Det har spöregnat varje dag i två veckor nu och det ska spöregna varje dag tills vi åker hem på torsdag. Det är lite tråkigt för det gör att några sista utflykter jag velat hinna med inte går, men vi roar oss ändå mellan plugget. Denna vecka har jag haft mina sista lektioner, nästa har jag bara tre prov.

Trade Theory

Kinesiska. Kommer inte sakna de obekväma  bänkarna!

Vi bor granne med en vattenpark. Förra helgen var jag och Paulina där innan eftermiddagsregnet för att försöka få lite bränna och gå på poolparty. På kvällen firade vi Julias födelsedag med pizza på Vapiano och utgång.

Igår bjöd Alex på bananpankaks-frukost innan vi åkte på en shoppingrunda.

Sushi-lunch

På kvällen åkte vi till en pub med massa spel och utbytesstudenter.

Som alltid här i Taipei är der otroligt mycket att göra i skolan, speciellt nu när det är slutspurt i alla kurser. Men under senaste veckan har jag förutom presentationer och plugg hunnit fylla 25 år vilket vi firade i fredags. Först åt vi tårta hemma hos mig och spelade beerpong, sen gick vi till ett av mina favoritställen och åt världens godaste risotto innan vi drog vidare på nattklubb.

Sen har det även rekordregnat denna helg. Taipei skickade ut varnings-sms till alla att undvika gå ut i onödan. Då var det extra tråkigt att inte ha ett kök vill jag tala om.

Sista dagen i Tokyo åkte vi till Disneyland. Det var lika härligt som det ser ut på bilderna och vi åkte många attraktioner. Några var riktigt bra och andra hade nog varit roligare om inte berättarrösten varit på japanska, typ the haunted house som delvis bestod av en spökhistoria.

Gårdagens cykling blev 5 mil längs havet på en lite större bilväg än tidigare, med färre backar. Det var härligt och vi kunde hålla farten uppe. Många bilar som körde förbi gjorde tummen upp, andra cyklister ropade "Keep going" och det var en allmänt trevlig stämning i byarna. Vi klarade oss precis från regnet när vi äntligen kom fram till nattens hostel i Taitung. Då visade det sig att stället vi skulle lämna tillbaka cyklarna till inte alls låg 50 meter bort utan 7 kilometer. Så lättnadskänslan och glädjen att vara framme efter 20 mil byttes ut mot kallt spöregn i ytterligare 7 km, och dyngsura skor. Men det har verkligen varit roliga dagar och Taiwan är otroligt vackert! Efter en dusch och torra kläder köpte vi pizza och kollade nya Pirates of the Caribbean på bio.

Igår cyklade vi 8 mil längs landsvägar i bergen på Taiwans östkust. Delvis fick vi cykla i ösregn, upp och ner och upp och ner, men i övrigt var upplevelsen häftig. Naturen var på vissa ställen sagolik och överallt var det grönt. När vi äntligen kom fram till vårt hotell efter flera timmar av regn var det underbart. Hotellet hade två pooler med vatten från en Hot Spring, precis vad våra ömma muskler behövde.

Idag har vi cyklat 7 mil. Delvis upp för och över ett berg för att komma till havet. Vi stannade för lunch vid ett fint vattenfall och idag har det bara duggat lite, så denna dag har kännts lite lättare trots trötta ben och ömma kroppar. Vi har cyklat förbi risfält, bäckar, ananasodlingar, palmer, "djungel", ödehus, små byar, blommor, fjärilar, apor, kor, örn och en vandrande pinne.

Bilderna gör verkligen inte naturen och vyerna rättvisa. Molnen mellan bergtopparna såg mäktiga ut i verkligheten men på bild blir de gråa och trista..

Vid uthyrningen. Fräscha och glada, innan vi visste vad som väntade.

Dag 4 började på fiskmarknaden i Tsukiji. Det var supermysig stämning där och väldigt god sushi.

Middagen serverades åter igen på en temarestaurang, den knäppaste vi var på: Alcatraz ER. Alltså en kombination av fängelse- och sjukhustema. När vi äntligen lyckades hitta rätt byggnad började ett larm tjuta jättehögt och rummet vi kom in i var helt nedsläckt. Vi blev lite obekväma och smårädda på riktigt. Väl inne på restaurangen var vi de enda gästerna vilket bidrog till den lite läskiga känslan och inredningen var välgjord. Vi blev ledda till en liten cell där vi satt på golvet, och när vi ville beställa mat fick vi banka på gallret med en järnpinne.

