Min träningsdagbok

Jag känner mig nöjd efter förra veckans träning. Jag lyckades ta mig till gymet, jag var iväg och cyklade samt tog långa promenader. Efter att ha insett att jag inte riktigt är redo med mål än försöker jag bara fokusera på det där lilla igen. Uppenbarligen har jag stora visioner men jag får försöka bromsa mig själv så att kroppen orkar hänga med.

Jag är så otroligt glad som satte mig på den där träningscykeln för nu har jag hittat en ny träningsform som jag verkligen gillar. Det blir så mycket skönare också när jag kan lyssna på något samtidigt - musik eller poddar. På en vecka har jag cyklat ungefär 3,5 mil. Wow säger jag bara! Jag är stolt som tuppen! Mina krav har sänkts och jag är tillbaka i det (för mig) hälsosamma tänket att träning ska vara roligt. OCH DET KAN VARA ROLIGT. Det gäller bara att leta sig fram i djungeln och se vad som passar en. Nu har jag fastnat för det här med cykling men sen när jag har tröttnat på det får jag hitta en annan träningsform som jag trivs med. Hur som helst satsar jag på 30 minuters cykling (runt 1 mil) per träningspass. I'm happy!

Vikt 10 juli - 107,9 kg

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

Min träningsdagbok

Jag tog mig till gymet igår, jag hade bestämt mig för att dra dit och gick direkt mot bänkpressen. Tre set senare hade jag ännu ingen glädje i kroppen och kände "Nej, jag måste försöka hitta något jag blir glad av". Jag hade lika gärna kunnat gå hem där och då för jag kände mig så otroligt deprimerad men sen hamnade jag på den där träningscykeln som jag satt kvar på i 30 minuter samtidigt som jag lyssnade på en podd i lurarna. Jag cyklade totalt strax över 1 mil, jag mådde bättre och kände mig stolt. Träning är nog bra (psykiskt) så länge en hittar det där en verkligen gillar. Den dagen passade cykeln mig bäst men en annan dag kanske det är ett styrkepass jag behöver. Bra pass.

Vikt - 108,9 kg

3 set bänkpress

30 minuter cykling - 1 mil

Likes

Comments

Allmänt, Psykisk (o)hälsa

Jag är helt fylld av en tung, tung känsla utan någon som helst anledning. Inget har hänt, ändå mår jag inte bra. Det är så här mitt liv ser ut nu fyra år efter att jag hamnade på bottnen. Varje dag önskar jag att jag hade stannat till innan det blev så illa som det faktiskt blev, men det gjorde jag aldrig.. Jag är fortfarande sjukskriven och är tvungen att leva en dag i taget för att inte falla tillbaka där jag en gång var. Just nu är jag konstant trött, gick ut senast i lördags, lagade mat senast i torsdags och duschade senast i fredags (men lyckades faktiskt hoppa in i duschen idag - HURRA!). Orken till det mesta finns inte.

Under hela den här helgen tänkte jag att jag kanske skulle stänga ner min blogg eftersom att jag inte orkar nå upp till de mål jag sätter, kanske är jag inte redo för att ta mig an den här hälsoresan än. Samtidigt har jag bestämt mig för att ha kvar DMWA (Dance My Weight Away) eftersom att jag gör detta för att jag vill. Jag vill dokumentera mina dagar, vare sig dom är bra eller dåliga. Det är väl det som hälsa handlar om? Att må bra i både fysiskt och psykiskt. Just idag mår jag inte bra medan jag hade en helt fantastisk dag i onsdags. Det går upp och ner för mig.

Målen får vänta och jag lägger fokus på att må bättre. Små steg är framsteg det också, något jag får satsa på.

Likes

Comments

Min träningsdagbok

Det var en alldeles speciell känsla att vara tillbaka i mitt gamla rum där jag växte upp. Att bara få känna in allt som fanns där, kika i mina dagböcker där jag skrev om olika kärlekar och bekymmer, att gå igenom lådor fyllda med diverse prylar men kanske mest av allt känslan jag fick när jag slog upp dörren till min garderob. Inne i den gömde sig flera pepp-lappar från de som brydde sig om mig under tiden då jag mådde som sämst. De kämpade hårt med att försöka hålla uppe någon form av gnista i allt det mörka. Plötsligt minns jag allt igen...

