Eftersom jag nu inte skrivit på en månad så tänkte jag att det var dags nu. En vecka efter min födelsedag, 25e februari, åkte jag till Hawaii med YFU och reseorganisationen Belo USA. Jag och en tjej från Finland hade samma flyg på vägen dit, vilket var kul med sällskap då det tog lika lång tid att flyga till Hawaii som det tar att flyga från Sverige till USA. Efter att ha spenderat 11 h i flygplan, och x antal timmar på olika flygplatser, så var vi äntligen framme i Honolulu. På flygplatsen mötte vi fem personer från New York som också skulle vara med på resan. Vi mötte upp två ledare från Belo som tog oss till vårt hotell. Hotellet vi bodde på heter Hyatt Place och är vid Waikiki beach. När vi kom till hotellet så fick vi mat och pratade lite med ledarna. Vi fick namnskyltar och t-shirts, sen gick vi upp till våra hotellrum och packade upp. Senare på kvällen hade vi ett möte med information, och jag pratade lite med utbytesstudenterna som var där. Sen gick jag upp till mitt rum och lärde känna tjejerna där. Efter det packade vi upp och gick och la oss. Det är en 5 h tidsskillnad från Hawaii till Michigan så jag var extra trött.

Morgonen efter gick vi upp och åt frukost, sen gick vi till stranden för att åka på en katamaran. Det var så himla fint, och vattnet var klart och turkost. Vi åkte ut från stranden och åkte runt en stund. Sen gick vi till stranden för att sola och bada. Efter det åt vi lunch och shoppade lite i Waikiki. Köpte ett par solglasögon då mina gamla gick sönder direkt efter jag kommit till USA. Sen gick vi till stranden igen för att bada och sola (det var så varmt både i luften och vattnet) för att senare åka på en "city tour" i Honolulu. Efter det gick vi till en restaurang och åt pizza (Hawaii pizza såklart) och sen gick vi längs shoppinggatan.

Dag tre gick vi upp tidigt för att åka och surfa. Vi åkte till North Shore, som är O'ahus surfsida. Har surfat en gång förut vilket var hur kul som helst. Detta var också roligt, men tyvärr var vågorna lite för små så det var lite svårt att fånga vågen. Men hade ändå superkul :) Efter surfingen åkte vi till en by som heter Haleiwa för att äta lunch (populär Hawaiiansk hamburgare med ananas), kolla i olika surfshops och prova på shave ice. Är ungefär som en slushie men man hyvlar av isen från stora isblock och häller sedan på sirap med olika smaker för att smaksätta isen. Jag köpte en söt blommig klänning i en affär där vi fick träffa några trevliga surfare som berättade om sina liv i Hawaii.

Senare på eftermiddagen åkte vi till ett "Polynesian cultural center" där om hade några shower och andra saker. Vi provade att dricka kokosnötter och skaffa hennatatueringar vilket var kul. Vi stannade där hela kvällen och åt middag där. När vi kom tillbaka till hotellet tog vi ett sent kvällsdopp i poolen innan vi gick och la oss.

Dagen därpå, tisdag, åkte vi till en utsiktsplats för att ta bilder. Många hade sitt lands flagga som de tog bilder med. Tyvärr fanns det inga Sverigeflaggor, men det gjorde inte så mycket. Resten av dagen spenderades på en fin strand där vi solade (trots att det var molnigt) och badade. På kvällen åt vi middag på Hard Rock café och shoppade lite i Waikiki.

Dagen efter var vädret ganska dåligt. Vi åkte till Per Harbor och dess minnesplats, men tyvärr va det för regnigt för att åka ut med en båt och se den riktiga hamnen. Men det var ändå en spännande upplevelse då vi fick träffa en veteran som överlevde attacken. Vi är den sista generationen som har chans att träffa någon som var med i andra världskriget. Vi åt lunch på Panda Express och drog vidare till ett ställe där vi köpte souvenirer. Jag köpte tröjor till mig, Greg och Carol, fotlänkar till några kompisar och två armband till mig själv. På kvällen åkte vi till ett jättestort köpcenter. Dock hittade jag inget förutom en adidaskeps. Vi åt sen en supergod middag på Bubba Gump.

