Livet i USA

Efter att ha spenderat nästan hela dagen i Los Angeles styrde vi bilen mot Arizona och Lake Havasu City. Bilresan tog över fem timmar, då med ett stopp för att fylla på tanken. Förutom de få minuterna på bensinstationen hade vi inte någon chans att sträcka på benen förrän vi var framme på campingen där vi skulle sova. Vi åkte verkligen mitt ute i ingenstans och vi passerade inte en enda stad på flera timmar. Vid ett tillfälle passerade vi en skylt där det stod att nästa avfart till en bensinstation var 240 miles från där vi då befann oss. Bilresan gick i alla fall över förväntan och när vi väl var framme i Lake Havasu stannade vi på Safeway för att handla mat och dricka. Jag tror att alla fick en mindre chock när vi steg ur bilen vid klockan sju och det var 42 grader varmt, i Los Angeles hade temperaturen legat runt 30 grader mitt på dagen. En skillnad mot Florida var att värmen inte alls var lika fuktig och att det därför kändes lättare att andas, även om det fortfarande var otroligt varmt. Det första vi gjorde var att öppna var sin öl och sedan kasta oss i vattnet. Det svalkade inte speciellt mycket men det var underbart i alla fall. Vi provade på Stand Up Paddle Board, latade oss på stora madrasser och bara flöt omkring i vattnet i två timmar. Tanken var att vi skulle sova under stjärnorna men en storm drog in så vi bestämde oss för att sova inomhus, där det dessutom fanns AC. Innan vi lade oss satt vi ute en lång stund, pratade och till sist tog vi en dusch. Dock var vi lika svettiga direkt när vi kommit ut ur duschen som vi var innan vi gick in. En superbra kväll som jag aldrig kommer glömma!

På morgonen måndagen den 17 juli möttes alla vi som skulle åka på Au Pair Adventures Western Sun Tour i lobbyn på hostlet jag sov på natten innan. Vi var två grupper på totalt 26 personer varav alla utom en var en kille. Killen var från Polen, resterande 24 tjejer var från Tyskland och sen var det lilla jag från Sverige. Vår grupp hade en jätterevlig tjej, Katie, som tourguide. Hur som helst, efter att ha börjat lära känna varandra satte vi oss i minivanen och åkte runt i Los Angeles. Första bilden i inlägget är på hotellet som Julia Roberts bodde på i filmen Pretty Woman, några av alla tusen bilder jag tog av stjärnorna på Hollywood Walk of Fame och Hollywood-skylten. På eftermiddagen åkte vi ut från Los Angeles och mot Arizona.

Söndagen den 16 juli lämnade jag Orlando för flyga till Los Angeles. När jag vaknade på morgonen hade jag fått en notis om att mitt flyg var försenat men eftersom jag inte ville behöva oroa mig för att flyget skulle lämna tidigare än vad förseningen var beräknad till så åkte jag till flygplatsen samma tid som jag hade tänkt att göra från början. Istället för att lämna marken 7.55, som tanken var, så var vi inte iväg förrän efter 12. Jag hade i alla fall en fönsterplats och den sex timmars långa flygresa gick helt okej. Bredvid mig satt en liten pojke, som skrek större delen av resan, och bakom mig satt ett annat barn som sparkade mig i ryggen, även det under större delen av tiden. Trots det kändes det som att det fick relativt snabbt. Väl framme på LAX tog jag en buss till Santa Monica och gick några blocks innan jag var framme på hostlet där jag skulle spendera natten. Kvällen spenderade jag med att strosa runt på piren, äta och köpa de sista nödvändigheterna inför den riktiga resan. Morgondagen ska jag berätta om i ett annat inlägg!

Livet i USA

Idag är det den tolfte juli vilket betyder att det endast är en månad kvar tills jag sätter mig på flyget tillbaka till Sverige. Jag vet inte om jag redan har skrivit det i ett tidigare inlägg men jag kommer att åka på min "resemånad", alltså den trettonde månaden på mitt visum, redan på söndag. Jag kommer vara borta i lite mer än en vecka. Det passade bra att jag åkte iväg på min resa då eftersom min värdfamilj har semester och de också ska ut och resa. Hur som helst, äntligen ska jag skriva lite om resan jag åka på.

Det är en guidad tour som börjar i Los Angeles på måndag och slutar i San Francisco måndagen efter. Under veckan kommer jag, förutom Los Angeles och San Francisco, besöka bland annat Grand Canyon Nationalpark, Las Vegas, Death Valley och Yosemite Nationalpark. Jag ska åka med ett företag som anordnar resor för främst Au Pairer och studerande. Jag varken känner eller vet någon annan som ska göra samma resa, vilket faktiskt känns ganska bra. Om jag kunde åka till USA själv är jag säker på att jag klarar av att åka till andra sidan USA själv. Jag tror faktiskt att det kommer vara väldigt lärorikt. Eftersom jag ännu inte vet vad resan har att erbjuda lägger jag upp några bilder på platserna jag ska besöka och skriver mer om resan när den är gjord. Det ska bli så roligt!

