Header

Kom fram till Prato, Schweiz i förrgår och ska tävla här torsdag, fredag och lördag innan vi åker hem till Sverige igen. Igår hade vi vilodag och passade på att åka till Andermatt, ca 40 min från hotellet, för att äta lunch. Schnitzeln jag åt var lätt den bästa någonsin!!

Ikväll har vi första träningspasset i backen, weeeii.

Likes

Comments

Loke 1a, Albin 2a och jag 3a! Wow vilket lag vi är!

Kändes otroligt skönt att äntligen få sätta mina åk på tävling :) :) :)

Likes

Comments

"Dåligt resultat, bra prestation" - Loke Nilsson

Idag slog jag en av mina, för tillfället, tuffaste konkurrenter, min egen hjärna. SÅ HIMLA SKÖNT! Jag struntade i att tänka för mycket och började "göra" istället. Det som för någon vecka sedan kändes helt omöjligt kändes idag lätt som en plätt även om det tyvärr inte gick helt felfritt under tävlingen. Jag fick till ett bra kvalåk och låg på andra plats inför finalen. Väl där körde jag på bra men fick lite för lite fart och rotation in på andra hoppet varpå jag landade i baksäte och lyckades lösa ut min ena skida.

På finalens resultatlista står det DNF men vad gör det när jag vunnit över mig själv och fått tillbaka självförtroendet. Imorgon är det en ny tävling och jag tänker ge allt. Nu kör vi!

Likes

Comments

… den Österrikiska byn där bankkort och wifi ännu inte slagit igenom och liftarna nästan rör sig lika fort som sniglar!

Igår hade vi vilodag och passade på att ta några rundor i det lilla men mysiga skidsystemet. Det var molnigt i byn men halvvägs upp för första liften började det att spricka upp och på toppen var det strålande sol! Heeelt underbart.

Nu har jag precis kommit hem från den officiella träningen inför helgens tävlingar. Backen har en ganska snäll profil och det känns som att jag har koll på det mesta inför imorgon. Träningen blev tyvärr avbruten tidigare pga. två krascher där respektive åkare fick bli hämtad av helikopter varpå jag inte riktigt hann göra allt jag ville men det finns ju lite tid att träna imorgon också. Allt som allt känner jag mig sjukt peppad på att tävla igen! Lets gooooo!

Bilderna är från gårdagen.

Kram

Likes

Comments

Tror en solig morgon på berget är ett svårslaget sätt att starta dagen på!

Imorgon åker jag och de andra EC åkarna till Krispl, Österrike så dagen har ägnats åt att fixa allt som fixas skall. Skidor, packning, städning... och träning såklart. Känner mig mycket bättre till mods inför de kommande tävlingarna även om jag inte riktigt hunnit träna på allt jag hade planerat pga. smärta i benhinnor och vader.

Nu ska jag hoppa in i duschen och se till att packa klart det sista.

Kram

Likes

Comments

Ska man köra över 2000 km kan det vara bra att ta lite pauser.... Därför passade jag och Kitty på att ta ett stopp hemma hos mina föräldrar i Ängelholm på vägen ner till Albiez, Frankrike. Jag blev ju senare sjuk men hann iallafall med att visa henne stranden!

Kram

Likes

Comments

Efter tävlingarna i Albiez är jag nu tillbaka hemma i Åre. Har haft ett par superfina dagar i backen tillsammans med Åre Skidgymnasium och Åre SLK där jag jobbat på min åkning och framåtvolter. Känns superskönt att vara tillbaka på banan efter förra helgens dipp!

Har av känt mig lite hängig och trött trots bra mat och vila så idag drog jag ut på årets första springtur för att rensa huvudet och få igång kroppen. SÅ skönt och SÅ jobbigt haha!

Kram på er!

Likes

Comments

14 Januari 2017

Skandinaviska cupen i Duved. En tävling där mitt självförtroende var på topp och jag hade en bra känsla efter min bästa försäsong någonsin.

Andra träningsdagen:
Det mesta satt där det skulle, jag hoppade stort och bra på övre hoppet och åkningen kändes både aggressiv och snabb. I slutet av träningen överroterade jag en framåtvolt, inte speciellt kul men jag var okej.