På torsdagen behövde jag stanna hemma, då jag hade väldigt hög feber (var sjuk större delen av resan) medan resten av gruppen gick på en hike uppför berget Diamond Head. Det var lite segt då det var den soligaste dagen på veckan, men jag behövde vila för att inte bli ännu sämre.

På fredagen (sista dagen) var jag fortfarande sjuk men mådde lite bättre än dagen innan. Det var väldigt bra då vi skulle åka och snorkla. Vi åkte iväg till Hanauma Bay tidigt på morgonen och snorklade ända tills lunch. Jag som är (var) rädd för fiskar började skrika första gången jag såg en fisk... Men efter ett tag försvann min rädsla och jag simmade så nära fiskarna som möjligt. Det var helt magiskt och skulle stannat i vattnet för evigt om det inte var för saltvattnet som sved i ögonen ;) Efter snorklingen åt vi lunch på Cheesecake Factory och sen åkte vi till ett ställe som hette Paradise Cove Luau, Fidär dom hade typisk hawaiianska saker, som hula dans, shower osv. En härlig sista kväll spenderad i Hawaii.

Fick en söt liten sköldpadda målad på min (brända) arm.

På lördagen åkte vi hem (tog 25 timmar för mig från att jag lämnade hotellet tills jag var hemma). Sen på söndagen, måndagen och tisdagen efter låg jag i sängen hela dagen, förutom när Kailynn kom över på måndagen, då min kropp var helt slut. Tror jag fick influensan eller något virus då jag faktiskt var ganska sjuk. Men trots detta så var min resa till Hawaii en oförglömlig upplevelse och lätt min bästa resa hittills. Träffade fantastiska människor från hela världen och fick se och göra saker jag aldrig gjort förut. Tack mamma och pappa för att jag fick uppleva detta <3

Igår fyllde jag 18, helt sjukt. Har väntat hela mitt liv på att fylla 18 och bli vuxen, men nu känner jag mig bara för ung för att rösta, köra bil osv. Iaf, denna helg har varit extra lång. Vi var lediga i fredags och idag, så har hunnit göra en del grejer. I torsdags åkte jag, Carol och Greg direkt efter skolan till Big Rapids för att kolla på en basketmatch mellan Northern Michigan University (där dom gick) och Ferris State University. Det var ca 1,5 timme med bil dit, och matcherna (tjejer och killar) var långa. Men det var fortfarande kul! I fredags tog jag en härlig sovmorgon och gick sen upp och lagade svenska pannkakor, vilket verkligen gick hem hos Carol och Greg. De älskade dem, och jag med! Har saknat tunna krispiga pannkakor ;) Efter det tog jag en springtur, och sen umgicks jag och min kompis Jaeven. Vi gick runt i Whitehall, kollade på solnedgången och åt middag på Taco Bell. Sen mötte vi upp Carol i mataffären för att köpa saker till min födelsedag.

Sen i lördags hämtade vi upp Melissa och Greg släppte av oss vid The Lakes Mall. Vi gick till starbucks, och jag köpte en klänning, örhängen och lite annat. Carol och Greg var på begravning, och efter det hämtade dom upp oss och vi åkte till Grand Rapids för att kolla på en till basketmatch med NMU, men nu spelade dem mot GVSU (Grand Valley State University). Efter det åkte vi hem en kortis och sen åkte jag till Hayssam och Hamza och vi och några andra åt tacos och kollade på The Shining. Sen vid tolvslaget sjöng dom alla för mig eftersom jag då var 18 :)) Efter det åkte jag hem med min kompis Haley som sov hos mig. Dock var hon sjuk så hon behövde åka hem direkt på morgonen.

