Allmänt, Min vardag, Fotboll

Fredagen rullade på som vanligt men efter min sista lektion var det dags för tjejerna i fotbollen och basketen att åka iväg till Franska Skolan för att spela varsin match. När bussen rullade in på skolans områden satte någon på markoolios mera mål, alla skrek sjöng "Vi vill ha mål, mål, mål mera mål Och mål det kommer det att bli". Mål blev det och vi tog hem segern med 3-1. Även basket tjejerna vann sin match. Strax före första halvlekens slut fick jag en rejäl tackling och slog i huvudet väldigt hårt, eftersom jag inte ens hade bollen var jag inte beredd och flög därför mer än vanligt. Jag blev omhändertagen av skolans sjuksköterska som tvingade med mig till hennes rum. Jag fick ta massa tester och hon ville skicka iväg mig till sjukhuset, jag envisades om att få kolla färdigt på matchen och avvakta. Vissa av bilderna nedan är tagna från fina Vinonas blogg, en av många bra hejarklackare men även hon som följde med till de läskiga sjukrummet med mig<333

Allmänt, Min vardag, Helgpåhitt, helgutflykter

Efter ett par månader i Kenya har vi alla börjat komma in i rutiner, kvällsfikan är en av rutinerna vi alla delar. För att skoja till det hela lite extra fixade vi i festkomitten så folk kunde uppträda. På bilderna ovan har ni ett gäng som bjöd på lite dans.

Jag och Hilda hade lite tortillas från en tacos-kväll ett par dagar tidigare, istället för att slänga dom tänkte vi göra nachos, det slutade såhär.... :(

Det var black friday, vi begav oss till ett shoppingcenter vid namn Two rivers. Det hade ryktas att det skulle finnas Zara kläder, vi hittade tyvärr inte den butiken men vi åkte hem med nya byxor, kuddar för 20 kr och oreos. På väg hem blev det regn kaos och bilarna flöt fram.

just denna helgen var ett jättestort gäng och besteg berg, det betydde att internatet var tomt vilket betydde PANNKAKOR!! // Läste lite engelska bok vid poolen innan...

...Det var dags för BBQ-party. Det bjöds på något så lyxigt som majskolvar och ribs. Det var en väldigt mysig kväll, det hängde en härlig känsla i luften.

Efter middagen var det en buss som åkte till Nairobi National Theater, på schemat stod Grease. Vi begav oss, ca 20 min sena, men vi hann fram. Vi gick in och skulle köpa biljetter när hon i kassan säger, "vi tar inte kort". Jag och ett par andra som räknat med det börjar direkt fråga efter närmaste bankautomat. Vi får inget riktigt svar från någon men började springa åt hållet de trodde, vi kommer ner till en stor motorväg och ser bankautomaten, på andra sidan motorvägen. Vi korsade 8 filer Kenyansk motorväg för att nå skylten med blå bokstäver, ATM. Vi tog ut pengar och skulle över vägen igen... Vi överlevde och kände oss mäkta nöjda efteråt. Bilderna ovan är tagna i det lilla ATM båset där vi knödde in oss 5 personer.

Uppträdandet var absolut en rolig upplevelse. Ljudet var lite krassligt men annars var allt bra. De hade lagt in Kenyanska internskämt som gjorde det hela lite speciellt.

Dagen efter spenderades vid poolen HELA dagen, alla var röda om kinderna och lite lätt brända.

East African Development gruppen var på studiebesök på Svenska ambassaden.

Vi hjälpte till att julpynta granen inför grundskolans julfirande. Tro det eller ej men trotts palmer, strålande sol och vattenmelon till frukost har jag så mycket julkänslor. Idag är det första advent och jag har tänt ljus och lyssnat på julmusik.

Förskole barnen hade idrott, de "dansade kring granen" i poolen. // grundskoleeleverna skulle ha julfirande, hela rondellen fylldes med stolar, bord, tält, blommor och julmusik. Senare på kvällen dukades det fram lax, sill, köttbullar och massa mer svensk julmat.

Luciatåget hade sitt första uppträdande på nordic basar, det bjöds på korv med bröd, lussebullar och läsk.

Helgen avslutades med ett besök till Village market, det var första gången vi var där men absolut inte sista. Maten i deras food court var både god och billig. De hade också en bra mataffär med brett sortiment. Tips tips!

Min vardag, Allmänt

Hejsan svejsan!

Senast jag skrev hade vi varit iväg och ridit en hel helg och campat i regnet, dessa två veckor som passerat efter har gått så otroligt fort och det har hänt så mycket men samtidigt så lite. Jag tänkte iallafall försöka få ner alla händelser i ord och bilder.

