Dag 67

Da er vi langt inn i den siste dagen av denne turen. Det er også vår tredje dag her i Bangkok. Vi har ikke gjort all verdens mens vi har vært her. Vi bor på et flott hotell i nabolaget Silom, så det går veldig bra og tilbringe litt tid her også. Vi har både spist veldig god pasta her på hotellet, indisk noen hundre meter bortenfor og på Hard Rock Cafe.

Vi har også tatt 90 minutters massasje som var en blanding mellom thai og swedish, med herbal ball. Det var veldig godt, men også vondt. Vi ble støl både på ryggen og leggene dagen etterpå.

I går hadde vi en shoppingdag og var innom Terminal 21, Siam Square, Siam Center, Siam Paragon og Central World Plaza. De er alle unike på hver sin måte, men den kuleste var Terminal 21 hvor hver etasje var et eget land. Der var vi innom både Japan, London, San Fransisco, Bangkok osv. På kvelden bestemte vi oss får å se Superman vs Batman på IMAX.

I dag har vi gått rundt og sett litt på forskjellene inne i byen. Veldig rart at du har et stort, dyrt kjøpesenter, mens det på baksiden bor flere hundre mennesker presset inn i noen kvadratmeter.

​Synne

Flytt bloggen din til Nouw - nå kan du importere den gamle bloggen - klikk her!

• Thailand
  • 109 lesere

Dag 65

I dag ble vi invitert med på en liten båttur. Gus og hans to kompiser tok oss med ut på en liten øy der vi snorklet, badet og kosa oss skikkelig. Vi matet til og med fiskene med loffskiver, der de nappet i brødet fra hendene våre. Det er også vanlig at første gang man er på denne øya skal man feste forskjellige steiner til et tynt tau, og henge det en plass i trærne på stranda.

Etter vi hadde tilbringt flere timer der, dro vi tilbake til huset for å dusje, spise og ordne oss for kvelden. Vi ville bli med for å se bandet spille ikveld også, selv om vi må oppe tidlig i morgen for å ta buss inn til Bangkok.
Vi traff på de samme folkene som vi møtte i går og hadde det kjempehyggelig. Nå er vi endelig tilbake i huset for å prøve å få et par timer med søvn før vi skal oppe igjen 😅. Har hatt noen utrolige fine dager her på øya sammen med Gus og kompisene hannes. De har virkelig tatt godt vare på oss og gitt oss minner for livet.

Christina

Kommer flere bilder fra båtturen senere

• Thailand
  • 174 lesere

Dag 64

Dagen her har gått til enda mer soling på var private strand. Godt å slappe av litt igjen!

Dagens høydepunkt var helt klart grilling på ettermiddagen. Vår gode nabo Gus laget flere små retter og sauser. Vi hadde kjøttboller, kyllingvinger, mais, lam, reker og skjell av noe slag. I tillegg hadde vi en sterk og en sursøt saus. Vi var tilsammen seks personer på platten vår. Det var en veldig koslig opplevelse med veldig god mat!

Gus har et band som spiller hver kveld på Ting Tong Bar i Lonley Beach, så etter middagen dro vi dit. De spilte mye reggae, noe som ikke er så rart her i hippieland.

Synne

Dag 62 og 63

I går brukte vi HELE dagen på å komme oss fra Siem Reap i Kambodsja til øya Koh Chang i Thailnad. Vi startet kl 8 og hadde noen timer på buss før vi nådde grensen. Etter flere timer med svetting og venting var vi omsider på vei til Koh Chang i en minibuss. Etter vi gikk av ferjen på Koh Chang ble vi kjørt i en taxi i ca 40min til Bangbao. Ved hjelp fra veldig hjelpsomme folk på 7eleven (som kjørte oss rundt på skuter for å finne plassen) fant vi etter en times tid Indie Beach House (kl 22:00), og det er her vi skal være de neste 4 dagene.

I dag har vi bare slappet av å nytet solen. Spiste frokost på naborestauranten/strandbaren, og dro deretter på 7eleven for å kjøpe inn litt småtteri. Vi fikk låne skuteren til naboen Gus for å dra å handle og da ble også hunden hans med. Så det var Synne, meg og Nala på skutertur 😋. Vi ble invitert på middag til naboen og fikk servert Thaimat, kjempegodt. Han kjenner Christine, som leier ut huset til oss, og han har selv en kjæreste fra Norge (venninnen til Kristine). Her har vi både hunder og katter som besøker oss hele tiden, koselig ☺️.

