Kan inte riktigt fatta att jag faktiskt är i Sverige igen! I söndags började vi vår resa hem från Fiji. 32 timmar totalt då vi mellanlandade i LA och London. Så på måndags kvällen kom vi till Landvetter och där möttes jag upp av Malin, Ida och Linn! Så fantastiska som stod där med plakat, blommor och korv haha! Sen var det dags att åka hem till Borås för att överraska mamma! Hon blev så chockad att hon inte fick fram ett ord.

På Tisdagen åkte jag upp för att överraska mormor och ho kunde inte heller tro sina ögon! Och senare på dagen kom Daniela! Så mysigt!! På onsdagen bestämde jag mig för att åka till Alingsås men när jag kom hem så var det inge hemma. Så jag satt och väntade i 1,5 timma innan jag hörde att dörren öppnades och både pappa och Neo fattade inte riktigt vad som hände haha!

Dessa 5 senaste månaderna har varit helt fantastiska! Och jag som bara hade planerat att vara borta i knappt 3 månader! Trots att jag blev dumpad och fick mitt hjärta krossat har jag mått så bra genom att få resa. Tack vare det (nog lite fel att säga så men det är nog sant) fick jag 2 månader extra att resa. Träffat så mycket nya fantastiska människor och upplevt så himla många otroliga platser. Känns som en evighet vi landade i Thailand och därefter har vi ju varit i Malaysia, Singapore, Indonesien, Australien, Nya Zeeland och Fiji!!! Herregud! Ångrar inte en enda sekund!

Massa kärlek till alla personer jag träffat på vägen. Detta är något av det bästa jag gjort i hela mitt liv!!!

Efter två dagar på Barefoot Manta var det dags för nästa ställe och nästa ö - Beachcomber! En jätteliten ö och som kallas lite för festön. Vi badade och solade som vanligt och på kvällen bjöds det på massa dans och shower. Riktigt kul att se hur dom dansar och så här! Vi gick och la oss hyfsat tidigt för att kunna ta till vara på nästa dag så mycket som möjligt som också bestod av bara sol och bad. Så underbart!

Efter två nätter på Nacula åkte vi vidare till Barefoot Manta Resort på en annan ö inom Yasawas öarna. Vi välkomnades med välkomstdrink och hängde sedan på stranden resten av dagen. Denna ö har 3 olika stränder - en för soluppgången, en för dagen pch en för solnedgången - vilket är jättemysigt! Fick se en riktigt fin soluppgång när jag vaknade tidigt nästa dag vilket var så mysigt!
Själva stränderna och vattnet här var inte riktigt lika fint som på det förra stället (bortskämd) men självklart ändå riktigt fint!! Maten var jättegod med flera alternativ både lunch och middag och middagen serverades på ett jättemysigt ställe precis vid vattnet bland träd med massa ljusslingor.

Tidigt på tisdag morgon började vi vår Island Hopping. Vi åkte 4,5 timma med färja ut till en av Fijis öar, Nacula. Vi möttes av välkomstsång och drinkar av personalen! Så himla söta! Därefter var det lunch och sedan strandhäng resten av dagen. Allt är verkligen helt fantastiskt fint här! Nog det finaste jag sett. Vattnet är helt kristallblått och stränderna så vita. Och allt är så lungt och skönt.

På kvällen var det dags för middag då det blev currybuffé (ris, fisk, biff, kyckling, grönsaker) med både förrätt (ägg- och majssoppa) och efterrätt (glass). Mums!

Måltidern här är planerade - frukost kl 8, lunch kl 12 och middag kl 19. Innan varje måltid bankar dom en liten melodi med pinnar mot en bänk så att man vet att maten är klar!

Bula!
I måndags flög vi till Fiji och möttes av härlig värme när vi landade på kvällen. Vi spenderade en natt i Nadi (fastlandet) där vi blev bjudna på Kava som är någon slags ceremonidryck som dom dricker här. Vi satt i en liten cirkel och dom spelade gitarr och sjöng. Dock var vi inte jätteimponerade av Kavan då den smakade lite jordig och stark haha!

