Tänkte försöka göra en liten guide när det gäller Central Amerika.

Stränder. I central amerika finns det två kuster, atlantiska kusten & den karibiska. Vi har verkligen sick-sackat fram och tillbaka och allt är så himla olikt det andra. Men som många frågar, vart var favorit stranden? För oss var det i Nicaragua på atlant sidan och speciellt Poneloya. Visst gillar vi fest och människor, men där vi har varit som lyckligast har vi fått lega hela själva på en ensam strand som är flera mil lång. DÅ har vi varit i paradiset. Men några mil bort från våran spot låg Surfing Turtle lodge som vi också älskade. Det var bara något speciellt med det stranden. Sen kan vi ju inte förneka att vi älskade San blas öarna. Vilket är den mest karibiska drömmen av dem alla. Allting har varit underbart på sitt sätt. Men den karibiska kusten i Nicaragua är lite svårt tillgänglig. Så där skulle jag rekommendera atlant sidan. Men i costa Rica och panama är det karibiska kusten jag skulle rekommendera.

Mat. Punkt nummer två blir ju självklart mat, haha. Inte för att det toppade våra förväntningar, men äta bör man. I central amerika följer en röd tråd. Nämligen det klassiska gallo pinto, som består av bönor och ris. Japp. Detta är det mest populära och torraste man kan äta. Alla älskar det, och jag måste erkänna att efter en månad av detta började man faktiskt komma in i det haha. Framförallt var det såhär en frukost såg ut.

Sås. Är något latinoamerikaner inte gillar. Allt var baserat på bönor och ris oftast, om det inte var friterade bananer eller pommes. Med en friterad firre eller kyckling. UTAN SÅS. ALLITD. Det har man saknat så mycket som svensk för allting har varit väldigt torrt. Men som i Costa Rica var maten väldigt fräsch. De måste hålla uppe sitt rykte med pure Life, pura vida haha. Men jag måste verkligen säga att gatumaten har alltid varit den maten som har varit den bästa. Alltid samma torr skit på vilken superfin resturang som helst. Men gatumaten har alltid varit fräsch med grillspett eller empanadas, eller tacos. Måste ändå ge lite creds till fajitasen i hela centralamerika. Dem har alltid varit bra och uppskattad av mig, vilket var det jag jämt valde. Alltid med fräsch pico de gallo (som är en tomatsallad) gräddfil och salsa. Dock måste jag vara lite mer negativ, maten i panama city. Herregud vad amerikanskt. De gick inte å hitta något och äta som inte var hamburgare, tacobell, kfc... Allt friterat. Stort minus!

Hostels. Vi har varit nöjda med våra sängplatser under resan, många har varit väldigt prisvärda inte minst i Nicaragua. Där kunde du bo jätte mysigt och fräscht faktiskt för 200 svenska kronor natten. Men även mycket billigare än så. Dock har vi bott i riktiga skithålor också haha. En gång i ett skjul, som hostelet kallade för love hatch... Det var utan golv och öppet tak, som ett garage!! Det var där jag vaknade mitt i natten med en tusenfoting på magen.. Vi har även haft problem med bedbugs och vägglöss. Tyvärr finns det överallt, för de frodas i värme och fuktigt klimat. Så det behöver inte vara för att det är smutsigt.

Folket. Allt ovan spelar faktiskt ingen större roll jämfört med i hur många underbara människor vi har träffat. Har blivit själva mer öppna som människor och man har verkligen lärt sig av andras erfarenheter. Människor är faktiskt det ända skälet till varför vi haft en sådan bra resa. Internet kan ge mycket info, men vi har för det mesta utgått ifrån vad folk vi träffat har tyckt om ställen och länder. Och har man träffat några med samma destination som en själva, är det självklart att man börjar resa dit tillsammans. Det jag faktiskt lagt märke till mest, är hur vi umgåtts med folk som är så olika oss själva. Sådana människor vi aldrig ens skulle möta hemma. Men det är jag så glad för. För man lär sig inget av att umgås med människor som är lika som dig själv. Sverige borde lära sig om omvärldens sätt att ta kontakt och inte stänga in sig. Det har vi i alla fall.

Klimat. Regnskog i mängder! Central amerika överlag är faktiskt väldigt duktiga med att behålla sin skog. Och bevara. Visst är pengar ett problem i stora delar av kontinenten. Och det är ju därför man tar bort en massa regnskog, för pengar... Men de lever liksom inte som oss, pengar är inte allt. Du odlar din egen mat och du lever lite mer som förr. Du gör allting själv och du stressar inte. Det har mycket med att göra med klimatet och solen tror jag. De har ju inte kommit så långt som oss med internet. Man ser cybershop i vart och varrannat hörn, där ungdomar hänger och spelar dator. När var det i Sverige? Men jag gillar det sättet att leva. Man lever med solen och du tar vara på det naturen ger och det du har. Vi åkte ju i torrperioden men det har ändå regnat lite då och då.. Men det är bara skönt för vår del som blir väldigt varma.

Aktiviteter.  ​Costa Rica överlag är väldigt turistigt på gott & ont. Där har du allt du kan göra, från zipline till extremsporter, rafting, otroligt mycket regnskogar och vulkaner. Allting har varit fantastiskt roligt och på många av dessa aktiviteter har vi träffat dem bästa människorna med. Men Costa Rica är ju Sverige dyrt på många ställen, så vi drog ju oss uppåt till Nica ganska snabbt. Men där kan du göra en väldans massa med. Vulkano Bording är väldigt populärt där. Vi ville göra det men det var precis när jag skadade min fot... Det är jätteroligt att ta massa tours och träffa folk, men det är också väldigt kul att ta sig runt på egen fot. Variation skulle jag säga är det bästa.

