View tracker

Hej bloggen, nu är hösten här! Vem tycker inte om att krypa upp i soffan en regnig dag å kolla på serier? Någon som inte tycker om det är din hud. På hösten ser vi inte solen lika mycket, vädret blir kallare å mörkare. Huden mår då som dåligast för många. Här kommer 10 tips som får huden att lysa!

1. Tvätta- håll rent din hy å ditt ansikte. Tvätta av dig med ett ansiktsvatten på kvällen efter att du tagit bort ditt smink, och skölj ansiktet med kallt vatten på morgonen. Tvätta dock inte för ofta.

2. Scrub- Unna din hy en skön scrub eller peeling då å då. 1-3 gånger i veckan brukar räcka. Kom ihåg att inte skrubba för hårt. Scrub ta bort döda hudceller och öppnar upp porerna.

3. Mask- ansiktsmasker är alltid bra för huden. Lika som du gör i håret, fast i ansiktet. Står ofta på förpackningarna hur länge de ska sitta på osv. Fråga i butik efter en mask som passar just din hudtyp.
Själva rekommenderar vi Formual's "MUD MASK". En väldigt bra och skön ansiktsmask. Finns att köpa på Åhléns för ca 150kr.

4. Smörj- viktigaste av allt: hitta en ansiktskräm som passar just din hy. Använd krämen morgon & kväll, och alltid efter att du har skrubbat eller haft ansiktsmask. Om din hudtyp är fet och oljig, satsa på en kräm utan olja. Om du har torr hud kanske tvärt om, och om din hy är känslig tycker vi att du ska satsa på en lätt kräm med bra ingredienser. Tänk också på vad krämen innehåller. Undvik framför allt parabener och E-medel. Ett exempel på en bra kräm med bara naturliga ingredienser är NIVEA's "all natural" (se bilden ovan) finns på de flesta butiker t.ex Åhléns för ca 80kr.

5. Kosttillskott- på hösten får man inte i sig lika mycket D-vitamin som vi kanske behöver. Därför kan man behöva äta kosttillskott dvs kapslar/tabletter. D-vitamin får dig även att bli lite piggare. Kosttillskotten finns även i OMEGA3 (fiskolja som är väldigt nyttigt).

6. Sov ordentligt- Om du är trött, ser din hud trött ut.

7. Behandla finnar- vissa av oss får finnar. Å jag gissar att det är ganska många av er där ute som får det. Om man måste akutbehandla en finne innan skolan, så är det enklaste sättet att klämma den, men det är inget bra. Du kan få fula ärr som inte går bort osv. Därför tycker vi det bästa sättet är att använda krämen inotyol, som du bara smetat direkt på finnen. Sov med det över natten, å Poff så e finnen borta, iaf ibland.

8. För att undvika finnar- det finns såklart många olika sätt att undvika finnar på. Bla kan du prova att undvika mjölkprodukter under en vecka å se vad som händer...
Undvik även socker, godis, läsk osv.

9. Träning hjälper- tro det eller ej men iaf för oss, hjälper träning mot finnar osv.

10. Ät rätt kost- tänk på att du mst äta bra för att din hy ska må bra. Ät mycket grönsaker, nötter å speciellt avokado är jättebra för hyn.

Kom ihåg att smink är oxå ett alternativ mot röda partier och finnar! Men tänk på att inte använda för mycket produkter och parfymerade saker, för huden mår bäst av att vara naturlig, som jag personligen har märkt fungerar väldigt bra.

