Lördagen flöt på och inget speciellt hände. Det var öppet skepp på de flesta båtarna så om vi ville fick vi möjlighet att gå ombord på de. Vi hade även öppet skepp själva och fick visa våra familjer och vänner runt ombord på båten vi spenderat en vecka på samt berätta vad vi gjort, hur vi haft det, hur det gått osv.

Söndagen innehöll en hel del aktiviteter. Både fotbollsmatcher och roddtävling skutorna emellan. Själv valde jag att ta sovmorgon denna dagen.

Men helgens två stora höjdpunkter var Crewparade och Crewpartyt.

För er som inte vet så är Crew Parade en parad där besättningen går genom staden med flaggor, skyltar och man är oftast utklädd, och man ska ge ifrån sig så mycket ljud som möjligt och väcka uppmärksamhet. Den besättning med bästa utklädnad kan vinna ett pris.

Vi var utklädda till pirater och vikingar! Och det var så skoj!!

När vi var ombytta och klara vandrade vi piren ner mot färjan, taggade till tusen!!

Watch out!! We're taking over the ship!!

Sen började vår promenad mot Bältespännarparken.

Så här var det några av oss såg ut i våra utklädnader.

Även pirater kan vara sugna på Cola!

När alla båtars besättning anlänt insåg vi att det var näst intill bara vi som var utklädda. Och vi kände då att segern var nära!!

Besättningen från Morgenster var i och för sig utklädda, men de kör alltid på pirattemat så de räknades inte.

Sen började promenaden tillbaka till Frihamnen.

Stor del av trafiken på Göta Älvbron stängdes av för att vi skulle kunna gå där obehindrat.

Och med mer än 600 besättningsmedlemmar blir det ett väldigt långt tåg.

När vi väl var tillbaka i Frihamnen var det dags för prisutdelning.

Pris delades ut till de som kommit på första, andra och tredje plats i vardera klass, till de som van fotbollsmatcherna, till de som vann rodden, till skeppet som kom först överlag, till de som vann parade med flera.

Vega Gamleby var den båt som vann överlag och det var de inte dåliga på att berätta och visa för folk. Det finns både bra och dåliga vinnare, och dessa var dåliga vinnare då de skröt och var malliga över att de vunnit lite för mycket.

Själv kom vi på sjunde plats i vår klass av åtta, och på tolfte plats (tror jag) av arton överlag. Men vi var lika glada för det. Vi vann det vi ville vinna!! CREWPARADEN!!!

Så släng er i väggen alla ni andra, ni har ingen fantasi!

När alla priser var utdelade bestämde sig några för att bada innan det var dags att byta om igen och ta sig till festen.

Med tidiga mornar, sen nätter och många aktiviteter under dagarna har det inte funnits mycket tid över till annat.

I fredags lättade vi ankar och började vår färd in mot Göteborgs hamn. Det var en mulen dag, men humöret var på topp. Dessutom blev vi filmade på vägen in och kände oss då tvungna att sätta segel.

Under färden in till Göteborgs hamn passerar man under Älvsborgsbron. Denna händelse var ju tvungen att uppleva så nära bron som möjligt, det vill säga i masten. Så uppåt bar det för stor del av besättningen.

När vi kom in i Frihamnen låg det några andra båtar redan inne. Men vi var långt ifrån sist.

Det var Brabander från Litauen...

...Urania från Holland...

...Kapitan Borchardt från Polen...

...Challenger 3 från England...

...Och Westvind från Sverige, som inte var med i racet men låg där i alla fall.

Efter tilläggning ville folk gå ut och försöka få tillbaka sina landben och visa Göteborg för de som aldrig varit i Sverige innan. Dock var detta den första och sista dagen då det regnade så folk var inte jättesugna på att gå ut. Så det slutade med att vi städade båten och spolade av ankarna som dragit med sig flera kilo lera efter gårdagens ankring.

To be continued...

Idag strax efter klockan elva på förmiddagen (engelsk tid) passerade vi mållinjen strax norr om Skagen. Vi hade då varit ute och seglat i ungefär tre dygn.

Vi lämnade Blyth ungefär klockan ett, halv två (engelska tid) på förmiddagen i måndags och begav oss ut på havet. Vi var då den sista båten att lämna hamn.