Nu har vi varit hemma i två veckor. Man blir bara ledsnare och ledsnare ju mer tiden går över att vara hemma. Men vi har ju faktiskt haft en fantastisk resa och det är något vi aldrig kommer att glömma. Första största resan, och jäklar va många upplevelser rikare man har blivit. Och alla fantastiska människor man mött, kan faktiskt vara det jag saknar mest. Ingen är speciellt öppen och trevlig i Sverige vardagligt sätt. Om man inte känner personen. Alla sköter sitt eget och bryr sig inte särskilt mycket. Det var det bästa med människor i central amerika. Man kunde bara börja prata med någon i frågan om väg, och sen hängde man hela dagarna efteråt.

En erfarenhet rikare vi har blivit handlar om stöld. Vi fick nämligen inbrott på vårt hotellrum i Puerto Viejo. Så jäkla otippat och chockerande. Vi blev av med väldigt mycket av våra saker, bland annat vår kamera med alla våra bilder från sju veckor. Självklart hände detta 4 dagar innan hemgång. Det har varit väldigt hemskt och sorligt, eftersom vi inte har varit med om något liknande innan. Så alla bilder jag lovat att visa lär inte bli något vidare av, haha. Vi vet hur allting gick till och vilka det var som gjorde det, men det finns inget att göra nu i Sverige. Bara hoppas på att man får ut så mycket som möjligt ur försäkringarna så det känns lite bättre. Men inga pengar i världen kan köpa tillbaka alla våra underbara bilder. Blir fortfarande ledsen när jag pratar om det. Men det finns ingen annan utväg än att acceptera detta och ta det som en upplevelse rikare det med. Jag behövde lära mig hur det kändes att trampa på glas och sy under foten, och vi tillsammans behövde lära oss att förlora. :)

Hemma i kalla grå Sverige igen. Jippiii och samtidigt neeeej. Igår när vi kom hem var vi överlyckliga och fick mysa i våra tjocka täcken igen med godis och mat. Men idag känner man när man vaknade att det var jobbigt haha. Ingen gratis frulle på vandrarhem, inga nya äventyr som väntar under dagen och ingen strand. Det låter väldigt bortskämt haha men så har vi haft det under sju veckor, det är svårt att vänja sig av. Detta är lite bilder från vårt sista hotell, innan den långa 24 h resan gick till Sverige.

Hej vänner. Jag och Daniel är nu i panama city efter 2 nätter i bocas del toro. Det har varit hur gött som helst, men så himla sorligt att åka hem imorgon. Men det blev ett bra slut i omständigheterna och nu ska vi snart efter 10 timmars väntetid checka in på ett superfint hotell här. Som ett litet avslut.

Bocas var jätte vackert, nästan lite san blas känsla där. Vi bodde på en ö som heter
Isla bastimentos, som är en utav de lugnare öarna, för vi kände vi ville bara ta de lugnt och jobba på brännan hehe. Och de har vi verkligen fått och träffat mysiga människor.

Såååååå konstigt att sätta sig mot ett plan mot Sverige, men så gött ändå. Ska slänga mig framför soffan med massa godis och hemmalagad mat. Och få sova i vår egna säng. Kommer bli så konstigt och allt kommer kännas så fräscht hahha.😍 och självklart träffa våra saknade vänner och familj. Det ser jag fram emot❤️❤️❤️

Buenas dias! Idag vaknade vi till solsken jippiiii! Det lär bli en dag till med cykling för igår var himla roligt att cykla runt hela dagen. Idag får vi ta lite mera stop och bada bara för annars kommer vi koka. Att cykla här är lite som cykelsafari haha. Man ser allting någonting hela tiden. En ny fjäril man inte sett eller en flock apor i träden. Sjukt vad mycket apor det är här!!! Och de låter som gorillor när de skriker haha men de är väldigt små.

Ha en bra dag 🌾🐒🐒

Hi! Just nu är vi i puerto viejo, typ härligaste raggae byn på karibiska sidan av costa rica. Vi kom hit igår eftermiddag och har bara kollat in byn och stranden utanför oss än så länge. Men på denna lilla tiden har vi hunnit se en till sengångare, men utav en annan sort. En tre fingrad sengångare. Dessutom apor i ett träd med en mamma som hade en unge på ryggen❤️❤️❤️ har bara tagit bilder med kameran som ni kanske märker att det inte flödar av bilder. Men nu imorse på frukosten såg vi en ganska stor ödla också! Har bara sätt små geckos under vår resa men denna var ganska stor!

Här är det mulet idag, så vi tänkte hyra cyklar och cykla runt lite, och sedan ska vi kolla in alla fina butiker och stånd och shoppa med oss lite hem hihi. Vi får hoppas på bättre väder de sista dagarna nu. Vi ska nämligen åka hem om 8 dagar😥😥😥 ångesten börjar krypa sig på. Men samtidigt som det närmar sig vill man hem mer och mer. Men det är bara för vi inte har något val. Hade det varit en måndag kvar hade jag varit överlycklig.

Det sista vi kommer göra på vår resa är att besöka bocas del toro. En ö grupp mellan costa rica och panama. Den liknar San blas öarna men med mycket mer fest och civilisation. Det ska bli väldigt roligt! Sen går flyget hem från panama den 24e.😥😍