Paulina beställde en "Blood Transfusion" och jag beställde "Russian Roulette". Inte de godaste drinkarna, men roliga serveringar.

Efter den obehagliga middagen hittade vi världens mysigaste bar, vars uteservering vi satte oss på och tog en varsin GOD drink.

Vi tog även fler PuriKura-bilder för det var så roligt, och det fick bli resans souvenirer.

Och så hittade vi en motiverande trappa som visade hur mycket kalorier du förbränner för varje trappsteg. Så smart! Speciellt eftersom vi åt godaste pizzan i Asien lite senare, vilket vi kunde göra med gott samvete. Typ iallafall.

Efter en frukost i solen åkte vi till Ahikabara som är ett område som är känt för sina billiga teknikvaruhus bland annat. Här står ingengör-Paulina och funderar på att uppdatera sin miniräknare.

Jag var på skojakt. Kul tyckte Paulina!

Till lunch blev det japanska ramen-nudlar. Halvgott tyckte jag.

Sen blev vi stannade av japansk TV och jag ställde givetvis upp på intervju, så snart kommer jag garanterat bli big in Japan! De frågade om shopping i Japan och jag fick hjärnsläpp och pratade bara om robotar och ätpinnar.

Efter den lyckade starten på min nya karriär gick vi på en restaurang med tema Alice i underlandet. Vi hade precis ätit Ramen så ett tea party (fast med kaffe) blev prefekt till efterätt.

På kvällen gick vi till en nyöppnad magibar jag hade ramlat över på tripadvisor. Det var så kul! Och jättekonstigt! Precis som man vill att det ska vara i Tokyo. Vi var bara två sällskap i hela baren när vi var där. Förutom en magishow på scen satt personalen även och trollade vid våra bord.

Efter barbesöket gick vi till en klassisk japansk spelhall.

I spelhallarna finns även PuriKura. Det är gulliga fotobås som först visar hur man ska posera, och sedan hur man ska redigera bilderna med överdrivet söta detaljer så man blir kawaii. Väldigt tokyo-style och roligt.

Utan att veta om det hamnade vi på festival i en av de äldre stadsdelarna av Tokyo, Asakusa. Vi gick runt på en marknad och in på ett ställe för att äta sushi. När vi kom ut igen var det helt plötsligt smockat med folk och det spelades konstig musik med trummor och flöjt. Det gick runt män i på tok för korta "badrockar", tjoade och lyfte runt på någon grej som såg ut att tillhöra ett tempel. Efter lite efterforskning fick vi veta att festivalen bestod av en tävling med flera lag och att tempelgrejen de bar på vägde ton.

En till synes väldigt populär katt i rosett och dess paparazzis (inklusive jag då).

Sushilunch

Till middag blev det Teppanyaki.

Ser ni godzilla?

25 grader sol och en fantastisk stad!

Paulina var lycklig över att äntligen få träffa  Hatshiko.

Shibyas korsning

Dagens Tokyo-pose ✌

En skog mitt i stan.

En bargata där varje bar rymde cirka 5 personer.

Shibuya

De senaste veckorna (speciellt denna) har varit proppfyllda med skolarbeten och det har både varit väldigt tråkigt och stressigt. Nu kommer dock belöningen för ikväll åker jag och Paulina till Tokyo för att stanna där i 5 dagar. Vi har egentligen inga planer där än mer än att strosa runt och äta mycket god mat på roliga ställen, det ska bli underbart! När vi kommer hem mellanlandar vi bara i Taipei i ett dygn innan äventyret fortsätter, fast i Taiwan. Jag, Rebecka, Alex, Paulina och Vilma ska hyra cyklar och cykla tre dagar längs Taiwans östkust. Blir perfekt sätt att få se mycket av landet på kort tid. Berg, grönska, hav och byar!

I brist på kul bilder från tråkiga dagar kommer en passande tråkbild på skolbyggnaden jag har flest lektioner i. Som jag ska få en paus från nu!