Hej bloggis. Kom på nu att det är lite kul att jag skriver här när jag inte ens har sagt någonting till Lotta, haha. Jag vill berätta för henne när vi ses och vi har inte setts på aslänge! Plus att hon har rätt mycket att stå i med hennes nya lägenhet och allt. Eller jag såg ju iofs henne senast idag, typ nyss faktiskt. Hon och hennes mamma (tror jag) åkte förbi här utanför där jag bor och just då råkade jag vara på väg hem från träningen! Vad är oddsen?! Så vi vinkade och skrattade lite. Hur som helst, Lotta, du kommer få reda på det här snart hihi. Vi har ju faktiskt pratat om att starta en blogg för att dokumentera träningen, så du kommer nog inte bli helt överraskad.

Ja men juste. Jag var på väg hem från att ha tränat. Jag hade nämligen mitt första pass med Susanne på Crossfit Nordic imorse, efter ett litet uppehåll över sommaren. Hon är utbildad sjukgymnast och personlig tränare (superduktig) och hon hjälper mig med lite grunder inom styrketräning och crossfit. Tror att jag har varit där och tränat med henne vid 8 tillfällen totalt. Och jag har lärt mig så himla mycket! Idag fokuserade vi på teknik gällande marklyft och roddmaskin. Det vi gick igenom va följande:

  • 500 m rodd
  • ​Marklyft med kettlebell
  • Marklyft med stång
  • Sumomarklyft med kettlebell
  • Sumomarklyft med stång
  • Raka marklyft med kettlebell
  • Raka marklyft med stång

Rodden gick bra! Har tränat lite på det under sommaren och det känns bättre och bättre. Behöver bara träna på det mer så att rörelsen automatiseras. Men det här med marklyft... Jag har ju i princip varit rädd för övningen tidigare, för att jag har hört att det är onödigt påfrestande för ryggen. För några år sen hade jag ganska stora problem med ett diskbråck i ländryggen, och efter en sådan skada är det ganska vanligt med rörelserädsla. Och det sitter fortfarande kvar. Jag är lite för försiktig med att fälla höften jag styrketränar, då jag tycker att det känns läskigt när ryggen inte är helt vertikal (även fast det inte är farligt egentligen). Men jag har absolut förbättrat mitt marklyft sen jag började träna med Susanne. Det handlar bara om att nöta, nöta, nöta med lätta vikter så att rörelsen känns naturlig, och att jag lyckas aktivera rätt muskler, samt att varje repetition blir korrekt med rätt vinklar. Ikväll ska jag och Elin (kompis från AIK) på ett crossfitpass för nybörjare på en box i Solna. Det ska bli skoj! Tänkte att jag skriver mer om det i ett annat inlägg!

Hejsvejssssss :)


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Dags för en kort presentation! 

Svaret på frågan i rubriken är Jessica (Thorin) och Charlotta (Roos). Vi pluggar båda fysioterapeutprogrammet på Karolinska Institutet i Stockholm, sedan ett år tillbaka. Det var så vi lärde känna varandra. Jag, Jessica, lyckades sätta mig bredvid Lotta första dagen i skolan och sen dess har jag varit fast. Lotta har faktiskt erkänt att hon hade stalkat upp mig dagen innan uppropet, så hon visste precis vem jag var. I appriciate her honesty.

Grejen med bloggen är så här. Vi tycker båda att CrossFit är en riktigt rolig träningsform, som vi på senare tid har börjat ägna mer tid åt. Och vi vill gärna ha en plattform där vi kan dokumentera och spara ner allt som har med vår utveckling att göra. Sånt är så kul att blicka tillbaka på sen i framtiden. 

Lotta är lite mer erfaren när det gäller CrossFit, om man jämför med mig. Jag är en riktig rookie. Trots detta så har vi ändå kommit överens om att vi båda är CrossFit-Noobz. 

Sååå välkomna och häng med på vår resa!


Likes

Comments