Söndagen efter ridhelgen spenderades med att packa upp och samtidigt packa ner. Jag packade ner hela mitt rum i min gula rullväska och rullade bort till andra sidan internatet till mitt nya rum. Internatlivet passar inte alla och därför har ett par människor, inkluderat min rumskamrat, begett sig tillbaka till Sverige. Jag har alltså bott ensam i dryga månaden innan boardingen beslutat hur alla ska flytta runt, min korridor ska bli killkorridor så jag och Sun flyttade ut. Jag bor nu i poolhuset (huset vid poolen, dah) och har en egen liten loftvåning med det allra nödvändigaste plus en palm. En trevlig rumskompis har jag med, bättre kan det inte bli.

Trappan upp till min del av rummet, kommer trilla och slå mig. Väntar bara på att dagen ska komma. // En styck garderob. // Köpte en matta för ynka 500 kes, ungefär 50 kronor.

Hilda gjorde det viktigaste jobbet: prova sängen! // Min säng. // Utsikten från sängen.

Jag och Hilda beställde sushi till middag från Sushi soo, tog endast 40 min och billig utkörning är det med. Bitarna är super små men så goda! Vi lämnade lite till lunch dagen efter med vilje, insåg inte hur bra gjort det var förens alla andra satt med sin uttjatade skollunch framför sig...

Vi samlades hela skolan i rondellen för att ta skolfoton.

Ek2 med undantag för ett par sjuklingar.

På fredagar och lördagar åker ett busslass till en klubb här i närheten vid namn Casablanca. Där dansar vi långt in på natten innan boardingvärdarna tvingar ut oss. // Lördags brunchen bestod av youghurt med hallon och äpple. // På söndagen åkte vi till The hub för shopping och håltagning i öronen.

Farsdag passerade och kunde tyvärr inte vara med min pappa men ett litet sms fick han allt! <3

I och med öppningen av kiosken har en del klasser bakat och sedan sålt, pengarna har då gått till deras klasskassa. Ett par tjejer gjorde samma sak men intäkterna gick till antingen ett barnhem eller ett djurhem, man fick rösta vart pengarna skulle gå när man köpte. Smart ide! // Isabelle och maja njuter av kvällssolen och kakan!

Extremt gröna bananer, tänkte direkt på Viktor och mamma som föredrar dessa, själv HATAR jag gröna bananer. // Alla luciaträningar har verkligen gjort att min julkänsla börjat komma, när mamma och pappa skickade denna bilden växte den extra mycket. Längtar verkligen hem nu, har mycket kul att se fram emot men kommer också kännas tomt när jag kommer till Sverige.

Det där var en kort liten sammanfattning av den senaste tiden, KRAM.

helgutflykter, Min vardag, Helgpåhitt, Resor

Hej! Min helg spenderades på camp carnelleys i Naivasha. (ifall ni är intresserade hittar ni deras hemsida här: http://www.campcarnelleys.com/ ) Anledningen till att vi åkte till Naivasha var inte för att campa en natt i regnet för skojs skull utan vi åkte dit för att rida. Här kommer lite bilder följt av lite text:

Vi lämnade skolan vid ungefär 08.30, en halvtimme försenade, trötta men laddade. Till frukost bredde jag en macka men till min förvåning var den helt grön-prickig av mögel, detta insåg jag när jag höll i sista tuggan av det som fanns kvar... Aja, sånt kan hända och eftersom jag inte kände av någonting efteråt så gjorde det inte så mycket.

Efter ungefär 2 timmar kom vi fram till stallet där vi direkt blev uppdelade i våra grupper och blev tilldelade hästar. Eftersom jag sett på andra bloggar och youtube-videos att vi skulle rida i vatten lämnade jag min mobil i bussen, jag ångrar detta så mycket eftersom jag så så så gärna velat ta bilder på hur nära vi var zebrorna och girafferna när vi red. De tre bilderna ovan är tagna på en av de andra grupperna genom bussens smutsiga rutor. Medan de andra grupperna red slängde vi i oss vår lunch och satte oss i bussen för att åka till campingen.

Här ser ni tälten där vi spenderade natten. Vad man inte ser på denna bilden är att strax bakom mig är det ett elstängsel och ca 20 meter bakom det ligger lake Naivasha, fylld av flodhästar som klev upp ur vattnet när mörkret närmade sig, därav elstängslet. Att tälta 30 meter ifrån ett så farligt djur var lite skrämande men det blev 1000 gånger värre när Tilan berättade sina historier om människor som dött på grund av flodhästar...

