Jag befinner mig just nu på en ö utan wifi så det blir en kort Bloggpaus! Jag är här på ön koh Rong ca 3/4 dagar till!!!

Kram så länge!!

Vi skulle som sagt bara stanna i HCMC en natt eftersom vårt visa går ut idag. Vi åkte därför över till Kambodja, Phnom phen. Det gick faktiskt smidigare än vad jag trodde. Jag har hört så himla många historier om hur man tvingas gå över gränsen, betala jättemycket och vänta i timmar för att få passera - så var det inte! Direkt när vi kom på bussen samlade de in alla passen plus pengar för visum, 35 dollar. Vi åkte sedan i ca 2 timmar för att sedan passera gränsen. Där gjorde vi ett stopp på ca 40 minuter innan vi kunde fortsätta. Därefter åkte vi lite mer buss, ca 4 h innan vi var framme. Total tid från HCMC till Phnom phen var 7timmar.

Det roliga var att jag och Oskar räknade ut hur många timmar vi spenderat på olika bussar de senaste 15 dagarna hahah! Riktigt sorgligt men vi har spenderat 81 timmar på buss genom hela Vietnam. Vi är helt slut! Och imorgon blir det mer... För då ska vi åka vidare söder ut ner mot kusten!!! Så taggad!!!! ☀️✌️

Nu ska vi gå och äta lite middag i nya staden Phnom phen, sedan är det tidig sänggång 🙈 bussen avgår 6.30 imån.

Kram så länge 😘

Direkt idag när vi kom fram till Saigon började vi leta efter ett boende, en dagstur till tunnlarna samt en bussresa över till Kambodja. Vi lyckades hitta allt utom boende men det löser sig efter turen förhoppningsvis. Vi lyckades i alla fall boka en dagstur till tunnlarna vilket var skönt. Så efter att jag ätit en god hamburgare till frukost började vår tur mot tunnlarna. Vi hade en väldigt hyper guide som pratade konstant i 2 timmar under bussturen, jag slutade tyvärr lyssna efter 10 minuter då hans uttal var väldigt speciellt och han kom aldrig till sak haha!

Vår buss avgick 08.00 och det tog ca 2 timmar till tunnlarna, kanske lite mer? Hur som, vi började med att gå runt lite på området, vi fick se olika fällor som vietnameserna byggde under kriget samt krater från bomber - riktigt häftigt!
Kraterna var riktigt stora, kanske 8x8 meter och 4 meter djupa. Häftigt men sorgligt! Vi fick även se gömställen som vietnameserna avvände sig av. Det var smala hål ner i marken med dolda ingångar. Om man ville fick man hoppa ner i hålet och ta lite bilder, något som jag inte gjorde för jag var rädd att jag inte skulle komma upp hahah!!!

Efter att vi sett gömställena fick vi se en kort film och sedan lyssna en kort stund på guiden då han berättade om tunnelsystemet med dess olika nivåer, luftsystem mm.

Vi gick sedan vidare och fick se en bevarad amerikansk pansarvagn från kriget, lite vaxdockor som illustrerade hur det var under kriget samt ett skjutfält. Om man ville fick man skjuta vid skjutfältet men det var så himla dyrt så vi tog en glasspaus istället.

På vägen tillbaka fick man gå i tunnlarna om man så ville, självklart hoppade vi ner och gick hela 130 meter i dem! Det var trångt och smalt, jobbigare än vad jag trodde att ta sig fram. Det var ett parti som var riktigt smalt så man var tvungen att krypa på alla fyra och nästan luta kroppen lite, så häftigt! Dock Dick man lite klaustrofobi där nere men det fanns nödutgångar var 30:e meter så det gjorde det lättare :)

Nu är vi tillbaka i Saigon, vi har sovit lite och ska nu snart äta middag. Väntar bara på Oskar som är på besök hos tandläkaren.

Kram så länge 😘

Igår var som sagt sista dagen i Nha Trang. Vi hoppade på nattbussen vid 19.00 och den beräknade ankomsttiden var 06.00. Till skillnad från förra nattbussen så kunde jag faktiskt sova bättre då det inte var lika trångt eller varmt. Hade en egen AC-fläkt precis över mig så jag kunde själv lätt reglera om jag ville ha det varmare eller kallare vilket var najs!!! En annan sak som var najs så var det att det fanns wifi på bussen, som för en gång skull fungerade 🎉😃 Jag kunde därför ligga och smsa lite med vänner vilket var skönt :)

Nu har vi precis kommit fram till HCMC, klockan är 06.30 och vi letar boende!!! Vi har mycket på agendan den närmsta timmen, vi måste hitta ett boende, boka en dagstur till tunnlarna, boka en bussresa ut ur Vietnam samt äta frukost. Jag måste sluta skriva nu så att vi kan fortsätta vårt letande!!! Skriver ett till inlägg senare om hur allt gick samt hur det var att se tunnlarna.

Kram så länge 😘

Idag är det sista dagen i Nha Trang. Vi har bara varit här i två nätter men jag hade gärna stannat längre för jag gillade verkligen stället!!! Det är en bra kombo mellan strand, stad och nattliv :)

Igår kväll blev det en spontanbio på ett shoppingcenter ca 1 km bort. Det är faktiskt annorlunda att gå på bio här kontra Sverige, för det första kostar bio här 20:- och få inkluderas dricka och popcorn (något som i Sverige skulle gå på ca 180:-) och för det andra så sitter alla och pratar inne i biosalongen. Det var flera stucken som svarade i sina mobiltelefoner, något som aldrig hade hänt i Sverige hahah! Vi såg filmen 'the woman in black', bra skräckfilm men storyn sög som i de flesta skräckfilmer. Det roliga var att vi bara tog en film så sen när vi insåg att det var en skräckis skrattade vi till 🙈
Den var faktiskt läskig, det gjorde det inte bättre att vi satt längst fram heller.