​Christina

Dag 61

I dag, eller i natt, ringte vekkerklokken halv fem. Det var ikke bare, bare å stå opp da i og med at jeg for en time siden hadde sovnet. Det virker som air conditionen her bare kan stå på av eller på noe som gjør det vanskelig for meg å sove siden det er iskaldt (gikk bedre med bukse og genser). Etter et kvarters slumring var vi deritmot opp og snart klare for dagens utflukt.

Vi ble hentet av Mr. Saru, vår egen tuk tuk-sjåfør, og satte kursen mot Angkor - tempelbyen. Det var vi definitivt ikke alene om, men etter en del kø stod vi klare rett foran Angkor Wat og ventet på soloppgangen.

Vi fikk også gå inne i templene og var blant annet på toppen av Angkor Wat. Veldig fin opplevelse og helt fantastisk at noen klare å bygge dette for så mange år siden. På en annen side er det ganske ødelagt og du føler på en måte du går i en ruinby. De har de siste årene begynt med reprasjoner og vedlikehold så forhåpentligvis blir det bedre og ikke værre de neste årene.

Mr. Saru kjørte oss rundt til de forskjellige byggverkene og fortalte oss hva som var verdt å se og ikke. Det var virkelig godt og ha noen som ventet med noen minutters vind mellom gåingen, for det er varmt! 35 grader i skyggen og 40 i solen gjør det vanskelig å nyte dagen til det fulle, men vi greide det.

Er det noen som skal til Siem Reap i nærmeste framtid anbefaler vi han som sjåfør! Han trenger pengene til studier 😊

Synne

Dag 59 - lokal tid 19:00

I går kveld bestemte vi oss for at vi ville ta nattbussen opp til Siem Reap, som kalles sleeping bus som vil si at det er en eller annen form for seng på bussen. Vi tenkte det ville bli bedre enn å sitte rett opp og ned på en vanlig buss i 6-7 timer. Bussen går i kveld kl 23:30, og fram til da skal vi bare slappe av på hostellet. Vi har booket rommet til i morgen så vi sjekker bare ut når vi drar i kveld.

Ellers i dag har vi vært på en shuttle bus tour til Prison S21 Museum og The Killing Fields. Vi ble hentet av bussen kl 08:15 og kjørte deretter til museumet. Museumet er et gammelt fengsel som før det igjen var en High School. Der ble Kambodsjiske borgere tatt til fange, torturert og drept under Pol Pot's kommunistiske regime. Vi fikk høre overlevende fortelle sine historier og se hvordan de ble torturert og drept. I tillegg satte det en mann utenfor med navn Chum Mey. Han var en overlevende fange derifra, som nå selger bøker der han forteller sine historier.

Etter en times opphold på museet, kjørte bussen oss videre til The Killing Fields. Der fikk vi, som på andre plassen, øretelefoner med en engelsksnakkende guide. Dit ble Kambodsjiske borgere fraktet for å drepes. Vi fikk se de forskjellige metodene som ble brukt mot disse uskyldige menneskene, hvordan de ble gravlagt og vi fikk høre forskjellige historier fra overlevende. De har samlet opp hodeskaller og bein og utstilt dette for å vise hva slags utstyr de ble drept med.

På shuttle bussen fikk vi se en dokumentar om Pol Pot's tid som kommunistisk leder og vi fikk høre om hva som skjedde med han etter alt var over.

​Christina

• Kambodsja
  • 323 lesere

Dag 58 - Lokal tid: 9 pm

Dagen startet tidlig som i går for i følge guiden vår er Vietnam et land hvor man både våkner og legger seg tidlig (det er ikke noe annet å gjøre enn å lage barn også sove når det blir mørkt).

Etter frokosten bar det igjen ut på nye eventyr og først på det lokale markedet rett ved hotellet. Så ble vi ført i båter til et flytende hus som drev med oppdrettfisk i et nett under huset. Da vi ble fortalt at disse fiskene ble solgt for rundt 80.000 USD hvert år fant vi ut at det må jo være veldig mye penger for denne familien her i dette billige landet, men fiskene spiste tydeligvis for halvparten av pengene hvert år. Dermed ble det ikke så mye på en familie på seks. (Vi tar dette med en klype salt da guiden var noe dårlig i engelsk og det var ikke så lett å skjønne den vietnamiske/amerikanske aksangen hans.)

Derfra dro vi til en landsby som var litt forskjellig fra de tidligere. Vi måtte gå på smale trebruer for å komme frem og deres drakt lignet noe på burka da de hadde hodeplagg og svart kjole. Vi rakk ikke være der så lenge før vi måtte dra til en speed boat.

