Resor, Skoltider

I slutet av gymnasiet för ett par år sedan fick vi som sista uppgift på svenskan att göra ett kort inlägg till "Sommar i P1" på låtsas. Det är lite töntigt och pinsamt att höra sig själv inspelad, men jag tyckte ändå att det kunde vara lite kul att dela. Den handlar om äventyr och att testa nya saker. Varsågoda att skratta åt mig om ni vill, men ta ändå in budskapet att livet är bara en rad av minnen så gör dem till fantastiska minnen med massa olika upplevelser och erfarenheter. Livet är vad du gör det till! Det är lätt att man hamnar i rutiner med jobb eller skola, men man får inte glömma bort att göra varje dag till något extra. Sommaren närmar sig och då blir det lite lättare såklart, så jag uppmanar er att skapa fantastiska minnesvärda stunder!

Make a Difference

Detta är lite av en grotesk video, men den talar sanning. Vi lever vår vardag utan att riktigt tänka på vad som skapat den och det är dags att vi skärper oss. Man kan argumentera mot detta såklart, men i slutändan är det ändå så här vi lever i grova dag. Vi har dessutom vetat det länge, men inte gjort mycket åt saken, istället blir det bara värre och värre medan vi långsamt tappar vår mänsklighet. Sprid budskapet och börja agera. Det är lätt att prata om problem, men det är en annan sak att göra något åt dem. Jag menar inte nödvändigtvis att alla ska börja göra uppror, men man ska börja granska sina val, för vi har faktiskt val. Istället för att göra dessa val den lättaste vägen, tänk efter först.

Resor

Ja, det har redan gått ett par veckor sedan det var spring break, men jag har haft mycket för mig, så nu är det äntligen dags att ta itu med det.

Jag diskuterade planer inför spring break ivrigt med mina vänner eftersom det är min första, men alla hade jobb, släktingar och annat, men det tänkte inte jag skulle hindra mig från att njuta av lovet. Två veckor innan skaffade jag därför biljetter till Nassau, Bahamas och åkte själv.

11/3: Mitt flyg var försenat, så jag anlände senare än vad jag hoppats på plus att immigrationskön var timtals lång så tyvärr fick jag ingen tid på stranden denna dag. Jag hittade en taxichaufför och delade med en främmande kille vid namn Eric som jobbade på en båt på ön. Jag kom fram till hotellet Courtyard by Marriott som lång bara rak över gatan från stranden, nära staden och nära "the fish fry". Väldigt bra placerat! Jag packade upp, bytte om och gav mig ut så snart som möjligt. Jag hittade en ATM och snackade med ett gäng tjejer som var här med kryssningsfartyg. Jag gick runt lite i stan, men det mesta hade redan stängt. Tyvärr började få skavsår på en gång eftersom det var länge sedan jag hade flipflops, så jag lade mig på stranden en stund och njöt av den ljumma kvällsluften och lyssnade till havet. Det var en klar natt med fullmåne. Tillslut tog jag mig in på hotellet igen och åt en lätt måltid i baren medan jag snackade med bartendern. Kom tillbaka upp på rummet där jag tog en skön duschade och kröp ner i min härlig hotell säng.

12/3: Startar med frukost på "Smugglers" och sedan lite biologi läxor på stranden. Det var en målning dag och inte den varmaste men jag sög i mig så mycket sol jag kunde (vilket var ett ordentligt misstag). Kring lunchtid klädde jag mig för att skydda från den starkaste solen och gav mig in till staden där jag vandrade mellan butikerna i jakt på ett par sandaler, men det ända som såldes var flipflops vilket inte löste mitt skavsårs problem. Hittade lunch på ett litet "kebab ställe" och nu började jag se min solbränna så jag fyllde på med solkräm och gav mig tillbaka till stranden. Där besökte jag "Tiki Bikini Hut" där man kunde köpa ett armband för 20$ och få en obegränsad mängd drinkar för resten av dagen. Det var riktigt kul med musik och tävlingar. Jag träffade ett gäng med 10 killar som är seniorer från olika sporter på Yale och vi hängde resten av dagen på stranden (fick även hjälp med insmörjning AloeVera från dem eftersom jag reste själv). När Tiki Bikini hut stängde tog vi bussen bort till villan som de hyrde tillsammans där vi sedan hängde vid poolen och såg solnedgången. Jag kände hur jag blev rödare och rödare och började till och med skaka (kunde också bero på att jag inte ätit middag). Det började närma sig midnatt så vi gav oss för att hitta skjuts tillbaka till stan. Bussarna hade slutat gå så vi liftade och trängde ihop oss alla 10 på ett flak av en främlings bil. Vi skulle alla egentligen festa tillsammans, men jag var så bränd att de släppte mig på mitt hotell innan de åkte vidare. Det var tur det för det blev bara värre och värre. Jag tog en kall dusch, smörjde mig så gott jag kunde med mera AloeVera och skakade konstant. Det var så pass illa att jag spydde och nästan svimmade, men jag lyckades ta mig till sängen och somna.

