I skrivande stund sitter jag i en taxi påväg till Ubud. Det är helt otrolig att jag betalar 200 kr för taxi i två timmar.
Är så berörd av min taxichaufför. Vi pratar mycket om skillnaden mellan Europa, Skandinavien och denna del av världen.
Jag frågade om han hade gått i skola, men med ledsen röst förklarar han att man måste vara rik eller väldigt "smart" för att kunna gå på universitet här. Han skulle så gärna vilja, men han har inte råd så han ler och bara tar det. Jag är ändå så imponerad av honom för han pratar så bra engelska.

Vi har också diskuterat tillgången till att kunna resa. Jag frågade honom om han varit utanför Indonesien, om han varit kanske i Europa. Men nej, han skrattar lite och säger att det går inte, för han skulle aldrig ha råd till det. Den här mannen är glad om han har mat på bordet varje dag och kan försörja sin familj. Det är tillräckligt för honom, och han skulle aldrig klaga.
Men han är ändå så nyfiken på att någon gång kunna se snö eller uppleva lite kyla, som omväxling.

Jag berättar för honom att han måste köpa vinterkläder och varma skor om han ska komma till Sverige, han skrattar högt. Han är så glad och det smittar av sig!
Jag vill vara mer tacksam för det jag har, och lära mig att uppskatta det lilla, för det som är självklart för mig är inte självklart för alla, i denna orättvisa värld.
Kommer ge honom en extra peng, inte mycket, men lite som han kan använda till ett sparkapital. För att ge honom lite hopp, om att en dag kanske kunna sätta sig på ett plan till Sverige, och få se snön.

Ta hand om er där hemma <3

Har redan varit iväg i snart två veckor och tiden har verkligen sprungit iväg!
Befinner mig fortfarande på Gili T. Kommer stanna här tills på måndag och då bär det av till Lombok med tre tjejer som jag träffade förra veckan på campet! Jessica åkte till Lombok i onsdags så kommer även träffa henne igen :D har en kollega från Norge som också kommer tilll Lombok på onsdag så stannar nog där till torsdag så jag hinner hälsa på henne också. :))

Anja åkte hem igår så varit ensam en hel dag nu. Känns konstigt men samtidigt bra. Var på yoga igår och imorse vilket har varit sååå skönt, de har otroligt bra yogainstruktörer här!! Rekommenderas starks om ni åker till Bali någon gång.

Nu sitter jag på mitt favoritställe och äter lunch. Ska på yoga klockan 17 och efter det möta upp en tjej som jag stötte på i förmiddags vid hotellet :) hon var dansk. Mer är så vet jag inte, har ju såklart redan glömt hennes namn... Men hon verkade trevlig så det ska bli kul :))

Som vanligt slänger jag upp bilder. Tycker det är så kul att dela med mig av detta, så kan inte låta bli ;)

Hej vänner!!

Vill bara kika in och skriva lite kort om vad jag har för mig just nu.
I måndags lämnade jag surfcampet för att hoppa på båten till Gili T med två tjejer jag träffade förra veckan, Jessica och Anja! Så kul att träffa nya människor som man verkligen "klickar" med!! :)
Var så tufft att lämna Ellen dock.. Kommer sakna min pingla <3

Så, nu är vi alltså på Gili T som är en ö en bit från Bali. Hade hört så mycket gott om denna lilla lilla ö så var bara tvungen att ta mig hit. Och vilket ställe!! Det är verkligen paradiset på jorden, allt är bara helt fantastiskt fint!
Blir massor med bilder idag för jag är illa tvungen att dela med mig av detta!
Så titta och njut en stund...

Hej och hå vad fort tiden går!

Vi har precis gått och lagt oss här. Klockan är bara 21.45 men idag har vi varit vääääldigt slitna!

Igår kväll åt vi middag tillsammans hela gänget på campet och efter det begav vi oss till The cashew tree. Det är en restaurang/bar som har livemusik och dj varje torsdag.
Var så härligt stämning där! Vi dansade hela natten tills svetten rann, så kul!!!
Hemma sent och upp klockan 06.00 för surf. Var bara att klä på sig, äta frulle och hoppa in i taxin till stranden.

Väl hemma igen blev det lunch och lite återhämtning och på eftermiddagen tog vi oss till Uluwatu. Det är ett litet surfparadis som ligger precis vid havet. Kryllar av grymma surfare som är rent ut sagt proffs. Var så häftigt att sitta där i solnedgången och se dem ta våg efter våg!

Ikväll har vi ätit middag här på campet och bara myst hela gänget. Träffat så många goa människor!

