Neon, det var längesen vi sågs. Jag brukar ha intensiva färger men kanske inte såhär pass.

​Kulturkrock blev det även, Vans och Michael Kors.

Yes, detta var på tiden. Mitt älskade Honeymoon, till vänster, tappade jag bort för flera månader sedan och av någon anledning har jag inte köpt något nytt. I måndags tog jag äntligen tag i saken. Det mer mörkbruna stiftet till höger, Beauty Mark, har jag använt upp och självklart var jag tvungen att köpa ett nytt.

Jag har fyra stift ur serien Lip Lingerie, dessa är två av dem. Honeymoon är min favorit av alla fyra. Lip Lingerie får en matt finish vilket jag, nästan tycker är ett måste. Annars fastnar mitt hår i det och läppstift på tänder är ett faktum.

Det som är så bra med NYX Cosmetics är att det är cruelty-free, det vill säga att varumärket icke testar ingredienser eller produkter på djur.

Såklart blir det bara mer och mer lila som visas här, min favoritfärg.

Fredag eftermiddag och det är dags för min dagliga power nap, så this is it för idag.

Såklart matchade jag mina naglar, med mitt nya lack från HM. Mer om det finns i ett äldre inlägg, som ni finner HÄR.

Var det inte längesen jag bar olivgrönt? Jo, jag tycker det.

Paletterna som jag använt till ögonen heter Snapshot och V1 som kommer från Sleek, ur deras serie i-Divine.

Stiftet kommer från Nyx, ur deras serie Lingering Liquid i färgen Beauty Mark.

Det var nästan två veckor sedan jag gjorde eyeliner och jag var minst sagt ringrostig. Sminket blev därför ingen höjdare.

stift: Macaron från Viva la Diva

ögonskuggspaletter: Brights från Nyx och Metallic Eyes från Viva la Diva.

Det finns inget läppstift som jag gillar så mycket som jag gillar detta, en solklart favorit.

Som jag sagt flera gånger innan - stiftet heter Chocolate Mint, som kommer från Viva la Diva ur serien Velvet Matte Liptint.

Palmeria, en liten fiskeby på Sal. Besöket i byn var det mest givande av alla visiter på ön. På husväggarna hade de målat alla tio öar som Kap Verde består av.

Palmeria är en fattig by, vilket inte syns på bilderna.

Jag valde medvetet att inte fota de som levde i byn eller deras skjul som de kallar hem. Det kändes fel att gå runt med min dyra kamera och fota deras tragiska tillvaro. Jag hade känt mig blåögd och ytlig, som om jag inte visste att det fanns en annan värld än den jag lever i.

När jag kom till byn kändes det som om jag var från en annan planet, men egentligen hade jag bara hoppat ur ett plan från ett välbärgat Sverige och Europa.

Den enda bilden som visar deras tillvaro är denna, också den enda bilden med några av Palmerias invånare. Efter jag tog bilden fick jag dåligt samvete och kände mig så oartig. Är det rätt att åka dit som turist, knäppa några bilder för att sedan lämna?

Dock känner jag att jag inte bara lämnade Palmeria. Jag har sedan den dagen jag besökte byn tänkt på människorna som lever där varje dag. Jag har besökt många plaster runt om i världen men nog aldrig blivit så här berörd.

Jag känner än en gång hur mån jag är om människors rättvisa. Jag hoppas att jag någon gång i framtiden kan göra något för att främja rättvisan, så att alla har rent vatten, tak över huvudet och en säng att sova i.

Lite smink bland alla semesterbilder skadar ju inte. Här på Kap Verde har användningen av smink blivit minimalt men jag hade några bilder tagna innan vi åkte.

Lila, en av mina absoluta favoritfärger. Det är nog den färg som är roligast att sminka mig med. Alla skuggor kommer från Sleek, även highlight'n som användes delvis på ögonlocket.

Mina nya söta fjärilsörhängen.

Hmm, vad är detta? Bra fråga, jag vet knappt själv.

Det som kallas Blue Eye är, som jag förstått, ett ovanligt fenomen. När solens strålar lyser i en viss vinkel på vattnet som fanns grottan "förvandlas" dess nyans till en intensiv turkos. Vissa stunder under dagen ser fenomenet ut som ett öga, därav namnet Blue Eye. Vi var tyvärr något tidiga för att kunna se likheten mellan fenomenet och ett öga.

Blue Eye ligger vid en liten vik, son kallas Buracona. Branta klippor och vilda vågor fanns det gott om.

"It is forbidden to bring dogs to the beach"

Det kryllar minst sagt av hundar i Santa Maria, som är en mindre stad på ön Sal och som ligger någon kilometer från vårt hotell.

Dock känns det väldigt oklart med en skylt som förbjuder hundar på stranden - då ingen följer det. Det finns hundar i alla möjliga färger och former, med andra ord alla möjliga raser. Små som stora, svarta som vita, tysta som högljudda. Min favorit är den på bilden ovan, som nästan smälter in i sanden.

Santa Maria ligger precis vid Atlanten, på Sals södra kust. På ön och i städerna växer det i stort sett bara palmer, då det är ökenklimat.

Jag blev helt varm i hjärtat när jag såg mannen med den lilla flickan i famnen. Det såg så fantastiskt härligt ut, i eftermiddagssolen med ett fiskespö.