Header

Det känns sjukt att denna kamp fortfarande behöver föras. Det känns fruktansvärt att jag över huvud taget ska behöva skriva denna text, i min hjärna känns jämställdheten mellan alla kön som det självklaraste som finns. Vad ska ett kön spela för roll, egentligen? Hur kan vad du har mellan benen avgöra din intelligens eller hur mycket du ska få i lön? Det är helt absurt.

Det här är en kamp som behöver lyftas fram varje dag, inte bara åttonde mars. En kamp som tusentals, miljontals människor kämpar för dag ut och dag in. År efter år. Jag hoppas av allt mitt kött och blod att jag under min livstid kommer få se ett jämställt samhälle. Jag önskar att min dotter slipper känna sig rädd när hon går hem, oavsett om det är klockan tre på natten efter en fest eller klockan tre på dagen efter skolan. Och det är värt att kämpa för, för jag vill inte sitta där när min dotter kommer till mig och berättar att en kille rört vid hennes kropp utan hennes godkännande. Om 20 år hoppas jag att alla tolvåriga pojkar tänker att det är självklart att man inte rör vid sin klasskompis som just fått bröst, bara för att det känns roligt och spännande. För i de flesta fall är hon inte med på det, och gråter under täcket den kvällen. Jag hoppas att killen på festen kan låta bli att ta sig in innanför hennes trosor, för att han har tillräckligt med respekt för att låta bli. Oavsett hur berusad hon är, oavsett hur kåt han är, oavsett hur hon är klädd.

Idag sänder jag styrka och hopp till alla starka människor som kämpar - för jämställdheten. För att slippa känna rädsla och obehag. För framtiden. Detta är en kamp som bör lyftas fram åttonde mars, men även nionde mars och tjugoandra juni. Och varje dag för resten av våra liv.

Likes

Comments

Måndag: var en fantastisk dag. Efter skolan drog jag av ett träningspass som verkligen känns idag... se förra inlägget. Den kvällen städade jag och dammsög i rummet, bytte sängkläder och somnade sedan nyduschad i en renbäddad säng. Kärlek.

Tisdag: idag startade jag dagen med att försova mig - lyckat! Idag är en lång skoldag och när den är slut ska jag hem och äta middag och sen dra till gymmet!

Onsdag: kort skoldag och direkt efter skolan ska jag och köpa nya hörlurar! Resten av dagen är det fullt fokus på plugg, och att testa lurarna såklart! Ska även tidsinställa ett eller ett par inlägg, måste bara samla lite idéer och inspiration först...

Torsdag: skolan slutar fyra och efter middagen ska jag på gymmet igen. Wohoo!

Fredag: ska träffa min kärkek, vad vi ska göra är dock osäkert. Vill hitta på något speciellt <3

Lördag: ska på gymmet med mamma och senare under dagen ska jag spela badminton med pappsen! Däremellan ska jag fota några outfits om vädret tillåter. Vill inte ha en grå himmel.

Söndag: ska på Nolia och springa med A. Blir eventuellt ett gympass också!

Likes

Comments

För att hemmaträning kan vara precis lika jobbigt som ett pass på gymmet.

(superset) 3x12 bicepcurls med gummiband - 3x12 tricepspress med gummiband.

3x12 axelpress med gummiband

3x12 smala armhävningar. Ju smalare du har mellan armarna desto mer tar det på triceps, men har du istället brett mellan armarna tar det framförallt på bröst.

3x12 leg curl med gummiband - här behöver du en partner till hjälp! Du drar gummibandet runt båda dina fötter och låter din träningspartner hålla fast gummibandet i golvet med handtagen. Nackdelen här är att du inte kan göra samma rörelse som du kör en liggande leg curl i maskin, för du rullas gummibandet längs med benen. Jag gjorde istället rörelsen mindre men det brann ändå!

3x12 squats med gummiband. Nackdelen med denna övning är att du behöver en partner som helt enkelt håller fast gummibandet som är draget över dina höfter. Inser nu hur usel jag är på att förklara, men är det något ni undrar över så fråga bara! Viktiga saker att tänka på är att låta kraften gå igenom hälarna, spänna åt rumpan när du är uppe samt hålla en rak rygg i rörelsen.

3x12/ben utfall. Jag körde även ett extra set där jag bara stod och gungade i rörelsen för att ta ut det sista.

3x12 höftlyft. För att göra övningen snäppet jobbigare lät jag träningspartnern trycka emot med händerna på mina höftben, kan säga att det kändes som att rumpan stod i lågor efter tre set!

För att sedan krama ut det sista körde jag lite nittio grader! Började med att stå i två minuter sedan vilade jag innan jag körde igen på 1,5 minuter, vila, 1 minut, vila och slutligen 30 sek. Hatkärleken till nittio grader alltså... Efteråt kändes mina benmuskler som ett enda tomrum haha.

Likes

Comments

work out in pink

Åh, ser ni vilken dröm. Verkligen chockrosa. Från Adidas. De fick pryda mina ben när jag drog av ett rejält pass här hemma efter skolan, jävlar vad skönt det var. Fick bränna en hel del energi och att känna sig stark på en måndag är bäst.

Nu är klockan strax innan åtta och jag har precis slagit mig ner i min nybäddade säng. Tänkte att det passade perfekt att renbädda sängen just idag - ikväll kommer jag krypa ner under täcket nyduschad med ansiktsmask. Finns det något bättre?

Likes

Comments