Instagram@hej.citron

Jag är emot att spelsajter ploppar upp som ogräs, men jag reagerade faktiskt av en positiv anledning då jag såg en reklam härom dagen. I'll tell you why!

Jag blev inte imponerad för att de revolutionerat spelande eller hade en positiv inverkan på spelberoende, vilket såklart hade varit bättre - utan för att de hade en smart strategi för att få folk att välja just deras sajt (av alla miljoner som finns därute!). Som sagt, det finns en hel del spelsajter därute och från mitt perspektiv är den ena den andra likt, även om jag inte är någon expert på området... Denna sajt hade dock förstått att man inte bara kan locka med höga insättningsbonusar, utan måste öka det frekventa användandet.

Gratis är gott, som det brukar heta. Människor älskar gratis och bonusar. Vi dras till det. Denna spelsajt erbjöd en bonus vid varje insättning, inte bara vid den initiala. Jag vet hur jag fungerar och jag skulle bli beroende av att sätta in mer pengar för att få mer i bonus. Det är precis därför jag blivit så fäst vid Refunder just nu. Jag älskar att handla via de butiker som är anslutna till Refunder. I vissa fall har det kanske trillat i någonting jag egentligen inte behöver i varukorgen bara för att bonusen ska bli lite högre (men det berättar ingen för min man, okej?! :P) Som sagt, gratis är gott! Trots att jag gör av med pengar känns det som att jag tjänar någonting. Dum logik, jag vet. Men människan är dum ibland. Reptilhjärnan and all that.. Jag har till och med övergett min favoritbutik ett par gånger för att handla hos en konkurrent bara för att få bonus hos Refunder.

Se jag är både orolig för att detta kommer leda till att några som är fast i spelandet kommer spendera mer pengar för att jaga fler bonusar, fundersam över varför fler speltjänster inte använt denna strategi (i någon omfattning jag sett i alla fall, men det kommer väl..) och smått imponerad över perso

Dock minns jag inte vilken spelsajt detta var. Tecken på dåligt utformad marknadsföring i kombination med alltför många aktörer på marknaden!



Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

För några dagar sedan beställde jag ett smycke till min syster i studentpresent. Två dagar senare får jag mail om att smycket inte finns i lager. Jag kan då antingen välja att avbeställa eller vänta 1-2 veckor. Jag vet att jag inte kommer hinna köpa smycket någon annan stans och få det levererat i tid, så jag väljer att vänta 1-2 veckor.

Tycker att det är otroligt dåligt att det inte framgick på hemsidan att det var slutsålt, så jag är väldigt irriterad på att inte kunna ge min syster presenten i tid.

Här har smyckesbutiken ett perfekt tillfälle att försöka omvandla min negativa kritik, vilket jag kanske sprider till andra via word-of-mouth, till positiv kritik - eller rent av förvandla mig till en inofficiell ambassadör. Skicka med någonting litet i paketet som plåster på såren. Det kan vara ett litet armband eller så. Billigt, men absolut inte skräp..

Jag uppdaterar när paketet kommer!

Likes

Comments

För någon vecka sedan följde jag med en vän till systembolaget för inhandling av present-vinet inför mors dag. Jag känner mig alltid lite malplacerad där inne eftersom jag sällan ingår i deras kundskara. Känner mig som 16 igen när jag traskar omkring bland flaskor och bag-in-box...

Dock älskar jag att gå omkring och titta på alla vackra flaskor. Om jag någon gång skulle ha en vinkällare skulle det inte vara för att jag njuter av att dricka fint vin, utan för att kunna samla på mig vackra flaskor. En vinflaske-hoarder...

Jag dras ofta till flaskor där etiketten har en minimalistisk design, medan min vän dras till de flaskor mer detaljerade etiketter. Vi är likadana då det gäller smycken, kläder och inredning. Det får mig att tro att vi även skulle ha olika smakpreferenser då det gäller vin. Att jag skulle föredra enklare smaker. Detta bör etiketterna visa köparen. Är det ett vin med enkla och rena smaker, eller utstuderade smakexplosioner?