Tävlingsdagen:
På träningen höll jag på att överrotera ännu en framåtvolt och något hände i mitt undermedvetna, jag blev "omedvetet rädd". För att inte överrotera igen började jag istället att underrotera… på träningen, i kvalet, i finalen. Dagen därpå, samma visa på träningen, i kvalet och i finalen.

● ● ●

Jag lämnade Duved den helgen med ett stukat självförtroende, en bristning i vaden och en rumpa som mer liknade en dalmatin efter alla bakpå-landningar. Självförtroendet sjönk än mer när jag såg mina hopp på video, jag som gjort stora framåtvolter med superman kastade mig nu ut från det andra hoppet hoprullad som en skrämd igelkott.

Jag diskuterade dilemmat om min nu medvetna "omedvetna rädsla" med vår coach Lasse och lade upp en framåtvolts-plan för de kommande dagarna. Vi var överens, jag skulle vara tillbaka på banan inför säsongens första Europa Cup i Albiez, Frankrike.

Så var det ju det där med vaden… En smärta som i och för sig inte var farlig men fortfarande väldigt intensiv gjorde att jag inte ens kunde ta på mig mina skidor utan att ta hjälp av händerna, att åka puckel och träna hoppning var således uteslutet de närmsta dagarna. Istället spenderade jag min tid på cykel och mina pengar på diverse liniment, allt för att skynda på läkningen. Några dagar innan vi skulle bege oss ner i Europa gav jag det ett försök men efter att ha landat bak på ännu en framåtvolt var smärtan tillbaka på max.

Nu kunde det väl ändå inte bli värre?...

Nja det ena ger ju oftast det andra och en infektion i kroppen gjorde att jag fick gå på antibiotika några dagar. Halsen började svullna och kroppen fick kämpa hårt för att ta sig från sängen till kylen i jakt på mat och ingefära-te.

Och där, mitt i kaoset av snytpapper och liniment var det helt plötsligt bara en dag kvar tills vi skulle åka på säsongens första Europa cup!

Första dagens träning gick helt enligt plan fram tills att jag fick ett felskär på andra hoppet, dök ner i landningen och tryckte en stav i magen… Målet för dag nr. två var att börja göra trick. Mina hjärnspöken från Duved gjorde sig påminda och jag började tvivla på min egen förmåga. HELVETE. Ursäkta svordomen, men att styra sin egna hjärna kan ibland vara det svåraste. Träningen gick inte som planerat och om mitt självförtroende var lågt innan fick man nu söka inne i Tellus magma för att hitta mikroskopiska bitar av det.

Idag var det tävlingsdag och resultatet var väl kanske inte förvånande om man ser till min uppladdning de senaste veckorna.. För att få till ett helåk fick jag dra ner på svårighetsgraden på mitt övre hopp. Åkningen och hoppen i sig var väl egentligen helt okej men hjärnan var ur spel och jag klarade inte av att ta kontroll över den. Jag överroterade på andra hoppet och slutade 12a.

Imorgon är det en ny dag med en ny tävling. Jag har fått ut det mesta av min frustration och har gett mig F*N på att ta tillbaka chefspositionen i mitt huvud. Dåliga tankar kommer med all sannolikhet att snurra i knoppen men det är JAG som bestämmer vilka tankar jag tror på och jag vet att jag kan åka puckel och hoppa!!

BTW. STORT GRATTIS till Oscar som blev fyra, Albin som blev femma, Edvin som blev 9a, Anton som ledde kvalet, Kitty som vann sin första EC idag och Walter som tog sin första pallplats på världscupen förra helgen! Ni äger och inspirerar. Snart är jag också där.

Likes

Comments

Skickar massor av kärleksfyllda "God Jul" cyber-hälsningar!!!

Julafton lider mot sitt slut och dagens sinnesstämning har haft lika många toppar och dalar som det finns sillsorter på julbordet. Lite för många dvs. Hehe.

