Nu har jag varit i Gold Coast i nästan 1,5 vecka. Jag började här själv i 4 dagar då jag mest hängde runt Surfers Paradise, låg på stranden och åkte en sväng till Burleigh.

Efter det åkte jag till Alex och Mark där jag bodde i 3 nätter. Var riktigt kul att träffa dom igen. Fick tränat mycket även denna gången vilket var jätteroligt. Körde ett benpass tillsammans med Mark och Rob (som också är ägare där och som är bodybuilder) vilket var så roligt. Fick även gå på pass med Alex och träna med henne. Lyckades även pricka in så att jag fick vara med när Alex fyllde år så i fredags var vi ute på en jättemysig restaurang med deras vänner.

I lördags så anlände Hanna (som jag reste med i Asien) och hennes kompisar. Ska resa med dom nu ett tag så mötte upp dom på deras camping och deras campervan som vi ska bo i. Tre dagar var jag tillsammans med dom här. En kväll gick vi ut, en dag åkte vi till Burleigh och en kväll hängde vi i Surfers.

Har haft det jättekul här, gillar verkligen Gold Coast. Nu åker vi vidare mot Byron Bay!

3 dagar i Brisbane var lite mer än sist jag var här (1,5 timma). Många säger att Brisbane är väldigt tråkigt då det är en "arbetarstad" där man även kan festa på kvällarna. Ingen fest för oss dock utan vi har bara tagit det lugnt! Brisbane kanske inte är den bästa/roligaste staden jag varit i men jag tycker inte att den är så "hemsk" som alla säger. Vi har lapat sol vid lagunen/poolerna i stan, gått i affärer och shoppat lite, jag har lagat tacos tre dagar i rad på hostelet (hehe), vi har åkt färjan runt staden en kväll och vi har druckit varm choklad på Max Brenner.

Imorgon reser jag själv vidare till Gold Coast igen där jag ska bo själv på ett hostel i Surfers Paradise i 4 dagar (hjälp!!). Har några vänner som är där 1-2 dagar till så har lite sällskap i alla fall. Men trots att det är lite läskigt så känns det även roligt att våga vara själv! Ska även försöka träffa Alex och Mark och förmodligen kommer jag bo några nätter hos dom senare också!

Puss på er där hemma, saknar er allihopa!

Och grattis mormor på födelsedagen! Du är bäst!

Back in Noosa!
4 dagar med häng på stranden, bbq kvällar, 1,5 mils vandring genom nationalparken, käk på Betty's Burgers och paddling genom floden. Har verkligen njutit av Noosa och hur fint det är här. Dock dyrare än vanligt då en gata här är den näst dyraste i hela Australien... Finns också så mycket fina hus här vilket vi såg massor av när vi paddlade kajak i floden.

Nu går lasset vidare till Brisbane i några dagar!

Från Hervey Bay åkte vi över till Fraser Island och campade där i 2 nätter! Fraser var så häftigt. Det är en sandö så man kör med bilar i sanden och på stranden. Vi besökte många olika platser under dagarna - några sjöar, champangepoolar, utsiktsplats osv. På kvällarna var vi vid lägret där vi åt mat och umgicks. Vi bodde i tält ca 50 meter från stranden och eftersom det finns dingos (vilda hundar som kan vara väldigt farliga) på Fraser så var man tvungen att ha en pinne varje gång man skulle gå på toa eller gå ner till stranden för att kunna skydda sig om en dingo skulle gå till attack. Ena kvällen kom det faktiskt en dingo där vi bodde men den gick vidare sedan.

Nu är jag tillbaka i Noosa vilket betyder att jag faktiskt rest hela östkusten nu eftersom jag var här med Alex och Mark efter jul!

Vet inte riktigt vart jag ska börja för detta har varit helt fantastiskt, men jag får väl ta allt från början till slut. I torsdags gick vi på vår segelbåt Samurai tillsammans med 20 andra personer där vi började turen ut mot hav. Första stoppet på resan var Whitsunday och Whiteheaven Beach (Heaven? Yes Yes Yes). Vi la ankar och gick upp till utsiktsplatsen där man kunde se ut över Whitsunday vilket var en helt fantastisk utsikt, nog det finaste jag sett! Och det häftiga är att det ser olika ut varje dag för att vattnet lägger sig olika hela tiden.
Därefter gick vi ner till själva stranden och även den var den finaste jag sett! Helt vit sand som var så tunn och fin! När man gick gnisslade det för att sandkorna var så fina. Som kramsnö nästan! Man kunde till och med "borsta tänderna" med sanden för att den var så fin!!
Efter att ha hängt där några timmar var det dags att bege sig ut på båten igen för att hitta en plats för natten. Eftersom det var så trångt och varmt nere där vi skulle sova så slutade det med att jag sov uppe på däck under den finaste stjärnhimlen jag någonsin sett! Såg till och med ett och annat stjärnfall. Och på morgonen vaknade man av att solen stekte en i ansiktet, hur underbart?

