Header

Hej finisar!!

Som jag har skrivit i några av mina andra inlägg så är det väldigt väldigt viktigt att dricka mycket vatten. Det hjälper huden, du orkar mer, du håller dig längre frisk och det är jätte viktigt för kroppen. Så nu tänkte jag dela med mig sju sätt att medvetet dricka mer vatten. Hoppas ni gillar det<3

1. Drick alltid vatten direkt när du vaknar. Det är väldigt viktigt eftersom din kropp är uttorkad på morgonen efter en lång natt utan vatten.

2. Ha en snygg vattenflaska. Det kanske låter fånigt och så men det är ganska viktigt eftersom det gör dig lite mer motiverad att dricka vatten ur den, istället för ur ett vanligt glas från ditt kök.

3. Ha alltid vatten i närheten av dig. Om du hela tiden måste springa till vattenkranen och fylla glas efter glas med vatten är chansen större att du inte dricker lika mycket vatten som om du har en flaska brevid dig fylld med vatten och redo att grabba tag i.

4, Drick alltid lite vatten före och efter varje måltid. Det hjälper matsmältningen och ibland när du känner dig hungrig så är du egentligen bara törstig;)

5. Om du är dålig på att komma ihåg att dricka vatten så sätt ett alarm på mobilen som ringer varje timme och påminner dig om att dricka vatten.

6. Ät mer frukt och grönt. De flesta frukter och grönsaker består av ca 90 % vatten, så om du äter mycket frukt och grönt så kan du vara säker på att du får i dig vätska.

7. Sätt antingen bär, frukt eller grönsaker i vattnet. Många ogillar smaken av vatten och då är ett bra sätt att smaksätta vattnet med någonting!

Det var allt för idag, hoppas vi ses snart!! Jag har personligen inga som helst problem med att dricka mycket vatten och efter jag fick reda på allt bra som vatten gör med min kropp så har jag bara börjat dricka mer. Men ni får sköta om er och kämpa på med nästa vecka så hörs vi!!<3

//Kram Claudia;)

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

Hej människor!!

Idag vaknade jag halv nio och det första jag gjorde var att laga frukost, en stor smoothie bowl, mums. Jag och min lillasyster var ensamma hemma denna morgon så vi åt en mysig frukost tillsammans. Hon åt något som hon tycker om mycket, våfflor och jag åt en smoothie bowl gjord på två bananer, lite blåbär, lite röda vinbär och lite mjölk. Den här morgonen bestämde jag mig för att ta itu med läxor och plugg direkt eftersom jag ska och gymma idag och efter det ska jag direkt till min mormor. Och då tänkte jag att det skulle passa bra om jag delade med mig av min pluggtips här på bloggen<3 Så hoppas ni gillar det!

1. Gör det direkt!! Ta itu med läxor och plugg direkt du har möjlighet att göra dem. För om man går och skjuter upp de hela tiden så är chansen stor att de aldrig blir gjorda, stället för att göra läxorna direkt när du kommer hem från skolan och sedan kan du ha tid för annat roligare på kvällen.

2. Hitta en bra pluggplats i lugn och ro där du an vara ifred utan att bli distraherad av annat. Mitt tips är vid ett bord, till exempel ditt skrivbord, och inte i sängen! För om du sitter och pluggar i sängen så är det väldigt lätt att man lutar sig tillbaka och får det lite för bekvämt och inte fokuserar lika bra på plugget.

3. Använd en kalender där du skriver upp alla dina läxor i, för det värsta är när man kommer hem, tar fram böckerna, och inte kommer ihåg vad man skulle göra till läxa eller vilka sidor man skulle läsa... Ett enkelt knep är att använda kalendern i mobilen, för då kan du vara säker på att du har med dig din kalender överallt.

4. Hitta din egen pluggteknik, alltså prova olika sätt att plugga för att hitta din teknik och ditt sätt att lära dig bästa på. Jag lär mig bättre om jag stryker under viktig text med olika färger och använder mig av tuschpennor. Andar lär sig bättre om de ritar små bilder till texter. Ett bra sätt om man ska lära sig vad som står i en lång text, är att bara läsa korta stycken i taget och sedan återberätta det för någon eller bara högt för dig själv.