Hoppas ni gillade det! Kram

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej alla fina! Äntligen uppdaterar vi igen. Det blir kanske inte så ofta, men nu gör vi det.
Nu har ju skolan börjat, och för många av er kanske det blir en ny skola, och ny klass.
Många av er där ute kanske blir äcklade när vi säger skolmat. För många (framförallt tjejer) har en vana att hoppa över skollunchen. Det är inte så bra. Visst att man ibland inte tycker om maten, men det finns nästan alltid andra saker att äta i en skolmatsal. Mackor, hårtbröd, sallad, grönsaker å på vissa skolor frukt. Sen serveras oftast inte skolmaten med bara t.ex korv eller bara fisk, utan det finns ju t.ex potatis, ris eller pasta till oxå, å det kan man tsm med sallad å mackor göra till en bra lunch.
Sen finns det ju de som tar en halv potatis å en gurkbit å säger att de åt, men det är ingen riktig måltid.
Om man inte äter på dagen, utan äter massa saker när man kmr hem från skolan, så får kroppen en "chock" av all mat.
Sedan finns det där men att vissa tjejer i vår ålder å äldre eller yngre för den delen, vill gå ner i vikt. Det är en dum sak. Vi barn/tonåringar borde inte se på de "problemen" som vuxna gör. Och det är inte fel med att vara lite större. Alla är olika å det finns ingen som säger eller visar hur en perfekt tjej ska vara, för ingen är perfekt.
Sluta aldrig äta. Vad du än gör, hur äcklig du tycker maten är, det finns annat att äta. Ni känner säkert till vissa ätstörningar, som anorexia till exempel. Man blir oftast jättesmal å klarar inte av att äta. Kroppen mår dåligt helt enkelt. Därför vill vi att alla ska tänka till när man pratar om mat, och vi vill att ni ska förstå hur viktigt det är att äta.

Om man nu, så gjärna vill bli smal, gå ner i vikt (eller upp) så lyckas få genom att sluta äta, då mår man ju bara dåligt. Istället kan man träna. Träning är bra för allt, bland annat hjälper det vid depression.
När man tränar är det viktigt att man gör på rätt sätt så att man inte gör sig illa, och det är viktigt att vila ibland så att man inte tar ut sig för hårt. Då blir kroppen utmattad.
Yoga är ett bra exempel på bra träning. Det lugnar ner en och minskar stress.
Så kom ihåg att ät ordentligt, och ha tålamod, träning tar tid.
Stay strong tjejer!!
(Viss fakta kmr från forskning.se)

Likes

Comments

View tracker

Hej allihopa! Förlåt för dålig uppdatering men det har varit lite svårt för oss att uppdatera på senaste tiden.
Men nu är vi tillbaka med ett nytt inlägg, och nu tänkte vi tipsa er om en perfekt sommarlunch! Enkelt å snabbt, å man kan ta av vad man har hemma.


Du behöver:
1-2 paket fetaost
Ca 10 körsbärstomater
Sallad (valfri mängd)
En halv gurka
Bladspenat
Oliver (om man vill)
Olja eller dressing, det får man välja själv

Gör såhär: blanda bara ihop alla ingredienserna lite som du vill. Servera på tallrik elr i en skål.
Valfritt tillbehör, eller så äter man det som det är. KLART!

Hoppas ni gillade receptet. Och kom ihåg att äta ordentligt i sommar. Visst att man kanske vaknar sent å gör en brunch, men försök att inte hoppa över måltider alldeles för ofta. Våra kroppar behöver mat för att växa å må bra, glöm inte det!

Hoppas eran sommar än så länge är bra, kram //Corre & Elle

Likes

Comments

Hej igen! Nu är sommaren här och nu har vi äntligen sommarlov! När det börjar bli varmt ute finns det inget bättre än att gå i tunna kläder å hänga ute så mycket som möjligt. Men det är också en perfekt tid på året att börja träna ute. Här kommer några utmaningar som du kan göra tsm med kompisar!

VECKANS UTMANING:

Prova att springa ute ca 1km. Löpning är jättebra träning, och känslan efter man har sprungit är jättehärlig! Därför tycker vi att i veckan kan ni prova att springa en kilometer. Allt ni behöver är ett par bra löparskor, sen är det bara att köra!!

Prova att stå i plankan i ca 2 min i streck, så att det börjar bli jobbigt. Om man delar upp träningen får man inte samma resultat.

Prova denna övning för att få muskler i benen och bålen.

Om du har en trappa ute kan du springa upp och ner för den flera gånger. Detta är otroligt jobbigt men oxå jättekul!!

X-hopp är en jättebra övning som är jättekul! Prova att sätta på en bra låt å kör övningen hela låten!

