Vi kom fram till Sri Lanka sent på kvällen och vi som aldrig bokat hostel i förväg hade inte gjort det denna gång eller. Det som dock skiljer Sri Lanka med de andra länderna att de låser och bommar igen allt vid 21:30, och man måste ha nyckel för att komma in. Så det var inte speciellt smart av mig och Emelie att inte boka något men vi åkte till ett hostel nära stranden och ringde till dom. Det tog ett tag innan vi fick tag i dom men vi fick iallafall ett boende. Sedan hände vi på stranden i två dagar endast för att chilla, äta gott och sådär. Idag var klockan dock ställd på 3:40 för vi skulle bli upphämtade vid 04:00 för att åka lite norrut. Under dagen har vi hunnit med mycket - tempel, museum och lite annat smått och gott. Nu har vi iallafall kommit till hostelet och vi lär inte göra mycket ikväll. Ska väl äta lite middag, läsa lite, se film!

• Resor

Förväntansfulla tog vi flyget till Kuala Lumpur där vi hoppades på världens godaste halloumiburgare. Och med tanke på att jag inte ätit halloumi på 40 dagar ish så ville jag verkligen verkligen ha en men när vi kommer dit säger de att de har slut på halloumi?! Hur som har vi bara gått runt och shoppat nu i några timmar för att spendera timmarna innan flyget till Sri Lanka går vid 21 ikväll.

• Resor

Skräckfilmen igår blev inte riktigt som tänkt... eller ja, vi va helt ensamma i salongen och när det är tio minuter kvar av filmen (=mest läskigt) så hör vi bara hur dörren i salongen öppnas bakom oss. Höll seriöst på skita i brallan men som tur var, var det bara en från personalen som ville se slutet. Idag blev det en ganska seg start och vi började med att äta en god frulle på ett mysigt café i närheten. Sedan åkte vi till ett 3D museum som faktiskt var över förväntat bra. Faktiskt otroligt roligt hade vi! Efter det åkte vi till ett café/restaurang som låg i närheten av vårt hostel och jag beställde en kyckling och avokadopanini. Hur gott?! Ikväll åkte vi en stund till nattmarknaden och shoppade lite smått och gott. Ska dock sova nu eftersom vi ska med flyget till Sri Lanka tidigt imorgonbitti! Vi mellanlandar dessutom i Kuala Lumpur och dem har min favoritrestaurang (Nando’s = halloumiburgare) på flygplatsen så längtar extremt mycket tills vi kommer dit. Natti

• Resor

Hejsan hoppsan! När vi kom till Vang Vieng chillade vi bara första dagen. Gick runt och kollade, åt god middag osv innan vi gick ut en stund på kvällen! Men både jag och Emelie var väldigt trötta så vi var tillbaka på hostelet (och vårt extreeeeemt varma rum). Dagen efter det var det dags för tubing, och ja, vi hade väldigt roligt. For även ut på kvällen och kom hem väldigt sent så dagen efter det sov jag hela dagen. Ända gången jag gick upp ur sängen var då det var dags för middag och sedan gick jag och la mig igen. Extremt trött må jag säga. Dagen efter det tog vi iallafall bussen från Vang Vieng till Chiang Mai, något som tog oss cirka 24 timmar! Låter hemskt men var inte lika drygt som det låter och dessutom sov vi mestadels av vägen. Här i Chiang Mai har vi nu köpt en ny telefon till Emelie (hennes blev vattenkraschad under tubingen), chillat, tittat lite i affärer, ätit god mat och ikväll ska vi iväg och se lite skräckfilm på bio.

• Resor

Hejsan hoppsan! Igår var vi ute en stund och den avslutades i en bowlinghall för att spela bowling. Idag åker vi vidare till Vang Vieng i några dagar innan vi måste ta oss till Chiang Mai för att ta flyget till Sri Lanka. Hur som helst kommer bussen nu så, hejs

Sista kvällen i Cat Ba chillade vi inte bara utan vi träffade några på hostelet som vi gick ut med och kom hem väldigt sent! Tyvärr blev jag även matförgiftad den kvällen så har inte ätit en riktig måltid på över två dygn.. och ni kan ju tänka er att åka båt och buss på en väg full med gropar inte var det roligaste. Men men, hur som kom vi fram till Laos igår. Vi träffade två killar från Rotterdam som vi träffat några gånger förut på resan så idag åkte vi med dom, och 3 andra från hostelet, till vattenfallet Kuang Si falls. Om ni har möjlighet att åka hit, ÅK!!!! Bland de vackraste ställena jag någonsin sett i mitt liv.