Livet i USA

Sen sist jag skrev här har jag hunnit med att fira 4th of July. Vi började dagen med att äta röda och blåa våfflor, dekorera huset och baka kakor, även de färgade i den amerikanska flaggans färger. På kvällen grillade vi och åt ute på altanen med utsikt över sjön. Senare på kvällen hoppade vi i poolen för att titta på fyrverkerierna från vattnet. Vilken upplevelse säger jag bara, något jag aldrig kommer att glömma. Samtidigt som jag hade en jättebra kväll kändes det ändå lite vemodigt. När vi låg på madrasserna i poolen insåg jag att det inte alls är lång tid kvar här. Jag njöt verkligen varje sekund av dagen och kvällen.

Resten av förra veckan jobbade jag och helgen spenderade jag till största del med att börja packa. I söndagskväll mötte jag upp Malene och Greta för en sista middag på Cheesecake Factory. Vi åkte hit tillsammans så det var roligt att även få avsluta året ihop. Igår fick jag ledigt, vilket hör till ovanligheterna på en måndag. Den spenderade jag i alla fall med att rensa, rensa och återigen rensa. Jag har haft så många saker liggandes i mina lådor och nu är jag åtminstone på god väg med att slänga vad som slängas skall. Spara också för den delen. Idag vaknade jag av att brandlarmet gick igång och tjöt i hela huset. Det är något fel på systemet så rätt som det är utlöstes alla larm samtidigt. Halva dagen spenderades i poolen och den resterande delen tog vi det mest lugnt, mina flickor och jag.

Veckan kommer spenderas med jobb varvat med packande. Det är än så länge ganska lång tid kvar tills jag åker tillbaka till Sverige men eftersom jag ska ut och resa en sväng redan på söndag känns det skönt att ha mycket avklarat. Imorgon ska jag försöka skriva om min kommande resa!

Livet i USA

3 juli, va? Det känns nästan surrealistiskt att det är sommar. För mig, som har haft sommarvärme i ett år, skulle det lika gärna kunna vara februari eller oktober.

Igår åkte Camilla, Greta och jag till stranden. Vi började med att åka till Satellite Beach, en jättefin strand men med dålig botten. Det var fullt med stora stenar så vi bestämde oss för att byta strand. Istället åkte vi 15 minuter norrut mot Cocoa Beach. Det var fullt med människor och vattnet var varmt och skönt. Det var antagligen sista gången jag åkte till stranden här i Florida, i alla fall för det här året. Väl hemma var det dags för ännu ett hejdå, denna gång var det jobbigare än vad det har varit tidigare. Säga hejdå, är utan tvekan det sämsta med livet som au pair. Det spelar visst ingen roll hur många gånger jag säger hejdå till människor, det blir aldrig lättare.

Livet i USA

11 månader. För elva månader sedan sa jag hejdå till allt jag visste för ett äventyr jag inte visste någonting om. Med facit i hand, vad glad jag är över att jag åkte och vad bra det blev. Det har varit elva lärorika, spännande, jobbiga och roliga månader på andra sidan Atlanten. Jag har vuxit och jag har utvecklats. Jag har skrattat och jag har gråtit. Jag vet att jag skriver samma sak varje månad men det känns inte som att speciellt mycket ändras. Tid är ett konstigt fenomen och ena dagen känns det som jag har varit här i fyra månader och dagen efter känns det snarare som jag har spenderat mycket längre tid i USA än vad jag egentligen har gjort. Idag är det en månad kvar på mitt år som au pair och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag har gjort saker för sista gången och sagt hejdå till människor jag har träffat och umgåtts med under mitt år. Jag känner mig ganska tom på både ord och känslor.

Jag har en väldigt stressad, rolig och spännande månad framför mig. Med andra ord kommer den med all sannolik flyga förbi och snart lär jag vara tillbaka i Sverige. One month to go!

Mitt andra hem, Orlando💛

Livet i USA

Mina flickor har denna vecka camp på SeaWorld här i Orlando. Det har blivit två tidiga morgnar än så länge men eftersom de är på camp mellan nio och tre så jobbar jag inte alls lika mycket som förra veckan. Tur är väl det, jag var helt slutkörd i söndags. Istället för att behöva köra fram och tillbaka två gånger per dag var min värdföräldrar jättesnälla och betalade en biljett in till parken igår. Jag har länge tänkt att åka dit men det har aldrig blivit av, förrän igår. Det var 34 grader i skuggan och nu på sommaren är dessutom luftfuktigheten så hög att det klibbas på kroppen direkt. En aning för varmt för att gå i en nöjespark hela dagen med andra ord. Det gick bra i alla fall, med mycket vatten och svalkande karuseller. Jag gick på showen med späckhuggare och det var det jag hade sett framemot mest. Jag blev helt mållös, det var en så himla häftig upplevelse. Vilka fantastiska djur! SeaWorld har fått väldigt mycket kritik, inte mina för deras späckhuggare. De har dock tagit till sig kritiken och ska sluta med showerna efter att de har späckhuggarna har blivit för gamla. De kan nämligen inte släppa ut dem i det fria eftersom de aldrig skulle överleva. Dessutom fungerat SeaWorld lite som ett djursjukhus. De tar in sjuka eller skadade djur för att hjälpa dem. Bortsett från späckhuggarna såg jag även pingviner, hajar, stingrockorna och manatees. Jag hann såklart med några berg-och dalbanor innan jag hämtade upp tjejerna för att åka hem.