13/3: Försiktigt fick jag ta mig upp ur sängen eftersom AloeVeran hade limmat min brända hud till lakanen. Långsamt fick jag sedan i mig en stor frukost i hotellets bar. Det var svårt att äta eftersom min mage varit tom så länge och det verkade inte som om jag blev mättare heller. Det hade gått 20h utan mat räknade jag sedan ut. Sedan fick jag smyga mig tillbaka till hotellrummet för jag var för bränd för att röra mig. Där video-chattade jag med min syster, kollade serier och senare på eftermiddagen när solen blivit svagare och jag mådde aningen bättre lyckades jag ta mig ut till stranden där jag njöt av att ha den till mig själv och plockade även lite skräp som låg omkring. Jag hade det riktigt bra tills en lokal kille kom och ville hänga. Jag försökte prata med honom, men efter ett tag fick jag nog av hans svammel som inte hängde ihop och gick tillbaka till hotellet för middag. Det var inte den mest produktiva dagen, men jag hade inte mycket till val och njöt ändå av att vara utomlands. En av de bästa sakerna var att jag kunde sova i tystnad utan att väckas tidigt på morgonen av byggarbete vilket är vad jag lider av här i Boston.

14/3: Denna dagen skulle jag inte låta något hindra mig från att verkligen njuta av min semester. Solbrännan gjorde fortfarande ont, men jag klädde mig och hittade en buss som tog mig bort till ett shopping center där jag äntligen hittade sandaler som inte skavde och åt en mjuk pretzel till frukost. Tog sedan bussen tillbaka, köpte en lätt klänning (som jag kunde bada i och skydda mot solen) på "Straw market" och tog mig till stranden. Där köpte jag kyckling till lunch och träffade några tjejer i kön som bjöd mig att hänga med dem på stranden. De var fyra tjejer som pluggar i Pennsylvania och hade vunnit en resa på ett kryssningsfartyg som bara stannade på Nassau över dagen. Jag visade dem Tiki Bikini hut och vad hade jätte kul, dansade, drack och körde limbo medan folk hällde shots i våra munnar direkt från flaskan. Mina Yale killar var också där. Tyvärr blev det sen dags för tjejerna att gå tillbaka till fartyget för att åka vidare och jag blev själv på stranden en liten stund. Gick sen tillbaka till hotellet en liten stund, bytte om och gav mig ut för middag. På vägen till stan mötte jag en lokal kille som började prata med mig och följde med till "Señor Frogs" där jag åt middag och han hängde med. Tillslut började även han bli lite störig för han gjorde inget utan bara hängde runt mig, så när jag var färdig med middag lyckades jag virra bort honom på dansgolvet. Det var super kul, men hade nog varit ännu roligare med en grupp vänner. Mötte en kille från Texas som var där på spring break med sin kompis, så vi hängde lite och bjöd mig på en drink, men vännen mådde sedan inte så bra och de var tvungna att lämna. Efter att de gått var det inte lika kul längre så jag gick själv hem ganska snart därpå och var tillbaka vid midnatt.

15/3: frukost på hotellet och sedan direkt till stranden som var ofantligt full eftersom det var fyra stora kryssningsfartyg som anlänt. Jag tog en snabb promenad in till stan och kom sedan tillbaka till stranden igen. Idag hade jag bestämt mig för att bara njuta av att vara här eftersom det var min sista fulla dag, så jag solade och läste min bok. Det var inte den varmaste av dagar och rätt blåsigt, men jag lade mig snett bakom en rad solstolar som då fungerade lite som vindskydd. Efter ett tag kom ett gäng medelålders män och satte sig på dem och en av dem vände sig om hela tiden för att titta på mig. Jag brydde mig inte och fortsatte läsa, men tillslut kom han fram till mig och började prata. Det var lite störigt och när han gick för att hämta en till öl tog jag chansen att hoppa i havet och hoppades att han inte skulle följa efter mig när han kom tillbaka, men när han såg att jag var borta från min plats gick han också ner dit. Jag simmade långt borta från honom och höll mig i rörelse för att han inte skulle närma sig och det fungerade. När jag sen kom upp lämnade han mig i fred och sa inget mer förrän det var dags för dem att gå. jag solade lite till och åt en sen lunch på Smugglers när det blev lite för kallt att stanna kvar på stranden senare på eftermiddagen. Gick sen tillbaka till hotellet där jag började packa och bytte om för att sedan ge mig ut till "Fish Fry" området. Det var en härlig kväll och jag fastnade vid "Frankie's" där det var livemusik och jag åt en väldigt god middag (snapper, ris med bönor, grönsaker och macaroni cheese) . Den gamla musikern dedikerade låtar till mig som åt själv och efteråt bjöd han mig på en jätte god drink i baren ("Bahama mama"). Han var en härlig gammal man. Han erbjöd mig sedan skjuts tillbaka till hotellet.