Speed boaten tok oss med til grensekontroll både på den vietnamesiske siden og i Kambodsja. Vi ble overrasket over at vi måtte ha visa (bare her og Australia som har krevd det), så det ble noe dyrere enn planlagt. Visa kostet 34 USD også måtte de ha bilde som igjen kostet 5 USD. Etter kontrollen var det en fem timers båttur for tur, som gikk veldig fort da vi begge leste bok hele turen.

Førsteinntrykket av Kambodsja er at det er hakket mer hygenisk enn Vietnam. De har faktisk dopapir og såpe på doene. Vi har heller ikke møtt noe squat toilet, så det er en positiv ting. En negativ ting er at de bruker både amerikanske dollar og kambodsjansk riel, noe som gjør det hakket mer komplisert å betale. 4000 KHR = 1 USD. Dessuten er det litt dyrere enn Vietnam.

Synne

Dag 57 - lokal tid 22:00

Dagen i dag startet kl 0600 med frokost, for så å ta en liten båt til noe de kaller floating market. Den beste tiden å dra på slikt er om morgenen da alle de lokale kjører båt rundt om i markedet og kjøper den frukten og grønnsakene de trenger. Plassen var full av båter som selger alt mulig, men det er mest av grønnsaker og frukt. Det er til og med flere som bor i båtene.

Så dro vi videre med båten til en plass der de produserer og selger nudler. Veldig artig å se hvordan folk jobber og bor.

Etter dette tok vi buss i 4 timer til en plass oppe i fjellene, der vi ble kjørt rundt i småe båter for å se naturen, utrolig fint. Etter dette sjekket vi inn på et hotell ganske nærme grensen til Kambodsja. Godt å få dusjet seg og spise pizza 😋😋 i morgen skal vi ta en fast boat til Phnom Penh i Kambodsja.

• 350 lesere

Dag 56

Tidlig i morges satte vi oss på en buss, og var litt usikker på hva vi hadde melt oss på. Det vi vet er at det er en tredagers reise fra Saigon til Phnom Penh (Kambodsja). Vi har ikke angret enda, for vi har opplevd mye i dag og det var godt og komme bort fra storbyen med alle scootrene.

Vi kjørte først en halvannen time før vi hadde en liten kaffe- og dopause. Så kjørte vi enda en time til en plass hvor vi fikk honeytea, frukt og live music. Derfra ble vi ført i småe trebåter nedover en elv til vi kom til en plass der de lagde alt mulig av kokosnøtter. Vi fikk også smake helt ferske kokoskarameller. Lunsj fikk vi servert på Turtle Island som vi kom oss fra og til i en river taxi. Lunsjen bestod av ris, grønnsaker, egg og lam.

Etter lunsjen var det tid for tre timer i bussen igjen, inkludert dopause. Så ble vi overlatt til en lokal som førte oss opp elven til hvor vi er nå. Vi skal sove en plass som kalles homestay i en landsby ved en elv. Her har vi egen bungalow med bad, så vi har det egentlig veldig godt.

Til middag lagde vi egne vårruller som ble fritert og masse annet som vi rullet sammen i nudlepapir. Vårrullene ble supergode, men vi er litt usikker på hva vi hadde i dem, bortsett fra at det var vegetarisk. Til dessert fikk vi ananas og happy water i shotglass. Tror happy water kan oversettes til heimbrent.

Glemte forresten at vi var innom et tempel med både en stående, sittende og liggende Buddha.

• 357 lesere

Dag 55 - lokal tid 22:00

Da har vi ankommet Vietnam, og nærmere bestemt Ho Chi Minh byen (som også blir kalt Saigon). Vi kom frem til hostellet vi bor på i 17-18 tiden i går og gjorde derfor ikke så mye den kvelden annet en å gå ut å spise. Vi bor i en trang bakgate litt unna sentrum, men hostellet er likevel greit.

I dag dro vi på krigsmuseet her i byen, som hovedsakelig viser ting som skjedde før, under og etter Vietnamkrigen. Etter dette dro vi for å se Notre-Dame og det lokale Post Office.

Vi avluttet dagen med å dra på Hard Rock Cafè, og har bare slappet av på hostellet siden. I morgen skal vi opp tidlig for å dra på noe som heter Mekong Delta tur, som starter her og avsluttes i Phnom Penh i Kambodsja. Det blir spennende, god natt 😴.