Likes

Comments

Contains affiliate links

Älskar du TV-serien Mad Men? Jag fastnade i den till en början, men som de flesta serier tycker jag att de drog ut på den för länge. Två säsonger brukar jag i snitt titta på serier (Mad Men fastnade jag för längre än så), men sen tröttnar jag. Två klassiska exempel på detta är Lost och Prison Break. Tänker direkt på scenen i The Big Bang Theory när Sheldon och Leonard diskuterar nedläggning av TV-serier och Sheldon säger någonting i stil med: ".. eller så gör man dem sämre och sämre tills ingen vill titta längre, som i Lost." De hade en otroligt stor följarkrets, bland annat mig, men de visste inte när de skulle lägga ner. De försökte krama ut alldeles för mycket pengar ur publiken istället för att nöja sig med vad de fått. Jag förstår att det är en lätt fälla att falla ner i, när man är "on the go".

En serie jag läst inte kommer riskera detta är Bron. Skaparen Hans Rosenfeldt har i intervjuer sagt att han var osäker på en tredje säsong just av denna anledning. Det enda som skulle få honom att ändra sig var en riktigt bra story. Men det skulle också bli den sista. Nu är en säsong 3 påväg, så jag hoppas att den håller samma nivå som de två tidigare säsongerna.

Nu blev det mycket prat om serier, vilket inte var tanken. Det jag skulle skriva om var boken jag just nu satt tänderna i. Boken är skriven av marknadsföringsgurun David Ogilvy. Den är skriven 1983, vilket märks - även om den version jag läser är omarbetat 2015. Nedan är urklippt om Ogilvy från Wikipedia:

"David Ogilvy, född 23 juni 1911 i byn West Horsley i Surrey, död 21 juli 1999 på sitt slott Château de Touffou i Vienne i Frankrike, var en brittisk reklammakare."

Har man ett slott vet man att man har lyckats, ellerhur!?

"In 1962, Time magazine called David Ogilvy “the most sought-after wizard in today’s advertising industry.”

In his years as an advertising executive and copywriter, Ogilvy created some of the world’s most successful and iconic marketing campaigns, including the legendary Man in the Hathaway Shirt, plus notable efforts for Schwepps, Rolls Royce, and the island of Puerto Rico among many others."
(http://www.copyblogger.com/lessons-from-david-ogilvy/)

Boken heter kort och gott Ogilvy on Advertising. Titeln är skriven med svart text på vit bakgrund, någonting han i boken pratar mycket om som optimalt vid copy. Man märker varför han lyckades. Han är smart och förstår människor, men mycket i boken får en att tänka på Mad Men. Man kan se kostymnissar på stora kontor med yppiga sekreterare framför sig under läsningen. Några av de läxor han lär ut är inte riktigt applicerbart i dagens samhälle, även om mycket han skriver om är ständiga tumregler. Det skulle vara spännande att se honom ta till sig dagens klimat och se honom göra underverk!

Nu har jag inte läst hela boken, men han verkar vara i sitt esse vid printannonser. I dagens samhälle, när fler och fler väljer bort tidningar och istället använder internet på diverse enheter, undrar man hur han skulle använda sin briljans och utforma annonser i detta medium.

Men verkligen en läsvärd bok. Mycket grundläggande tips att ständigt ha i bakhuvuden och en historielektion på samma gång. Jag älskar alla bilder på gamla annonser!





Ogilvy on Advertising

Likes

Comments

Min svåger arbetar just nu på sitt intagningsarbete till Hyper Island. Uppgiften denna gång är att skapa någonting för att underlätta eller stötta ett problem i vardagen eller världen. Jag funderade på detta igår, specifikt hur man med hjälp av marknadsföring kan skapa uppmärksamhet för orättvisor i världen. Ett väldigt bra exempel på detta är denna kampanj, som jag skrivit om tidigare, där vi i en blogg får följa Thea - en 12-årig norsk flicka som ska gifta sig med den 25 år äldre Geir. Innan det framkom att detta var en reklamkupp skapad för att folk skulle få upp ögonen för barnäktenskap runt om i världen var det många som ringde polisen och försökte förhindra bröllopet. 

