1 augusti – 29 oktober

Mina mål/tidigare erfarenheter

I nästan hela mitt liv har jag varit ”allt eller inget” personen som fokuserat på snabba synliga resultat både med min kropp och andra saker vilket alltid resulterat i att jag fallit tillbaka snabbt och hårt flera gånger.

Därför var mitt mål dessa 90 dagar att hitta min balans mellan kost, träning och livsstil.

Jag ville också ha nya synliga resultat (minskning av cm) men detta var inte prio ett. Jag lade upp min kostplan med Herbalife på ett superenkelt sätt men bestämde mig också för att jag skulle lyssna på min kropp och min kost skulle kännas bra där jag kunde äta mat som jag verkligen tycker om och äta mat jag längtar efter då jag tidigare ALLTID haft tendens att strypa allt för mycket och bara räknat kalorier m.m.

Socker/halvfabrikat har länge varit min ”svaga punkt” när det kommer till kosten så där utmanade jag mig själv i form av att undvika allt sådant men istället för att utesluta söta saker helt valde jag att göra söta fast näringsrika alternativ – proteinpannkakor, mörk choklad, nötter, frukt, bakning av kakor m.m.

Min träning har sedan jag slutat med fotboll alltid gjorts bara för att se bra ut. Tränade jag var det inte för att det var skönt eller för att må bra utan min inställning har alltid varit: träning = bara för de synliga resultatens skull. Tidigare har jag alltid haft höga krav i form av 5 pass/vecka när jag tänkt att "nu ska jag komma igång och få resultat"… Därför valde jag att ha som mål att minst 3 dagar i veckan träna minst 30 min och då svettas. Vad jag tränade spelade ingen roll så länge jag svettades/ansträngde mig.

Målet efter 90 dagar skulle också vara att jag fått en rutin på att träna och att jag GILLADE träning. Att jag inte längre tränade för endast synliga resultat utan för att jag MÅR BRA av det.



Sammanfattning efter 90 dagar

Kost: Jag minns fortfarande mina första 3-5 dagar och hur HUNGRIG och SUGEN jag var! Men inte så konstigt egentligen då jag gick ifrån sötsaker/slafs varje dag till ingenting. Med handen på hjärtat – efter dag 5 har jag inte haft ett enda sötsug eller hungerkänsla alls. Jag har verkligen hittat min balans på mat och näring och mår toppen. När jag får ett sug är det ofta efter frukt/näringsrika livsmedel, vilket jag ALDRIG känt innan!

Jag har inte känt att detta varit särskilt ansträngande alls – just för att jag ätit saker jag tyckt om och lyssnat på min kropp och inte ätit för lite. Det jag kan erkänna är att sista 30 dagarna har inneburit en del naturgodis och där haft en del mörk choklad… Men annars har det rullat på över förväntan.

Det har varit 3 tillfällen denna 90 dagarsperiod som varit utmanande för mig… Gissa vilka tider? Jo 3-4 dagar innan mens. Det har märkts TYDLIGT i form av sug av mer MAT och visst lite sötsaker men mest mat (kolhydrater). Då har jag bara haft bra alternativ hemma och ätit lite mer mat än planerat helt enkelt.


Träningen: Upplägget har sett ut ungefär såhär: 3 pass/vecka i snitt. 2 veckor har det blivit 4 men sen har det också varit 3 veckor med ingen träning alls… Första 45 dagarna har varit: 1 löppass (30-45 min) 2 styrkepass/HIIT (a 30-40 min). 10 dagar semester: aktiv livsstil (promenader, trappor). Sista 35 dagarna: 3 styrkepass (30-45 min) pga. Rehab för knä.

Jag har lärt mig att GILLA känslan av att flåsa och svettas och njuta av känslan efter ett träningspass. Jag tränar nu för att bli STARK och för att det är kul. Träningen ser jag inte bara som ett sätt att bli starkare fysiskt utan också mentalt och gillar att utmana mig. Har jag nått mitt mål? JA! Längtar efter träning och stressar inte över att missa träning.

Inställning: Det jag har lärt mig är att 1. Det är inte enkelt att vända om inställningen att leva hälsosamt är plågsamt till att njuta av det 2. Ingen är perfekt och det är inte heller mitt mål längre och 3. Jag kan så mycket mer än jag trott!

Det jag numera vet är att allt handlar om att ha en positiv Inställning och Attityd, speciellt när man har ett mål kring hälsa. Att knoppen ska vara hälsosam är minst lika viktigt som kroppen. Hur du ser på mat, träning och vågar tro på dig är A och O. I alla fall om man vill ha långsiktiga resultat. Att prioritera om är svårt men så viktigt. Vill man ändra på något så måste man ändra på sig själv. Vill man att saker ska bli bättre måste man själv bli bättre.

Personlig utveckling är något jag brinner för men vad betyder det egentligen? Personlig utveckling är något som sker hos alla hela tiden – men vissa gör det omedvetet och vissa jobbar på det medvetet/aktivt. När man börjar jobba på sig själv som person medvetet kan man nå sina resultat så mycket snabbare och växa som person.


Jag älskar min hälsosamma, aktiva livsstil och det kombinerat med näring från Herbalife Nutrition gör att jag har så mycket energi och kan kontrollera min hälsa på ett enkelt sätt. GULD värt!

PS! Min filosofi är att man kan äta allt men inte alltid, Välja att äta näringsrik mat, Ha en aktiv livsstil och göra det på ett sätt som man TRIVS med! Jag vill nu skicka vidare möjligheten om att jag kan hjälpa dig eller någon annan du känner tillsammans med Herbalife. Jag hjälper dig att få mer energi, en hälsosam kosthållning utifrån vad du har för mål på ett ENKELT sätt.! Kontakta mig om du vill veta mer 0731409444 / moa@ntrwellness.se


Synliga resultat efter 90 dagar

- 6,5 cm midja
- 7 cm höft
- 4 cm lår
- 2 cm arm

" Alla uppgifter om viktnedgång hänför sig till Herbalifes viktkontrollprogram som bland annat innefattar en balanserad kost, regelbunden motion, ett tillräckligt vätskeintag, näringstillskott vid behov och tillräckligt med vila. Resultaten varierar från person till person.”

Likes

Comments