information: mitt stjärntecken är fiskarna🐠🐟🐳🐬 vem kunde ha gissat det?

Practicing buoyancy control 🤘👌🐬💦

Två fina butterfly fiskar🐠💛

Vrakdyk på 30 meters djup👌⛴⚓️💦🐚

Lekte med två äggulor på botten😂👍💛🍳 under vattnet kan man knäcka ett rått ägg som hålls ihop pga trycket. Väldigt underhållande haha

Thailand 2016

Förlåt för lite försenade uppdateringar men internetet är inte det bästa och det är inte alltid lätt att hinna med..

Från Bangkok tog vi buss och sedan båt ut till ön Koh Tao och här har vi nu varit i en vecka. Vi checkade in på Ban's diving resort som är öns bästa dykskola. Stephanie och August började med sitt Open water certifikat som är det första steget i dykningen medan jag och Linnea tog en repetionskurs eftersom jag inte dykt på ca 10 månader🙈
Sen har vi levt det härliga ö-livet, solat (bränt oss), badat, ätit god mat, gått på ännu mer massage, åkt båt och haft det underbart! Vi har även påbörjat nästa steg i dykningen som är Advanced diving där vi började med vårt första 30 meters dyk och navigations dyk.
Resten kommer i nästa inlägg😘

Thailand 2016, Höjdpunkter

Bangkok by bike ägs av en svensk man som jobbat i över 10 år med att guida folk via cykel runt om i Bangkok. Vi spenderade fyra timmar med honom och cyklade ca 1,7 mil längst kanaler, djungel, fattiga områden, förbi rika områden, tempel, marknader och bilvägar. Vi stannade även vid en floating-market där det bland annat säljs mat via små båtar. En riktigt mysig dag, det var jätte häftigt att se såna kontraster på det vanliga storstadslivet. Rekommenderas starkt!

Thailand 2016

Nu har vi haft några sköna dagar i Bangkok med massage, promenader, fotspa med fiskar, kortspel, 33 grader varmt och bad i poolen. Känns som en bra start!👌🇹🇭☀️

Man märker verkligen stor skillnad på hög- och lågsäsong här nere. Alla lokalbor är mycket mer avslappnade och inte lika hetsiga som dom är mot turister annars och det är helt klart mycket mindre folk överallt, vilket vi kan tycka är ganska skönt. Vädret är ändå väldigt bra trots regnsäsongen, det regnar minimalt oftast på kvällen/natten vilket är skönt med tanke på värmen. Jag mår bra och trivs redan!

Feels good to be back! 🙌

I nästa inlägg får ni se bilder från våran dag med "Bangkok by bike". 1,7 mil på cykel genom stans mindre kända gator 🏞🕌🚲

Hawaii 2016, Höjdpunkter

Min barndomsdröm har gått i uppfyllelse och jag kan glatt meddela att denna fantastiska ö klarade alla mina förväntningar. Det här är min version av ett paradis och jag har trots allt rest en del i mitt liv. Vattnet är så kristallklart, till och med i dom kraftiga vågorna. Stränderna är helt otroliga. Det finns allt från stilla lugna stränder där sköldpaddorna simmar upp och lägger sig i sanden, till riktigt livfulla stränder med ett flertal meter höga vågor och surfare överallt. Man kan även hitta sin egna strand om man vill vara helt själv. Och naturen, vart man än går så ser man ett stort häftigt träd eller en buske med de typiska hawaiiblommorna. Och jag älskar verkligen alla fina palmer här som finns i alla möjliga former och storlekar. Och frukten, bara i området och i vår trädgård finns det bananer, granatäpple, avokado, passionsfrukt, kokosnötter, mango, papaya och ananas. Bergen är bland det häftigaste jag sett, riktigt maffiga vilket ger fantastiska vyer. Och solnedgångarna... WOW. Sen finns det så mycket att utforska på ön, vattenfall, vulkaner, sjuka utsikter. Man är aldrig uttråkad. Men det räcker att sätta sig på stranden och kolla ut över havet, lyssna på vågorna, se nån val som hoppar över horisonten - det kallar jag meditation! Hela ön är så stressfri. Det finns inga taxibilar på ön, folk liftar för att ta sig runt - hur häftigt är inte det? Sen att temperaturen är perfekt är ju bara en bonus, på dagarna är det varmt men inte obehagligt varmt, vattnet är svalkande men inte kallt och på kvällarna är det inte för kallt för att gå med shorts men heller inte för varmt för att gå med långbyxor. Allt är lagom helt enkelt. Och om det regnar så händer det oftast under natten, annars kan man bara åka till andra sidan ön så är det garanterat sol.
Paradisernas paradis😍☀️🌏