90 grader är oxå en bra övning å är verkligen jobbigt. prova att stå så länge du klarar eller kör i ca 1 min. En jätterolig övning att tävla tsm med en kompis.

ni som nyss har börjat träna kan ju göra vårat program, men ni om ni klarar mer så kan ni ju göra dubbla pass. Utmana dig själv!! För ni som undrar kommer vi uppdatera på bloggen ca varannan vecka.

ha det bra! kram å glad sommar för tillfället!
//Corre & Elle

Likes

Comments

Hej bloggen! Som ni kanske såg i det första inlägget så kommer vi skriva om både mat OCH träning.
Första riktiga inlägget kommer handla om mat, och nu kommer tipsa er om ett riktigt nyttigt och gott mellanmål som man kan göra efter skolan.

1. SMOOTHIE! Vem gillar inte en riktigt nyttig å frisk smoothie med bär? Det är otroligt energifyllt och bara såååå gott! Vi tror att ni redan vet hur man gör, men här kommer ett litet recept ändå. Du behöver:

Fryst mango
Frysta hallon
Ett glas mjölk eller naturell yoghurt
En mixer
Glas

Gör såhär: Mixa alla ingredienser i en mixer. Mixa tills allt är blandat ordentligt. Toppa med bär, drick och njut!

Om du bara vill ha ett lätt mellanmål passar smoothie utmärkt, men om du vill ha nåt lite matigare kan du prova att göra advokado-toast. Advokado är bland det nyttigaste som finns, det är bra för allt. Avokado innehåller ett ämnade som tillexempel hjälper kroppen att behålla en normal hjärt- och muskelfunktion.
Och helt ärligt, kan man leva på avokado.
Det här behöver du:

Ett valfritt sorts bröd
En avokado
Tomater
Örtsalt

Såhär gör du:

Rosta mackorna (om du valde ett sånt bröd för det är jättegott på knäckemacka)
Mosa avokadon på mackan
Skiva tomater och lägg på
Krydda med lite örtsalt

Otroligt mättande och jättegott! För dig som inte gillar avokado kan vi rekommendera sallad istället.
Om du har provat några av våra recept får ni gärna lägga ut på instagram med hashtaggen "#correoelle"

Ha det bra, puss //Ellen och Cornelia

Likes

Comments

corre&elle

Hej! Vi är två tjejer i tidiga tonåren som länge har velat ha en blogg. Här kommer vi blogga om oss, om mat och träning, och även lite om mode och skönhet. Vårt mål med den här bloggen är att få unga tjejer i våran ålder att börja kombinera mat med träning på ett bra sätt så att man mår bra + som många vill får man en tränad kropp.

Vi har märkt att det finns så himla många tjejer i våran ålder som inte äter ordentligt, och som inte tränar alls. Idrotten i skolan är inte alls samma sak som ordentlig träning. Ungdomar behöver äta ordentligt för att må bra, och träning är bra för allt. Man blir glad av träning, man får muskler, man orkar mer+ det ska va kul att träna!

Om man vill (som väldigt många tycker e viktigt) få en snygg kropp, kan man inte banta till sig den. Om man slutar äta under dagen så ställer kroppen in sig på svält under en längre tid, och då när man kommer hem (oftast efter skolan) börjar man äta massor av sötsaker istället för riktig mat. Då går man istället upp i vikt lättare. Man måste kombinera mat med träning på ett bra sätt för att må bra.

Om man inte äter och bara tränar får man inga muskler, och om man bara äter å inte tränar får man inte heller något resultat. Därför måste man göra av båda, äta och träna.
Så därför, öppnar vi en blogg för unga tjejer som kanske vill få en tränad kropp, bli mer nyttiga och vi vill få tjejer att tycka träning e kul!

Varje vecka kommer vi uppdatera om hälsokost, träning, nyttiga recept och ibland göra roliga utmaningar som man kan göra tillsammans med vänner, eller själv. Vi vill peppa unga tjejer att träna å äta bra, det LOVAR vi stärker ens självförtroende.
Så håll utkik efter nya roliga inlägg å hoppas ni gillar det!

//puss&kram Ellen och Cornelia

Likes

Comments