...får det allt bli innan denna resa är över. Sammanfattningsvis har vi haft det väldigt bra. Vi är nöjda med vår tid i Irland och fem veckor kändes som en ganska lagom period. Vi har träffat så otroligt mycket människor, haft presentationer, jobbat, ätit gott, shoppat, sett flera nya städer och det vi alla nog kommer minnas allra mest är Glendalough, vilket ställe! Imorgon blir det till att gå upp jättetidigt, taxin kommer 4.30 så tre förhoppningsvis väldigt trötta tjejer är snart hemma i Sverige igen.

Trots mycket regn och blåst tog vi oss runt på en lång tur hela lördagen. I perioder regnade det enormt mycket, guiden frågade ifall vi skulle ge upp och gå tillbaka men vi var väl bestämda med att vi skulle högst upp på toppen. Det är vi i efterhand väldigt glada för då det var helt underbart! En fantastisk, natur, miljö, klimat - ett alldeles fantastiskt Irland.

Idag blev det Lisa och Terese tur att få se Dublin. Efter en bussresa blev det först en flopp då de hamnade lite på utkanten av centrum men efter att ha gått runt som två vilsna turister en stund hamnade de tillslut i centrums mitt där det mesta dessvärre var väldigt dyrt. Men efter lite shopping, fika och god mat åkte de trötta hem. Hemma möttes de av en trött Lovina och med alla 10 stycken i köket samtidigt har vi nu förberett lunchlådor för morgondagens utflykt.

Igår (tisdag) var det återigen dags att vara ledig från praktiken och tillbringa dagen på CIELS. Vi höll i vår presentation om Sverige igen och denna gången kunde alla delta. Två finska grupper och våra två rumskompisar från Holland höll också i presentationer och berättade om deras länder, intressant att lyssna på! Efteråt hade vi integration med elever från andra länder som förra veckan.

Senare på dagen hade vi tre också fått i uppgift att bege oss till CIELS igen för att prata om barnomsorgen i Sverige för Holländska studenter som också studerar barnomsorg. Uppdelade i tre grupper pratade vi om skillnader och hur det fungerar i Sverige, även lite om hur det går till här på Irland.

Efteråt gick Terese hem för att vara med på lite firande av den Holländske rumskompisen Fabian, som fyllde 19 år. God kaka och roliga spel ihop!

Samtidigt begav sig Lisa och Lovina av till Carlow Town för att gå ut och äta på restaurangen Cava. Besöket var lyckad med god mat och trevlig personal!

Efter en vecka fylld av förkylningar följde en mysig helg! I torsdags anlände Lovinas mamma och mormor. I fredags kollade de runt här i Carlow´s centrum - restaurangbesök, småbutiker, i lördags blev det en heldag i Dublin - St. Stephen´s Green, restaurangbesök, och hela dagen idag, söndag tillbringades i Kilkenny - "minitågtur", slott, restaurangbesök & shopping.

I fredagskväll var resten av gänget i huset på bio, Beauty & the Beast. Väldigt bra film, dock väldigt högt ljud. Så pass högt att stolarna vibrerade ett flertal gånger. Det har varit underbart väder hela helgen så Lisa och Terese hade picknick i solen på vår lilla gräsmatta i flera timmar. Sedan kom holländarna med den briljanta idén att vi skulle laga typiska smårätter från vårt land. Så det blev till bege sig och handla för att sedan laga mat i flera timmar. Under kvällen dukade vi upp buffé som bjöd på många nationaliteter, Sverige, Holland och Saudiarabien, gooott!

Idag blev det frukost ute i solskenet igen och sedan var vi fyra tjejer som gick runt i småbutiker här i Carlow för att sedan avsluta med en god fika.

Feber, hosta, snuva, ont i hals och öron - det tar aldrig slut. Mer eller mindre hela huset är lite småsjuka tyvärr! Men vi peppar och hoppas på en snabb förbättring då tiden går så otroligt fort här. I tisdags fick vi i alla fall gjort vår presentation om Sverige som vi antagligen ska göra igen. Utifrån förutsättningarna gick det väldigt bra, tror att både vi samt publiken hade kul. Efter det blev det integration med svenskar, finskar, holländare och en massa italienare.

Praktiken rullar på, det blir bara roligare och roligare. Väldigt trevlig personal på alla ställen. Terese och Lisa blev dock hemma på grund av sjukdom. I tisdagskväll beställde vi hem kinamat, gott!

Priserna här i Irland har faktiskt inte varit så höga som vi hade förväntat oss. Vi skulle nog säga att det är väldigt likt Sverige, om inte billigare. Skönt och även gott att få göra sin egen mat, däremot tidskrävande. Måste än en gång säga att alla människor här är otroligt trevliga. Det är inget märkvärdigt att börja prata med en okänd i matkön eller någon man stöter på i en butik, något som aldrig skulle hända hemma i Sverige. Människorna vi bor ihop med här är också underbara.

Vi ser redan fram emot nästa helg då vi hela gänget här i huset ska bege oss med privatchafför ut i den vackra naturen, Glendalough ska vara ett så fint ställe. Hoppas på många fina kort!

Medan Lisa och Terese tog en lugn dag hemma gjorde Lovina en liten utflykt ut i naturen. Oakpark forest en trevlig skog med gångbanor av varierad längd. Parken ligger på utkanten av staden som är en populär destination för promenader och picknick. Runt halv två drog Lovina iväg på den lilla gröna cykeln med matsäck, systemkamera och joggingskor på. Vädret var obestämt, de skifta från soligt, blåsigt, molnigt och såklart lite regn. Runt en timme tog de till destinationen vilket var mer än beräknat men som berodde på flera fotograferingsstopp.

Snart har ännu en vecka gått och tre förkylda tjejer börjar äntligen få lite vanor i vardagen. Inte förrän nu har man börjat smälta alla intryck. Under vardagarna har vi fullt upp, till praktiken på morgonen för att komma hem senare på eftermiddagen sedan ska det göras mat som också emellanåt måste inköpas. Med liten kyl och frys kan man dessvärre inte storhandla men med bra kommunikation mellan alla i huset fungerar det under omständigheterna riktigt bra! Alla tre har också blivit mer bekväma på arbetsplatserna, man lär sig saker hela tiden.

Det blev en kort arbetsvecka då vi är lediga från praktik på tisdagar och för att det var St Patrick´s Day samt nationaldagen igår, fredag. Lisa och Terese tog tåget in till Kilkenny och kollade in staden och paraden. För Lovina blev det träning och biobesök.

Här kommer en del bilder från firandet i Kilkenny:

Tisdag idag vilket betydde ledig dag från praktiken. Varje tisdag tillbringar vi på CIELS och idag stod det Irländsk Dans på schemat. Först fick vi träffat lite olika människor och fick lite mer information kring vad vi ska göra för utflykter under vår vistelse i Irland. Sedan lyssnade vi på en presentation om Irländsk Dans och fick kollat på lite videos. Efter det var det bara till att släppa på alla spärrar och dansa! Kul men svårt. Underbart väder idag med, alla solglasögon åkte på.

Nu väntar bara två arbetsdagar och en extra lång helg!