av Patrik

Nu hyr vi ett rum i en villa 30 min söder om city. Boendet är superfrächt och passar oss bra fram tills vi hittar ett mer permanent boende. Vi har tre olika val vi skulle kunna göra:

1) Hyra ett rum i en lägenhet/hus

Fortsätta hyra rummet vi nu har alternativt hitta ett rum som ligger mer centralt. Imorse tog det 45 min med tuktuk för att ta oss in till stan vilket är lite väl länge i längden. Kostnaden för att hyra ett rum ligger på allt från 1 000 till 6 000 kr i månaden beroende på skick och läge.

2) Hyra en lägenhet

Till skillnad från hemma i Sthlm så är utbudet av hyreslägenheter stort i Colombo. Det svåra är att hitta en lägenhet som passar våra kriterier. Dessutom får man betala betydligt mer än man trodde för en lägenhet. Åtminstone om man går via en mäklare. För en 3a får man betala mellan 6 000-12 000 kr beroende på skick och läge. Många lägenheter har som krav att man hyr minst 1 år samt förhandsbetalning på 6 -12 månadshyror och 2-3 månaders deposition tills man flyttar ut.

3) Köpa en lägenhet

Som Anna nämnt tidigare i bloggen var vi och tittade på ett nybygge i östra delen av Colombo. Jag gick igång på tanken av att bo i ett lugnare område med lite mer grönområde runtom. Nackdelen är att vi hade fått tillbringa 30 min varje morgon och kväll för att ta oss in till city. Vi tittade i alla fall på penthouset i byggnaden, 5a på 230 kvm fördelade på två våningar. På taket finns en infinity pool och gym. Tanken var då att vi skulle använda nedre våningen som kontor och övre våning som bostad. Priset för penthouset ligger på 3,6 Mkr.

Det byggs väldigt mycket i Colombo med fokus på lyxsegmentet. Många utlandslankeser har börjat få upp ögonen för sitt hemland och vill nu flytta hem på nytt, vilket har resulterat i en större efterfråga för bättre bostäder.

Igår var vi på julmingel som norska ambassaden anordnade för skandinaver i Sri Lanka. Där kom vi i kontakt med en person som med all sannolikhet kommer att släppa en kanonlägenhet (3 sovrum, AAA-läge, kort uppsägningstid & mindre deposition för 5-6 kkr/månad) i början av mars. Så nu håller vi tummarna för det!

av Anna

Men alltså vilken jäkla kväll! Vi hade ingen aning om vad vi skulle vänta av kalaset, men tänkte att det kunde vara ett bra tillfälle att lära känna andra Lanka-Skandinaver. Kvällen inleddes med en barnkör som uppträdde med julsånger (tror det var kids från internationella skolan här i Colombo), sen mingel och middag. Jag och Patrik var rätt trötta från början, och ingen av oss var väl direkt superpepp på mingel. Vi står och trycker för oss själva ett tag, spanar efter nån vi känner igen (utan framgång), och försöker bedöma vilket bord vi ska satsa på att sätta oss vid. Vi tar sikte på bordet där en kille som heter Erik sitter. Vi har aldrig träffat Erik, men hört talas om att han jobbar med IT-outsourcing i Colombo. Bordet visar sig bli en riktig fullträff, och vi lär känna världens härligaste, brokiga gäng av Sverigemigranter.

Dels var det killarna bakom The Three by TPV, en superskön trio som har byggt (och sålt) ett boutiqehotell i Galle, har ett gäng butiker och nu bygger en magisk villa mitt ute i djungeln (som de kallade det) - på toppen av ett berg där de endast har teodlingar åt alla håll. Bilden ovan är från deras härliga Instagramkonto.

Fick massor av bra tips kring visum, kontorslokaler, boende, personer att träffa, bra gayklubbar i stan haha, de bästa matbutikerna, och en drös annat. Vid vårt bord satt också härliga Christina Riddeback, som bott i Sri Lanka till och från i 30 år, jobbat mycket med bistånd och nu startat Andromeda Care Solution som jobbar med hälsovård. Richard var en till kille vid bordet, en rappare som flyttat till Sri Lanka för att fortsätta jobba med sin musik. Så inspirerande att få höra allas stories!

av Anna

Iväg på julmingel. Minglet anordnas av norska ambassaden och alla skandinaver som bor i Colombo är välkomna. Kul!

av Anna

Tillbaka i Colombo. Har flyttat in på ett ställe vi fick rekommenderat av Sanna, ett mindre lägenhetshotell i stadsdelen Nugegoda. Nilu, kvinnan som har stället, verkar vara väldigt schysst och huset är superfräscht. Efter en god veggocurrylunch på en restaurang i närheten har vi packat upp och tvättat kläder. Vi var båda rätt trötta efter tågresan så skönt med en lugn eftermiddag.

