av Anna

Söndag och dags att åka hem till Colombo. Det har varit en helt underbar vecka med massor av surf, yoga, god mat och härliga människor. Nu sitter vi på Café Ceylon Sliders och har precis tagit en förmiddagskaffe, snart beger vi oss mot Galle och därifrån med buss tillbaka till Colombo. Några höjdpunkter under veckan i bilder nedan.

Alla kokosnötter vi sörplat i oss. Så sjukt gott med en kylskåpskall kokosnöt efter en surfsession i förmiddagssolen.

Alla härliga surfers och yogis vi träffat under veckan.

För att inte tala om hundvalparna.

Yogan. Kl 6 på morgonen för att väcka kroppen och förbereda den inför förmiddagssurfen, och ett återhämtningspass på eftermiddagen. Så skönt för rygg, axlar och höfter, som har blivit rätt trötta av alla långa paddlingar.

Och förstås, all magisk surf. Coacherna på Sunshinestories är svinduktiga, och det har varit grymt kul att få hjälp med att komma vidare med min surf. Specifikt ville jag bli bättre på mina svängar - har kämpat med att få till bra cutbacks och topturns, och med några justeringar i hur jag använder min överkropp och ställningen på bakre knät, känns det nu som att det går åt rätt håll. Förutom förmiddagssurfen har det blivit några extra sessions på eftermiddagarna, ofta tillsammans med coach Jen (i bild nedan).

En grym grej de gör på Sunshinestories är att filma varje surfsession, så att man efteråt kan analysera upphopp, ställning på brädan, svängar etc. Grymt!

Bottom turn från morgonens surf

Följt av en top turn

Hejdå Ahangama, ses förhoppningsvis snart igen

av Anna

Lite blandade bilder från de senaste dagarna. Vi har druckit kokosnötter...

Hälsat på ett buddhisttempel där vi fick lära oss vad buddhister gör om dagarna, hur man mediterar som en munk och en massa annat.

Vi har fått en massa bra (och mindre bra) surf.

Och tagit en del naps. De här stolarna ska vi skaffa till huset i Colombo, tillverkas här i Sri Lanka och är så sköna!

av Anna

Passade på att ta ut drönaren på en flygtur igår på beachpartyt. Vi var precis framför surfspoten Coconut Point, så vi hade bra underhållning av ett gäng surfare som körde en session i solnedgången.

Idag är det "ledig dag" här på campet, så ingen yoga eller surflektioner. Jag, Patrik, en svensk som heter Rasmus och schweizaren Fabienne stack ut på en morronsurf till surfpointen Lazy Left / Lazy Right. Superfina vågor, dock fick man emellanåt vänta rätt länge på att seten skulle komma, och hel del folk i vattnet.

Riktigt fina lefties på Lazy Left

Efter ett tag paddlade jag bort till Lazy Right, där Rasmus och Patrik var. När seten kom var vågorna stora och breda, perfekta för stand up-paddlarna som var ute. Fick mig några härliga, branta, snabba vågor, men de flesta gick till stand up-paddlarna och longboardsen.

av Anna

Mysig eftermiddag igår med te och en himla massa snacks och sötsaker i en lokal surfshop. I eftermiddag har vi "ledigt" från yogan, istället är det beachparty i Midigama. Ser fram emot en kall öl på stranden, ska bli så gott!

av Anna

Första dan på sunshinestories. Vi checkade in igår, och smygstartade veckan med yoga och en timme surfteori, där vi också blev indelade i grupper baserat på hur mycket vi surfat tidigare. Idag började vi dagen med yoga vid 6, frukost och sen ut i vågorna. Hade en riktigt härlig session på ett reef break nära villan här i Ahangama -  Local Point tror jag det kallas, med grym coachning av surfinstruktören Jen. Nu är vi tillbaka i villan och chillar, snart är det lunch och i eftermiddag blir det en tripp till en traditionell tea shop, yoga och sen videoanalys av morgonens surf. Och så middag förstås, middan vi fick igår, helstekt fisk med tomatsalsa, hummus och bönor, var helt fantastisk.

Vi har det förjäkla bra, skulle man kunna säga :)

av Anna

Det var low tide när vi körde imorse, och vågorna var flacka och svåra att ta. Några sköna blev det men annars mest en massa paddlande

Efter en skön morronsurf följt av pangfrukost, bestående av äggröra, bananpannkakor, frukt och te, hänger vi nu vid poolen innan vi drar vidare till sunshinestories. Stället vi bor på nu - Kabalana Hotel by Ceilao Villas, ingår i samma koncept som huset vi hyrde nyåret 2015/2016. Riktigt cleant boende och trevlig personal!

av Anna

Härlig solnedgångssurf i Kabalana! Vi kom fram till Kabalana Hotel, där vi bor inatt, runt 15, och efter en sen lunch stack vi ner till Kabalana Beach för en eftermiddagssurf. Så skönt att hoppa i det svala vattnet efter bussresan. Det var en hel del surfare i vattnet, men vågorna bröt på många ställen så det blev ändå inte alltför trångt.

Nu har vi precis käkat, Patrik ska kolla en fotbollsmatch och jag tänkte läsa lite. Imorron blir det morronsurf, kanske lite häng vid poolen och sen sticker vi vidare till Sunshinestories!

av Anna

Bästa starten på dagen - frulle på Oneup. Full rulle i det lilla caféet, så vi fick dela bord med Danny och hans två söner. Danny kommer ursprungligen från Mexico men har bott i Sri Lanka de senaste 26 åren. Han är gift med en Sri Lankesiska och jobbar med kryddor, tex kanel som han exporterar till Europa, och har även utvecklat en del appar som han försöker göra vinstdrivande. Äldre sonen, till vänster i bild, pluggar International Business and Entrepreneurship i Florida, och yngre sonen vill efter att han tagit studenten också han till USA för att studera International Relations. Riktigt härligt gäng, kul med sällskap under frukosten och snack om allt från rekrytering till bagerier och amerikansk fotboll.

Kaffemagi in action. Idag blev det en Flat White för mig - magiskt len och perfekt kaffestyrka

Nu styr vi kosan söderut mot surf, yoga och lediga dagar!

av Anna

Efter en lång dag på the Department of Immigration and Emigration (i runda slängar 8 h) fick vi äntligen vårt visa förlängt. Vi har nu ett business visa som går ut i slutet av mars, så i mitten av mars blir det ett nytt besök för att förlänga ytterligare några månader.

Det firades med drinkar på Kingsbury Hotel, där Malin och Kristoffer senare anslöt. Härligt att träffa dem igen och höra om deras resa sen vi skildes efter nyår. Efter varsin drink blev det Sri Lankesisk middag på Nuga Gama. Härlig middag och kul att hinna snacka lite, tyvärr glömde vi dock helt bort att ta bilder.

av Anna

Idag hänger vi här och jobbar - på the Department of Immigration and Emigration. Vi ska förlänga vårt business visa, så vi får vara i landet ytterligare 2 månader. Än så länge har det *peppar peppar* gått hyfsat smidigt, vi har fyllt i ansökan, lämnat in den och väntar nu på att vårt nummer ska ropas upp. Fingers crossed!

Jag jobbar vidare på hemsida och jobbannonser. Vi har bestämt oss för att vänta med att lansera hemsidan och skicka ut jobbannonser tills efter surfcampet, då det (förhoppningsvis) kommer trilla in en del frågor, telefonsamtal och annat att fixa med när vi väl gör det. Under surfcampveckan passar vi på att njuta till max av surf, yoga och god mat!

Fint imorse på morron-femman!