Idag skjutsade jag dem till campet för att åka hem och städa, tvätta och handla. En helt vanlig vardag. Min värdmamma hämtade upp barnen och väl hemma spelade vi några omgångar schack och läste några kapitel ur våra böcker. Nu ikväll har vi haft besök från Sverige, det har varit jättetrevligt och det är så avslappnande att höra svenska röster nere i köket. Nu är det inte långt kvar tills dess att jag är omringad av svenska hela tiden. Hur jag känner om det är en annan fråga. Nu ska jag hoppa in i duschen, sova och ladda för en morgondagen!

Livet i USA

På midsommaraftonskväll tar jag mig äntligen tid till att skriva här igen. Tar mig tid är egentligen fel ord, för tid har funnits. Däremot har jag inte haft något att skriva om och därför har det också ekat tomt här. En sak som är säker är att jag inte ska satsa på att bli någon proffsbloggare i framtiden. Bilderna ovanför är så gott som de enda jag har tagit sedan jag skrev här sist. De är dessutom redan en vecka gamla.

Det har med andra ord inte hänt speciellt mycket sedan sist. Förutom att tjejerna har sommarlov och att jag jobbar mycket längre dagar. Jag tror dock att de flesta au pairer tycker att sommaren är lite jobbigare än vanligt. Mina flickor har redan varit på två camps och på måndag börjar det tredje efter en veckas ledighet. För dem, inte för mig. Klockan har ringt tidigt på morgonen och jag har varit i säng sent på kvällarna. Det känns idag när det är fredag och helg. Klockan är tjugo över åtta och jag kämpar med att hålla ögonen öppna. Imorgon får jag i alla fall sova ut innan det är jobb på schemat igen. Det känns lite som att allt går på autopilot nu i slutändan.

Idag har jag och flickorna bundit midsommarkransar. Min värdpappa kom hem med sill och färskpotatis, min värdmamma gjorde Skagenröra och senare ikväll ska vi fika på jordgubbar och glass. Det har varit lite firande här på andra sidan jorden också. Dessutom fick jag chansen att se en raketuppskjutning! Vi stod på balkongen och såg när raketen flög ut i rymden och en stund efter hörde vi ljudet från den. Kennedy Space Center ligger inte allt för långt härifrån och när det inte är moln i vägen så ser vi uppskjutningarna från balkongen. Hur häftigt?!

Nu ska jag gå ner och fika. Puss och kram!

Livet i USA

(ÄNTLIGEN!!) Alla som åker som Au Pair måste enligt amerikanska myndigheter läsa 6 credits på för att kunna fullfölja sitt år. Exakt vad dessa 6 credits innebär är svårt att få ett svar på. Svaret kommer påverkas beroende på vilken organisation du åker med. Cultural Care har uppfattat det som att varje au pair måste studera totalt 72 timmar. Någon annan organisation anser att det räcker medan 60 timmar medan någon annan har uppfattat det till 80 timmar. Oavsett hur många timmar just du måste studera så tycker jag att det enklaste och bekvämaste sättet är att ta en helgkurs.

Det var precis av de anledningarna som jag åkte till Tampa för två veckor sedan. Jag jobbar varje vardag och för mig hade det inte fungerat att läsa en kvällskurs i 16 veckor. Kursen började på fredagen och avslutades vid lunchtid på måndagen. Det var långa dagar, första lektionen startade klockan 9 am och vi var inte klara i skolan förrän klockan 10 pm. Vissa lektioner var roligare än andra men överlag tyckte jag att dagarna gick ganska snabbt. Kursen handlade mycket USA och det amerikanska systemet i stort. För mig, som varit här i tio månader, kändes det inte som att klasserna gynnade mig speciellt mycket. Jag vet dock många som var mer än nöjda med kursen.

Jag gick in med en ganska dyster inställning mot hela helgen i Tampa men tji fick jag. Helgen, speciellt kvällarna, blev jättebra allihopa. Jag åkte med några andra tjejer i min LCC-grupp och vi bodde alla på samma hostel. Gram's Place, ett litet men jättemysigt ställe. Kvällarna spenderade vi på en takterrass med kortspel och öl. Vi har ganska många läxor som jag måste göra klart innan söndag så det är bäst att jag sättet igång nu!