Nu ligger jag på stranden och bloggar, det är ca 30 grader och lite lite blåsigt vilket är härligt. Vi har precis spelat lite strandtennis och lyssnat på en podcast av Alex & Sigge. Snart ska vi gå och äta lunch men först ska jag steka lite till i solen så jag blir brun!!!

Kram så länge 😘

Nu i slutet av resan får man börja lyxa till det lite mer hehe. Jag gjorde det idag när jag bestämde mig för att äta sushi till lunch, dyr sushi men så värt det! Det var supergott! Jag beställde de klassiska rullarna med crab stick och mixade grönsaker samt några gurka/avokado rullar :)

Sitter nu på sushibaren men ska snart tillbaka till den långa fina stranden. Nha Trang är verkligen vackert, jag gillar det. Det är lite Miami känsla över hela staden. Kram så länge 😘

Vi lämnar nu Hoi An och rör oss söder ut ner mot Nha Trang. Jag har hört väldigt blandat om just Nha Trang, vissa säger att det är jättefint medans andra säger att det är fult och bara massa ryssar. Jag tror mer på det första men man vet ju aldrig!! Vi sitter nu på en restaurang här i Nha Trang och har varit här i ca 1 h. Bussen hit var ett helvete, supertrångt och hur varmt som helst... Men men! Jag har inte ont någonstans iaf vilket jag hade efter förra nattbussen så det är bra :)

Vi ska vara här i Nha Trang 1/2 nätter innan vi åker vidare ner mot HCMC eller Mui Ne, vi har inte riktigt bestämt oss än. Det enda som är säkert är att vi måste ut ur Vietnam senast den 13e då vårt visum går ut, annars blir det trubbel och dyrt haha.

Sitter som sagt nu på en restaurang och chillar med wifi. Vi har bara varit här en timma men jag gillar Nha Trang väldigt mycket än så länge i alla fall, mer struktur här om man jämför med Hanoi! Idag är planen att först hitta ett boende för att sedan gå ner till stranden och sola ☀️

Kram så länge 😘

Äntligen!!! Jag har inte solat på en hel månad och nu äntligen ligger jag på stranden igen. Stranden är inte den mest fantastiska men jag ligger här Mrs min bok och en färsk mangojuice i handen så jag klagar inte direkt. Vågorna här går att surfa på så Oskar och jag gick bort för att kolla efter ett ställe att hyra två brädor hos. Vi hittade två brädor men problemet var att brädorna hade varken fenor eller fotband så... Hahah vi får skippa surfingen på denna destinationen 🏄 Nu ska jag läsa vidare i min bok, är bara på sidan 30 och jag köpte den för två veckor sedan så.... Kram så länge 😘

Idag blev det en till dagsutflykt, denna gången till tempelkomplexet 'my son' som ligger ca 1h iväg från Hoi An. Efter en god frukost med färsk frukt och yoghurt blev vi upphämtade av en buss som körde oss till My Son. Vår guide pratade i början lite om turens upplägg och om historien bakom alla tempel. Tydligen var det ca 70 tempel där från början men då mycket bombades under kriget finns det nu bara ca 20 små tempel kvar.

När vi kom fram var det varmt som tusan! Jag hade en grå tröja på mig vilket inte var så smart, haha! Vi började gå runt med guiden för att sedan avlägsna oss och gå runt själva bland alla tempel. Naturen där var helt fantastisk, kontrasterna mellan den gröna naturen och de gamla templens var fantastisk. Det var svårt att ta bra bilder på det men jag försökte göra mitt bästa men det var som att fota månen eller en vacker solnedgång - det går inte! Hahah

Vi vandrade runt där i ca 2 h totalt för att sedan ta bussen hem och hit till hostlet där jag befinner mig nu :) Nu ska vi kika ner mot stranden för att dricka juice, chilla och bli bruna! Kram så länge 😘

Efter en lång resa med nattbuss är vi nu framme i Hoi An. Det är en liten mysig stad, liknar lite Gamla stan i Stockholm eller Haga i Göteborg. Vi har inte sett stranden ännu men tydligen ska det finnas en fin strand bara någon kilometer bort här ifrån, tror att vi kommer cykla dit senare för att sola och bada lite. Det ska verkligen bli skönt att få lite sol och bad, senast jag solade var ju på Langkawi vilket var ca 3/4 veckor sedan hahah. Ska steka nu in i det sista så jag kommer hem brun och go till Sverige!!

Vi ska vara här i Hoi an i två nätter innan vi åker ner söder ut mot Nha Trang :) vi har ännu inte bestämt vad vi ska hitta på här men troligtvis ska vi besöka ett tempelområde i närheten som heter 'My son'. Har kollat lite på bilder där ifrån och det ser riktigt fint ut så jag tror att vi tar oss en sväng dit!

Vi kom precis tillbaka från vår promenad i gamla stan, så himla vackert verkligen! Såg en fin tjej i brudklänning som hade sin fotografering där, jag passade på att smygfotografera :-)