• Resor

Senaste två dagarna har vi mestadels hängt på stranden. Igårkväll bestämde vi oss för att lyxa till det och ta en massage, äta gott och bara ta det lugnt. Det var tyvärr inte lika harmoniskt som det låter pga en sämre massage och en mindre lyckad middag. Men men, ikväll ska vi nog också bara ta det lugnt, boka bussen och båten in till Hanoi och bara chilla. Som sagt är planen att åka in till Hanoi imorgon och hänga där en kväll innan vi åker till Laos på måndag!

I förrgår firade vi halloween och kvällen började med en BBQ buffé och slutade sent på dansgolvet. Igår blev en seg dag och vi kom inte upp och åt frukost förrän 13! Vi åkte iallafall till stranden en stund innan vi tog mopparna och åkte oceanroad under solnedgången. Så himla mysigt! Igår var det sista kvällen vi hade tillsammans med de vi reste med innan de åker hem så vi satt och drack lite öl och spelade lite spel innan vi gick och la oss i hyffsad tid. Imorse vaknade vi runt tio, gick upp och åt frukost, sen satt vi på balkongen och solade innan vi sa hejdå till alla. Nu har vi iallafall bytt hostel på ön för att vara närmare allt. Vi stannar nämligen här till söndag eftersom vi rest runt väldigt mycket och kände att det kan va skönt att landa lite innan vi åker vidare till Laos. Måste bara få påpeka hur underbart detta land är, hade mer än gärna stannat här ännu längre!!

• Resor

Sedan sist har vi hunnit med mycket! Vi åkte upp till Hanoi och träffade några som vi träffat i Phong Nha innan. Vi bodde en natt på ett hostel (de 2 timmar vi sov). Vi åkte nämligen ut på en barrunda och allt slutade med att vi kom hem väldigt sent. Klockan 7 var klockan ställd på och då var det bara att göra sig iordning för att åka. Vi åkte buss i några timmar (på universums sämsta väg) och sedan började kryssningen. Vi åt lunch, paddlade kajak, gjorde lite hiking och sedan på kvällen sjöng vi karaoke, spelade spel och tittade på stjärnorna. Gick och la mig otroligt sent och klockan 7 skulle vi upp och äta frukost. Vi åkte sedan till en grotta innan vi packade ihop våra grejor och åkte till en ö som va väldigt liten och allt som va på den va lite bungalows, en beachvolleybollplan och en fotbollsplan. Så det var det som vi sysselsatte oss med i några timmar innan vi gick och la oss och sov (somnade 20 och vaknade 7). Vi bestämde oss sedan (istället för att åka tillbaka till Hanoi) åka till Cat Ba Island och stanna här några dagar med de vi mötte upp i Hanoi. Så idag hyrde vi moppar och åkte runt, hängde på stranden, såg på solnedgången och nu ska vi bara duscha innan vi ska ut och äta middag. Myspys.

• Resor

Hejsan hoppsan! Hade verkligen så kul i Phong Nha, tror att det var bästa stoppet på vår resa hittills. Vi bodde på ett hostel och träffade så många roliga människor! Sista dagen i Phong Nha åkte vi ett gäng till the duck farm. Det låter inte alls som någon speciell händelse men hade verkligen sjukt roligt. Vi kastade ankor i en damm, blev jagade av ankor och matade dem. Skrattade iallafall oavbrutet i en kvart. På kvällen klockan 21 tog vi nattbussen hit till Ninh Binh och vi kom fram imorse vid 04. Lagomt trötta tog vi oss till hotellet och när vi vaknade så var vi dödströtta så vi tog en sovmorgon. När vi vaknade insåg vi att det var egentligen inget speciellt vi ville göra här så vi bokade en buss upp tid Hanoi ikväll och imorgonbitti åker vi på en kryssning i Halong Bay i tre dagar.