När vi byggt upp tälten och kommit i ordning gick vi upp mot campingens restaurang för att dels kolla läget och förbeställa kvällens middag men också för att köpa en kall cola. Efter en cola och lite gott prat gick vi till tälten för att duscha, byta om och hämta pengar.

Vi är vana vid att alla kenyaner går efter en egen sorts klocka som alltid är lite för långsam men när vi låg där i tältet var vi tvungna att bli hämtade för att maten var färdig. Ovanligt att Kenyaner passar tiden men vi blev såklart glatt överraskade eftersom vi var så hungriga. Jag åt grönsakscurry med ris och chapati. Restaurangen är även känd för sina pizzor som enligt Tilan är de bästa i hela Nairobi.

Stallet var väldigt mysigt och de hade väldigt många söta hästar, hundar, höns och även en gigantisk gris vid namn Henrietta.

Efter det sista ridpasset åkte vi tillbaka till campingen

Ebba och Ellen påväg ner mot tälten.

Min helg var väldigt rolig och det var absolut värt både pengar och tid, denna aktivitet får 7/10 i betyg eftersom det inte fanns så mycket att göra när vi hade ledig tid och pga. vädret men annars var det roligt. Campingen var en av de bättre campingar vi varit på, det fanns toalettpapper, utsikten var magisk och maten i restaurangen var god.

Hej! Dagarna innanför murarna är just nu inte jätte händelserika så att blogga varje dag går inte. Därför kommer här ett inlägg med en liten sammanfattning av de som hänt senaste tiden.

Söndag: Jag vaknade upp vid 11.57, tre minuter innan brunchen skulle plockas bort. Jag flög upp ur sängen, gjorde mig en macka och gick tillbaka till rummet och åt min brunch framför en film. Dagen fortsatte i min säng framför fler filmer innan jag, Hilda och Emilia bestämde oss för att gå och köpa blommor. Vi har tänkt på det ett bra tag nu så det var kul att få det gjort. 70 kronor fattigare gick vi hem med en palmväxt, en stor kruka, en blomväxt och en kaktus. Jag är nöjd, främst med priset eftersom han från början ville ha 100 kronor för endast krukan. Kvällen spenderades som resten av dagen, i sängen med myskläder, datorn och samhällsboken.

Måndag: Skolveckan började och jag hade lektioner som vanligt. Vid lunchen kommer min naturlärare fram till mig och säger att jag har paket som väntar på mig uppe i zebra. Jag släppte allt jag hade och sprang upp till zebra och där låg det, paketet som mamma och pappa skickade 2 veckor tidigare. Jag slet upp paketet som var proppat med godis, gifflar och mina favorit chips. Även ett par skor som behövdes, hehe. Jag hoppade över fotbollen för att plugga men det slutade med att vi gick till Art och åt pasta.
Tisdag: ytterligare en helt vanlig skoldag passerade och vi fick bland annat tillbaka swahili-proven, det gick bra trotts att jag glömde ett par grejer! Tisdagar innebär dans vilket alltid är kul. En kort stund innan danslektionen kunde vi höra skott utanför och det visade sig senare vara en skottlossning vid Impala, bara rakt över gatan. Lite läskigt när det är så nära men vi är mer än säkra innanför murarna.
Onsdag: Eftersom det var omval på torsdagen räknades onsdagen som en röd dag så folk kunde ta sig till röstlokalerna. Vi hade två lektioner på hela dagen och ingen taekwondo efter skolan. Eftersom vi inte hade så många lektioner kunde vi inte heller få nya uppgifter, jag passade då på att jobba lite i förväg. Eller onödigt plugg som jag kallar det. När det regnar i Kenya är det som att himlen öppnar sig och släpper allt den har, på bilden till höger ser man verkligen det.
Torsdag: Eftersom det var omval kunde inte alla lärare ta sig till skolan för att ha sina lektioner. Det var därför självstudier. Ingen skola innebar då också inga tider att passa, jag vaknade vid 12 och gick därför direkt till lunchen. Dagen gick åt för plugg, plugg och plugg men sedan bestämde jag mig för att slänga iväg boken och tänka ut min halloween utklädnad. Vi gick även iväg ett gäng och pysslade inför helgens halloween fest, vi gjorde placeringskort, pumpor och fladdermöss.
Fredag: Fredagen såg ut ungefär som torsdagen, nämligen att cirka hela dagen spenderades i sängen. Jag tycker att man ska ta vara på ledigheten när man väl får den. Fredagen spenderades också med att planera och fixa det sista inför lördagens festligheter. Vi hade ett möte med hela festkommitten för att dela ut arbetsområden till alla. Dagen fortsatte som vanligt med middag och allt det vanliga men sent på kvällen/ natten var vi ett gäng från kommitten som stannade upp för att dekorera inför festen. Vi gjorde det på natten för att det skulle bli en överraskning för alla när de vaknade på morgonen. Vi lyfte in alla bord, stolar och bänkar, vi dekorerade med spindelnät, lyktor, spindlar, papperspumpor och fladdermöss. Det blev riktigt fint och läskigt!
Lördag: Jag vaknade upp och gick ner mot brunchen. Vi fick då reda på att vi var tillåtna att gå ut (!!), vi behövde skynda oss eftersom de skulle kunna bli kaotiskt utanför murarna igen. 20 minuter senare var jag påklädd och hade magen full av vattenmelon och macka. Vi tog en taxi till yaya och köpte godis och dricka. Efter vi hade kommit hem var det dags för oss att börja göra oss i ordning inför halloween festen. Vid 2 började vi sminka oss och vid 4 var vi färdiga. Vi mötes upp, alla festfixare, och började göra bål, duka borden, lägga ut namnskyltar, ta fram högtalare och allt annat som behövde göras. Kvällen blev lyckad och vi hade sjukt roligt.