 

Detta är smart eftersom vi människor känner mer för en individ, jämfört med en oidentifierad grupp av människor. Är du fadder till ett barn i Afrika? Visst känner du mer för detta barn och vill det väl, jämfört med alla andra barn i Afrika? Det är hemskt, men det är så vi människor fungerar. Marknadsföring för välgörenhet som belyser en individ drar på våra hjärtesträngar och är ofta mer lyckad än reklam som visar ett kollage av oidentifierbara människor, eller som berättar om hur hemskt läget är. Vi måste se och känna kontakt för att förstå. Innan dess är det bara en historia, någonting som inte påverkar oss..

 

Det här är en av anledningarna till att kampanjen ovan är så smart. Det är mer känslosamt för oss att kunna identifiera oss med en liten flicka som skulle kunna vara en själv. Vi har inte samma känslor för en grupp tjejer som vi inte har någon koppling till. Tyvärr.. 

 

För att få ännu högre påverkan, använd riktiga siffror - inte statistik. Att säga att 10% riskerar att dö är inte samma sak som att 1 av 10 riskerar samma öde (trots att det rent rationellt är detsamma). Detta är eftersom människor vid påstående nummer två kan se sig själva, eller the one, drabbas. Man kan lättare visualisera denne persons öde. 

 

En annan sak man kan göra är att använda historier, istället för statistik. Vi litar mer på en väns berättelse om hur dålig servicen var på en restaurang, även om denna fått 4,7 av 5 på yelp. Vi kommer helt enkelt inte gå dit! Detta kan kanske bero på att vi tidigare, när våra hem var grottor, inte hade statistiska hjälpmedel. Vi fick förlita oss på Word of mouth angående vad man kunde äta eller dylikt. Berättelsen trumfar därför statistiken. 

 

 

Likes

Comments

När hon är vaken, vägrar sova och skriker vill man inget hellre än att de ska somna. När hon väl sover  är hon så söt att man bara vill pussa tills hon vaknar och ler mot en!

 

Det har gått lite mer än fem månader sedan jag fick barn och jag börjar komma in i rutiner. Jag är inte den mamma jag trodde att jag skulle vara. Jag trodde att jag skulle vara överneurotisk, men är förvånansvärt lugn och avslappnad. Sen skadar det ju inte heller att vi har fått världens mest underbara unge!

 

Den senaste månaden har jag inte känt mig som mig själv, men sen jag fått tillbaka lite av "mig" genom att läsa och arbeta med marknadsföring känner jag att jag har fått en bättre balans i vardagen. Jag har olika delar; min mammaroll (den viktigaste!), min arbetsroll, min vänskapsroll m.m. 

 

Nu har ju jag väldig tur att mannen arbetar på ett startup där jag kan stötta upp med marknadsföringsbiten ideellt under mammaledigheten. Det ger mig erfarenhet och jag kan praktisera det jag läser. Underbart inför nästa del av mitt arbetsliv, den delen som sätter igång efter föräldraledigheten - då jag verkligen ska fokusera på marknad och kommunikation! 

Likes

Comments

Jag tycker, som många andra, om att shoppa. Man skulle kunna säga att det är en av mina fritidsintressen- till min mans förtret. Nu när jag har blivit mamma och sitter hemma och ammar stora delar av dagarna (bonus att detta sammanföll med black friday och mellandagsrean!) nätshoppar jag en del. Men en sak som jag ständigt irriterar mig på är filtreringsfunktionen hos de webbshoppar jag besöker. 