Igår (söndags) så var det ju min födelsedag. När jag vakna så stod Greg och lagade frukost, och sen åt vi alla tillsammans. Efter det började jag förbereda för mitt födelsedagsfirande, så jag bakade två tårtor (med cake mix...) och dekorerade nedervåningen. Sen kring tre kom Melissa hit och hon hjälpte mig dekorera tårtorna, och vid halv fem möttes ca 10 personer upp här och vi åkte tillsammans till en bowlinghall. Vi bowlade i två timmar, sen åkte vi förbi Starbucks innan vi åkte hem till mig. Det var ca 20 personer hemma hos mig, vi åt pizza, tårta och bara snackade. Hur kul som helst. Sen stannade Kailynn och Talia och vi satt uppe till 5 och pratade innan vi gick och la oss. I morse åt vi pizza- och tårtarester och sen åkte vi till stranden. Vädret var supernajs och det var 12 grader så vi gick till "the dunes" och låg i hängmattor och chillade. Efter det så tvättade och pluggade jag lite och nu kollade vi precis klart på Mamma Mia och nu ska jag gå och lägga mig.

Fick också massa fina vykort och presenter från familjen och släkten, samt kompisar här. Här är bilder på några av sakerna jag fick :)

Visste inte vad jag skulle ha för rubrik på detta inlägg då jag har massvis med saker att skriva om. Har inte uppdaterat på drygt 2 veckor, föråt! Det är svårare än man tror att berätta om ens liv hela tiden, trots att man inte gör något speciellt hahah!! Men ska försöka skriva vad jag gjort på senaste, och hur jag mår osv :)

Har nu haft mitt nya schema i snart 3 veckor och jag tycker om det. Min teaterklass är inte den roligaste, men det finns inte mycket annat att välja mellan. Gillar min fitnessklass, trots att den är ganska svår då de flesta redan är väldigt vältränade. Så overall är jag nöjd med mitt schema och second semester hittills.

Första veckan i februari gick jag till en kyrkas Youth Group och spelade tennis med tjejerna i laget. På torsdagskvällar har dom ett "open gym" vilket ja varit på två gånger. Det är så kul och alla tjejer är så snälla. Den veckan var jag på fredagskvällen på en "field trip" med teaterklassen och såg pjäsen Sweeny Todd som hölls av studenter på Grand Valley State University (som ligger i Grand Rapids). Det var en väldigt bra pjäs och många härliga människor var där. Sen på lördagen umgicks jag med Kailynn och Bella, och provade den berömda "Shamrock Milkshake" från McDonalds, en mintmilkshake dom har kring St. Patrick's Day. Det var god, men inget slår Arby's mintchoklad shakes <33. Sen på söndagen åkte jag och Morgan till köpcentret och Your Plate or Mine. Hon målade en mugg och jag en tallrik. Har inte fått tillbaka den än, men hoppas verkligen resultatet blir bra. Sen på kvällen var det Super Bowl på TV, vilket jag kände var ett måste att kolla på. Vi köpte massa onyttig mat och snacks och åt framför TVn. Typiskt Amerikanskt. Denna helg var mysig i allmänhet :)

Jag, Kailynn och Bella <3

Veckan därpå hade jag som vanligt tennis conditioning och sen open gym. Träningen börjar på riktigt den 13e mars och då har vi practice 3-5:30 varje dag efter skolan. Längtar som bara den :) Sen i fredags gick jag till Buffalo Wild Wings med några kompisar vilket var väldigt kul. På lördagen vaknade jag upp förkyld vilket sög då jag hade planer för dagen. Så stannade i sängen både lördag och söndag och skippade skolan i måndags.

I fredags opererade Carol gallblåsan då hon varit sjuk i drygt tre månader. Det har varit ganska synd då vi knappt gjort något eftersom hon inte mått bra. Men nu har hon återhämtat sig.

Fick äntligen det paket mamma och pappa skickade för två månader sen :) Snackade med familjen <3

Igår var det alla hjärtans dag så dom hade lite godisutdelning i skolan. Jag hade ingen valentine tyvärr, men det är inte superstort just här att fråga folk på dejt så det gjorde inget. På kvällen var det den största basketmatchen på hela året, hemmamatch mot rivalen Montague!!! Det var hur kul som helst då the student section var fylld med rosaklädda elever! Fick mig att sakna fotbollsfredagarna en del. Sen var Kenzie back in town och gud vad jag har saknat henne. Så efter basketmatchen, runt kl nio, plingade hon på dörren och sa "Let's hang out". Så vi drog till McDonalds och hon köpte lite mat, och sen åkte vi bara runt i hennes bil och skreksjöng till radion som var på högsta volym!!! <3<3