Nu ska vi småningom börja göra oss iordning för kvällens julmingel på norska ambassaden. Tog precis en lång skön dusch och lyxade till det med produkter från Spa Ceylon, som vi fick i en goodiebag på AWn i torsdags. Spa Ceylon har superhärliga produkter, känns lite som Rituals hemma. Så skönt efter den långa, varma tågresan!

av Anna

Så härlig surf idag! Vi gick till ett reefbreak istället för beachbreaket vi varit på tidigare, vågorna var fortfarande rätt små och chillade så det kändes lugnt. Jag är alltid försiktig med reefs när jag surfar på ett nytt ställe, när man inte känner till strömmar och hur vågorna beter sig är det lätt att skära sig om man slår i botten. Riktigt härliga vågor, och bara jag och två-tre andra i vattnet. Det blev en lunchsurf och senare också en eftermiddagssurf, då hade dock vinden ökat på och det var rätt stökigt i vattnet.

Nu drar vi och käkar, och planerar hur vi tar oss hem till Colombo imorgon. Imorgon kväll är det julmingel på norska ambassaden, ska bli spännande att se hur det blir!

av Anna

Sista dan i Hikkaduwa. Har varit härligt att vara här några dagar, framförallt har jag gillat surfen och att vi fick hänga med en sköldpadda på så nära håll. I övrigt är Hikkaduwa ingen stortfavorit i Sri Lanka för oss, det är hyfsat turistigt och utbudet av mysiga caféer och restauranger är halvbra.

Vi tog en lugn morgon imorse, började med en promenad längs stranden och jag körde min korta yogarutin. Sen frukost, med några spel Monopoly Deals och 500, tills stämningen började surna till haha. Varken Patrik eller jag är en särskilt bra förlorare när det kommer till spel, speciellt inte när det bara är vi två som spelar. Nu sitter vi på ett café, tar en espresso och jobbar lite, sen ska vi ut och surfa. Surfen här i Hikka är riktigt grym - vågsäkert och inte alltför mycket folk i vattnet (kan säkert vara mer under högsäsongen december - januari). Beachbreaket där vi hållit till har har flera breaks, så man kan hitta sitt eget och behöver inte slåss för vågorna med en massa andra.

av Anna

Igår eftermiddag skaffade vi leash och vax, preppade Patriks bräda och stack ut på en mysig eftermiddagssurf. Vågorna var små men mysiga, perfekta när man inte har surfat på ett tag (och surfmusklerna inte riktigt är med hehe).

Lite sköna vurpor också förstås. Brädan som Patrik fick av sina polare som avskedspresent funkar toppen, en lite halvknubbig 6''4-fish med bra med flytkraft. Perfekt när vågorna inte är superstora, så man inte behöver paddla ihjäl sig.

Imorse steg vi upp vid 6 och stack ner till stranden. Återigen var vågorna små och mysiga, så det blev en härlig morronsession innan vi gick tillbaka till hotellet för frukost.

av Anna

Tågresan Colombo - Hikkaduwa var svettig och lång, som tur var fick vi dock iaf sittplatser under halva resan haha.

Men det var det värt! Efter en lugn eftermiddag och kväll igår, somnade vi tidigt och sov länge imorse, skönt! Efter en helt okej frulle (Hikkaduwa svämmar tyvärr inte över av mysiga frukosthak) har vi snorklat och hängt på stranden. Vid korallen här intill Hikkaduwa beach brukar det hänga nästan tama sköldpaddor, som kommer för att käka sjögräs och mysa i det varma vattnet intill stranden. Så kul att få se en sköldpadda på riktigt nära håll!

av Anna

Igår var vi på AW med Sanna och Alexander. Vi möttes på Café François som ligger på den supermysiga bargatan Park Street Mews, tog ett glas och käkade lite senare även middag. Mitt första glas rött sen jag kom till Colombo, gah så gott!

Vi pratade om visum, att starta bolag i Sri Lanka, fick tips på grymma gömda surfstränder, Colombo som stad att bo i, och mycket annat. Sjukt kul, och massa bra tips för oss newbies. Speciellt visumfrågan blev det mycket snack om, i och med att de (och många andra de känner) haft stora utmaningar med att få visum.

Nu ska vi käka upp vår 10-kronorsfrukost (jepp, det är alltså för båda) och sen pyser vi iväg mot tågstationen och tar tåget ner till Hikkaduwa. Äntligen strandhäng och surf!

av Anna

Idag insåg vi att Uber är lika billigt som tuktuk här i Colombo. Och då är tuktuk alltså jäkligt billigt, kör man med taxameter kostar det runt 2 kr/km. Så nu åker vi alltså runt i en behagligt tempererad Prius för 2 kr/km, helt okej ändå.

Sen finns ju också PickMe, som också verkar grymt. Med dem kan man välja vilken storlek på bil man vill ha (från tuktuk till van) , och om man tex vill ha med packning.