Efter en period av ständigt sökande efter inspiration och energi känner jag nu mig mer än redo för att komma tillbaks. Jag har lyst med min frånvaro här på bloggen i stort sett hela sommaren. Det har känts fantastiskt för mig att få ta en paus och samla tankarna och få ny kraft. Under denna tid av tänkande har jag åtminstone fått en bild av vad jag vill med min blogg...

Jag är bara 15 år så jag kan inte säga att jag vill försörja mig på bloggen eller att jag kommer fortsätta länge till. Det kan vända. Självklart har jag tänkt dom tankarna men jag vill försöka leva i nuet och göra det som känns rätt nu. Inte tänka alldeles för mycket på framtiden och stressa upp mig över det. Det är väl ändå nu jag formas som människa? Jag kommer fortsätta blogga när jag har tid, lust och ork för det. Jag vet själv att jag inte klarar av att publicera saker jag är missnöjd med, oavsett om det gäller skolarbete eller bloggen. Jag vill prestera och visa det jag kan. Så är det i allt.

Just nu känner jag, har väl egentligen alltid känt så mer eller mindre, att jag vill driva en blogg som handlar om mig. Mig och mitt liv ska vara huvudfokuset på min blogg. Det kan vara roligt att tipsa om mode och visa mina favoritövningar på gymmet men det är inte min grej riktigt. Jag startade min blogg för att jag ville dela med mig av mitt liv. Samma sak med alla mina tidigare bloggar. Jag berättade om vad jag gjorde om dagarna och hur det var i skolan, och det vill jag fortsätta med. Min blogg ska vara som en öppen dagbok - känslor, tankar och bilder. Berättelser om mina dagar. Mina intressen.

Jag ska jobba på mig själv och utveckla bloggen. Jag ska bli den bästa versionen av mig själv.

Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Marklyft är en fantastisk övning på många sätt - den stärker hela kroppen, är bra för greppstyrkan, tränar många muskler samtidigt och lär dig lyfta korrekt och på ett sätt som du kommer ha stor nytta av i vardagen såväl som i resten av din träning. Marklyft är en av de bästa övningarna om du vill bli stor och stark och är den övning som har störst effekt på din kropp.

Marklyft inom styrkelyft

Marklyft är ett av de tre delmomenten i styrkelyft. Precis som i de andra två momenten, knäböj och bänkpress, har du tre försök på dig att lyfta så tungt som möjligt och det tyngsta godkända lyftet du klarar blir det som räknas.

Du ska lyfta stången i en rörelse till utlåst läge, där både höften och knäleden är rak. Det är tillåtet att använda sig av både sumotekniken och den vanliga tekniken. Det som kan underkänna lyftet är att stången inte lyfts i en enda rörelse. Under lyftets gång får stången alltså inte sänkas att sedan lyftas. Stången får stanna upp för att sedan fortsätta men inte sänkas ner.

Utförande

Ställ dig höftbrett med skivstången cirka 1-2 centimeter från smalbenet. Skjut bak höften och fäll fram överkroppen. Böj på knäna tills du kan greppa stången. I startpositionen ska knäna vara bakom tårna och skuldran ovanför eller strax framför stången.

I lyftet ska armarna vara vertikala och raka, huvudet i en neutral position och ryggen rak. I lyftet ska stången dras längs med benen och då kan det i början underlätta att dra med tummen längs med benet. På så vis har du kontroll över att stången går längs med benet. Kom ihåg att behålla en spänd mage och rygg genom hela lyftet.

Skaderisken vid marklyft

Det finns en viss skaderisk kopplad till övningen och är förknippad med ett dåligt utförande. Det är inte helt ovanligt att man undviker marklyft för att man är rädd för att skada sig - what a loss!

Det är viktigt att lära sig tekniken och känna sig säker på övningen innan man börjar lasta på massor av viktplattor. Jag brukar ofta säga att det är coolare att använda sig av lättare vikter men med rätt teknik än att slarva med tekniken bara för att det ser häftigt ut med massa vikter på stången - och det är ju sant!

Det vanligaste misstaget när man marklyfter är att man rundar korsryggen. Ofta beror detta på nedsatt rörlighet eller att man är omedveten om hur ryggraden är positionerad. Ryggen är stark när den är rak, men så fort den hamnar ur sitt starka läge ökar risken för bland annat diskbråck. När du lyfter ska det kännas som att du svankar - men du ska förstås inte svanka.

Ett annat vanligt misstag är att man lutar sig bakåt i toppläget. Det är ungefär lika illa som att lyfta med rundad korsrygg. I toppläget är benen och höften sträckta och stången i händerna. Luta dig alltså inte bak i toppläget!

Ännu en sak att undvika är att inte dra stången längs benen. Skivstången är oräfflad på två ställen av en anledning! Om stången ej dras längs med benen är den alltså för långt ut från kroppen vilket ökar belastningen på ryggen.

