av Anna

Morsning korsning. Har precis signat ett kontrakt med en fullstackare och lämnat över ett välkomstpaket till frontendaren som börjar jobba nästa vecka. Nu har Patrik stuckit in till stan för att ta in offerter på laptops från olika leverantörer, beställa lite tavlor till kontoret och lite annat fix. Jag jobbar vidare på hemsidan, målet är att få den lanseringsklar till imorgon.

av Anna

Tillbaka i Colombo efter några fantastiska dagar i Bangkok och på Koh Samet. Ordentligt boostad med energi, inspiration och tagg inför veckan som kommer. Sista veckan innan verksamheten drar igång på riktigt, och mycket som ska på plats innan dess. Idag blir det kontraktsskrivning och programmerande för min del, ska bli kul att progga ihop det nya materialet jag jobbat på i Thailand. Ikväll sticker vi in till stan för middag med en till föredetta Microsoftkollega som är på besök - Kristoffer och hans tjej. Kul! Nu, crunch time!

av Anna

Började dagen med ett galet varmt och svettigt träningspass. 5 km löpning längs (hyfsat kuperade) vägar, stigar och strand, följt av några cirklar styrka på stranden. Ruskigt varmt och tungt, doppet efteråt kändes desto bättre.

Under löpturen sprang vi plötsligt på ett gäng underbart fina små hundvalpar, som hakade på och började springa med oss. De var mitt i skogen utan nån mamma i sikte, tydligen är det rätt vanligt i Thailand att man separerar oönskade valpar från sin mamma och lämnar dem själva. Man vill inte ta död på dem så man gör så istället, riktigt hemskt och leder förstås till att det finns en hel del ägarlösa hundar som springer omkring.

Ulf och Patrik kör "hunden" i vattnet XD

av Anna

Förutom strandhäng och bad igår blev det också en tur runt ön på två moppar. Körde runt till lite härliga utsiktsplatser och stannade för en kaffe på en strand på andra sidan ön. Väldigt vackert och kul sätt att ta sig runt!

Kaffe- och kokosnötspaus

Maja och Ulf

av Anna

Vid 16 igår hoppade vi in i en bil tillsammans med Ulf och Maja, som tog oss söderut mot kusten. Några timmar senare var vi framme, hoppade i en båt och tuffade ut till ön Koh Samet. Här bor vi till på söndag, i härliga bungalow-aktiga rum med en liten mysig strand rakt framför. Efter frukost har jag suttit och jobbat någon timme (var så sugen på att fixa klart tjänstersidan, illa när det lockar mer än att lägga sig i en solstol =)), snart ska vi hyra några moppar och köra runt till utsiktsplatserna. Ändå helt okej det här med spontana visumfixarresor =D

Caféet Rocket från ovan

The Common Place

Lite bilder från fredagen i Bangkok. Efter svensk-frullen på Rocket gick vi till The Common Place - en härlig samling restauranger och foodcourts i en charmig byggnad. Gick till Roast som vi blivit tipsade om, där vi käkade en grym lunch - tomatsoppa för mig och pasta alfredo, toppad med rejält med tryffel, för Patrik. Riktigt trevligt ställe och supergod mat! Restaurangutbudet i Bangkok har verkligen överraskat till det positiva, hade väl inga direkta förväntningar innan men av det lilla vi sett är jag imponerad! Har fått en himla massa ny energi och inspiration till jobbet under resan, kreativitet och schysst design i ens omgivning är verkligen den bästa boosten för nytagg.

av Anna

Efter att Patrik kickat igång dagen med tennis med Ulf imorse, gick vi bort till det skandinaviska caféet Rocket för frukost. Patrik tog en våffla med gravlax, dill och gräddfil, och jag tog en himmelsk omelett med gräslök. Riktigt härligt med lite skandinaviska sommarsmaker.

Nu sitter vi och jobbar. Jag ska få klart design och texter för vår tjänster-sida på hemsidan, så vi kan lansera version 2.0 nästa vecka. Känns superkul, kommer bli ett rejält lyft både för utseende och innehåll. I eftermiddag sticker vi till ön Koh Samet med Ulf och Maja, och sen blir det strandhäng resten av helgen. Men först, jobb och kaffe!

av Anna

Jag är helt klart en lägenhetsmänniska. Jag gillar att ha ett lagomt litet, hanterbart och lättskött utrymme där varje sak har sin plats och varje rum har sin funktion. Att ha ett enormt hus att boa in sig i och ta hand om har alltså helt klart varit en utmaning. Vårt mål är att bo kvar i huset tills verksamheten är up-and-running och börjar fyllas på med mer folk, och flytta till en lägenhet närmare stan när det börjar bli trångt med boende + kontor i huset. En bra målbild för att kämpa lite extra med sälj och kundbearbetning nu när vi börjar köra igång på riktigt. Ulf och Majas lägenhet har gett bra med inspiration till målbilden - en härlig trea med ljusa, öppna ytor, socialt kök, smarta förvaringslösningar och superfräscha badrum.

Svart granit måste ju vara det snyggaste och mest lättskötta man kan ha i ett kök

En balkong med en massa grönt och maffig utsikt över stan är ju inte heller helt fel =)

På Ulf och Majas härliga balkong efter morgonens svettiga gympass

Några snaps från dagen. Började med ett förjäkla svettigt träningspass i gymmet här i lägenhetshuset. Hade sett fram emot löpning på löpband och några cirklar helkroppsövningar i ett AC-kylt, fräscht gym, men då de höll på att bygga om gymmet blev det istället ett lite extra varmt och svettigt pass. Sen har vi shoppat loss, åkte till IKEA <3 och köpte lite förnödenheter (ska aldrig mer i hela mitt liv säga något illa om IKEA, det är ju seriöst världens bästa företag), kollade noisecancellinghörlurar som vi ska köpa till företaget, och sen blev det lite kläder också. Skönt med lite vårnytt! Nu ska vi ut och käka middag med Ulf och Maja, göttit.

av Anna

Hej från Bangkok! Imorse vid 8 var vi framme vid Ulf och hans tjej Majas lägenhet (där vi bor de första nätterna) och träffade Ulf som visade runt oss i deras underbara lägenhet (bilder kommer senare). När Ulf stuckit till jobbet (Business Sweden) gick jag och Patrik och la oss och sov några timmar, då det inte blev många timmar sömn under resan. Runt 11 gick vi upp, fixade klart en prisoffert och skickade iväg, ansökte om nya business visas, och traskade sedan iväg till Quince...

..där vi åt en löjligt god lunch - rödbetssallad med feta och blåbär, grillad korv med vita bönor, och det bästa av allt, burrata med nån variant av parmaskinka, squash, ruccola och grillade körsbärstomater. Älskade burrata, världens bästa ost!

Nu sitter vi på Fill in the blanks, ett supermysigt, lugnt litet café. Här sitter vi och jobbar några timmar tills vi möter upp Ulf på middag. Skönt med en lugn dag, vi är båda två rätt trötta efter intensiva dagar och en natt av resande. Första intrycket av Bangkok är väldigt positivt - modernt, fräscht, mycket grönska och massor av härliga restauranger, caféer och butiker.