5. Börja alltid i god tid. Du vet själv hur många dagar före ett prov du ska börja plugga, och börja hellre tidigare än att du måste stressplugga kvällen innan;)

Ja, det var min pluggtips på hur du kan göra plugget lite lättare:) Hoppas de här tipsen kan vara till hjälp för dig, vi syns snart!! Sköt om er<3

//Claudia:)

Likes

Comments

Hejsan finisar!

Hoppas ni haft en bra dag! Nu har jag tänkt dela med mig om min dag, alltså hur en vanlig dag kan se ut i mitt liv. Hoppas ni gillar det <3

Jag vaknade halv sju på morgonen av mitt alarm. Det första jag gjorde var att jag gick ner och fyllde en flaska vatten som jag tog med mig till mitt rum, samt min frukost som jag förberett kvällen innan. Jag äter ofta frukost i mitt rum på vardagarna medans jag går igenom alla läxor, packar min väska, sminkar mig och sånt. Men idag blev det inget smink, haha;) Sedan fixade jag mig bara färdig och åkte till skolan kvart över åtta med mamma. Första lektionen hade jag musik...suck... Men resten av dagen gick faktisk hyfsat snabbt. Efter skolan lagade jag och min stora syster middag direkt när vi kom hem eftersom vi behövde äta i god tid innan vi skulle träna. Vi åt korv med matvete och grönsaker. När jag ätit klart gjorde jag undan läxorna, bytte om till tränings kläder och åkte på träning. Träningen gick lite mindre bra, fick inte till starterna i startblocket direkt. Hur jäkla svårt kan det vara att trycka bak hälen i blocket medans jag skjuter fram armen liksom? Men träningen var ändå kul som alltid. När jag kom hem var klockan typ kvart över åtta, jag lagade en smoothie på banan och kakao och satte mig vid datorn och började skriva på det här inlägget. Och nu är klockan exakt 21.54 och jag ska alldeles just börja fixa mig till sängs, jag är så sjukt trött.

Men detta är ungefär hur en vanlig dag kan se ut i mitt vardagliga liv. Om ni vill ha en mer detaljerad dag så lämna gärna en kommentar så jag vet:)

Syns snart finisar<3 Skör om er!!

​//Claudia

Likes

Comments

Hejj!

Idag tänkte jag skriva en lista på saker jag älskar eller tycker om, så hoppas ni gillar det<3

- långa och snygga naglar

- att träna & ta ut sig till max

- åka flygplan

- att äta havre eller fyrflingsgröt till frukost

- laga och dricka smoothies

- läsa positiva och motiverande citat

- sommarlov

- äta hälsosamt mat

- ta bilder & lägga upp bilder på sociala medier

- ha på mysig belysning

- att dricka vatten ur mitt smoothie glas

- att krydda all mat jag äter med samma krydda hela tiden

- nötter & mörkchoklad

Det var allt, fick den här iden av min kompis så cred till henne, haha. Men vi syns i nästa inlägg!!<33

//Kram Claudia:)

Likes

Comments

Hej på er!

Haha det känns som om det var jätte länge sedan jag satt vid mitt skrivbord och skrev ett blogginlägg, fast det var bara fyra dagar sedan. Men det har hänt mycket sedan dess. Jag har aldrig skrattat så mycket och varit så besviken på mig själv på samma gång. Näj nu tog jag väl i lite? Men hur som helst har jag varit på friidrottstävling i Örebro i helg, och nej det gick inte som jag väntat mig, men jag är ändå glad att tävlingssäsongen är igång och jag har ju flera chanser på mig, man ska inte ska ge upp. Men oj så jag skrattat, så en lyckad helg blev det iallafall, och så har jag ätit den godaste pastan i mitt liv. Vi åkte redan på fredag kväll och sov på hotell natten till lördag, jag skulle inte tävla före klockan 18.32 på kvällen så det blev lite långtråkigt. Men sovmorgon fick jag iallafall, eller skulle ha fått... men det var ju så att min storasyster var så hungrig och skulle bara äta en müslistång i väntan på att resten av dem som sov på hotellrummet skulle vakan. Men hon lyckades inte ens öppna paketet och börja äta innan hon väckt hela rummet. Kort förklaring på det, haha. På söndagen skulle jag springa mitt andra lopp för helgen och jag behöver inte förklara mer än att jag nästan bestämde mig för att gå från Örebro till Grisslehamn, vilket fågelvägen skulle ta 2 dagar och 3 timmar. Men istället hamnade jag inklämd i baksätet med en stor take away pasta portion, och det gick ju också ganska bra;)

Och det var basically min helg, hoppas ni har haft det jätte bra<3 Sköt om er!!