Fijimänniskorna är det snällaste folket jag mött! Dom är alltid glada och säger Bula (Hej) hela tiden och bär våra väskor överallt. Det kallas även "Fijitid" här då allt går så långsamt då människorna här inte känner någon stress. Rätt skönt och nyttigt!

KOLLA KOLLA KOLLA!!!

Igår hoppade jag äntligen mitt första bungyjump på 134 meter! Sååååå himla kul!! Var en helt fantastisk känsla att bara hoppa ut och falla fritt i 8 sekunder! Fick en sådan adrenalinkick!

Vi passade även på att gunga i världens största gunga! Planen var att åka sittandes framåt men precis innan det var vår tur ändrade vi oss och tänkte varför inte göra det uppochner?? Det var också så kul och vi skrek så högt och blodet bara pumpades ut i huvudet haha. Gick därifrån med lite huvudvärk och en riktigt stor dos av adrenalin!! Kommer leva länge på detta!

I torsdags gick vi upp tidigt för en heldag till Milford Sound. Bussresan dit var rätt lång men vi stannade på några väldigt fina ställen längst vägen. Sedan fick vi åka en färja i 1,5 timma i Milford Sound (som egentligen är en fjord) och det var så fint verkligen. Vi tyckte dock att det blåste sååå himla mycket men vi fick höra att vi hade väldigt tur med vädret då det nästan alltid brukar regna och blåsa ännu mer!
Fjorden kommer från en glaciär som varit där innan så allt vatten i alla vattenfall är flera år "gammalt" och har aldrig rört en människa innan. Man fick till och med gå ut på båten när dom körde in i ett vattenfall men vi skippade faktiskt det! Folk blev helt genomblöta! Vi fick även se några delfiner!

I onsdags kom vi till Queenstown (adrenalinstaden). Eftersom det var sol tog vi en liten promenad runt staden och satte oss sedan vid vattnet med varsin glass. Vi fick höra för några dagar sedan att Nya Zeeland har en speciell smak på glass som heter Hokey Pokey som vi va tvungna att testa. Så god! Sedan la vi oss en stund i parken innan vi gick hem och lagade middag.

3 nätter ska vi vara här i Queenstown och vi har massa roliga aktiviteter vi ska göra!! Ska bli så kul!

Hej! Igår åkte vi till Wanaka och på vägen stannade vi på några riktigt fina ställen. Första stoppet var en morgonpromenad runt Lake Matheson och kolla bara hur fint bergen speglar sig i vattnet! När vi kom fram var spegelbilden först lite oklar i vattnet men efter bara några minuter såg man bergen och alla detaljer hur klart och tydligt som helst!
Andra stoppet var Blue Pools. Riktigt blått och fint (OCH KALLT) vatten. Det var några som hoppade från bron ner i vattnet men vi avstod då alla sa att det var så himla kallt och vi skulle åka buss i någon timma till och ville inte bli sjuka...
Sedan stannade vi snabbt på några andra fina platser längst vägen. Det är verkligen så fint med alla höga berg här!

I söndags kom vi fram till Franz Josef där vi checkade in på hostelet och sen la vi oss i jacuzzin som fanns där (Nya Zeelands största jacuzzi). Där satt vi en stund i regnet tills det blev alldeles för varmt. Vi tog en liten promenad runt det lilla området men vädret var inte det bästa så vi spenderade kvällen på rummet.

På måndagen var det dags att åka helikopter över glaciärerna här!! Bland annat Franz Josef och Fox Glacier. Vädret var inte det bästa men det höll på att spricka upp men det var verkligen så coolt!! Vi fick även landa med helikoptern på isen/snön. Kändes så coolt när man insåg hur stort det var och hur liten man kände sig. Helikopterturen i sig var ju alldeles underbar den också!
På eftermiddagen kom solen äntligen fram igen så då passade vi på att ligga ute och lyssna på musik och läsa en bok. Riktigt härlig dag!