Hallååå där!

Igår jobbade jag som vanligt och dagen gick rätt fort, under siestan var jag hemma och umgicks med Fanny och blev sedan bjuden på middag av hennes föräldrar! Vi åt på favoritrestaurangen Ghandi och det var supergott och trevligt! Var tvungen och gå för att jobba när alla var klara, men det hjälpte en och se fram emot jobbet lite. Under minidiscot hade Sheila lagt fram några nya låtar vi aldrig kört, så det var lite jobbigt att stå där igen som i början och inte veta stegen men kul med varierande låtar. Plus att hon filmade (!!) hela minidiscot så nu har jag väl skämt ut mig haha. Efter showen gick jag hem och träffade Shahla och Fanny, pratade lite om vad vi skulle göra idag och gick sedan till mitt rum och sov.

Idag blev det att vi sov ut, städade lite och åkte först till Santiago för och kolla affärer men det fanns inte mycket alls. Man tänker ju inte att de har siesta stängt, så vi gick vidare mot Las Americas för att äta sen lunch och för shopping. Vi hittade alla någonting och blev nöjda, vi kom hem lite innan middagstid och jag & Shahla åt middag på hotellet. Mötte sedan upp Lovisa på burger king och har varit med Shahla hela kvällen sen dess. Vi har målat naglar, gjort ansiktsmask, tagit de lugnt och kollat på "Wahlgrens värld". Man saknar svensk tv ändå när man är här borta och mestadels kollar engelska serier.

I morgon/idag är det dags för jobb igen för att sedan vara ledig i 2 dagar till! Ska inte vara så jätte bra väder nu dessa dagar men får hoppas att vädret vänder helt enkelt, litar inte så mycket på väderprognosen här då den ändras fort och är olika från väderapp till väderapp. Vi håller tummarna helt enkelt!

¡Buenas noche!

I söndags kom min mamma och min bror till Teneriffa för att hälsa på mig. Slutade klockan sex den dagen så gick hem för att byta om och äta middag med tjejerna. träffade även på Fannys föräldrar som är här på besök hos Fanny. Var med och kollade på Fannys kvällspass med Julia och Arancha sedan tog jag taxin till den stora busstationen där buss 111 går. Till flygplatsen för att möta upp de. De har också hyrt bil under hela perioden så vi fick bilen och åkte till deras hotell. As mysigt och fräscht hotell uppe på bergen med utsikt över hela Adaje och havet, även La Gomera, en av de andra Kanarieöarna.

I måndags så åkte vi och stor handla, inför veckan. Åkte runt lite sen åkte vi tillbaka till hotellet för att äta frukost, godaste jag har ätit på väldigt länge. As trött på frukosten vi får på Santa Maria. Lite innan mitt jobb började så åkte jag till Santa Maria för att byta om inför jobbet och städa lite i rummet. Började kl. 15.30 i måndags. Det var en speciell dag då det var TripAdvisor Party i lobbyn med hotellets gäster så vi var tre stuckna som jobbade under kvällspasset, jag, Pedro och Luis. Mamma köpte massa Marabou choklad från Sverige som jag gav till mina kollegor och managern. Glada miner ;) Passade på att fråga Antonio om jag kunde vara ledig denna vecka och jobba ihop dagarna nästa vecka, vilket han sa jag lite. Han är riktigt snäll chef, bryr sig och är väldigt omtänksam. Denna dag var en av de bästa, hade så kul med de båda. Var även en hel del med de från restaurangen och även hotellets gäster. Får massa små presenter av gästerna de senast tiderna. För någon vecka sedan fick jag en "Moskva" magnet av ett ryskt par, som ville tacka att jag hade hjälpt de under deras vistelse, sen fick jag två stora choklader av en engelsk dam som jag hjälpte att byta rum. Blir alltid lika glad!

• Shahla

God kväll!

Idag har vi äntligen haft något att göra på jobbet! Vi har fått mer barn till hotellet, ännu mer skandinavier och vi har även haft filminspelning. Vi har gjort allt från pärlarmband, question of the day, spelat sjoelen och vattenbasket. Fick en chock när Sheila och Federico berättade att jag skulle få vara med i filmen då jag skulle översätta en mening och säga den på svenska, men väl innan det skulle hända sa dem att de tydligen redan hade en svensk version. Fick hjälpa till och hålla inspelningen på vattenbasketen iallafall, väldigt nervöst då det var jag som sa till barnen vad dem skulle göra och de flesta är från Holland och pratar inte engelska. Svenskarna kan jag ju prata svenska med vilket blir mycket enklare.