Vill också tillägga att jag saknar alla där hemma massor och inte minst sagt min lilla Oslofamilj!!!! Extra kram till er idag <3

Lite bilder från dagens utflykt

God morgon där hemma!
Ni är nog knappt vakna när jag skriver det här ;)

Idag är det en väldigt speciell dag här på Bali. Man firar det indonesiska nyåret genom att ha fest på kvällen den 8e och på morgonen den 9e går man in i en fastedag som kallas silence day.
Detta innebär att hela Bali "vilar". All trafik stängs ner, flygplatsen är stängd och alla butiker, restauranger mm. likaså. Man får helt enkelt inte lämna sitt hus. Egentligen inte ens gå utanför dörren. Allt ska vara helt knäpptyst.
Så idag håller vi oss inne på campet. Då vi har indoneser som jobbar här måste vi anpassa oss efter detta till fullo för att visa respekt till dem. Så om man vill ligga vid polen tex måste man vara helt tyst. Det går till och med runt poliser för att se så allt är lugnt och stilla. Att bryta mot dessa "regler" är straffbart.

Så igår vart det poolparty och idag blir det mest häng inne i sängen med en bok i handen vilket passar oss alla ganska bra!

Just det! Igår var vår första surfdag. Vi hade så kul!! Lärda oss att ta vågorna och ställa oss upp vilket inte var helt enkelt. Superduktiga lärare som verkligen tog sig tid för var och en! :))

Om ni undrar vad det är för grått ("sement" som jag kallar det) i ansiktet så är det bara lite zink som skyddar ansiktet mot den extremt starka solen när man surfar. Vilket jag är glad att jag tog massor av igår!!

Hoppas ni får en fin dag där hemma!
Kramar

God afton ladies and gentlemen!

Hur mår ni? Hörde rykten om snö hemma, härligt!! :)))

Idag blev det frulle på hotellet och efter det tog vi oss ner till Kuta beach för lite sol och bad i ett ljummet hav. Sedan låg vi mest under parasollet och tittade på alla nybörjarsurfare. Det är underhållning vill jag lova!

Klockan 15 kom en chaufför och hämtade upp oss för att köra till campet. Vilken resa hörrni!! Det är vänstertrafik, mopedister överallt och bokstavligen kaos i trafiken här. Var nära på att krocka med minst tio mopeder under en resa på 40 min (detta sagt helt utan överdrift!!)
Men vid liv och lite lätt illamående kom vi fram. Och det är så härligt här!!

Resten av dagen har vi bara hängt med alla på campet, legat i polen och ätit en supergod middag! Nu har vi krupit till kojs och klockan står på 7.30 imorgon, då blir det frukost och sedan iväg på första surflektionen.... Wish us luck!!

Kram på er!

And we finally arrived!!
Resan gick så bra och vi var till och med framme en timma för tidigt vilket man inte tackar nej till efter 17 timmars flygning :))

Nu har vi checkat in och beställt lite mat och ett par öl, som slank ner fort vill jag lova!

Det är 28 grader varmt och klockan har precis slagit tolv på natten, ja ni fattar att bikini och flip-flops blir outfiten som kommer gå på repeat här...

Hiss: Hotellet är awesome

Diss: Det hade läckt shampoo i hela min väska när vi kom fram..

Här har vi Ellen på flyget, hon föredrog golvet före flygstolen när vi skulle sova....?

Vet ni vad? Jag ska till Bali! För första gången idag kan jag fatta det. Att jag ska åka till andra sidan jorden och sand mellan tårna kommer vara mitt största problem. Nu när jag väl skriver ner det känns det ännu mer verkligt!

Imorgon tar jag mitt pick och pack (som är långt ifrån klart för avfärd) och sätter mig på ett flyg tillsammans med Ellen som sakta men säkert tar oss till Bali. Vi kommer börja med en natt på ett göttigt spahotell som har 4 stjärnor och kostar 150 kr/natten. Om det är billigt att leva på Bali?? Oja! Lyx för en liten peng är något som passar mig och Ellen alldeles perfekt.

På måndag blir vi upplockade av en chaufför som ska ta oss till Balangan. Där blir det surf för hela slanten. Vi ska bo på ett surfcamp som anordnas av Lapoint och jag lever på hoppet om att vara surfproffs efter en vecka. Har dock förstått lite smått att mina ambitioner är skyhöga och helt orelevanta...

När veckan är slut lämnar Ellen mig och åker tillbaka till Sverige. Då börjar backpackerlivet på riktigt och Cattens äventyr kan gå av stapeln.

Häng med här om ni är intresserade vet ja! Lovar spänning då man aldrig vet vad jag kan ställa till med eller hitta på för bus...