 

Vill jag till exempel titta på linnen, klickar jag mig in på denna kategori. Väl där börjar jag scrolla för att se vad som erbjuds. Men ååh, jag var ju faktiskt på jakt efter ett svart linne! Då får jag scrolla upp till filtreringen och välja färg svart. Nu sker det jobbiga i-landsproblemet i min historia! Jag måste scrolla igenom allt jag redan sett, igen, för att hitta platsen jag var på innan min färgfiltrering.

 

Jag vill kunna scrolla i listan, komma på att jag vill filtrera och stanna där jag är. Jag vill inte att sidan ska laddas om och tvinga mig att hitta tillbaka.

 

Säg att jag har scrollat igenom sju sidor med diverse linnen innan min filtrering. Jag väljer då att filtrera överst på nuvarande sida, varpå hemsidan laddas om och sidorna helt plötsligt har minskat i storlek. Jag har då ingen aning vilken sida jag ska gå till för att hamna där jag befann mig i min jakt på snygga linnen. Eftersom en hel del av de linnen jag sett nu har försvunnit eftersom de inte är svarta vet jag att det inte bör vara sida sju jag ska tillbaka till - men jag måste leta igenom de andra sidorna i turordning.

 

Detta måste kunna lösas smidigare! 

Likes

Comments

Ett bra exempel på denna typ av marknadsföring är Apples lyckade taktik att få sin lojala följarskara att känna sig överlägsna PC-användare, inte minst med dessa reklamfilmer med den underbara Justin Long i huvudrollen som en mac. Här får de Apple att kännas nytt, ungt, fräscht och spännande - jämfört med en ålderdomlig och stel PC. Många av Apples reklamfilmer riktar sig mot den målgrupp som byggt upp deras lojala följarskala, de som vill bryta sig ut från normen och det gammalmodiga som en PC enligt Apple, och deras kult av följare, representerar. En kult där jag, och speciellt min man, ingår.. Tänk bara tillbaka på Apples 1984-reklam. Reklamfilmen, regisserad av Ridley Scott introducerade Apple för världen - och resten är historia. Här ses Apple, kvinnan som kastar släggan, som en nykomling som inte vill underkasta sig storebror (IBM). 

 

Ett annat exempel på enemy-marketing, eller vi vs dem, är Coca cola och Pepsi. Pepsi har många gånger försökt visa upp sig som det moderna valet för den yngre och fräschare målgruppen, men Coca cola vinner ändå i längden.

 

För att lyckas med denna marknadsföring gäller det att hitta sin infallsvinkel - and go with it! Man måste skapa ett rum i konsumenternas huvud där de kopplar samman ditt varumärke med den de vill vara och identifierar sig med. 

 

Ett område som jag känner inte har anammat denna typ av marknadsföring är underkläder. Många underklädesreklamer idag ser likadana ut. En snygg tjej i snygga underkläder som ska få oss att hoppas att vi kommer se ut som dem om vi köper rätt underkläder. Varför inte inkoperera mer känsla i marknadsföringen? Jag vet att jag inte kommer se ut som en supermodell i underkläderna, men de kan mycket väl få mig att känna mig mer självsäker och vacker, även om de inte syns på utsidan. Snygga underkläder sätter grunden för kläderna och hur dem får en att känna. Varumärken kan fokusera på hur deras underkläder får bäraren att känna sig jämfört med konkurrenternas. Självsäkerhet vs. alldaglighet.

 

Pierre Robert har tillsammans med Whyred börjat en del med detta, då de istället för att visa en lättklädd kvinna som åmar sig i takt till musiken, visar en semi-avklädd kvinna med kreativitet, tankar och drömmar. De har med en viss frihetskänsla i sina reklamfilmer, samtidigt som de fokuserar på hur komforten ger bäraren självsäkerhet att vara sig själv. Jag har ju ingen aning om hur de tänkt kring dessa reklamfilmer, men det är så jag uppfattar dem. 