Allmänt, Min vardag, Mombasa, Resor

Haloj! Detta har hänt på sistone:

• Vi har varit i Diani, Mombasa och solat, badat och levt livet
  • Vi har varit här i två månader, halva terminen har gått.
  • Jag har skrivit högskoleprovet
  • Fått massa självstudier att göra under lovet
  • Haft danslektion i regnet
  • Köpt 4 avokado för 4 kronor
  • Varit på en grott resturang i Mombasa, där jag käkade den godaste pastan i hela mitt liv
  • Varit snorklingtur och sett fina fiskar
  • Blivit nergrävd i sanden
  • Träffat en gullig kamel som hette Obama
  • Dansat så att svetten rann på en klubb i Diani
  • Åkt den kenyanska motsvarigheten till Öckerö-färjan.

Det där är typ allt som hänt det sista, dagarna ser likadan ut men jag trivs som fisken i vattnet.

helgutflykter, Min vardag, Resor, Savage Wilderness

Torsdag: klockan stod ställd på 07.00 för 07.30 skulle vi bege oss till Savage Wilderness, en camping med äventyrs aktiviteter. Bussresan tog ungefär 2,5 timme och vi alla sov nästan hela vägen. Väl framme vid campingen fick vi lägga ifrån oss packningen och greppade direkt hjälmarna och flytvästarna för det var dags för kajak och stand-up-paddling. Att paddla kajak har aldrig, och kommer aldrig vara min grej. Paddlingen däremot var väldigt rolig och jag skrattade konstant. Efter kajaken och paddlingen var det dags för lunch, vi fick vårrullar och pastasallad. Efter lunchen skulle min grupp iväg för att skjuta pilbåge och klättra, jag och 5 andra fick stå över klättringen eftersom vi skulle iväg och hoppa Bunge jump. Vi gick med tunga men samtidigt lätta steg mot Bunge jump tornet, under vår promenad kunde vi se hur andra kastade sig ner. Jag var trea i turordningen, jag fick på mig en sele och på ryggen spände han fast fästerna som senare skulle fästas runt mina ben. På baksidan av selen hängde även min gopro och dinglade, redo att användas i fallet. Bunge jumpen gick jättebra och det var det absolut läskigaste jag någonsin gjort men samtidigt det roligaste jag någonsin gjort. Nu i efterhand har jag lite ont i ryggen och en öm fotled p.g.a. fotfästerna som satt så galet tight men annars är det bara med lilla mig. Efter Bunge jumpen gick vi tillbaka till campingen där vi fick våra stugor. Man kunde välja att bo i stuga med egen toalett och dusch istället för tält för ungefär 40 kronor, vi valde självklart detta eftersom det regnat en del på sistone.

En liten selfie innan jag fick på mig selen och började klättra uppåt. // Leendet behöll jag ett bra tag! // Här började jag klättra upp för stegen som sträckte sig 60 meter upp i luften.

Emilia som hoppar! // Här är efter att jag hoppat, man hissas ner på en madrass där man behövde vila ett tag för att blodet skulle lämna huvudet. // En överlycklig Clara som grät lyckotårar. // Bron över floden, campingen låg på andra sidan.

