Från världens bästa vinter, med sand i mitt hår och salt på min hud. x

1. Bangkok, Thailand
Första stoppet, Bangkok! Ett ställe många börjar på då det är lätt att ta sig hit. Här stannade vi två nätter, varav den andra spenderades på flygplatsen. Haha ni vet ju, vi hade några sånna. Annars då: Vi drack drinkar på Lebua Skybar, beställde in thaimat i överflöd och gick runt och strosa på gatorna.

2. Koh Rong, Kambodja
Äntligen sand under fötterna! På drömön Koh Rong. Här stannade vi nästan en vecka. De första dagarna bländade vi dom andra stackarna på stranden, huden smälte på riktigt in med den vita sanden haha. Vi har skrattat så mycket åt bilder därifrån. Men ön, så härlig. En strand som huvudgata, finns lite av allt, och Long beach var en av de finaste stränderna jag varit på. Sådär turkost vatten och vit strand som bara inte kan existera men tydligen...! <3

3. Siem Reap, Kambodja
Nattbuss till Siem Reap. Sova plus transport, så smidigt att slippa lägga en dag på resande. Hit åker de flesta turister för Angkor Wat, som är ett jäääättestort område med massa tempel. Så vi passade på att åka dit en dag eftersom vi flög från Siem Reap till Filippinerna. Det var varmt, svettigt men kul att se.

4. Cebu, Bohol, Filippinerna
Efter allt gott jag hört om Filippinerna var ribban högt lagd. Vi började med Cebu och tog oss direkt söderut på ön till Oslob för att simma med valhajar. Förväntningarna levdes upp direkt under bilresan dit från flygplatsen längs kusten, jag fattade direkt varför så många blivit förälskade i det här landet. Allt är så färgstark, himlen och havet är verkligen det BLÅASTE blått. Och det i kombination med stora palmer överallt, så fint. Sen åkte vi över till Panglao Island, Bohol. Något man inte får missa om man är på Panglao är Dumaluan Beach, som att hamna mitt i en semesterkatalog (!). På Bohol åkte vi och kollade bl.a. på Chocolate Hills, åkte Zipline och såg taiser (miniapor). Om jag åker till Cebu igen skulle jag istället för Bohol/Panglao dock ta mig till Malapascua, en ö som alla vi träffade som varit där älskade.

5. Boracay, Filippinerna
Boracay är nog vårt mest turistiga stopp. Kom hit mitt under kinesiska nyåret, så det var packat med folk också. Här är det lite dyrare, fest om man vill ha det och man hittar även väldigt fina stränder. Som Puka Beach! Den får man inte missa. Vi hade dock lite otur med vädret och hälften molniga/regniga dagar av 6.

6. El Nido, Palawan, Filippinerna
Åh det går inte ens att beskriva El Nido! Den mest overkliga platsen. Här hittar ni höga palmer, kristallklart vatten, häftiga laguner och folktomma stränder. Åk dit, åk ut med båtturer, ni kommer få nypa er i armen varannan meter. Allt är så otroligt vackert.

7. Kuala Lumpur, Malaysia
Ett skönt avbrott med en storstad efter en månads strandliv. Malaysias huvudstad Kuala Lumpur gillade vi! Som jag skrev, shoppingen är livsfarlig för en backpackare haha.

8. Langkawi, Malaysia
Langkawi, fint men inte så speciellt - men skybridgen 700 m över havet, den var wow!

9. Koh Lipe, Thailand
I denna ö kärade vi ner oss, lugn och SÅ fin. Och att vi lyckades pricka in att vara här samtidigt som Emilia och Sandra gjorde det ju bara ännu bättre. Lata dagar på stränderna, fina solnedgångar, bio på Pooh eller en drink på någon soft bar.

10. Canggu, Bali, Indonesien
Canggu är magiskt!!! Där såg vi dom mest overkliga solnedgångarna och där hade man kul, jämt. Vi hyrde moppe, åkte runt mellan stränderna, testade på att surfa, åt bowls och dansade på Old Mans. Om ni åker dit, pricka in en onsdag på Old Mans! Det är då dom har öppet länge och jag lovar er att ALLA i hela Canggu är där. Kort o gott, en härlig känsla över hela stället.

11. Ubud, Bali, Indonesien
Två nätter i Ubud. Vi besökte risfälten, Monkey forest, Jungle fish och nattvandrade upp för den aktiva vulkanen Batur för att se soluppgången från toppen. Mitt tips om ni åker dit, hyr en villa ute i djungeln. Inne i själva Ubud är det inte alls samma känsla. Det är naturen som man ska ut till om man är här för den är verkligen blowing awaying.