 

Dock tycker jag att man kan ta det ett steg längre och visa 'vanliga' kvinnor som uppdaterar sin klädgarderob och får självsäkerheten att våga mer. Jag förespråkar absolut inte att de ska förvandlas till modeller i ett nafs för att de byter underkläder, utan att reklamen kan belysa vad som gör dem vackra och visa att varumärkets underkläder ger bäraren mod nog att visa upp detta för världen. Vill man inte visa upp alldagliga kvinnor i underkläder på tv kan man visa kvinnans val av de nya underkläderna, hinta till påtagandet av dem, och visa resultatet av förändringen i självförtroende då kvinnan har dessa på sig + kläder. Man behöver inte följa normen och visa underkläderna på en naken kropp. Om man vill visa hur de sitter kan man visa upp en skyltdocka i butiken.. Med tanke på den pågående debatten kring sexualitet och nakenhet i media är detta säkerligen en förändring som skulle uppsakattas av många.

 

Självklart finns det varumärken som visar upp 'den vanliga kvinnan' och hyllar den kvinnliga kroppen i alla dess former. Det är ju inne med vardaglig reklam, titta bara på IKEAs nya reklamkoncept VARDAGEN som ett exempel - exempelvis denna om skilsmässa. Men jag har ännu inte sett någon reklam som belyser varför man ska köpa deras underkläder och inte en konkurrent, förutom om man vill åt någon speciell design. Jag personligen har ett märke som jag ständigt återgår till för att jag känner mig självsäker och vacker i deras underkläder. Även om endast min man ser dem, vet jag att jag har dem på mig och det får mig att känna mig snygg på morgonen när jag klär på mig. 

 

Så det jag ville säga med detta var - fokusera inte bara på designen och snygga modeller, utan på känslan som produkten ger bäraren och hur ni bättre kan ge denna känsla till er målgrupp. På så sätt kan ni skapa rätt assosiation hos era kunder. Vill ni ha kunder som köper underkläderna då och då för att designen är snygg, eller vill ni skapa en stark följarskara, likt Apple eller Coca cola, som köper era produkter för att de assosierar den med den individ de är eller vill vara? 

 

- Och underskatta inte hur mycket underkläder, den rätta basen, kan göra för en outfit - även om de inte syns.

 

Likes

Comments

Påbörjade en ny bok idag - Brainfluence av Roger Dooley. Så nu ska jag bli en mästare på neuromarknadsföring och hur man övertygar kunder! Kanske lite för höga förhoppningar på en bok, men det lilla jag läst hittills verkar lovande i alla fall




Uppdatering: Hann inte läsa så långt - det var en liten gullunge som vaknade och ville ha uppmärksamhet. Inget fel med det alls, man får inte ha deadline på läsningen bara

Likes

Comments

Det förvånar mig att inget bilföretag har tagit inspiration av SJ:s reklam - "en av anledningarna att ta tåget", se exempel nedan Jag tycker om deras reklamer, att de påvisar fördelarna med tåg, exempelvis att man kan titta på film eller mysa. (Fnissar lite för mig själv när jag ser filmen "jobba" på tåget.) Detta ökar medvetenheten för tåg och leder förhoppningsvis till en bättre miljö utan alla avgaser. 

 

Titta på film: https://www.youtube.com/watch?v=wpYERwPDF8Y

 

"Jobba" på tåget: https://www.youtube.com/watch?v=gwCO3NQC8mo

 

Dock kan biltillverkare peka på andra fördelar med att istället ta bilen, till exempel att man kan stanna och gå ut för att titta på utsikt och dylikt när som helst, stanna vid något mysigt glasställe under sommarens roadtrip eller att du kan ta bilen hela vägen fram istället för att behöva promenera från stationen - eller i värsta fall mäkta med tågbyten.

 

Jag måste ju erkänna att hur mycket jag än tycker att fler ska ta tåget för att ta hand om miljön är jag lite för bekväm av mig och tar helst bilen. Blir även så illamående på tåg..

Likes

Comments