Efter jobbet mötte jag upp Lovisa på en "fika" som bestod av crêpes och kaffe, jätte mysigt! Är ju alltid hungrig efter jobbet så passade perfekt. Vi passade på att gå till Mango Outlet och kolla men vi hittade ingenting, sedan gick jag med Lovisa en bit och gick sedan hem innan jag åt middag med Arancha. Vid 20:00 var det dags för jobb igen, minidisco och så var det favoritshowen Vogue!

I morgon jobbar jag innan det är dags för en dag ledighet på fredag då jag hade en dag och ta ut då jag jobbade under Halloween när jag var ledig. Ska bli skönt och vara ledig på fredag då både Shahla och Fanny är lediga, vilket ALDRIG händer!! Nu har jag något och längta efter i morgon under jobbdagen!

Att inte ha sin familj här är faktiskt svårare än vad jag trodde, jag saknar dem ju självklart men trodde inte det skulle vara speciellt svårt. Jag var ganska inställd på att ha hemlängtan innan vi åkte hit, men innan har det mestadels varit på grund utav hur min praktik varit. Nu känner jag att det är för jag känner mig ensam när de flesta i klassens familjer faktiskt har varit här/är här eller kommer hit.

Jag är ju t.ex. van att ha mina rumskompisar vid mig hela tiden när jag inte jobbar men nu när de är med sina familjer känner man sig så ensam, men det kan även vara nyttigt för en själv och vara ensam. Men om min familj hade varit här så hade jag ju självklart också spenderat mestadels av min tid med dem, man har ju saknat dem och nu är dem liksom på plats! Är samtidigt glad för de i klassens skull att deras familjer är här, för jag vet hur glad jag skulle blivit! Självklart önskar jag också att min familj skulle komma på besök, men jag ser ändå fram emot att se dem när jag kommer hem och har saknat dem lite för mycket och bli överdrivet glad. Så familjen, om ni läser det här, vet ni att jag saknar er!!<3

Denna resa har gått så upp och ner. Vissa veckor har jag velat åka hem, vissa veckor har jag trivts så bra. Jag sa för någon vecka sedan att jag börjar känna mig klar här. Men nej nej nej! Detta är min vardag nu och jag har skapat kontakter för livet här borta. Jag inser nu hur mycket jag lärt mig och vilken erfarenhet jag varit med om och jag kommer sakna denna plats otroligt mycket men det är inte sista gången jag åker hit, det kan jag lova!!!

Här är en liten snutt från Aquagym med min förra handledare Samantha! Och det fungerar bra med nya handledaren. Vi har kul på jobbet och vi ses även utanför jobbet som kompisar så det är superkul.

/Fanny

• Fanny

God kväll!

Idag är alltså min andra lediga dag och jag har bara spenderat den på mitt rum faktiskt, sov ut riktigt länge och mötte sedan upp Lovisa på lunch då vi båda missade den. Har mestadels kollat serier och bara sovit och sovit, känner mig riktigt utmattad även fast jag haft mina dagar lediga. Åt sedan middag med Fanny vid 7 tiden och har sedan dess bara legat kvar på rummet. Ska nog alldeles strax försöka sova då jag fortfarande konstigt nog är trött, så får samla nya krafter till i morgon.

I morgon står då jobb på schemat och då det är milkshake dag börjar jag vid 9 och jobbar till 16, Sheila kommer in vid 11 i morgon och vi kommer alltså jobba tre stycken. Vi får hoppas att det kommit mer gäster till hotellet och att folk vill vara med på aktiviteterna. De senaste veckorna har vi bara haft folk som solat/sovit i solstolarna och varit i poolen även fast vädret inte varit på topp, så vi får hoppas på att vädret blir bättre och att det blir mer folk till aktiviteterna!

Hola hola!

Igår låg jag ungefär bara hemma hela dagen, kände mig lite bättre igår så kände att jag kunde prova jobba idag. Jag och Fanny träffade Johan och Victor, svenskarna som jag och Linda träffade i början av resan. Vi satt på La Flaca ett tag, var riktigt kallt men det var trevligt. Därefter drog vi till Envy som ligger i Las Americas och spelade lite biljard, för att sedan åka till Achaman. Bra kväll men var skönt och komma hem till sängen!

Idag jobbade jag som sagt och det KRYLLAR av svenskar!! Hör svenska vart jag än går och blir lika förvånad varje gång. Jobbdagen gick hyfsat fort men det finns fortfarande knappt barn på hotellet så det är lite segt. Jag fick gå hem en timme tidigare på grund utav inget folk till aktiviteterna, passade på och växla pengar till tvätten och fixa lite i rummet. Träffade även på Cristo i receptionen som jag inte sett på evigheter så jag blev så glad! Han har tydligen varit på semester i New York, var rädd att han hade slutat först.