Denna vecka har vi en Mid-Winter Break Spirit Week och idag var temat Wacky Wednesday. Jag (och några få andra) gick all in vilket var kul. Dock när jag gick in till min första timme (English) och alla stirrade på mig för jag var den enda utklädda var det lite småstelt. Men jag "embraced my wacky self" och hade en skojig skoldag. Ikväll tar en kompis med mig till Youth Group, och sen imorrn är sista skoldagen innan vi får lov på 4 dagar, tjoho! Lovet ska spenderas med vänner och ett födelsedagsfirande (för mig), filmkvällar och eventuell shopping och skidåkning. Och nu är det bara 10 dagar kvar till Hawaii, helt sjukt :D

Söta Camilla från Danmark gav mig godis! Åkte ner till vattnet en kväl och tittade på solnedgången. Köpte en Valentine Coffee till mig själv :))

Bilder från gårdagens basketmatch! Melissa Kailynn och jag <3

Melissa, Kailynn och jag igen! Kenzie (vilken glädjespridare hon är). Fick två vykort idag och halvt fattade inte att jag borde väntat och öppna dom på min födelsedag! Förlåt mamma och pappa men tack för korten <3

Vår Student Section under gårdagens PINK OUT game!!

Wacky Wednesday!! Jag och Sky (som är med i kören). Jag, Kailynn och Taylor. Jag och Haley. Kärlek till dessa människor <3

Vår kära körledare Mr. Saniga kom med i bild när han delade ut Report Card med våra betyg :))

Asså åh vad jag mår bättre nu! Hela jag är bara mycket mer positiv än jag var för två veckor sen. Är taggad på livet och vet inte varför. Troligtvis alla fantastiska människor jag får vara med varje dag <3

Nu har jag snart varit här i fem månader, och troligtvis stannar jag här i fem till. Det känns ganska konstigt, tiden har gått så fort men samtidigt har den gått väldigt långsamt. Jag har gjort massa saker, men det finns dubbelt så många fler som jag vill göra.

Januari har inte känts så speciell. När jag tittar tillbaka på vad jag gjort så är det inte supermycket, men tiden har ändå gått väldigt fort. Tänkte att jag nu de sista månaderna framöver kan sammanfatta varje månad, så här är en sammanfattning av januari:

Firade nyår med kompisar. Nyår här var annorlunda jämfört med hur man firar i Sverige, men det var fortfarande kul!.

Hade Business Professionals of America Regionals, en väldigt rolig upplevelse!

Åkte skridskor för första gången här på ett Winter Sports Complex, det var väldigt roligt men saknar att åka skridskor hemma på Kottlasjön. Samma dag åkte vi till stranden och tittade på vågorna som frusit till is. Det är så tjockt att man kan gå ut och gå trots att Lake Michigan inte har frusit.

Hade också 3 Snow Days vilket var väldigt najs. Tränat varje dag, antingen conditioning för sporter eller hemma Dock har jag inte hunnit med träningen de senaste dagarna, men på måndag börjar nästa termin och då har jag fitness varje dag (men om det är alldeles för hög nivå kanske jag byter den klassen hehe...) Har också varit och kollat på flertal basketmatcher, och börjar förstå sporten mer och mer.

Gått på bio tre gånger och sett Sing, Hidden Figures samt Split! Filmerna är helt olika, men gillade alla tre. Varit på en tjejs födelsedagsfirande, då vi åkte till ett ställe som heter Your Plate or Mine och målade snygga muggar, tallrikar osv. Har även åkt på en skidresa med skolan vilket var en superrolig dag. Vill verkligen åka iväg igen och åka skidor!!

Hade ett Mid Year orientation med YFU och gick sedan på en hockeymatch med dem. Det var kul att träffa alla igen, och även skönt att prata med folk som kan känna igen sig. Kvällen innan sov jag över med Melissa från Norge vilket var mysigt :)

Igår så åkte jag och två kompisar till Yodels (ett frozen yoghurt ställe) och sen spelade vi just dance och biljard. Efter det åkte jag till skolans homegame i basket (där Melissa gjorde ett 3-poängsskott precis innan matchen var över <33) Efter det gick jag och en kompis och såg filmen Split, hade sett trailern massa gånger och var taggad på att se den. Den var inte lika bra som jag trodde, men skulle ändå rekommendera den!! Sen sov vi över hos henne vilket var mysigt.

