Vinteren er over os, og særligt skiftet fra sommertid til vintertid er en øjenåbner for mange: nu bliver det rigtig vinter. Mørke morgener og eftermiddage/aftener kan påvirke mange mennesker til at føle sig triste, energiløse, man sover mere og så har man en større appetit for særligt søde sager. Men det er der råd for! Der findes flere ting, man kan gøre for at behandle - og leve med - vinterdepression/sæsonbestemt depression.

Dr. Norman E. Rosenthal var den første, der beskrev sæsonbestemt depression. På hans hjemmeside, www.normanrosenthal.com, fortæller han, at sæsonbestemt depression oftest rammer om efteråret og vinteren, når dagene bliver kortere og der er færre timer, hvor solen er fremme. Dog kan sæsonbestemt depression også ramme på andre tider af året.
Det, der er vigtigt at forstå ved sæsonbestemt depression er, at det kun er for en bestemt periode, man oplever det, men det er ofte en tilbagevendende tilstand. Dr. Rosenthal mener, at grunden til, at folk ofte oplever sæsonbestemte depressioner er, at man mangler sol og D-vitamin. Det kan derfor hjælpe mange, der lider af sæsonbestemt depression, at tage D-vitamin som et tilskud og at benytte lysterapi.

Lysterapi blev opfundet netop for at behandle sæsonbestemt depression. Lysterapi lamper simulerer solens lys så præcist som muligt, og de fås i mange former og størrelser. Når man anvender lysterapi, er det vigtigt, at man ikke kigger direkte på lampen, nøjagtig ligesom man ikke ville kigge direkte ind i solen. Får at få en god virkning, skal man benytte lampen i minimum 30 minutter om dagen. Det anbefales desuden, at man er maksimum en armslængde væk fra lampen, så den har bedst mulig virkning.
Lysterapi skal som hovedregel benyttes om morgenen, så det ikke forstyrrer ens døgnrytme, og så det forhindrer hjernen i at producere melatonin, der dannes i døgnets mørke timer og fremkalder søvnighed, fra morgenstunden.. Lysterapi kan altså også benyttes, hvis man har brug for at omstille sin døgnrytme. Det fremmer en stabil døgnrytme, og brugeren af lysterapi får også lettere ved at falde i søvn.

Kombinerer man lysterapi og D-vitamintilskud, er man altså hele tiden et skridt foran sin sæsonbestemte depression.



Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - Klik her

Likes

Comments