//Kram Claudia:)

Likes

Comments

Hej!!

Hoppas ni har haft en jätte bra dag, min dag har varit ganska bra, men nog märker man att skolan börjar ta på, haha. Jag är redan skoltrött... Men idag har jag tänkt ge tips till hur du sätter egna nyårs mål och hur du kan nå dem. Jag hoppas att den här listan kan vara till hjälp<3

1. Börja med att skriva ner alla dina mål. Klottra ner allt som dyker upp i ditt huvudet, allt som du vill göra eller uppnå 2018.

2. Sedan kan du ordna alla saker i olika kategorier, till exempel träning, fritid, resor, hälsa, djur och alla kategorier som dina egna mål passar in i.

3. Fundera på om dina mål är realistiska, alltså om du har en chans att nå dem, och fundera även på hur och vad du skall göra för att nå dem. Till exempel om ditt mål är att leva ett mer hälsosammare liv och träna mer så kan du fundera på vilka dagar i veckan du har tid att gå till gymmet eller bara ta en promenad. Börja fundera på att göra dig av mer skräpmat du har hemma och köp istället lite grönsaker och nyttig mat.

4. För att nå dina mål så behöver du också börja göra saker. Skriv en veckoplanering på vad du skall göra för att kunna uppnå dina mål, planera allt från vilken dag du skall träna, till vilken dag du skall ha en myskväll med dina vänner eller familj. Det hjälper också att skriva ner små saker du skall göra dag för dag så är det större chans att du kommer ihåg det och verkligen tar itu med det.

5. Och den absolut viktigaste punkten av alla de här stegen är att inte stressa upp dig över allt du vill göra eller hinna med. Ta en dag i taget och gör den till det bästa du kan:) Kom ihåg att dina mål är helt individuella och inget du behöver jämföra andras med, och kom ihåg att du är underbar precis som du är och du kan klara av vad som helst<333

Vi ses snart! Sköt om er<33

//Kram Claudia:)

Likes

Comments

Hejj!!

Ja som sagt så skulle jag göra ett "what I eat in a day" inlägg här på bloggen, alltså ett inlägg där jag lägger upp bilder och visar vad jag äter på en vanlig dag. Fast när jag tog de här bilderna så var det fortfarande jullov och nu när skolan är igång så äter jag såklart lite annorlunda. Men det här är ungefär vad jag äter på en ledig dag<3

Så till frukost, som jag vanligt vis äter ganska direkt efter att jag stigit upp, var den dagen ett knäckebröd med en fjärdedels mosad avokado på, några skivor tomat och lite krydda på. Väldigt enkelt, gott och nyttigt.

Till lunch blev det en skål smoothie med müsli och russin på. Smoothien var lagad på bara en banan, kakaopulver och mjölk.

Till middag åt vi tacos! Och jag fotade bara en portion, men jag åt mera än det här haha<3

Och som lite tilltugg på kvällen åt jag lite av den här mörk chokladen med smak av kaffe och kardemumma.

Och det var allt jag åt den dagen, men bara så ni vet jag äter ganska olika mat från dag till dag, och jag försöker äta så hälsosamt jag kan. Men kom ihåg att ni ska tycka om den mat ni äter och inte måste äta den bara för att den är "bra" eller "nyttig". Och ni skall absolut inte jämföra er med andra och vad de äter<3

Vi syns nog snart, sköt om er finisar!!


//Kram Claudia:)

Likes

Comments

Hej på er!!

Ojoj, jag kan inte fatta att det är sista jullovs dagen idag, alltså imorgon börjar skolan igen... Detta jullov har gått på tok för snabbt. Men det är inte långt till sportlovet, man måste ju tänka positivt haha. Den här första veckan kommer säkert vara lite jobbig och så men vi får kämpa på helt enkelt, vet dock inte hur det kommer bli med blogg uppdateringen den här veckan? Jag åker till Sverige på friidrotts tävling på fredag och kommer hem söndag natt, men jag kanske hinner få upp något hastigt i veckan, jag ska verkligen försöka mitt bästa. Men igår tog jag faktiskt bilder till ett "What I eat in a day" inlägg så jag lägger antagligen upp det någon dag under den kommande veckan. Men jag hoppas verkligen att jag kommer ha tid att uppdatera oftare än vad jag gjorde före jul...