Jag har även fått in myror i mitt rum, de är små men de är verkligen överallt i rummet vilket känns så ofräscht. Märkte det redan igår, de kommer från ett hål i väggen och vägrar försvinna. Har sprayat både igår och idag, om de inte försvinner får jag säga till igen så får de fixa något för det känns inte fräscht och bo med myror haha.

På kvällen fick vi skippa minidiscot då det inte finns barn som vill vara med, men då blev en familj "sura" för de hade sagt till barnen att det var minidisco och sa "hur ska vi förklara detta till barnen?". Jag fick gå och prata med Sheila och då fixade vi ett litet minidisco bara för det barnet. Träffade även en svensk familj nu under kvällen, de hade hört att det fanns en svensk praktikant och där kommer jag sista dagen innan de ska åka haha. De var verkligen trevliga, hade mycket frågor och var roligt och få berätta vad jag gör här i Teneriffa då de var intresserade. Fick verkligen en inblick i det hela idag att det endast är ca 2,5 vecka kvar tills vi åker hem igen, känns både roligt men jobbigt. Börjar trivas mer på jobbet och nu har man ändå "rutiner" här, du kan området, du har dina personer du pratar med på gatorna osv. Allt det kommer försvinna och det känns väl lite jobbigt, men det kan bara bli bättre.

Ska alldeles strax sätta på någon film/serie och försöka sova, godnatt!

Fortfarande helt häppnad att tiden går så fort.. Men men, imorgon kommer min mamma och bror, så jag ska åka till flygplatsen för att möta upp de. Jobbar från kl. 10 till kl. 18 imorgon, och de kommer vi kl. 22. Idag har jag jobbat från kl. 12, med Oliver. Nu har han gått så Pedro har bytt av honom. Slutar vid kl. 20, ska gå och köpa mat påvägen hem för jag missar middagen både här och på Santa Maria. Sen ska jag försöka städa rummet och även tvätta då det var ett tag sedan. Har inte bloggat de senaste dagarna då det inte har hänt något nytt. Bara jobbat och jobbat. På mina lediga dagar gjorde jag inte så mycket, drog till Siam Mall en dag och på kvällen var jag bara hemma med tjejerna. I torsdags gick vi upp på bergen i Costa Adaje, jag och Julia. Utsikten var amaaaaazing, och som Julia sa, luften var helt magisk, Skön atmosfär helt enkelt. Som jag har fattat det är det lite mer lyxiga hus uppe på bergen. Och man såg ner till La Caleta, Costa Adaje och Playa Las Americas.

God kväll!

Har även varit hemma idag, åt frukost med Fanny och Shahla vid 9 tiden sen var vi hemma ett tag. Jag blir så rastlös när jag är hemma och är sjuk så det slutade med att jag och Shahla gick en promenad vid bergen. Kändes mycket bättre efter att ha fått frisk luft, luften där uppe var så mycket "klarare" och friskare. Det fanns verkligen så fina villor där uppe, man blev verkligen positivt överraskad när man gick förbi. När vi kom hem så somnade vi båda tills middagen. Middagarna här är verkligen samma sak varje dag, pommes med något kött/kyckling, det är så tröttsamt men det är ju iallafall ätbart.

Efter maten fick jag massage av Shahla då jag fått som strålning i bröstryggen, känns som det bara kommer nya saker hela tiden och att jag aldrig får vara helt frisk. Har tagit frenadol mot det, men om det inte hjälper får jag köpa voltaren eller dylikt. Är jätte trött och ryggen värker så ska försöka sova, har ställt alarmet ifall det känns bättre i morgon och att jag kan jobba igen. Förstår ni att det är ca 23 dagar kvar tills vi åker?! HUR SJUKT!?

Godnatt!

• Julia

Jag sitter just nu i miniklubben. Det är 10 minuter kvar av min min lunchrast sedan öppnar miniklubben. Senaste dagarna har varit så kalla här. Det har varit molnigt och inte så höga tempraturer + att man nu har vant sig i värmen. Idag efter vattengympan ( jag var med i vattnet) så frös jag sjukt mycket så direkt när jag ätit min lunch idag tog jag en varm dusch på mitt rum.

Jag hoppas det blir bra väder på söndag när mina föräldrar kommer!!

Igår på min siesta mötte jag stackars Linda som brytit foten, jag köpte med mig mat till henne och vi satte oss och pratade en stund. Lovisa hade rast 15 minuter så henne stötte jag på också.

I morgon är det ledig dag!!! Dia libre som man säger på spanska! Vi får se om det blir strandväder eller mysväder inomhus i det lilla och tråkiga rummet haha..