Ombord fanns 21 trainees, 2 mentorer och 6 besättningsmedlemmar.

Vi fick en genomgång på vad saker och ting heter ombord, hur man sätter segel, hur man klättrar i riggen osv.

Väl ute till havs satte vi segel och väntade på att starten skulle gå. Klockan sex (engelska tid) gick starten.

De flesta skeppen tog en mer nordligare kurs än vad vi gjorde, så väldigt snart var det bara vi och något enstaka skepp på AISen.

Men det gjorde inte oss något, så vi fortsatte vår färd österut.

Vädret har varit förvånansvärt bra! Det har mest varit soligt, men lite moln ibland. Och vinden var ju varit nästintill perfekt. Det blåste ca 15m/s sydlig vind. Så vi har haft riktigt goda förutsättningar för en god seglats.

Ikväll ligger vi ankrade utanför Öckerö och här ligger vi tills imorgon vid tio. Då börjar vår färd mot Göteborg.

Så har du inget för dig i helgen kan du alltid ta en sväng ner till Frihamnen där vi kommer ligga tillsammans med ett tjugotal andra båtar och kanske gå ombord på några av de.

Igår tåg vi tåget från London till Newcastle. Tågresan gick bara bra! Vi lyckades byta och komma med rätt tåg och det blev inga förseningar.

Det blev inga missöden förrän vi kom till Newcastle Airport.

Vi skulle vänta på de andra trainees som kom från Göteborg. Efter en och en halv timmes väntan fick vi reda på att de åkt utan oss. Vi fick då ta en taxi från flygplatsen timm Blyth. På vägen körde taxin fel och när vi väl blev avsläppta var det i andra änden av hamnen så vi fick gå till båten med våra väskor.

När vi kom fram fick Becka mönstra på Christian Radich, men jag fick inte mönstra på Thalassa förrän klockan åtta.

Nu är vi i alla fall påmönstrade och redo för avfärd.

Dock finns det inget nätverk ombord så hur det gick för ni veta på lördag!
Ha det bra tills dess!!

Idag har varit ytterligare en väldigt lugn och stillsam dag i London då vi bara strossat runt.

Vi började dagen med att beställa tågbiljetter till morgondagens färd.

Sen gick vi till Marks & Spencer i Westminster för att köpa mat. Denna tog vi med oss till St James's Park, som nog både jag och Becka blivit lite förälskade i.

Idag var det inte lika vackert väder som igår så inspobilden på vår mat blev idag inte lika bra. Det kan också ha att göra med att vi var hungrigare idag än igår.

I parken börjar även spår av höstens framfart att visa sig.

Efter lite droppande och skyddtagning gav vi oss iväg igen, mätta och belåtna.

Vi hamnade på Charing Cross där det var en del gatuartister.

Vi såg en dansande fransman, en målande italienare, en ringmakare, folk som satt och mediterade och flera Yoda. Japp, du läste rätt, FLERA Yoda. Inte en, inte två, utan tre stycken!! På rad!! Med typ åtta meters mellanrum!! Snacka om att ha otur!

Sen fortsatte vi bortåt mot Covent Garden och stötte på vägen på en såpbubbelmakare.

Väl i Covent Garden tittade vi på en humorföreställning och en föreställning med lite dans, en hel del yoga och en hel del vighet.

Sen hamnade vi vid Charing Cross igen där vi avnjöt livemusik.

Innan vi drog oss hemåt igen.

Om ni nu undrar vem Becka är, så kan bi ta reda på det genom att läsa hennes blogg här:

Imorgon bär det av med tåg till Blyth.

Idag blev det ytterligare en promenad i London. Denna dag bjöd London på blå himmel så vi var tvungna att stanna vid London Eye och Big Ben och ta nya bilder med den nya himlen.

Dock var Themsen lika brun som alltid. Sen fortsatte vi till St James's Park där vi stötte på en poserande gås och en tidningsläsande arbetare.

Vidare stötte vi på ett par som gav oss lite nötter. Och med dessa nötter blev vi en hit hos duvorna och ekorrarna i parken.