Fredag: Vi vaknade upp i vår stuga, eller rättare sagt: vår bastu. Vi slängde på oss våra kläder och gick mot frukosten. Kläderna var blöta och kalla från gårdagens vattenaktiviteter. På schemat stod frukost följt av river rafting. Eftersom alla våra aktiviteter involverade vatten kunde jag inte ta några bilder men Under river raftingen hade vi däremot med oss en fotograf. Bilderna han tog kommer förhoppningsvis snart, lägger upp dom när jag har tillgång till dom. För att ni ska förstå vad vi gjorde sökte jag upp bilder från andra gånger, bilderna är alltså inte mina.

Min vardag, Resor, Mombasa

Hej! 06.39 satt hela internatet i bussar, packade och klara för att åka mot Mombasa. Vi hade fått med oss en liten frukostpåse som skulle ätas på bussen. Vi började åka mot tågstationen och kom fram med god marginal, tur var det för säkerheten och passkontrollerna var fler än jag någonsin varit med om. Det började med att vi fick ställa oss på långa led med väskorna framför oss. Det var väldigt viktigt att väskorna låg på en rak linje. När väskorna låg rakt och vi stod någorlunda stilla kom det hundar som gick längs de långa leden för att lukta på väskorna.

Efter hundleden, hundra miljoner biljett- & passkontroller slog vi oss ner i vänthallen och åt upp vår frukost. Vi spelade lite kort och fördrev tiden innan det var dags för ytterligare en biljettkontroll.

När vi kom fram vid Mombasa tågstation var klockan runt 14. Jag tog upp min kamera ur väskan för att ta en bild men märkte då mitt stora misstag, minneskortet var kvar i Nairobi... Efter tågresan skulle vi åka buss i några timmar för att komma fram till hotellet. Bussarna hade ingen AC, det var nästan 40 grader och alla var glada och taggade. Bussresan tog lite längre än väntat men väl framme vid hotellet fick vi våra rumsindelningar.

När vi kommit fram till hotellet och kikat in rummen gick vi ner mot havet för att ta ett dopp i det blå. Vi slängde handdukarna på en solstol och småjoggade ner mot vattnet, vi hindrades dock av ett par vakter som sa att vi inte fick bada. Detta var för att klockan 18 "stängde"​ havet och man var inte tillåten att bada efter 18. Vi kom fyra minuter för sent men jag lyckades övertala en av vakterna och vi fick två minuter på oss att bada. Efter vårt snabba bad var det direkt upp på rummet för dusch och påklädning innan middagen. Efter middagen var det dans på stranden tills svetten rann och jag hade kunnat somna ståendes.

Hej! Idag har jag haft en helt vanlig skoldag bestående av matte, swahili, natur, engelska och East african development. En vanlig skoldag som gick extra snabbt när jag hela dagen var medveten om att lovet inte var långt bort. Efter skolan var det dans som gällde följt av dusch. Emilias dusch har två duschar med en skiljevägg emellan så vi duschade tillsammans med musik på högsta volym.

På håltimman begav vi oss mot junction i stekande sol för att ta ut pengar inför Mombasa.

Allmänt, Min vardag

Hej! Idag har jag haft en helt vanlig måndag som började med sovmorgon följt av svenska, håltimme och lunch. Vi fick korv stroganoff till lunch och jag slängde i mig maten innan jag begav mig mot klassrummet där ett prov i företagsekonomi väntade. Provet gick bra fram till sista frågan där jag inte fick fram rätt svar. Jag förstod det rätt snabbt efter provet när alla diskuterade sina lösningar och svar. Den delen av frågan var värd 2 poäng så det var inte hela världen. Efter ekonomin var det mentorstid där vi gick igenom information om kustresan som äger rum från onsdag, ska bli skönt med lite hav, sol och lov. Efter information och mentorstid var det samhäll, vi var ungefär 15 stycken på lektionen för killarna hade åkt iväg för att spela match. Längtar tills vi tjejer ska börja spela matcher!!

Även vi tjejer fick lite fotboll idag, nämligen måndagens höjdpunkt: fotbollsträning. Tjejerna från trean som är våra tränare fick förhinder idag och vi fick därför träna med killarnas tränare, kul med lite skillnad!

Efter aktiviteterna blev det middag, dusch, Swahili-plugg, städning och ett kort möte med vår festkommitte innan det var dags för kvällsfika följt av häng i zebra.

Idag är en typisk dag när jag hade velat ha mina nära och kära här. Jag trivs så bra här och saknar inte Sverige det minsta, men vill ha mina kära favorit människor här. Snart så!