View tracker

...har fått feber igen. Ugh.

(Förresten: det verkar som om det absolut inte som att det är något knasigt med njurarna längre. Blodprover + röntgen visade inget onormalt, och då jag inte haft dessa besvär på någea veckor så "avslutade" vi undersökningen. Hoppas det inte kommer tillbaka!!)

Over and out!


Likes

Comments

Då kan jag numera lägga till ännu en natt med totalt 0 timmar, 0 minuter och även 0 sekunders sömn. '

Hade ätit min kvällsmedicin och höjt dosen (vilket inte är farligt, för det är inga starka mediciner alls och dem är även sådana som en inte blir beroende av). Så jag tog medicin, sedan lite till, låg och vred mig i kanske fyra/fem timmar i min sköna säng, tog liiiite mer medicin då klockan var ungefär 5 på morgonen. Men. Nada sömn, alls.

Och nu kommer detta inlägg vara allt annat än solskenskvitter så om ni vill läsa om någon glad människa som typ stickar vantar och bakar fröknäcke så är detta inte the place to be just nu helt ärligt. Orkar faktiskt inte skriva mycket om det alls (nu sa jag a men inte b, jaja), men det handlar en hel del om att vuxenpsyk ännu en gång inte har gett mig jätteviktig information. Och jag känner mig helt jävla förvirrad, med en känsla av "skärp er för helvete någon gång, och gör det ni ska". Samtidigt så fick jag reda på att jag inte får något studiebidrag på minst två månader då rektorn har gett mig "ogiltig" frånvaro pga att jag skulle börjat i förra veckan i skolan igen. Men jag sa till en personal i skolan och jag börjar veckan efter för att liksom inte bli för stressad direkt, men tydligen får jag ogiltig frånvaro från den veckan och veckan efter (är ju sjukskriven 50 procent), men nej inget studiebidrag även om jag sjukanmäler mig denna skolfria vecka? Liksom, en kan ju ha influensan typ, hur kan de vara helt säkra på att jag inte faktiskt HAR influensan? Hur som helst så är det inte det som stör mig allra mest, utan att jag nu kommer gå i två månader utan studiebidrag och måste ha 100 procent pnärvaro i mina ämnen i minst en månad. Hehe...

Pratade iaf lite med skolsköterskan och vi skulle försöka få ihop ett möte med skolan och evenuellt mottagningspersonalen (ska förmodligen börja där igen, men har möte ngn dag nästa vecka med mottagningen, för ännu ett "bedömningssamtal" där.) Känner mest att allt skiter sig när jag inte har någon planering, och det har jag inte alls just nu. Vilket leder till att jag blir så trött på skiten. Och jag blir så fruktansvärt ledsen på mig själv när jag gång på gång fuckar upp något som kan bli bra, varje gång.

Och skolan är ju min motivation och ju mer jag närmar mig datumet jag ska börja igen, så kommer känslan av overklighet fram. Som att det är den världen som är skev, och inte min inre rymd.


Ska försöka sova några sekel, känner mig grinig och bitter som fan, haha. Nä men ibland vill jag bara skrika mig trött och sedan somna och vakna upp lite piggare iallafall (kroppsligt). Och jag vill ju inte kasta bort mer skoltid, och när all jävla skit kommer samtidigt så känns allt så fruktansvärt hopplöst. Kan bero på att att jag är så trött, så om jag sover kommer jag vakna upp superpigg och frääääsch! Hoppas kan en ju alltid göra.

Ser kanske inte jättepigg ut. Alls. Men jag stod under en jättestark lampa, hehe </3

Likes

Comments

Om exakt en vecka så börjar jag skolan igen, efter ungefär fem månaders sjukskrivning. Helt ärligt så har jag varit väääldigt lite i skolan under förra vårterminen också. Det blev en hel del sjukdagar då, iom dåligt mående deluxe. Men nu börjar jag igen som sagt.

Hur det känns? Nervöst som fan, men samtidigt är jag väldigt, väldigt peppad. Nervositeten beror mestadels på grund av att jag faktiskt inte har varit i skolan på hur länge som helst. Även om jag är sjukskriven till 50 procent denna termin, och läser de teoretiska ämnena denna gång, så känns det så himla ovant. Och lite skrämmande. Peppkänslorna beror på att jag får träffa mina fina (och saknade som fan!!!) vänner varje dag igen, få sysselsätta mig med något så att jag slipper känna mig som en fisk i ett akvarium som barra längtar ut till friheten. (ok sämst förklaring, för det är ju mycket mer synd om fiskarna som faktiskt ÄR fast och inte bara bildligt menat), samt att känna att jag gör något produktivt om dagarna.