Men vi hörs i veckan!! Och hoppas ni å får en bra skolstart<3 Sköt om er<33

​//Kram Claudia:)

Likes

Comments

Hej finisar!

Gud vilken bra dag det har varit idag! Som ni kanske vet så var jag och klippte mig i morse klockan nio, haha. Tjejen som klippte mig var jätte duktig och super trevlig. Alltså jag gillar verkligen att vara hos frisören, dom är så sjukt trevliga där. Efter jag hade varit och klippt mig så for jag och mamma hem. Ganska direkt så gjorden vi i ordning lunchen för jag och min syster behövde äta lite tidigare eftersom vi skulle på träning. Sedan satt jag typ bara framför spegel och tog bilder, prövade några nya frisyrer och lekte med mitt hår, haha, Men det har varit en riktigt lugn och fin dag, fast den inte är slut ännu. Det ända jag har som mål för ikväll är att få upp det här inlägget på bloggen och träna lite mage, annars ska jag bara mysa med mina syskon och ta det lugnt. Träningen gick också bra, jag klarade av att hoppa en plint som jag inte klarat förut så det är jag riktigt stolt över.

Jag har funderat jätte länge på att göra ett "what i eat in a day" blogginlägg, men problemet är att jag aldrig kommer ihåg att fota alla måltider jag äter, men ett sådant inlägg är på kommande:).

Men jag hoppas att ni också har haft e bra dag<3 Så syns vi snart, sköt om er!! Och glöm inte att följa mig på instagram för fler bilder där, mitt konto är länkat här på bloggen men annars heter jag bara @claudiavonwetter.

//Kram från mig:)

Likes

Comments

Hejsan!!

Är så sjukt taggad för imorgon, jag ska äntligen och klippa mig!! Så imorgon kommer det ett inlägg med lite före och efter bilder på mitt hår, och lite om hur min dag såg ut<3. Men idag har jag tänkt skriva ett inlägg om hur du enkelt kan börja äta hälsosammare och bättre. Hoppas ni gillar det!

1. Det fösta jag gjorde när jag själv började äta nyttigare var att göra som nyttiga "food swaps", alltså att jag bytte ut något som jag brukade äta mot en hälsosammare variant av det. Till exempel vanlig yoghurt till naturell yoghurt, vitt bröd till mörkt rågbröd, socker till honung, chips till popcorn osv. Det är ett enkelt sätt att äta bättre.

2. Börja söka reda på vad maten du äter innehåller. Efter att jag gjort det började jag byta ut ännu mer mat som jag trott har varit nyttig och bra, men som visat säg vara riktig skräp mat.

3. Ta bort onyttigheter långsamt. Om man tar bort allt man är van att äta direkt blir det väldigt svårt och efter kanske en vecka är man tillbaka där man började igen. Ta bort saker steg för steg så är det lättare att hålla sig till det istället.

4. En jätte viktig sak om man försöker äta bra, är att man måste äta ordentligt och inte börja äta mindre mat än man brukar. Annars är det lätt att du blir jätte hungrig i mellan målen och då är det lätt hänt att man grabbar något onyttigt och äter bara för att man är så hungrig., Så ät dig ordentligt mätt.

5. Den sista och roligast saken är att planera måltiderna. Sök reda på något nyttigt frukostrecept kvällen före eller kolla på youtube om du hittar något hälsosamt som du vill prova laga, få inspiration från andra<3.

Det var allt jag hade för det här inlägget. Och jag vill bara säga att du behöver inte ändra din matvanor eller börja fundera på hur du äter och jämföra dig med andra. Det här är bara ett inlägg för att ge tips och inspiration inget annat. Och det är absolut inget fel på att äta vanlig yoghurt, vitt bröd eller chips.

Men vi hörs snart och hoppas ni får en fortsatt trevlig dag<3!!

//Kram Claudia:)

Likes

Comments