Jag hittade också gamla favoritplagg som jag älskade att klä mig i innan min krasch. Där fanns jeans, mina favoritjackor och partykläder. Hjälp vad jag saknar den tiden! Där låg alla de där kläderna som jag äntligen fick på mig efter min viktnedgång, jag som aldrig kunde passa i ett par jeans tidigare. Nu är jag där igen där det inte finns några jeans som når högre än till knäna. Jag fick ett sånt ögonblick där jag bara fick nog och tänkte - "Nej. Nu ska jag fixa det här med min träning och komma i de här jeansen igen!".

När jag ser på mig själv och ser att jag är tjock tänker jag direkt på ordet LIV. Men jag får berätta mer om det senare. Hursomhelst vill jag på allvar sätta igång med min träning igen. JAG VILL VERKLIGEN.

Jag ska sätta ett mål som jag vill nå den 23 juli, det är alltså om 22 dagar. Imorgon ska jag ha bestämt mig för vad. Hm...

Likes

Comments

Matinspiration
Så här gjorde jag:

Jag kokade upp pasta, i detta fall blev det Barillas trefärgade mezze penne tricolore. Samtidigt stekte jag upp bacon (DÄR ANVÄNDER JAG ENDAST FETTET FRÅN BACONET, DVS STEK INTE I OLJA!!) och kläckte upp ett ägg där jag tog ut gulan. När baconet var färdigt la jag över det på hushållspapper där en del av fettet fick rinna av. Sedan la jag upp min portion:

150 gram kokt pasta

80 gram stekt bacon

1 äggula

Likes

Comments

Min träningsdagbok

Det här är otroligt svårt! Den här veckan råkade jag tappa fokus helt och hade tankarna på annat håll. I förrgår var det dags för midsommarfirande men det var också dagen då min sambo åkte iväg på en resa till England. I och med det hade jag en stor stress över mig och tappade plötsligt hela min ork. Ibland så vill jag mer än min kropp klarar av och det här är ett sånt tillfälle. Kroppen sa stopp och jag lyssnade.

Jag har satsat på långa promenader, trappor och bra matinköp även om det inte har klaffat denna veckan. Ena dagen råkade jag missa mat under dagen och var superhungrig på kvällen vilket gjorde att jag åt alldeles för mycket mat. En annan dag råkade jag komma på mig själv när jag åt lite väl mycket ostbågar.

Då och då kommer livet emellan och det måste vara okej men jag tror att jag måste jobba lite på disciplinen. Jag kommer alltid hamna på ett sidspår ibland men förhoppningsvis mer sällan i framtiden.

VECKANS "KOM IHÅG" - Att tänket finns där är steg ett. Håll dig fokuserad, sätt upp något mål och se samtidigt till att må bra.

NÄSTA VECKAS MÅL - Gå till gymet minst en gång och spendera din tid på de träningsmaskinerna du gillar. Lägg ett extra fokus på maten.

Likes

Comments

Allmänt, Matinspiration
Så här gjorde jag:

Jag hällde upp cirka 1 msk olivolja på tallriken och finhackade 1 liten vitlöksklyfta som jag sedan strödde över oljan. Därefter tog jag ungefär 2 nävar sallad från en salladsmixpåse som jag la i ett durkslag och sköljde av med kallt vatten. Medan vattnet från salladen rann av skar jag upp 1 tomat i båtar som jag delade och lade upp på tallriken bland oljan och vitlöken. Jag skar upp 3 små champinjoner samt en bit paprika. I med mixsalladen som jag blandade tills varenda blad fick sig en liten touch av olj-blandningen, sen slängde jag i paprikan och svamparna. Till sist toppade jag min kreation med 4 skivor serranoskinka som jag delade upp i mindre bitar. Voilà.

Likes

Comments