Innan jag börjar så har jag dock en del saker att ta tag i, angående mig själv och mitt mående/agerande. Detta är något som jag redan börjat med förvisso, men det tar ju inte några dagar och sedan är jag en fungerande människa liksom. Men jag försöker (ibland) med medicinen, gå på möten som får mig att explodera inombords, rabblar ramsor och låttexter på kvällarna för att mota bort tvångstankarna, försöker komma ihåg att tvätta bort sminket innan jag somnar, gå och lägga mig i min säng istället för att somna i soffan, dricka mer vatten fast det är svårt som fan, och stå emot de starka impulserna som skriker åt mig att göra mindre bra saker..så jag försöker, på mitt sätt och i min takt. Det tar tid, men jag får låta det ta tid. Hellre det än att jag "kör slut" på mig själv och kraschar totalt.


Likes

Comments

View tracker

Tänkte lista lite olika tips på vad en kan göra när en behöver distrahera sig från något, kan vara om en har en redig jävla ångest, är stressad och behöver varva ned, om en behöver få något annat att göra istället för att agera destruktivt osv. Helt enkelt lite saker en kan göra när en behöver få tänka på annat. Nu kan ju jag inte direkt säga att alla dessa tips funkar för alla, då det är väldigt individuellt hur en funkar och agerar i olika situationer i vardagen. Men, här är några tips som funkar för mig iallafall då jag har det jobbigt och behöver fly iväg från tankarna lite!:

. Kolla på TV. Att kolla på en serie eller en film kan vara väldigt avslappnande och få iväg tankarna på något helt annat än det jobbiga som pågår inom sig. Netflix är ju superbra, kan fastna ett bra tag om en hittar någon serie, eller något som går på TVtablån också, om en inte har Netflix liksom så finns det ju massor som går ändå!, T..ex Vänner, OITNB, Grey's Anatomy, The Crown, Diverse matprogram, Familljer på äventyr är några exempel på serier som funkar bäst för mig. Det är ju dock inte jättekul att sitta o käka frukost och så kommer det upp reklam för typ "Du är vad du äter", så då brukar jag byta kanal fort som fan. Och måste bara tipsa om Skam, bääästa!!

- Lyssna på musik. Även det funkar bra, om det inte är någon låt som triggar igång en dock. Jag har lite svårt för vissa låtar av t.ex. Broder Daniel och Kent som skapar flashbacks ibland, men då är det bara att byta låt. Kan liksom inte överleva utan Broder Daniel och Kent så det är bra att det bara är vissa låtar!

- Prata med kompisar. Det är så skönt att skicka iväg ett meddelande eller en snap när man mår ganska dåligt, och kunna prata om andra, vardagliga, saker. Speciellt när man har, som jag haft det den senaste tiden, väldigt svårt att ta mig utanför dörren vissa dagar pga anledningar. Så det är ett tips som verkligen funkar för mig iaf!

- Fokusera på helt andra saker än vad som får dig att må dåligt. Låter kanske lite skevt, men har du tillexempel mycket kroppsångest så försök att lägga fokus på något annat, kanske skaffa en hobby eller liknande som får dig på andra tankar, och som kanske inte involverar kroppen. Några saker jag brukar fokusera på då är:

  • Sminka mig (försöker lära mig den där jäkla eyelinervingen). Det är kul, så länge man inte råkar måla sig i ögat med mascaran...och något en kan utveckla mer och mer ju mer man övar!
  • Baka och laga mat (har hittills gjort blåbär- och hallonsylt, pannkakor, blåbärsglass, frukt och nötbröd, bullar, köttfärssås och äpplemos den senaste veckan) Låter iofs som en feeder, men jag är väldigt intresserad av att baka och laga mat, och så länge en gör det i rätt syfte (distraktion för mig iaf. sen är det inte så jättebra om en står och gör massa mat och bakverk till andra och öser i "läskiga" livsmedel som en som ätstörd undviker, och själv inte äter pga att en vill stå emot och vara "duktig". been there done that, men så är verkligen inte fallet för mig längre. Vilket är skönt!
  • Läsa bloggar- SOM INTE ENBART HANDLAR OM KROPPSIDEAL, MAT OCH TRÄNING. Det är ett bra sätt att få lite mer inblick i hur ickesjuka människor lever, något som en glömmer bort efter ett tag som sjuk.
  • Lära sig något nytt. Som ni kanske har märkt så har jag fått en dille på det här med att laga mat och baka. Iofs har jag alltid varit intresserad av det, men nu tycker jag verkligen att det är superkul! Så just nu håller jag på att läsa Tina Nordströms kokbok, försöker lära mig lite matlagningstermer som typ "blanchera", reducera osv, hehe. Vill även lära mig att göra egen fond, samt lära mig innertemperaturen för fisk och kött.


Nu dör visst min dator så jag hinner inte skriva mer...men några andra tips är : måla i en mandalabok, typ sticka osv, blogga (!!). färga håret och var lite ytlig med sånt som inte rör kroppens konstruktion, läs en tidning eller bok, shoppa, gå promenader (inte för att kompensera för maten!!!!!) och testa dig fram vad som funkar just för dig!

