Syrener som blommar, grönt och skönt, Den Blomstertid, vit klänning och vita skor. Svenska Flaggan som fladdrar i flaggstängerna. Havet som skummar och doften av salt, tång och luft. Skolavslutningar och kalas.

En vänlig grönska, en psalm i kyrkan. Jordgubbar och tårta. Sommarlov.

Många minnen bubblar upp minnen från en svunnen tid. Härliga minnen från sommaren vid havet. Blommor på en äng. Hettan på en grusväg. Doften av nyskördat hö.

I dagens Madrid är det hett. Asfalten är het i den av den kvava luften. 35-40 grader. Inget hav i sikte men dock poolen. Små vindpustar räddar oss i hettan och skuggan. Skuggan är så mycket mer värd här utan den är det outhärdligt. Barnen har inomhus rast på eftermiddagen. Det är ett annorlunda liv i solens heta strålar.

Skolavslutningen 2015

I lördags åkte vi på utflykt till Avila. Fantastisk fin liten stad med massor av intressant historia. Här finns massor av kyrkor, kloster, små gränder och en mur som omringar staden.

Dessutom hade vi tur med vädret, 20 grader i denna högt belägna stad som på vintern kan bli omringad av snö.

På vägen dit ser man det stora korset som också är Francos grav. Och berg, fortfarande med snö på toppen.

Att åka buss här i Madrid är lite av ett äventyr.

För det första vet man inte riktigt när bussen går, eftersom den typ kommer i olika intervaller tex 10-20 min.

För det andra vet man inte om man kommer med. Man måste visa tydligt att man vill att bussen skall stanna annars åker den förbi. Ibland kör den förbi ändå för att den inte hinner stanna eller så.

Bussen kör nämligen som crazy så det gäller att hålla i sig.

För övrigt har vi härligt sommarväder med 23 grader varmt. Jag hoppas det varar länge! Eller åtminstone övergår till vår med typ 15 grader men gärna ingen mer vinter.

I lördags kom vi tillbaka till Madrid, lagom till Melodifestivalen.

Det var värsta vårvädret i Madrid och barnen lekte utomhus när vi kom hem. Äntligen!!

Innan vi åkte från Valencia lekte barnen på en lekplats precis vid havet. Solen sken och det var en härlig dag.

På söndagen sken solen i Madrid och det känns som vår.

Barnen ville åka till skateparken med sina kickbikes.

Bästa kommentaren: Mamma, detta är roligare än att spela Xbox. Kan vi göra detta varje vecka?

Vi hade lite otur med vädret i Valencia då det regnade i fredags.

Vi bestämde oss för att ta hopp on-bussen. Den var inte lika bra som i Barcelona och det var lite glest mellan stoppen. Man fick inte heller möjlighet att se "allt".

Valencia är en ganska liten stad men mysig. Det fanns mycket shopping och restauranger. Gamla mysiga gränder, fina torg, ny och gammal arkitektur och så havet såklart.

Vi åkte längs kusten från Barcelona till Valencia, ca 5 timmars tur.

Idag spenderade vi hela dagen på Oceanografic och Museo de las Ciencias Principe Felipe.

Det var mycket att se att göra. Barnen gillade akvariet bäst. Jag också. Jag gillade sköldpaddorna, valen och sjöstjärnorna bäst.

Museumet var också kul, massa intressanta experiment om minnet och om gener.

Vill ni se mer? Kolla gärna på pappans youtubekanal!

Hotellet är lite misslyckat. Bra läge för oss men not så fräscht. Det luktar starkt - dåligt för migräntyper som jag. Låter för mycket. Tom lyser för mycket när man vill ha det mörkt...

Kl 01 på natten trodde jag att någon möblerade om. Samma ljud igen strax innan 7... Troligtvis restaurangen under som plockade in och ut sin uteservering!

Stenhårda sängar och kuddar. Jag överlever men det är knappt!

Valencia flats / Rooms Ciencias heter det.

Jag älskar att fota byggnader. När vi gick genom Barcelona till hotellet verkade vi hamna i värsta slummen. Det är verkligen skillnad på standard mellan Sverige och Spanien.
Skillnaden mellan husen var jättestora och helt plötsligt hade hus försvunnit.

Havet, jag saknar alltid havet. Jag vill bara sitta och titta ut över det i timmar. Havet som leder mig hem. Saltdoften och vinden i håret.

Barcelona är verkligen en fin stad. Lagom höga hus, breda gator, rent och fint. Ingen hundbajs på gatorna - stort plus!

Havet, berget, vackert!

Med tre barn, där två inte vill gå en meter, så älskar jag verkligen Hop on Hopp of bussar.  Självklart tog vi den och fick se vad staden hade att erbjuda. Vi hoppade av där vi ville kolla mera och vi fick se mycket mer än om vi bara hade gått genom staden.

Det finns både buss, tunnelbana och spårvagn att ta sig fram med och det var riktigt smidigt och modernt.

Man kan fördjupa sig i det mesta men jag känner mig helnöjd med besöket och vill gärna komma tillbaka.

Nu är vi på plats i Barcelona. Det tar ca 6 timmar från Madrid.

Landskapet var faktiskt mycket grönt och röda berg. Spanien har verkligen varierande landskap i alla sina delar. Norrut och över berg åkte vi iaf.

Förbi massor av små byar med stenhus och massa borgruiner och slott.

Och många tjurar, ja ni vet den stora svarta tjuren som står överallt. Det är tydligen en reklam för ett företag som tillverkar vin och sprit.

Nu är vi på hotellet, Four points. Det är fint, en stor säng, frächt badrum, centralt och mysigt.

Alma, jag och Edvin delar rum. Nu slappar vi efter sushimiddag.

Imorgon blir det sightseeing!

Efter en lång väntan börjar äntligen sportlovet. Det blir inte så mycket sport för oss utan en roadtrip till Barcelona och Valencia. Det skall bli väldigt roligt eftersom jag inte varit på något av ställena innan.

För övrigt hoppas jag att vintern börjar gå mot sitt slut. Det har varit regnigt och stormigt, kallt och grått. Skillnaden mot hemma är ju att solen faktiskt skiner och dagarna ljusa mycket längre under hela vintern. Men nu ser jag framemot vindstilla soliga dagar i 15-20 grader.

Vi har haft lite otur här i huset med mögel bland annat. Vi har haft många turer fram och tillbaka med ägaren. Ett träd blåste ner i poolen en stormig natt. Upplevelse? Nja, men man blir påmind om naturens kraft.