Största floppen var nog att jag och min ena lillasyster hade sjukt olika förväntningar på varandra ang. julklappar där jag olyckligtvis underpresterade... Fick satsa på en riktigt fancy sista-minuten inslagning istället men är ganska osäker på om det verkligen gick hem. Nästa år ska jag ha bättre koll!!

Dagens roligaste måste ha varit min yngsta lillasysters julklappsfördelning. Hon handlade först julklappar till mamma, därefter till min andra syster innan hon gick lös inne på hemmakväll till sig själv. Kvar till min julklapp blev 18 kr som räckte alldeles perfekt till en smörkniv :)))). Där tog pengarna slut. Pappa fick två kramar.

Bästa paketen
var nog en fantastisk påse lakrits från Malmö, en svart lång kappa och  "ingenting", dvs en gåva till rädda barnen

Kvällen spenderades med en del av min fantastiska släkt. Ni äger!!

Snart är det dags att släcka lampan. Puss och kram!

Likes

Comments


"Styrketräning under menstruationscykelns två första veckor har bättre effekt på muskelkraft, muskelstyrka och muskelmassa jämfört med träning de två sista veckorna. Träningen ger inte heller några kvinnospecifika besvär. Resultaten visar att man bör anpassa kvinnors träningsprogram till menstruationscykeln." - Lisbeth Wikström-Frisén


Igår kväll kom jag över en superintressant artikel (Du hittar den HÄR) från IdrottsForskning där Lisbeth Wikström-Frisén, forskare på Umeå Universitet, skriver om en studie hon genomfört på kvinnor för att få bättre insikt i periodiserad styrketräning utifrån menscykeln.

Hon förklarar att vi behöver bli bättre på att ta hänsyn till menstruationen när vi optimerar träning för kvinnor och att vi behöver mer forskning inom ämnet då de flesta idrottsforskningar är baserade på manliga deltagare. Således finns det idag en begränsad kunskap på hur idrottande kvinnor ska lägga upp sin träning för att förbättra sin prestation.

Kvinnorna i Lisbeth Wikström-Friséns studie fick träna benstyrka under olika perioder i sin mens/p-pillercykel där den periodiserade styrketräning genomfördes 5 ggr/vecka under de två första respektive två sista veckorna i cyklerna. Under de övriga veckorna genomfördes benträning 1 gång/vecka. En kontrollgrupp fick köra regelbunden benträning under hela perioden.

Resultatet är fantastiskt (eller skrämmande?!?!). Gruppen som tränat hårt under de två första veckorna av sin menscykel ökade sin lårstyrka, hopphöjd och muskelmassa där gruppen som tränat hårt under de två sista veckorna inte hade några positiva träningseffekter alls?!?!?! Hur sjukt är detta??? Gruppen som tränade kontinuerligt genom hela perioden ökade muskelkraft och muskelstyrka men inte muskelmassa. Studien visar således att kvinnor som lägger upp sin träning efter sin menscykel skulle kunna få bättre träningseffekt utan att öka antalet träningstillfällen(!!!!!) vilket även skulle även motverka utvecklingen av överträning i form av energibrist, oregelbunden eller utebliven mens samt försvagat skelett.

Nu är ju det här bara en studie men resultatet säger ändå en del om hur mycket menscykeln faktiskt påverkar oss kvinnor. För egen del innebär det här att jag (enligt studien) borde lägga mycket styrketräning under de första veckorna av cykeln och mer teknik/grenspecifik träning (koordination, åkning osv.) under de två sista. Jag skulle då kunna lägga nästan all min tid och fokus på att utvecklas i min hoppning/puckelåkning under de senare veckorna och ändå förbättra min fysik!!

Jag tränar ju mestadels med killar och har alltid förundrats över hur de lyckas bli starkare under säsong där jag knappt lyckats uppehålla den styrka jag byggt upp under sommaren. Vi tränar i princip alltid tillsammans (iallfall under samma perioder) men har fått väldigt olika resultat av träningen. Rent teoretiskt kan det alltså vara så att delar av denna träning infallit under de två sista veckorna av min cykel varpå jag, enligt studien, knappt fått ut någon träningseffekt alls.

SPÄNNANDE!!!!!

Likes

Comments