12. Gili T, Lombok, Indonesien
Gili är riktigt härligt! Tre små öar utan bilar. Gili T stannade vi på och det är här det händer mest. Vi hyrde cyklar som vi åkte runt på (tar typ 1 h runt hela ön), tog en dagstur med båt till olika snorkling points, stannade för lunch på Gili Air, paddlade ut på paddelbrädor och hoppade i och snorklade med sköldpaddor. Och så blev det en del Bintang o beerpong. Några dagar hängde vi med goa KD-tjejerna Hanna och Carro också (som just nu är ute på en sjukt nice resa jorden runt typ!) <3

13. Uluwatu, Bali, Indonesien
Det var här den slog till, Dengue febern. Ja, jag hade oturen att åka på den :'( Vad ska man säga, mer än att jag aldrig under mina snart 21 år i livet mått så dåligt. Det var pain rakt igenom hela kroppen med feber och utslag på det. Sjukhusbesök och blodprov varje dag, annars låg jag bara i sängen. Jag hade så gärna upplevt Uluwatu mer, men sista dagen när jag var något bättre tog Johanna med mig till Single Fin. Utsikten där är helt galen. Kämpade mig ner till stranden också som är som en grotta, åh det är så fint och nästa gång i Bali får jag se till att se mer av det här stället. Sen var vi 3 nätter i Kuta för att ha närmare till sjukhuset. När blodvärdena började bli bättre, och jag kände mig piggare, tillät läkaren mig vara i solen och då firade vi med att åka tillbaka till..

14. Canggu, Bali, Indonesien
Vårt älskade Canggu! Överlycklig över att vara frisk och tillbaka på detta ställe. Vi kom dit på måndagen och var faktiskt påväg att åka hem till Sve på torsdagen, men när väskorna var packade och taxin väntade utanför så får Johanna ett mejl att våra biljetter blivit avbokade. Så vi stannade till söndagen, lärde känna vårt fina Skånegäng och fick bästa avslutet. (Sen på söndagen, så missade vi vårt andra plan i Kuala Lumpur, så tog oss yttligare två dagar att komma hem, men det är en annan historia haha!)

Förutom min vecka med Dengue, 80 HELT underbara dagar!

Ps. jämför hud- och hårfärg på första o sista bilden haha

Idag är det moving day! Två trappor ner alltså. Och jag kommer få sova i en säng i vardagsrummet maj ut, buhu.. förra året sålde pappa huset och nu har mamma dragit ner till ett sovrum, är det nu man blir utslängd på riktigt? Haha nerå! Men det är nog sista månaden jag bor hemma ändå. SHIIIT vad man har grejer! Rensat som en tok, och varit duktig på det också. Så mycket man ALDRIG använder och aldrig kommer att använda men man får för sig det och sparar massa ändå.

Well, en sak som gjorde mig happy igår btw. Ni vet ju kanske att alla bilder från min mobil försvann, nej dom är inte tillbaka, MEN... minneskortet från Joys gopro vattenskadades så vi förlorade alla dom också, men igår, så bara funkade det. Yeppaaaa!! Bjuder på två från Jungle fish i Ubud i Bali, vilket ställe. En infinitypool och solsängar mitt i djungeln. That was harmoni. Ja, man längtar tillbaks. Nu har jag dock inte samma jobbiga längtan som jag hade i början, det var jobbigare än jag trodde att komma ur den lilla bubblan vi levt i. Men Bali och alla andra ställen står kvar, det är ju det som är så bra. Puss mina vänner.

Kärlek på denna kväll. Kärlek på Koh Lipe.

@ The Lawn

S​oftaste stället precis vid stranden i Canggu, som är ett av favoritställena på hela resan. Vi började Bali med en vecka där och vi avslutade med en vecka där. <3 Och några timmar per dag spenderades ofta på denna härliga gräsmatta.

T A K E  M E  B A C K.

Du o ja varje dag i tre månader. Det är en chansning att åka med någon som man inte känner så väl innan, kan ju sluta med att man sitter på ett plan hem till Sverige efter en vecka liksom haha. MEN, jag är så glad att jag tog den, för varje dag har vi bara kommit varandra närmare och jag har fått en vän för livet. Jag älskar att du älskar att hitta på saker lika mycket som jag, jag känner ingen som alltid är så på och det är en härlig egenskap.
Så mycket jag skrattat varje dag på denna resa borde man göra alla dagar i livet. Vi har haft sjukt kul. Du är underbar. JOY, som kommit att bli mitt smeknamn för dig haha, TACK för allt. Jag kommer alltid kolla tillbaka på dessa månader med värme i hjärtat och ett leende på läpparna, låter klyschigt men fan så är det!!! <3