on top of diamond head, Waikiki Honolulu

Waikiki, Honolulu

North shore, Oahu

Hanauma bay

Tack syster för en underbar resa❤️

Hawaii 2016, Höjdpunkter, Sevärdigheter

När jag var i Asien 2015 träffade jag och Rebecca två killar från Hawaii som vi hängde med i en vecka på Filippinerna. Under dom dagarna fick vi höra väldigt mycket om att Hawaii var så mycket bättre än paradiset vi befann oss i för tillfället. Bättre stränder, bättre mat, bättre solnedgångar, mer saker att göra, bättre surfing osv. Hawaii har alltid varit min stora dröm ändå sen jag var lite och såg Lilo & Stich på repeat. Hawaii har alltid varit stället jag velat åka till men det har alltid känts så långt bort från verkligheten att jag inte ens har funderat på att ta mig dit. Så självklart var jag tvungen att ta chansen när jag väl fick den, och se om det verkligen va så fantastiskt som det verkade. Jag tog med mig min lillasyster och vi satte oss på ett flyg över Atlanten och 24 timmar senare blev vi upphämtade på flygplatsen.

Här har ni den första bildbomben:

Vi utforskade ön en del med Kyle som vår privata guide. Stephanie fick se sitt absolut första vattenfall!

Den här ön har helt klart bland dom vackraste ställena jag varit på.

Här paddlade jag, Stephanie, Kyle och Shan ut på varsin surfbräda till en liten ö. Den var omgiven av klart blått vatten och kallas för Chinamans Hat då det är ett spetsigt berg som liknar en kinahatt. Det var långt och extremt jobbigt att paddla så långt kan jag säga, och träningsvärken satt i ett bra tag efter det men utsikten vi fick när vi kommit upp på toppen av ön var helt fantastisk!

Vi blev vittnen till en helt otrolig soluppgång som skiftade mellan alla möjliga färger.

Waikiki beach!!!!!

Cap Verde 2015

Hittade visst lite fler bilder som min kära lillasyster har knäppt bland annat med sin systemkamera. Det är visst lite skillnad på en bild och en bild.. För fler bra bilder: nouw.com/nnybergs

Här har ni en blandad kompott med bilder från resan och sen kan jag säga att jag starkt kan rekommendera detta stället. Vi var endast på ön Sal som är mer utav en öken ö men resterande öar runt om kring ska vara täckta av djungel och det verkar inte vara så svårt att ta sig mellan öarna för att få lite omväxling. Kristallklart vatten kan man räkna med, temperaturen är varm och skön och vattnet är lagom för att svalka utan att man behöver frysa. Stämningen på ön är lugn och härlig, ingen stress överhuvudtaget. Alla är trevliga och hjälpsamma. En perfekt liten ö att få koppla av på och bara glömma verkligheten ett tag. Vill man se lite större djur vid dykning så finns det massvis med "ofarliga" hajar, en del valar, delfiner, mantarockor och sköldpaddor och fantastiskt vackra snäckor. Den här ön får 8/10 i betyg för mig och jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka :)

​Tack familjen för en mysig semester<3 Bara storebror som saknades!