Ikväll ska vi över till Carol och Gregs barnbarn, deras föräldrar är bortresta så vi ska sova över där inatt, vilket kommer bli mysigt :)

Om jag ska jämföra januari med andra månader så måste jag säga att den varit den "minst roliga". Jag har gjort många roliga saker, men en del grejer har hänt (bland annat att en av mina närmsta kompisar har flyttat en timme här ifrån och började college en termin tidigare så ser henne aldrig längre :( vi började komma varann nära och umgicks väldigt ofta men sen behövde hon tyvärr flytta ) och känner mig också lite homesick. Många säger att det blir jobbigt efter fyra månader, och december var lite seg också, men tror januari varit den mest "krävande" månaden hittills. Jag hoppas att det vänder snart, och att problemen löser sig! Ska ändå försöka tänka på allt det roliga jag gjort hittills under 2017, och alla nya härliga människor jag lär känna! Ska ha som mål att prata med någon ny varje dag, behöver inte vara en lång konversation, men bara att säga till någon att dom har en snygg tröja kan göra mycket ;)

Känner att jag behöver skriva av mig lite. Innan jag åkte iväg på ett utbytesår hade jag otroligt höga förväntningar. Nästan alla jag pratat med sa att det var det bästa valet dom gjort och det bästa året i deras liv. Många pratade om hur man borde gå med i sporter och skolaktiviteter för att få kompisar och att det var det roligaste med deras år. Min bild om hur detta år skulle vara var så annorlunda från hur det egentligen blev. Eftersom att mina förväntningar varit så höga, så har jag nästan aldrig känt mig nöjd med mitt år här. Nu har det snart gått fem månader, och jag känner fortfarande att jag måste vara på min bästa sida varje dag, att jag hela tiden måste prata med folk och fråga om dom vill ses, för annars frågar ingen mig. Jag har heller inte varit med i någon sport (än) eller andra aktiviteter (förutom musikalen) vilket har gjort det svårt för mig att komma människor riktigt nära. Jag är heller inte den mest sociala personen, så det är svårt för mig att hela tiden gå fram till personer. I början pratade jag så mycket jag kunde med alla och frågade människor varje dag om dom ville ses. Men den senaste månaden har det minskat ganska mycket och det känns ibland som att jag har gett upp. Det är extra svårt eftersom att mina värdföräldrar knappt känner en enda människa i Whitehall (och dom de känner är i 60 års åldern), och i detta område känner man igen folk efter deras efternamn, och i skolan känner alla varandra då många varit bästisar i mer än 12 år. Jag har pratat med ett par andra utbytesstudenter här, och trots att dom gick med i en sport så umgås dom inte med människorna utanför skolan. Det är inget speciellt att vara utbytesstudent här, de har så många varje år att man får jobba helt på egen hand för att lära känna människor. De andra utbytesstudenterna säger att jag är väldigt öppen och känner så många på skolan, men ändå sitter jag ensam hemma en hel helg om jag inte gång på gång frågar folk om de vill hitta på något. Har också märkt att många ofta frågar om man vill ses, för att sedan umgås med någon annan person utan att ens ställa in våra planer. De försöker verka snälla mot utbytesstudenter för att verka populära, men bryr sig egentligen inte om en. Sen är tjejer ofta tjejer, och amerikanare älskar skitsnack och kan vara ganska falska. Men försöker man umgås med killar, så tror många att man vill vara med än bara vänner.

Jag har varit här snart halva min tid, och känner fortfarande att det inte börjat än. Kanske är det bara jag som övertänker och har for höga förväntningar. Jag vet att jag ar en perfektionist och alltid förväntar mig en dans på rosor. Mitt år kommer inte vara som alla andras, men ändå läser jag bloggar, kollar på folks instagram och jämför mig med dom.

Hoppas allt löser sig snart, de senaste två dagarna har varit ganska jobbiga :(