Likes

Comments

Har börjat bli lite paranoid med min sömnmedicin. Den gör ju så att jag blir trött och somnar (nähä?), men ibland vaknar jag upp och tror att jag inte kan andas. Svårt att förklara men jag tar ibland för mycket av den så att det känns som att hela kroppen liksom "låser" sig, så att jag inte har någon kontakt med kroppen, att den blir helt bortdomnad liksom. Och den senaste tiden så vaknar jag upp och tror att jag inte kan få någon luft eller kunna svälja typ. Som att hela halsen inte finns där..svårt att förklara, men ganska obehagligt liksom att vakna upp i natten och få panik pga tror att jag inte kan andas..jaja. På tal om medicin så måste jag komma ihåg att köpa lite allergimedicin, mot nätter, jordnötter och rått ägg (inte råttägg hehehe, alltså otilagat ägg). Kan vara bra att ha hemma, speciellt då vi inte har någon bil och inte kan ta oss till KSS på en sekund för att få medicin där liksom. Så kom ihåg att fixa det Clara!



Kommer förmodligen vara lite upptagen de närmsta dagarna, så uppdateringen kommer (ännu en gång) inte ligga på topp direkt, så slänger in lite bilder från den senaste tiden. Ett litet försök till kompensation under ett tag framöver!

Min syster hade slutprov i sin konditorutbildning och gjorde allt det här. Visst ser det jätteäckligt ut? Speciellt wienerbröden. Och tårtan. Och bullarna. Och...allt. Nä, gud ville typ inhalera allt på bordet inom några få sekunder, SÅ GOTT! (Köpte grisen på bilden och döpte honom till Harry förresten <3333)


Mitt hår lekte lite rövare en dag

Börjar skolan igen (efter ca fem månaders sjukskrivning) om två veckor! Delade av mig lite av glädjen inför detta

Har ännu inte lärt mig att kolla in i kameran när jag tar selfies. Men det kommer väl

Visserligen ingen ny bild, men tycker Rudolf är så fin så här kommer han igen!

Likes

Comments

Är trött på att skriva hur jag mår. Är trött på att må dåligt. Är trött på att vara trött. Ni vet den där känslan när man har tusen och åter tusen ord man vill skriva, förmedla fram något slags budskap i varje inlägg. Och sen sitter man där, med datorn i knät och försöker få ned alla dessa ord med hjälp av några tangenter. Nej, det funkar inte alltid. Ska jag vara ärlig så är det mer undantag än regel att jag, med hjälp av dessa små tangenter, faktiskt får fram något som är någorlunda vettigt.

Det är ju lättare när man vill förmedla något bra liksom. Typ när man är glad, utvilad eller så där jävla lycklig att det känns att "fan, hela världen är min". Och så står man där med sitt jätteleende och gör någon hurtig tumme upp för att visa hur bra man mår. Men, nu mår ju jag i nuläget inte så där "fan hela världen är min"- bra, tyvärr.

Så med denna jätteskeva, och lite halvt onödiga, text vill jag få fram...nä, det vet jag inte själv ens, haha. Men, istället för ytterligare svammel så får ni en "svart och svår" selfie, med förklaringen att allt inte är jättebra och det får väl räcka för ikväll. Pözzz

Likes

Comments

Halihalå! Ännu några dagar har passerat sedan jag gjorde något form av avtryck här inne.
Men kan ju ärligt säga att jag inte har haft så mycket av intresse att skriva om de senaste dagarna. Har hållt mig inomhus i några dagar nu (det kryyyyper i benen efter att få gå ut, haha).

Det känns verkligen som att vintern är här för att stanna ett tag denna gång, och därmed även kylan. Finns få saker som är så sköna som att sitta inomhus under en filt, en kopp aprikosté och läsa en bra bok! (Låter verkligen som en pensionär när jag skriver??? haha). Har nyss börjat läsa "Välkommen hem", som är sååå bra! Älskar att läsa böcker där ingen typ..dör. Blir ju liksom aningens mer mysigt då.

Annars så insåg jag att de har slutat sälja den toningen till håret som jag använder (rött). Tyvärr finns det ingen annan röd toning på marknaden..Eller jo, det finns en som är ekologisk och vegansk (!!) men den bestod mest av örter om jag fattade det rätt, och tvättas ut ganska fort.

Ett tag för kanske fyra år sedan  försökte jag mig på att färga håret genom att massera in salvia och rosmarin i håret pga ville att det skulle bli mer brunt. Man kunde ha haft i nötter också, som jag är allergisk mot. Undra dock ifall man kan få en allergireaktion om man endast har det i håret?? Sedan var jag en av alla tusen människor som hällde i massa ricinolja i håret för att få det att växa fortare, oh time changes!

Likes

Comments