Rätt utförd är marklyft en otroligt bra övning som faktiskt även minskar risken för skador vid lyft i vardagen.

Dragremmar och lyftarbälte

Dragremmar används för att orka hålla ett tyngre grepp eller orka hålla i stången under en längre tid (fler reps). Undvik att använda remmar vid varje lyft. Men om du känner att greppet är det första som påverkar vid tyngre lyft så ska du självklart använda dig av dragremmar.

Att spänna ett lyftarbälte över buken begränsar hur mycket magen kan expandera när du drar in luft. Det gör att det intraabdominala trycket ökar vilket i sin tur gör att ryggen blir stabilare. Fördelen med ökad ryggstabilitet är att de muskler du primärt använder i övningen kan kontrahera med mer kraft, och ju mer kraft dina muskler kan kontrahera desto tyngre kan du lyfta.

Alla som har för avsikt att lyfta så mycket som möjligt i marklyft och knäböj kan dra nytta av ett lyftarbälte. Du ska dock undvika att använda ett lyftarbälte ifall du har hälsoproblem som kan förvärras av bältet. När du använder ett bälte ökar blod- och buktrycket och detta kan förvärra bland annat hjärtproblem. Använd inte heller ett bälte om det begränsar din rörlighet.

Likes

Comments

Över två veckor sedan vi sågs sist och det känns inte alls kul. Hatar att behöva prioritera bort bloggen men det har blivit för mycket sådant på senaste tiden :-( Ska försöka komma igång helt igen, hitta en skön balans och timea in bloggen på ett snyggt sätt i vardagen. Så för att kompensera för min frånvaro får ni nu lite blandade bilder från senaste veckorna, bilder som inte alls var tänkta att hamna på bloggen haha.

Började nian och hittills är det helt ärligt fett kul.

Jag och Lovis har satsat på plugg-livet.

En morgon innan skolan. All black everything <3

Utelek med brorsan. Skön stil va?

Var kattvakt åt pojkvännens katt när han var i sin stuga. Världens bästa katt! Hon fyllde förresten 18 år under samma helg. Hoppas hon finns kvar med oss lääänge till.

Den 31 augusti-1 september drog vi alla nior på en tripp! På bild en del av oss på toppen av Balberget.

På väg upp...

Sedan paddlade vi i någon timme innan vi var framme på lägret. Där slog vi upp våra tält, åt mat, skrattade.

Lägerelds-mys.

Ikväll har jag skrivit massor på en skoluppgift. En jävligt rolig uppgift enligt mig.

Likes

Comments

Vi alla är nog överens om att svenska sommaren i stort sett är slut nu. Sommaren i år har verkligen inte levererat så jag är så glad över att vi reste utomlands haha. Behövdes verkligen. Här är en sammanfattning av sommaren, majoriteten av bilderna är från Kroatien men varför är nog förståeligt:

Sommaren inleddes på bästa sätt med Brännbollsyran. 1-3 juni, brännboll och musik. Höjdpunkterna var absolut Tjuvjakt och Kygo. Nackdelarna var ju trängseln men den är nästan svår att undvika.

Ett par dagar senare hade niorna bal och jag fick den stora äran att fota kalaset! Det var en superkul (men lång) dag/kväll/natt. Ovan är några av mina favoritbilder!

Sedan såg jag Håkan! Det var så grymt. Är så tacksam för att Håkan finns och för hans fantastiska texter. Nu ska han ta scenpaus men jag hoppas det inte kommer dröja allt för länge!

Den 25 juni åkte jag och lillasyster till Ruotkomaa och vi stannade till 3 juli.

13 juli bar det av till Kroatien för en 2-veckors-semester. Så fantastiskt. Andra gången vi var där och fler gånger kommer det bli, for sure! Min mormor har en lägga där så det är därför vi återvänder om och om igen.

När glassen är riktigt bra ;-)

Fina utsikter...

...God mat...

...Och kyrktorn.

Kollade på paraplyerna i Novigrad.

En omtumlande hemresa som tog oss hit. Croatia Airlines bjöd oss på ett par timmar hos ett lyxhotell. Vi blev till och med erbjudna att stanna ett par dagar där men vi ville bara hem efter allt strul på flygplatsen.

Det här har jag inte berättat i bloggen men ett par dagar efter hemkomst från Kroatien, 1-2 augusti närmare bestämt, åkte jag och Cornelia till Övik med pappa. Vi stannade bara över en natt men hann med att gå i stan, köpa godis och äta den bästa friterade kycklingen jag smakat.

Min fina fyllde 15 år och det firades med middag på SEN Street Kitchen. Oändligt tacksam för hans eviga omtanke och kärlek, kunde inte be om annat. Finaste som finns. ❤ Även fast han ser ut som en tönt i sin Norrland-keps ;-)

Promenad runt sjön.

Likes

Comments