16/3: Jag packar de sista sakerna och checkar ut från hotellet innan jag beger mig till stranden för lite sista soltid, men det är ännu inte särskilt varmt och soligt. Jag tvingar mig ändå att ligga där och suga i mig D-vitaminer och läsa. det är lite jobbigt då det är ännu blåsigare idag, så pass att jag få sand i ögat. Försöker först blinka ut det, men det gick inte, så jag försökte tvätta bort det medan jag simmade i salt vattnet, men det funkade inte heller. Tillslut fick jag ge upp och gå till hotellet där jag köpte ögondroppar och sköljde under kranen. Det gjorde fortfarande ont och flickan i disken kollade mitt öga, men såg inget så vi antog att sanden skrapat linsen. Jag fick leva med smärtan, byta om och ta en taxi till flygplatsen. Minsta lilla vindpust i ögat gjorde det värre så jag fick ha på mig solglasögon hela tiden. Väl på planet försökte jag sova bort smärtan, men väcktes efter halva resan. Det var inte förrän jag satt och såg delar av en film som visades som mitt öga tårades ordentligt och smärtan tillslut försvann. Det måste alltså varit sand kvar. Dock började nu ögat att svälla, men det gjorde i alla fall inte ont längre och det var inte förrän jag kom hem igen som man verkligen kunde se svullnaden. Nästa dag var ögat bra igen som tur var!

På fredagen 17/3 var det "St. Patricks day" och det ska vara riktigt bra i Boston, men eftersom jag inte är 21 än kunde jag inte uppleva det till hundra procent. Det var inte allt för illa dock för jag festade hemma hos ett par vänner. På söndagen sedan var det den årliga paraden som gick genom South Boston och verkade som om den aldrig skulle ta slut. Frös rumpan av mig efter att ha stått där i över 2h och fick lämna innan slutet, men jag tror inte att jag missade så jätte mycket.

Make a Difference

Kände bara att jag måste dela denna video. Vi lever i en sådan underbar värld, det gäller bara att se den, uppleva den och bevara den så att våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn också kan få det. Titta och njut!

Skoltider

En helt vanlig torsdag var det och vi hade precis avslutat vår sena mattelektion när jag och ett par vänner bestämmer oss för att åka till en salsa klubb och dansa. Tyvärr som den yngsta personen i gruppen gick det inte så bra eftersom jag inte är 21. Dock hade vi det ändå rätt trevligt. Vi bestämde oss för att äta asiatisk middag istället (som var otroligt god) och sen kom ännu några fler vänner och joinade oss. Vi ville inte att kvällen skulle sluta så vi stack alla hem till mig där det blev spontan fest med en massa dans, musik och jag introducerade Aquavit och Punsch för mina amerikanska vänner.

Spring Break kom på tal och jag berättade att jag i helgen bara spontant köpt biljetter för en resa till Bahamas. Helt plötsligt är det är ny vän till mig som sätter sig vid datorn och köper biljetter han med. Det var en kul och spontan idé, men efter att alla gått insåg jag att jag inte alls var så glad över denna spontanitet. Jag insåg att vi aldrig hängt utanför skolan förut och att jag egentligen ville göra denna resa själv.

Som tur var träffades vi nästa dag och han insåg också att det gick väldigt snabbt alltihop. Vi kom fram till beslutet att han skulle avboka sina biljetter. Vi får hoppas att han gör det! Dock kände jag mig lite extra skyldig när jag bad honom avboka, för kvällen innan hade jag tyvärr också råkat få hans bil bort bogserad då jag inte vetat exakt vilka parkeringsplatser var för gäster och vilka som var för boende utanför min byggnad (har själv ingen bil här).

Vi får se vad som händer och hoppas på det bästa!

PS. Om ni äter på "Crave Mad for Chicken" här i Boston beställ "Mushroom Truffle". Super god vegetarisk sushi-rulle ;)