Men när nötterna tagit slut var vi inte lik populära.Så vi fortsatte till Buckingham Palace för att få några bilder på män k i höga svara, fluffiga hattar. Dock stod de så långt bort och i skugga så inga bra bilder blev tagna.

Så efter ett tag gav vi upp och gick och köpte mat som avnjöts i parken.

Därefter blev det fågelmatning och fågelskådning. I och med detta har Becka fått ett nytt namn, "Becka, the Birdfeeder".

När vi tröttnat på alla fåglar var det dags för fika!

Vi begav oss därefter till Covent Garden för att avnjuta gatuartisterna. Det var allt ifrån män som cyklade på skyhöga enhjulingar och jonglerade samtidigt till humorframträdanden till musikframträdanden.

Därefter blev det middag på en överbemannad restauang i China Town.

Vi har inte riktigt förstått hur man äter med enbart gaffel och sked och ingen kniv.

Nu blir det mojitos!! 🍹

Om vi orkafr ta oss upp ur sängarna vill säga!

Efter vår underbara lunch bestämde vi oss för att ta en promenad. Denna promenad tog oss först till London Eye...

...och sedan vidare till Big Ben...

...sen till St. Margaret's church...

Sem stötte vi på en man som spelade säckpipa för att få ihop pengar till sitt tredje universitetsår.

Vår promenad tog oss vidare till St. James's Park där vi träffade en ny vän.

Och vår slutdestination vad Picadilly Circus! Där vi åt en massa cupcakes!

Nä, tyvärr blev det inga cupcakes. Inte idag i alla fall 😉

Idag började vi dagen med ett besök på Imperial War Muesum med en snubbe från Australien vi träffat på vårt Hostel.

Där tittade vi på gamla stridsflygplan och bilder från Efterkrigstiden.

Efter alla trappor och den omväg vi tog för att komma hit slutade det med att Becka fick ont i knäna och vi bestämde oss för att vi var klara för den här gången.

Vi skiljdes från vår australiensiske vän och gick tillbaka till vårt hostel där vi tog oss en powernap.

När vi vaknat ur vår dvala var det dags för att hitta någonstans att äta. Det slutade på en restaurang som såg bättre ut invändes än utvändes.

Nu bär det ut på mer turistande på Londons gator!

Efter att ha lämnat av bagaget på vårt Hostel gick vi och köpte mat och satte oss i en liten park.

När vi checkat in på vårt Hostel tog vi av oss våra genomsvettiga kläder och duschade innan vi begav oss ut på upptäcktsfärd igen.

Vi tog tunnelbanan från Waterloo och hamnade helt plötsligt utanför Triumfbågen i Frankrike. Vad hände där?? 😮

Tyvärr insåg vi att vi inte alls var vid Triumfbågen i Paris utan vid Marble Arch i London.

Äventyret fortsatte:
Denna gång blev det till Hyde Park. Det var nog lite av en besvikelse för oss båda då det var väldigt platt, väldigt gult och det hände inte särskilt mycket.

Dock tröttna vi ganska fort på den gula vyn och gick till Pizza Hut istället.😋

Men sen bestämde vi oss för att göra ett nytt försök och tog oss längre in i Hyde Park!

Denna gång blev vi inte lika besvikna då vi hittade en stor damm och en massa fåglar! Men när det började droppa på oss uppifrån så bestämde vi oss för att dra oss tillbaka till vårt hostel.

Vårt hostel är tydligen populärare än vad vi trodde från första början, men det ska nog gå bra i alla fall!

Bagaget är incheckat och nu sitter vi och väntar på att få gå ombord på planet till London.

Vi insåg även att där vi satt fanns ett pokestop, detta gjorde Becka mycket glad!

Så klart ska den klassiska flygvingebilden på vara med på ett hörn!

London mötte oss med strålande sol och närmare 30°C.

Och efter flyg blev det tåg som gällde innan vi kom fram till Waterloo!

Och efter att ha gått åt fel håll när vi steg av tåget hittade vi till slut fram till vårt hostel, The Walrus Bar & Hostel, där vi nu ska spendera våra fyra nätter.

Becka blev ännu gladare när det visade sig att det även fanns ett pokestop här!

Jag är så taggad och detta ska bli så kul!! 😊