Dag 2 bestod av snorkling x3 där vi såg massvis med fiskar och även en "George" (en jättestor fisk med jättestora läppar). På kvällen blev det ännu en stjärnklar himmel och natten spenderades uppe på däck tills vi vaknade av att det spöregnade och vi var tvungna att springa ner för skydd. Men som tur va sprack det upp och vi fick en sista bra snorkling där vi såg sköldpaddor! Sen bar det av tillbaka till land igen! Detta var verkligen en helt fantastisk utflykt och har fått se och upplevt så fantastiska miljöer! Inte ens bilderna ovan kan göra de rättvisa!

Hej och förlåt för dålig uppdatering!
Efter Magnetic Island så stannade vi 2 nätter i Townsville på ett jättebra hostel där vi solade och badade i poolen! Annars var Townsville väldigt dött men vi hade det bra vid poolen! Därefter åkte vi till Airlie Beach där vi bodde två nätter innan vi åkte ut på en segelbåt i två nätter och efter det en till natt i Airlie Beach. Så mysigt här! En liten gata med massa hostel, barer och små butiker och en lagun där man kan bada! Även här har vi bara solat och badat och haft det bra. Mycket svenskar har vi träffat på här också vilket vi inte gjort någon annanstans i Australien!

Vi spenderade 2 dagar och 2 nätter på den lilla ön Magnetic Island. Även här fanns inte jättemycket att göra men vi hade det kul ändå! Första dagen spenderade vi på hostelet vid poolen. Andra dagen däremot hyrde vi denna söta barbiebil för att åka runt ön med. Man behövde egentligen vara 21 men eftersom jag fyller i år så fixade dom det! Så vi körde runt ön (där man fick köra) I VÄNSTERTRAFIK!!! Men så kul var det! Vi gick även upp till en utsiktsplats och på vägen såg vi 3 vilda koalor!! En av dom (på bilden) var så himla nära oss och vi såg även en liten bebis. Så himla söta verkligen!

Två nätter i Mission Beach och det vi för det mesta gjort är att sola och bada! Första dagen tog vi en lång promenad på stranden och låg sedan vid poolen på hostelet. På kvällen åkte vi in till centrum, vilket var typ 4 restauranger så det är väldigt litet och lite dött här haha. Där åt vi en god mexikansk middag och drack några drinkar.
Andra dagen åkte vi till stranden och låg där några timmar. Dom har ett sådant stingernät man får bada inom eftersom det finns så mycket stingers/jellyfish/dödliga maneter här. Dom hade även sett en krokodil i närheten den dagen!!! Vattnet var dock inte så avsvalkande då det var 30+... På stranden började en man prata med oss och erbjöd oss sedan skjuts till en vattenhåla med kallt sötvatten och påvägen fick vi se hans djungel/trädgård där han odlade massa frukt så vi fick bananer, mangos, passionsfrukter, en burk honung - allt organiskt och odlat av honom! Vi fick även se två sådana stora "fåglar" som finns här!

Nu är nästa destination Magnetic Island!
Saknar er där hemma!

Vi hann också med en Vattenfallstur i Cairns. Dock fick jag ju se världens häftigaste vattenfall på Lombok så var inte jätteimponerad men det var rätt kul ändå. Det var på ett av vattenfallen som vet lite mindre där man kunde åka rutschkana ner för vilket var jätteroligt!

De två sista bilderna är från lagunen i Cairns. Alla badar där eftersom det är så himla mycket stingers (dödliga maneter) i havet just nu. Gillade Cairns väldigt mycket och vi hann med att göra väldigt mycket också! Skydiving, sola & bada, Stora Barriärrevet, vattenfallstur, träning, en utgång och massa kul! Värmen här är dock mycket varmare än nedåt i Australien vilket är nästan lite jobbigt, men jag ska inte klaga! Jag njuter till Max!

En av dagarna åkte vi även ut på Stora Barriärrevet där jag gjorde två dyk och en snorkling. Dock hade jag problem med min mask denna gången också så läckte in rätt mycket vatten vilket förstörde lite av själva upplevelsen. Men var verkligen coolt!! Fick se stora havssköldpaddor men dock ingen haj... Var en magisk känsla att få simma runt där!